Stap 1: bespreek je project bij de bank
Een voorstel voor een lening is altijd gepersonaliseerd. Er zijn verschillende mogelijkheden afhankelijk van jouw situatie, behoeften en voorkeuren. Maak een afspraak bij de bank om je te laten adviseren, ook over de nodige verzekeringen.
Tip: neem alvast alle nuttige documenten mee, en eventueel foto’s van het vastgoed. Zo krijg je sneller een juister beeld van je kredietmogelijkheden.
Stap 2: dien de aanvraag voor je woonkrediet in
Sloot je al een overeenkomst met de verkoper over de aankoopprijs? Ondertekende je het compromis? En ben je tevreden over het kredietvoorstel? Dien dan binnen de vier weken je aanvraag voor je woonkrediet in.
De bank zal jou waarborgen vragen en je dossier onderzoeken. Wordt je aanvraag goedgekeurd? Dan krijg je een aanbodbrief, aflossingsplan en ontwerp van de akte. Je krijgt dan nog één maand om de aanbodbrief te ondertekenen.
Stap 3: onderteken de notariële akte
Je bank stuurt alle nodige info over je hypothecaire lening naar je notaris. Die stelt dan de notariële akte op. Je hebt drie maanden om die te ondertekenen, zoals in het kredietaanbod staat.
De notaris zal een afspraak met jou maken voor het verlijden van de akte, en die datum doorgeven aan je bank.
Tip: zorg dat je de notariskosten incalculeert in je budget.
Stap 4: ontvang het bedrag
Na het verlijden van de akte krijg je het volledige bedrag van de bank. Ga je bouwen of verbouwen? Dan wordt het geld meestal in schijven vrijgegeven.
Stap 5: beheer je krediet online
Wil je gegevens aanpassen in je contract, een attest aanvragen of een factuur verzenden? Dat kan allemaal online. Voor extra info over rentewijzigingen, een aangepaste lening volgens je nieuwe burgerlijke staat, administratieve documenten, … maak je gewoon even een afspraak met je contactpersoon bij de bank.
Veel succes met je woonproject!