Voorkom nieuwe schade
Heb je een schadegeval vastgesteld? Dan moet je al het mogelijke doen om de schade aan je woning te beperken en nieuwe schadegevallen te voorkomen. Doe dit altijd in overleg met je verzekeraar. Een weggewaaid of een afgebrand dak bijvoorbeeld wordt best zo snel mogelijk vervangen. Zo vermijd je dat de bovenverdieping bij de eerste regenval blank komt te staan.
Maak foto's van het schadegeval
Het is heel belangrijk dat je foto’s maakt van de schade en van de staat van je woning. Deze foto’s bevatten waardevolle informatie voor je verzekeraar. Zorg ervoor dat je het schadegeval zo snel mogelijk fotografeert. Je verzekeraar wil zich immers een beeld vormen van de toestand voordat die door het weer en door de getroffen maatregelen is gewijzigd.
Breng je verzekeraar op de hoogte
Vergeet je verzekeraar niet op de hoogte te brengen van het schadegeval. Tijdens het eerste contact moet je niet noodzakelijk alles regelen. Een schadegeval melden volstaat al om een dossier te openen en om een afspraak te maken voor de eventuele expertise. De periode tussen het schadegeval en het eerste contact met de verzekeraar moet zo kort mogelijk zijn, zodat de verzekeraar tijdig de nodige vaststellingen kan doen.
Doe een beroep op je verzekeraar
Daarna klop je aan bij vakspecialisten om een bestek te laten opmaken voor de volledige herstelling van je woning. Bij deze lastige klus kun je meestal rekenen op de hulp van je verzekeraar, en dit niet alleen op financieel vlak. Zo kan je verzekeraar een specialist aanstellen die de reparaties uitvoert of concrete maatregelen treft. Die specialist zoekt bijvoorbeeld een nieuw onderkomen voor je, regelt de opslag van je meubels en zorgt voor de opvang van je huisdieren zonder dat het je ook maar iets kost.