Vraag de handige verhuisgids aan
We raden aan om je adreswijziging zo snel mogelijk door te geven aan de juiste instanties, nutsbedrijven en personen. Zo voorkom je problemen met postbezorging, administratieve zaken en de continuïteit van je diensten. In dit artikel ontdek je wie je best wanneer contacteert. Graag een volledig overzicht mét handige checklist? Vraag dan hier je gratis verhuisgids aan. Zo weet je steeds perfect wat je te doen staat en geniet je van een vlot verloop.
Geef je nieuwe adres door aan de gemeente
Zodra je verhuisd bent, meld je je adreswijziging bij de gemeente waar je gaat wonen. Dit doe je binnen de acht dagen na je verhuisdatum. Verhuis je binnen dezelfde gemeente? Ook dan moet je je gemeente op de hoogte brengen. Je adreswijziging doorgeven kan persoonlijk (aan de balie van het gemeentehuis), schriftelijk of digitaal.
De wijkagent komt langs
Hoe gaat het verder? Een wijkagent komt langs om de verhuis vast te stellen. Daarna wordt je adres automatisch aangepast in het Rijksregister. Zo krijgen overheidsinstellingen automatisch je nieuw adres. Hierdoor zijn je ziekenfonds, de belastingdiensten, sociale zekerheidsinstellingen, Kind en Gezin, kinderbijslagfonds, OCMW, fondsen voor bestaanszekerheid, gewestelijke huisvestingsmaatschappijen, arbeidsongevallenverzekeraars, enz. … meteen mee.
Om te controleren of je adreswijziging correct is doorgevoerd in het Rijksregister, kan je een uittreksel uit het bevolkingsregister aanvragen bij je gemeente. Is de adreswijziging doorgevoerd? Dan kan je voortaan een beroep doen op de diensten van de gemeente.
Ga langs bij de dienst bevolking van je gemeente
Ga zeker langs bij de dienst bevolking van je gemeente om je identiteitskaart en die van je gezinsleden te laten aanpassen.
Verwittig je dienstverleners over je verhuis
Geen zin om plots zonder energie, water of wifi te zitten in je nieuwe woning? Of om onnodig dubbele facturen te betalen? Snappen we. Je kan het jezelf allemaal besparen door op tijd de juiste partijen op de hoogte te brengen.
Breng je telecomoperator op de hoogte
Geef je adreswijziging door aan je telecom- en internetproviders. Dan kunnen ze je facturen en belangrijke communicatie naar het juiste adres sturen. Doe dit bij voorkeur voor je verhuist. Controleer de contractvoorwaarden en kijk of er specifieke procedures of opzegtermijnen zijn die je moet volgen.
Je kan je telefoon- en internetabonnement laten stopzetten, of het overdragen naar je nieuwe adres. Dit regel je makkelijk online, of je belt de klantendienst. Je telecomoperator zal met jou een afspraak maken om langs te komen voor de installatie van je internet en televisie in je nieuwe woning.
Breng je water- en energieleveranciers op de hoogte
Neem contact op met je drinkwaterbedrijf en energieleverancier(s) om de meterstanden op te nemen. Maar ook om alles van de oude bewoner af te sluiten én over te zetten naar de nieuwe bewoner. Dit moet zowel in je oude als je nieuwe woning. Je verhuis is geregeld als je een eindafrekening hebt gekregen.
Voor je gas en elektriciteit gebruik je dit energieovernamedocument, dat je meteen ook kan laten tekenen door de vorige eigenaar. Heb je zonnepanelen, of wek je op een andere manier hernieuwbare energie op? Gebruik dan dit energieovernamedocument voor de productie-installatie van hernieuwbare energie. Let op, dit overnamedocument is géén nieuw energiecontract. Dat contract moet je zelf nog afsluiten.
Ontdek hier hoe je je energiecontracten mee verhuist naar je nieuwe adres. Ben je Luminus-klant of wil je dat graag worden? Dan kan je je verhuis heel eenvoudig doorgeven via hun website.
Tip: Je verhuis is het ideale moment om je energietarief nog eens onder de loep te nemen. Via deze online prijscalculator check je welk tarief het best bij je past.
Verwittig je bank, verzekeringen en postkantoor over je verhuis
Als je verhuist, is het belangrijk om je nieuwe adres door te geven aan je bank(en). Dit geldt zowel voor je hoofdbank als eventuele andere banken waar je rekeningen hebt. Heel wat banken bieden de mogelijkheid om je adreswijziging online door te geven via internetbankieren.
Bel je verzekeringsmakelaar en laat weten dat je weldra verhuist. Hij kan al je lopende verzekeringen (woning-, ziektekosten-, inboedel- en brandverzekering …) wijzigen. Zo blijven je verzekeringen ononderbroken, je polissen up-to-date en krijg je geen problemen met vergoedingen.
Om ervoor te zorgen dat je post op je nieuwe adres wordt bezorgd, moet je de postdienst op de hoogte brengen. Je kan je adreswijziging doorgeven aan bpost via hun website, of door het invullen van een verhuisformulier dat beschikbaar is op het postkantoor. Doe dit best al zo’n twee weken voor je verhuizing, zodat bpost genoeg tijd heeft om je adresgegevens bij te werken.
Waarom activeer je geen doorzenddienst? Zo mis je tijdens de periode die je kiest (3, 6, 12 of 24 maanden) geen post die nog naar je vorige adres werd verstuurd. Extra handig als je nog volop bezig met andere instanties en personen op de hoogte te brengen van je adreswijziging. Je regelt het eenvoudig online.
Verwittig ook volgende partijen
De belangrijkste diensten hebben we intussen vermeld, maar er zijn nog een heleboel andere mensen, instanties en organisaties die je best verwittigt over je verhuis: je apotheker, huisarts, tandarts, werkgever, vakbond, sportclub, crèche, … en meer.
Een goed georganiseerde adreswijziging helpt je om zonder stress te genieten van je nieuwe woning. Zeker zijn dat je geen enkele leverancier (verzekeringen, telecom, televisie …) vergeet op de hoogte te brengen? Ga dan naar ikgaverhuizen.be en vraag je gratis verhuisgids aan. Die bevat tips & tricks, maar ook een handige checklist. Zo mis je geen enkele to do!
Tip: als Luminus-klant geniet je 10% korting bij het huren van een verhuis- of bestelwagen.