De stijgende bouwinvesteringskosten die we reeds enkele jaren waarnemen en die gekoppeld zijn aan de steeds hoger wordende prijzen van bouwmaterialen, de algemene inflatie en de loondruk, zorgen ervoor dat het bij het ontwerpen van investeringsprojecten de moeite waard is om strategieën te overwegen die niet alleen de natuur ten dienste zijn, maar ook de betaalbaarheid van het project. Het gebruik van bouwmaterialen die afkomstig zijn uit recyclage en op hun beurt gemakkelijk gerecycled kunnen worden, is daar één van.
Voorbeelden van doeltreffende recyclage van bouwmaterialen
Nieuwe recyclingtechnologieën richten zich op meerdere verschillende aspecten van het recyclingproces: segregatie van afval, de identificatie ervan, reiniging, verwerking tot andere materialen en uiteindelijk de laagst mogelijke energie- en milieukosten van deze verwerkingsprocessen. Het gaat erom om zo veel mogelijk terug te winnen om her te gebruiken, en tegelijkertijd om dit te doen tegen kosten die lager zijn dan primaire productiekosten. En dit zowel vanuit puur economisch als milieuoogpunt.
Wetenschappers concentreren zich op het gebruik van verschillende technologieën: van pyrolyse en vergassing (voornamelijk van plastic), tot chemische processen (bv. bij het recyclen van beton), tot fysische en mechanische technologieën (bv. bij het recyclen van aluminium).
Office Building Phoenix, Brussel, België
Recycling van slooppuin
Eén van de grootste problemen in verband met bouwafval zijn de sloopresten. Recycling van slooppuin bestaat momenteel uit het vermalen ervan en het gebruik in de vorm van aggregaten, bv. voor wegenaanleg. Steeds vaker worden mobiele vergruizers ingezet waarmee beton direct op de bouwplaats vergruisd kan worden. Het nadeel van dit materiaal is echter de wateropname. Moderne recyclingmethoden proberen daarnaast om puin te verbranden, waardoor de cementmortel (die veel water opneemt) gemakkelijker van het aggregaat kan worden gescheiden. Ondanks deze nieuwe mogelijkheden is het recyclen van slooppuin nog steeds een moeilijke aangelegenheid.
Het verminderen van de hoeveelheid sloopafval is een veel doeltreffender methode om zorg te dragen voor de natuur. Dit kan worden bereikt door materialen in te zetten die, na afloop van de levenscyclus van een gebouw, gemakkelijk kunnen worden gerecycled en een product met vergelijkbare eigenschappen voortbrengt.
Dit is het geval met aluminium en glas, daarom zijn deze bouwmaterialen van zo'n groot belang voor de duurzame economie - benadrukt Emmanuel Gregoire, Managing Director bij Aluprof Belgium NV.
Recycling van bouwglas met toepassing van optische sorteringssystemen
Met deze technologie kunnen diverse soorten glas, zoals gehard glas of gelamineerd glas of vervuiling nauwkeurig gescheiden worden, zodat ze verder verwerkt kunnen worden.
Dergelijk gerecycled glas kan opnieuw worden gebruikt voor de productie van nieuwe ruiten, isolatiemateriaal of andere bouwmaterialen.
Wadham College, Oxford, Verenigd Koninkrijk. Toegepaste systemen: MB-86 ST, MB-SR50N, MB-SR50N EFEKT, MB-SR50N OW
Aluprof heeft enkele maanden geleden is brandwerend glas en isolatieglas dat in moderne bouwconstructies voor ramen, gevels en scheidingswanden wordt gebruikt. Het door Glassprof gefabriceerde isolatieglas combineert diverse glasfuncties, o.a.: brandwerendheid, thermische isolatie, zonwering en geluidsisolatie. Het aanbod is een aanvulling op de aluminium systemen – verduidelijkt Gregoire.
Recycling van aluminium uit gesloopte gebouwen
Dankzij de nieuwe scheidings- en recyclingsmethoden kan gebruikt aluminium uit de bouw worden teruggewonnen. Het metaal wordt gesmolten en in bouwconstructies hergebruikt.
Recycling van aluminium is bijzonder effectief, omdat het in principe onbeperkt gerecycled kan worden, zonder verlies van eigenschappen. Het huidige wereldwijde gebruik van aluminium is daar een bevestiging van. Volgens het Vision 2050-rapport, opgemaakt door deskundigen van European Aluminium, is 75% van het ooit geproduceerde aluminium nog steeds in gebruik, met een recyclingcoëfficiënt van maar liefst 90-95% in de automobiel- en bouwsectoren. Dit betekent dat vrijwel al het gebruikte aluminium uit de bouw gerecycled wordt.
Het recyclen van aluminium bespaart tot 95% van de energie die nodig is om primair aluminium te produceren. Tegelijkertijd wordt een even kwaliteitsvol product verkregen.
Commercial Center "MD WAREMME", Waremme, België.
Aluprof, fabrikant van aluminium schrijnwerk (o.a. aluminium gevels met hoge thermische isolatie MB-MT50N) en leider in de verwerking van aluminium voor constructiedoeleinden, gebruikt in haar productievestigingen aluminium schroot in de vorm van blokken die omgesmolten worden, waardoor de totale emissie van broeikasgassen wordt verminderd van 16,7 ton CO2 e/t naar 2,9 ton – benadrukt Emmanuel.
Het is vermeldenswaardig dat het recyclen van aluminium niet enkel gebaseerd is op het gebruik van afgedankt schroot, maar ook op de terugwinning van aluminium uit pre-consumer schroot, met name uit snij- en productieafval afkomstig uit fabrieken. Analyses door Material Economics van 2018 tonen aan dat maar liefst 50% van de behoefte aan aluminium zou kunnen worden gedekt door teruggewonnen materiaal uit het recyclingproces. Dit zijn enorme besparingen, zowel op klimaat- als economisch vlak, die in de huidige economie, bedreigd door inflatie- en stijgende projectkosten, van heel groot belang zijn bij het plannen van de rendabiliteit van bouwinvesteringen.
Control the climate, control the costs
Het gebruik van bouwmaterialen die doeltreffend gerecycled kunnen worden, is niet alleen een helpende hand voor het milieu, maar ook een manier om de investeringskosten te beheersen. De ambassadeur van de campagne „Beheers het klimaat, beheers de kosten”, de internationale voetbalscheidsrechter Szymon Marciniak, benadrukt dat het principe van fair play niet alleen belangrijk is in de sport, maar ook bij de verantwoordelijkheid voor de natuur.
Laten we bij het kiezen voor specifieke bouwtechnologieën en -materialen het milieu eerlijk behandelen door technologieën en materialen te kiezen die de natuur zo min mogelijk belasten en de faciliteit zo dicht mogelijk bij nul-emissie brengen.
Artikel gesponsord door Aluprof
ALUPROF BELGIUM NV
TVA BE: 0631.791.484
BTW BE: 0631.791.484
Zeelsebaan 61, 9200 Dendermonde
+32 52 258 110
aluprof.com/nl