Hopeloos gezocht: Respondenten thesis Elektrische voertuigen

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van oriane
Lid vanaf: 17/06/2015
0 berichten

Hoi daar! 
Ik ben een laatste jaar studente Handelsingenieur die in het kader van haar masterthesis op zoek is naar respondenten voor een enquete over de aanschaf van een nieuwe wagen. Deze gaat na wat de invloed van kennis over elektrische voertuigen is op de aankoopintentie.

Hiervoor moet ik minstens 250 respondenten zoeken die mijn enquete VOLLEDIG willen invullen. Het neemt wat tijd in beslag (15-20 minuten, inclusief een filmpje) maar ik zou jullie EEUWIG dankbaar zijn.

Doelgroep: Werkende 25+ in Vlaanderen in het bezit van een rijbewijs (of liegen over uw leeftijd).

Ik heb heel veel moeite om respondenten te vinden dus de link (https://www.vub.ac.be/surveys/index.php/651994/lang-nl) delen naar kennissen/familie/vrienden die de tijd zouden willen nemen om het in te vullen zou ook heel fel helpen.

I know, jullie kennen mij niet, maar hopelijk helpen jullie mij verder door de enquete volledig in te vullen, en kans te maken op twee cinematickets!
Groetjes!
Ps: hier nog eens de link https://www.vub.ac.be/surveys/index.php/651994/lang-nl

Reacties

afbeelding van K.B.
Lid vanaf: 19/02/2009
11832 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

 

Schitterend gewoon   ...  *sad*

Men roept al direkt op om te liegen over onze leeftijd  .... ik kan dit bezwaarlijk "wetenschappelijk" noemen ...

...

 

Als ik het dus begrijp hebben we hier de mogelijkheid om twee bioscooptickets te "verdienen" als we deze vragenlijst 250 maal volledig zouden invullen ...

 

k.b.

afbeelding van tjay
Lid vanaf: 21/06/2011
10977 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Heb de vragenlijst ingevuld, ik vond wel dat de vragen "bijzonder gekleurd" waren richting positiviteit van elektrische voertuigen.

Soms had ik de indruk dat er een aantal aspecten (zoals al dan niet milieuvriendelijkheid of -onvriendelijkheid van elektrische energie, zware metalen in batterijen, recyclagekosten van batterijen...) niet in rekening gebracht zijn, bv. (ik kies er iets uit) bij vraag 14: hoe eens of oneens ben je het met uitspraak "elektrische voertuigen zijn de toekomst"... i dunno, wie weet dat wel? dan kies je maar "noch eens, noch oneens" omdat er geen optie "meer onderzoek nodig" of "ik weet het niet" is :). Bij sommige vragen rond milieuvriendelijkheid heb ik de indruk dat je de facto aanneemt dat elektrische auto's milieuvriendelijker zijn, maar er zijn zeker ook studies die beweren dat inclusief batterijen (toch niet bepaald ecologisch te noemen), de totale CO2 footprint van toch al minstens een hybride wagen, zeker niet moet onderdoen voor een doorsnee conventionele verbrandingsmotor -- ben geen expert dus kan geen uitspraak doen over de details van zo een studie, maar het lijkt me dus niet "een vaststaand feit". Er is ook een hele sectie "wat moet de overheid doen om..." - als je mening is dat de overheid niets moet doen, wat kies je dan? "noch eens, noch oneens" (maar dat kan ook net de nuance zijn van "ik denk er neutraal over", wat niet per se hetzelfde is). 

Het filmpje is wel informatief, maar uitspraken als €5 per 100km aan elektriciteitskost zijn zeer relatief... daar kan van de enige dag op de andere 15% bijkomen (BTW verhoging), getuige het verleden Wink - overigens krak hetzelfde voor conventionele voertuigen maar die nuance wordt niet gemaakt... dus ook daar weer: precies wat gekleurd... Het gaat voor mij persoonlijk echt helemaal uit de bocht bij de uitspraak "90% van de energie uit de batterij wordt omgezet ipv 30% bij een lokale verbrandingsmotor" -- ze hebben mij altijd geleerd dat 2/3e van de energie inderdaad aan wrijving aan de weg & windweerstand verloren gaat (hoe dat bij een elektrische motor anders is, is me niet duidelijk, blame my lack of knowledge). Maar dat bij de transport van elektriciteit van centrale naar het stopcontact thuis 70% aan weerstand verloren gaat, dat vermelden we dan even niet... of de netto efficientie van lokale verbranding versus opwekking in de centrale tot in je batterij dus effectief efficienter is, daar zou ik dus ook graag wat meer studiemateriaal rond zien... Opnieuw: weinig ruimte voor nuance, naar mijn mening soms toch te suggestieve vraagstelling of aanlevering van informatie... 

afbeelding van K.B.
Lid vanaf: 19/02/2009
11832 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

 

Persoonlijk vindt ik niet dat de constructeurs goed bezig zijn  ... als vertegenwoordiger doe ik geregeld wel eens een ritje nar rato van 300 km / dag  ...

Tevens fungeert mijn wagen als gezinswagen  ( en kies ik dus uit "de grotere break" )  ... mijn verbruik is ten laste van mijn werkgever ... wel zit ik met de   VAA regeling ...

 

En als ik dan zie waar ik eventueel wel zou in vallen dan is dat die grote peugeot ... (hybride) ... maar dan stel ik vast dat dat gewoon nen 1600 diesel is waar ze nog eens een gans pak vermogen bovenop gooien zodat ik 200 PK ter beschikking heb  ... en de nieuwprijs jaagt gewoon de VAA de hoogte in ...

En dergelijke firmawagens zijn een vlotte en omvangrijke vervangmarkt .op onze Begische wegen ... en reken maar dat in dit segment vooral gekozen wordt aan de hand van "budget"  en "VAA" 

 

En zelfs al kost het maar 5 euro / 100 km  om elektrisch te rijden ... als ik die thuis in de stekker steek kost mij dat toch nog  1800 euro /jaar ...  en wat kost mijn "stoof" mij nu ...

Ik zoek dus een wagen met een verlengdraad van een 30 tal kilometer ...

 

k.b.

afbeelding van Jockari
Lid vanaf: 18/02/2009
1340 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Had ook direct iets van "liegen" over de leeftijd ??? Daarom dat ik van nature resultaten van enquetes en polls wantrouw. Toch maar aan de vraagjes begonnen (filmke niet volledig uit gezien). Na 't filmke dacht ik dat ik iets fout had gedaan omdat er een identieke vraagstelling startte. Op 't einde van de enquete was mijn goesting om naar de cinema eigenlijk over.

afbeelding van K.B.
Lid vanaf: 19/02/2009
11832 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

 

Men moet wel lef hebben natuurlijk om de elektrische wagen naar voor te schuiven als de oplossing voor "tweede wagen"   ...

De meeste mensen die een tweede wagen aanschaffen om een beperkt aantal kilometers te doen kiezen wel in een ander prijssegment ...

 

 

En ik heb nog een vraagje ...

Die opgegeven actieradia zijn al "gene vette"  maar als ik de batterij al een 1000 tal keer geleden en ontladen heb ( 3 jaar dagelijks)  en ik laad mijn voertuig dan vol met passagiers   ????

't is een beetje als onze "smartphone" ... als je het intensief gebruikt valt de capaciteit altijd wel wat tegen ...

 

k.b.

 

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
9315 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

wat mij stoort : de overheid moet maar weer belastingsgeld ertegenaan gooien om hun produkten te verkopen (zo interpreteer ik de enquete). Laat de producenten nu eens moeite doen om de electrische wagen aantrekkelijk te maken.

Als ik zie dat de huurkost van de batterij bij een kleinere wagen al direct meer dan 90€ is en de aankoopprijs van de wagen al dik boven de prijs van de benzineversie zit, dan geven de meeste gebruikers al minder uit aan benzine/maand dan de huur van de batterij. (ervanuitgaande dat deze kleine wagens een 2de wagen is die rond de kerktoren rijdt)

Het klopt dat de onderhoudskosten en km-kosten lager liggen, maar die betaal je er in het begin dik bij.

Ik ben voorstander en zou er zeker eentje overwegen, aan normale prijzen. Ikzelf rijd met onze hoofdwagen ook maar 15000 km/jaar onze 2de doet er slechtsde helft. Wanneer gaat de meerprijs mij voordeliger uitkomen ?

afbeelding van Enk
Lid vanaf: 23/03/2011
12515 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Waarom wordt er in het ecologische vraagstuk bijna altijd alleen gekeken naar: wat brengt mij dat op? financieel?

Daar gaat het hem niet om hé. Het gaat erom om de uitstoot te verminderen.

Ja elektriciteit aanmaak en ja batterijproductie is ook uitstoot, dat is een andere discussie die // te voeren is met die van de zonnepanelen. Alleen is 't verschil dat uwe uitstoot in gecontroleerde zones (industrie) gebeurd ipv her en der overal verspreid.

 

Regenwaterrecuperatie en gebruik hebben ze uiteindelijk verplicht net omdat er een paar snuggere doorhadden dat het financieel niet in hun voordeel was. Dat ze daarom drinkwater gingen verspillen/doorsjassen was hun probleem niet.

afbeelding van thomas_dhaese
Lid vanaf: 18/06/2014
1971 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@Enk: omdat dat net hetgene is wat de meeste mensen maar interesseert. Mensen zijn al lang niet meer geboeid door klimaat, CO2 , temperatuurstijging op de planeet,... of sterker mensen lopen er op den duur van weg.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je geen gelijk hebt. Ik vind althans dat je gelijk hebt.

Thomas
BLOG: 9070!

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
14706 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Als er al hopeloos gezocht moet worden naar respons... dan denk ik dat het onderwerp al niet goed scoort.

afbeelding van K.B.
Lid vanaf: 19/02/2009
11832 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Oorspronkelijk bericht geplaatst door Mario_

 

Het klopt dat de onderhoudskosten en km-kosten lager liggen, maar die betaal je er in het begin dik bij.

 

 

Dat klopt niet ...

Als ik nu mijn facturen van de garage bekijk staan daar ook een aantal zaken op die men zou weggelachen hebben op moment van aankoop ...

En dan gaat het om   "uitlezen boordcomputer  , veiligheidskontrole , klein materiaal   (dat zo klein is dat je het niet kan zien want een gewoon o-ringske  vermelden ze wel appart " ...

Natuurlijk weten ze dat het om een firmawagen gaat , en dan moet er al eens gebeld worden om ons ongenoegen te uitten ...

 

Als ik garagehouder was ... ik zou alvast deze "wagens" niet aanprijzen ...   aan een verkoop van een wagen is amper nog iets te verdienen en nu gaat de "onderhoudsopbrengst" ook al naar de kelder ...

 

Ik vrees een beetje dat men daarvoor een specialist met een uurloon van 100 euro/uur zal inschakelen ... of een "testbank" zal verdelen in duizenden kleine stukjes van 30 euro ...

En wat dienen we te zeggen van al die oplaadpunten waar je vandaag gratis kan laden ... ik stel voor dat we de bezitters van dergelijke voertuigen hier forfetair op belasten  ( enige ironie ... het is immers een Voordeel allerlei Aard vanuit de maatschappij) ...   Neen overal gratis laadpunten gaan installeren is een heel slecht signaal ... of gaan we deze kosten ook in den bak draaien van de netbeheerders zoald de GSC ???

En die subsidiering ???   Ik hoop alvast dat men niet meer de fout maakt om de "niet bezitter"  te laten opdraaien voor alles

 

Dat hele "gratis" verhaal is trouwens al een beetje veel op de terugweg ...  "gratis" is niet  hetzelfde als "voor niks"  ...

Ik ben bevoorbeeld "gratis" naar school geweest ....

 

k.b. 

afbeelding van K.B.
Lid vanaf: 19/02/2009
11832 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

 

Even vermelden  ... ik ben ook voor het milieu ...

Ik ben dus ook voor elektrische voertuigen  ... binnenkort doe ik mijne fiets weg en koop ik een electrisch exemplaar  ...

Ben ik nu goed bezig ? wat is het effect op het milieu ? 

 

k.b.

 

afbeelding van K.B.
Lid vanaf: 19/02/2009
11832 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

 

Even vermelden  ... ik ben ook voor het milieu ...

Ik ben dus ook voor elektrische voertuigen  ... binnenkort doe ik mijne fiets weg en koop ik een electrisch exemplaar  ...

Ben ik nu goed bezig ? wat is het effect op het milieu ? 

 

k.b.

 

afbeelding van Enk
Lid vanaf: 23/03/2011
12515 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Oorspronkelijk bericht geplaatst door K.B.

 

Even vermelden  ... ik ben ook voor het milieu ...

Ik ben dus ook voor elektrische voertuigen  ... binnenkort doe ik mijne fiets weg en koop ik een electrisch exemplaar  ...

Ben ik nu goed bezig ? wat is het effect op het milieu ? 

 

k.b.

 

 hangt ervan af...

Als je je batterij niet als aandrijving gaat gebruiken, maar als opslag voor overtollige energie die jij als sportieveling produceert. Waarna je die 's avonds thuis gaat ontladen om TV te kijken, misschien nog niet zo slecht effect dan Blum 3

afbeelding van K.B.
Lid vanaf: 19/02/2009
11832 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Oorspronkelijk bericht geplaatst door Enk

Oorspronkelijk bericht geplaatst door K.B.

 

Even vermelden  ... ik ben ook voor het milieu ...

Ik ben dus ook voor elektrische voertuigen  ... binnenkort doe ik mijne fiets weg en koop ik een electrisch exemplaar  ...

Ben ik nu goed bezig ? wat is het effect op het milieu ? 

 

k.b.

 

 hangt ervan af...

Als je je batterij niet als aandrijving gaat gebruiken, maar als opslag voor overtollige energie die jij als sportieveling produceert. Waarna je die 's avonds thuis gaat ontladen om TV te kijken, misschien nog niet zo slecht effect dan Blum 3

 

Ik overwoog een   "battery swap"    met mijn nog aan te schaffen   Tesla   ....

Dat is natuurlijk het voordeel van een forum ... u stelt zich nu een sportieve jongeling voor ...

 

k.b.

 

afbeelding van Enk
Lid vanaf: 23/03/2011
12515 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

precies mijne cynische smiley niet opgemerkt....