De toekomst van je stookolieketel is groen: ontdek de hernieuwbare vloeibare brandstoffen

Eén op de vijf Vlaamse gezinnen verwarmt met stookolie, maar de overheid maakt plannen om stookolie voor verwarming af te bouwen. Tegelijkertijd werken wetenschappers volop aan de ontwikkeling van CO2-neutrale vloeibare brandstoffen. Wat met je mazoutketel in de toekomst?

Overstap naar hernieuwbare, milieuvriendelijke brandstoffen

Na een bezoek aan het Karslruhe Institute of Technology (KIT), weten we het zeker: er is een groene toekomst weggelegd voor de stookolieketel. De huidige generatie stookolieketels kan straks immers overstappen op hernieuwbare en milieuvriendelijke brandstoffen. Benieuwd naar de toekomst van de mazoutketel? Download de gratis whitepaper ‘Een blik op de toekomst: hernieuwbare vloeibare en fossiele brandstoffen’.

Energietransitie in de maak

Hernieuwbare vloeibare brandstoffen hebben enkel de voordelen, en niet de nadelen van stookolie. Dat maakt ze erg interessant. In eerste instantie worden de zogenaamde e-fuels met de bestaande fossiele brandstoffen gemengd, maar op termijn zullen ze die kunnen vervangen. De energietransitie naar klimaatneutrale, vloeibare brandstoffen komt dus almaar dichterbij! Maak kennis met future fuels en andere nieuwe brandstoffen voor je mazoutketel.

Pilootinstallaties in Karlsruhe

In Karlsruhe genereren Duitse, awardwinnende wetenschappers klimaatneutrale synthetische brandstof uit hernieuwbare elektriciteit en koolstofdioxide. Ineratec, een spin-off van KIT, heeft er een wereldprimeur te pakken. Zij brachten als eerste de vier stappen om stroom om te zetten in groene brandstof samen in één installatie. Leer er meer over in de whitepaper.

Een blik in de toekomst

De twee pilootinstallaties bij het KIT, Bioliq en P2X, kregen onlangs een delegatie van Informazout en een aantal verwarmingsspecialisten over de vloer. Zij mochten er in de toekomst kijken en stelden vast dat verwarmingsketels met vloeibare brandstoffen zoals stookolie ook na 2021 - en misschien wel meer dan ooit - een leven hebben.

Afschaffing stookolieketel niet doordacht

Vanaf 2021 wil de Vlaamse regering stookolieketels bij nieuwbouw en ingrijpende renovaties nochtans verbieden. Oude ketels zouden dan ook niet meer vervangen mogen worden als er een aardgasnet in de straat ligt. Een uiterst strenge maatregel om de CO2-uitstoot terug te brengen, zeker nu de technologie op weg is om die ingreep te snel af te zijn! Benieuwd? Bekijk de video en krijg een voorsmaakje.

Gebruik in bestaande stookinstallatie

Interessant voordeel: de klimaatneutrale brandstoffen vereisen zo goed als geen aanpassing aan jouw huidige stookolieketel. Ook jouw mazoutverdeler hoeft zijn infrastructuur niet aan te passen, hij kan trouwens werken met de drop-in toepassing, wat betekent dat de hernieuwbare brandstoffen in toenemende mate gemengd worden met aardolieproducten om de uitstoot te verminderen.

Op weg naar een vlotte overstap

Op termijn zullen hernieuwbare brandstoffen de fossiele brandstoffen kunnen vervangen. Dan kun je er als consument zowel je huis mee verwarmen als je wagen mee voltanken. Op grotere schaal zet Ineratec ook in op vliegtuigen, omdat er tot vandaag nog geen groen alternatief is voor kerosine.

Klimaatneutraal systeem

De P2X-installaties van Ineratec hebben genoeg aan waterstof (geproduceerd uit hernieuwbare elektriciteit afkomstig van zonnepanelen of windmolens) en CO2 uit de lucht om brandstof te produceren. De CO2 die bij het verbranden van de transparante vloeistof vrijkomt, kan weer worden aangewend om nieuwe brandstof aan te maken. Dat maakt het hele systeem klimaatneutraal. Het is daarnaast ook de eerste commerciële toepassing die CO2 rechtstreeks uit de atmosfeer haalt. De andere pilootinstallatie Bioliq werkt met biogeen afval en verwerkt stro tot groene brandstof.

0,7 euro per liter

De installatie Bioliq is gevoelig groter dan P2X en heeft zo’n 7 ton stro nodig voor 1 ton brandstof. Bij Bioliq wordt de productieprijs op ongeveer 1,4 euro per liter geschat. De P2X-installaties kunnen de synthetische brandstof op industriële schaal al aan een geschat bedrag van 0,7 euro per liter vervaardigen. Dat is bijzonder dicht bij de productieprijs van conventionele diesel en stookolie die rond de 0,5 euro per liter schommelt!

De ultieme droom om straks op milieuvriendelijke brandstof te verwarmen of rijden komt stilaan heel dichtbij. Wat met je mazoutketel in de toekomst? Ontdek het in de gratis whitepaper ‘Een blik op de toekomst: hernieuwbare vloeibare en fossiele brandstoffen’.

In samenwerking met Informazout

Meer nieuws van Informazout

Een hybride verwarmingssysteem: wat kost het en wat brengt het op?

De Vlaamse overheid wil tegen 2050 elk huis of appartement even energiezuinig maken als een nieuw

Waar moet je aan denken als je stookolie (mazout) bestelt?

De koude maanden komen eraan! De kans is groot dat we binnenkort onze verwarming weer aanzetten.

Zonneboiler met mazoutketel: hoe werkt het?

Denk je aan het weer in België, dan denk je niet meteen aan tropische temperaturen en massa’s zon

GRATIS Nieuwsbrief