LIXIL en UNICEF breiden samenwerking 'Make A Splash!' uit na het bereiken van 2,9 miljoen mensen met sanitaire voorzieningen en hygiëneoplossingen

LIXIL en UNICEF breiden samenwerking 'Make A Splash!' uit na het bereiken van 2,9 miljoen mensen met sanitaire voorzieningen en hygiëneoplossingen

25/11/2021

LIXIL, bedrijfsexpert en wereldwijde pionier op het gebied van innoverende sanitaire water- en woningbouwproducten, en UNICEF, 's werelds belangrijkste kinderrechtenorganisatie, kondigen vandaag de uitbreiding aan van het 'Make a Splash!'-partnerschap. De uitbreiding zal zich richten op kinderen en gezinnen in India, Indonesië en Nigeria - drie van de dichtstbevolkte landen – en hen toegang geven tot veilige, zuivere toiletten en hygiëneoplossingen.

Voor het partnerschap "Make a Splash!", dat in 2018 werd gelanceerd, bundelen LIXIL en UNICEF hun krachten in een internationale samenwerking om samen de uitdaging op het gebied van hygiëne aan te gaan: Make a Splash!. Dit initiatief draagt bij aan de zesde Duurzame Ontwikkelingsdoelstelling van de VN (SDG 6) om wereldwijde inspanningen te maken om elk mens toegang tot een adequaat toilet te verlenen tegen 2030 en zo voor eens en altijd komaf te maken met kindersterfte door povere of onbestaande sanitaire voorzieningen.

De uitbreiding van het partnerschap bouwt voort op de succesvolle aanpak van de voorbije drie jaar: de verbetering van sanitaire voorzieningen en hygiëne, waarbij 2,9 miljoen mensen in gemeenschappen in Ethiopië, Kenia en Tanzania al werden bereikt. 

Het "Make a Splash!"-partnerschap pakt de wereldwijde sanitatiecrisis aan en wil miljoenen mensen sanitaire voorzieningen en hygiëneoplossingen bieden - door de beschikbaarheid, betaalbaarheid en kwaliteit van goederen en diensten te vergroten. Naast de drie nieuwe focuslanden, zal het bereik van de activiteiten van het partnerschap ook worden uitgebreid, met de nadruk op:  

  • Mensen bereiken met betere sanitatie- en hygiënemogelijkheden
    Door middel van UNICEF's activiteiten om de vraag naar sanitaire voorzieningen en hygiëne te stimuleren, LIXIL's ontwerp en aanbod van oplossingen op basis van de behoeften en voorkeuren van de gebruikers, en gezamenlijke activiteiten voor capaciteitsopbouw.
  • Financiering voor actoren op het gebied van sanitaire voorzieningen en hygiëne als hefboom gebruiken
    Steun voor de ontwikkeling van markten, met inbegrip van lokale leveranciers en consumenten.
  • Ondersteunen van beleid en regelgeving
    Door monitoring en evaluatie van nationale doelstellingen en strategieën.

"Veel te veel kinderen en hun gezinnen hebben geen toegang tot veilige sanitaire voorzieningen en hygiëne. Om deze kloof te dichten en de gezondheid van kinderen over de hele wereld te beschermen, moeten we sneller handelen," aldus Carla Haddad Mardini, directeur particuliere fondsenwerving en partnerschappen bij UNICEF. "We hebben moedige en innovatieve partnerschappen zoals 'Make a Splash!' nodig om deze vooruitgang te versnellen, waarbij we onze gedeelde visie en onze sterke punten om duurzame oplossingen te bereiken gebruiken. Ik ben er trots op dat we voortbouwen op ons succes en dit partnerschap uitbreiden om meer mensen te bereiken."

Samen sterker: GROHE promoot partnerschapsactiviteiten met "Energy for Life"-campagne

Als onderdeel van de merkenportefeuille van LIXIL steunde GROHE, toonaangevend merk op het gebied van sanitair, afgelopen zomer het "Make a Splash!"-partnerschap met een speciale campagne in 13 landen in Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika: met "Energy for Life" droeg het merk € 1 bij voor elk deelnemend GROHE douchesysteem of thermostaat dat werd aangekocht. In totaal werd een bedrag van 1,2 miljoen euro ingezameld. Dat bedrag wordt nu gebruikt om ervoor te zorgen dat meer kinderen toegang hebben tot schone, veilige toiletten en handhygiëne. Een deel van die bijdrage zal bijvoorbeeld gebruikt worden om kinderen in Nigeria en Indonesië te voorzien van veilige sanitaire voorzieningen thuis en op school. 

Krachten bundelen voor onderbedeelde gemeenschappen: Een op de vijf mensen heeft geen toegang tot veilige sanitaire voorzieningen

Make a Splash!' is UNICEF's eerste wereldwijde partnerschap binnen de sector van water, sanitaire voorzieningen en hygiëne. Het is de eerste partnerschap in zijn soort met een Japans bedrijf. Samen hebben de partners veilige sanitatie en hygiëne gepromoot bij gemeenschappen. Dat doen ze door middel van programma's die kinderen en gezinnen helpen toegang te krijgen tot betaalbare en aantrekkelijke oplossingen. De gezamenlijke inspanningen richten zich op marktgestuurde programma’s en pleitbezorging om de aandacht te vestigen op mogelijkheden in de sanitaire economie, samen met een grotere prioriteit voor sanitaire voorzieningen en investeringen. Activiteiten op het terrein variëren van het opbouwen van toeleveringsketens, distributienetwerken, en het in staat stellen van lokale ondernemers om producten te installeren en te onderhouden.

"Het doel van LIXIL is om betere huizen werkelijkheid te maken, voor iedereen en overal. Door dit partnerschap met UNICEF hebben we gezien dat onze producten en diensten kinderen en gezinnen helpen bij de toegang tot veilige sanitaire voorzieningen en hygiëne", zegt Jin Montesano, Director and Chair van LIXIL’s Corporate Responsibility. "We zijn nu enthousiast om deze innovatieve samenwerking naar veel meer mensen te brengen. We verwelkomen partners die zich ter plekke bij ons willen aansluiten om onze initiatieven te stimuleren om veilige toiletten en handen wassen voor iedereen toegankelijk te maken."

Een positieve sociale impact bereiken met betaalbare oplossingen voor sanitaire voorzieningen en hygiëne

UNICEF werkt ter plaatse in meer dan 100 landen aan veilige sanitaire voorzieningen voor 's werelds meest onderbedeelde gemeenschappen op het platteland en in de stad, en tijdens noodsituaties. Dit doen ze door gemeenschappen te mobiliseren, markten op te bouwen voor sanitaire goederen en diensten, en samen te werken met overheden om sanitaire diensten te plannen en financieren. Hun inspanningen strekken zich ook uit tot de ondersteuning van sanitaire technologieën om basistoiletten toegankelijk te maken.

LIXIL past zijn ontwerp en technologie voor waterproducten toe om gebruikers in meer dan 150 landen te bereiken, inclusief het merk SATO, dat betaalbare toilet- en hygiëneproducten voor gemeenschappen en huishoudens voorziet die geen directe wateraansluiting hebben of gebruik maken van onsite sanitaire systemen. Als speerpunt van het Corporate Responsibility engagement van het bedrijf in "Wereldwijde sanitaire voorzieningen en hygiëne", is SATO een sociaal bedrijf dat O&O en bedrijfsactiviteiten stimuleert die zijn afgestemd op de behoeften van opkomende markten. Waaronder een gebrek aan infrastructuur, lagere inkomensniveaus, en milieu beperkingen, zoals waterschaarste.

Toen de COVID-19-pandemie vorig jaar uitbrak, had 30 procent van de wereldbevolking - of 1 op de 3 mensen - thuis geen toegang tot een voorziening om de handen te wassen met water en zeep. Het partnerschap werd snel uitgebreid om aan deze behoefte te voldoen. UNICEF deelde inzichten in de opkomende behoeften en trends en SATO combineerde dit met haar eigen marktinformatie en bouwde prototypes. Het resultaat was LIXIL's ontwikkeling van het SATO™-Tap handwassysteem, een nieuw handwasstation dat overal kan worden gebruikt, zelfs zonder toegang tot stromend water. Het SATO™-Tap handwassysteem bevat standaard SATO kenmerken zoals eenvoud en betaalbaarheid. UNICEF gaf feedback en droeg bij aan het ontwerpproces met zijn kennis van de sector, expertise en informatie over bestaande oplossingen voor handen wassen.

Sinds de lancering van het SATO™-Tap handwassysteem in juni 2020, promoten de partners onmiddellijke en duurzame handhygiëne voor de preventie van besmettelijke ziekten.

LIXIL en UNICEF breiden samenwerking 'Make A Splash!' uit na het bereiken van 2,9 miljoen mensen met sanitaire voorzieningen en hygiëneoplossingen

Ontdek meer

Gratis brochure aanvragen

Bekijk meer brochures Vraag geselecteerde brochures aan

Nieuws

Meer nieuws +

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.