Waarom renoveert de belg - Batibouw 2015

Gepubliceerd op 31 January 2015
Logo : Batibouw

Als men de Belg de keuze zou laten, dan zou die met absolute meerderheid voor een klassieke vrijstaande nieuwbouwwoning kiezen. Deze droom durft echter al eens op de financiële realiteit te botsen. Onder meer door de demografische aangroei worden gronden steeds schaarser en duurder.

Ondanks de historisch lage rente zien de cijfers voor nieuwbouw er op korte termijn niet bijzonder rooskleurig uit. In de praktijk zien we dat het vooral renovatie is dat de wind in de zeilen heeft. Maar waarom renoveert de Belg? Wat is zijn budget, en hoeveel handige Harry’s doen de werken volledig zelf? Om het antwoord op deze pertinente vragen te weten te komen, organiseerde BATIBOUW een nationale enquête rond het thema renovatie, uitgevoerd bij zowat 1400 Belgen (787 Nederlandstaligen en 598 Franstaligen).

Niet alles in één keer

Eén van de opvallendste resultaten is dat slechts een minderheid van wie een renovatieproject heeft alle werken in één keer uitvoert (22%). Niet minder dan 78% spreidt de werken over een langere periode. In totaal duren heel wat renovatiewerken dan ook meer dan één jaar. De verklaring is logisch stelt Geert Maes, Algemeen Directeur van BATIBOUW: “betaalbaarheid is vandaag de dag ongetwijfeld één van de sleutelkwesties in de bouwsector. Het besef is er nog steeds dat investeren in de eigen woning een uitstekende zaak is, maar men wil dit terecht op een slimme, ‘kostenoptimale’ manier aanpakken. Een mogelijkheid tot spreiding van de werken in de tijd is één van de grote voordelen voor wie renoveert. Zo kan men bijvoorbeeld beginnen met essentiële investeringen in isolatie, en daarna volop inzetten op die vernieuwde keuken of badkamer.”

Wie een renovatieproject voorziet, zet in op verschillende onderdelen van de woning: sanitair en/of badkamer is het meest populair, gevolgd door verwarming, buitenschrijnwerk, elektriciteit en dak (alle boven 50%).

Comfort boven besparing

De vereisten op het vlak van energiebesparing en energieperformantie worden zoals algemeen geweten steeds strenger. Bovendien blijven investeringen in energiebesparing, met of zonder premies, een uitstekende manier om op middellange termijn economisch voordeel te halen. Dit heeft ook zijn weerslag in de resultaten van de enquête. Iets meer dan 70% geeft aan te renoveren om energie te besparen. Toch is dit niet het hoogst scorende antwoord; bijna 80% renoveert eenvoudigweg om het comfort en welzijn te verhogen. De Belg wil zich dus ook gewoon goed voelen in zijn woning.

Meer dan 30% kijkt dan weer heel aandachtig naar het financiële plaatje, en investeert om de waarde van het gebouw te verhogen. In totaal wordt in de meeste gevallen (46%) meer dan € 50.000 gespendeerd aan de renovatiewerken. Het budget komt zowel uit eigen middelen (81%), premies of subsidies (28%) en leningen (48%).

Handige Harry’s?

Ten slotte werd ook gepeild naar wie precies de renovatiewerken uitvoerde. Slechts 8% gaf daarbij aan de werken volledig zelf uit te voeren Meer dan 30% laat alles aan professionelen over. Een mix van beiden is echter de meest populaire oplossing; 58% steekt zelf de handen uit de mouwen, maar laat de lastigste klusjes toch liever aan een vakman over.