To zuurstofpomp or not to zuurstofpomp

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van johnbeton
Lid vanaf: 06/05/2008
25 berichten

Had onderstaande vraag al eens gepost in het topic "To zwemvijver or not to zwemvijver", (zie hier), maar bij gebrek aan reactie post ik hier ook nog eens:

 

Wij hebben (voorlopig) nog geen zuurstofpomp in onze zwemvijver. 

Aangezien de draadalgen welig tieren, lijkt het me toch opportuun om er eentje te plaatsen. Situatie is een zwemvijver met zwemgedeelte 9 m x 3.6 m x 1.4 m (45 m³) en filtergedeelte van 2.5 m x 3.6 m x 1 m (ben niet 100% zeker van de diepte; 9 m³). Beplanting is gele lis, egelskop en kalmoes (verhouding 50%/25%/25%). Vijver ligt grotendeels van de dag in volle zon (na enkele zeer warme dagen hebben we al temperaturen tot 29°C-30°C gemeten). Er is niks van verwarming voorzien.  

- Hoe groot moet die pomp dan worden? Ik lees (https://www.heldervijveren.com/waarom-een-luchtpomp-gebruiken) dat je best 150 l/h lucht voorziet per 1000 l vijverwater, maar dan zou ik een pomp nodig hebben van 6750 l/h (rekening houdend met 45 m³ zwemwater). Alternatief: aangezien ik de pomp in het filtergedeelte wilde steken, kom ik dan niet toe met 1350 l/h (9 m³ in de filterkoffer)? Ik dacht dan aan een pompje van 1000-1200 l/h.

- Wat is een goed "merk"? Ik dacht zelf aan een Velda Silenta wegens vlot te verkrijgen en niet al te duur. Mogelijk alternatief: Oase oxypond. 

- Hoeveel "sproeikopjes" best te voorzien? Ik dacht aan een 6-tal te voorzien (dat is dan 1x/1.5 m²)

En nog een andere vraag: GH/KH/pH, ik snap het belang, maar heeft er iemand ideeën om deze goedkoop te verhogen? De producten in de vijverzaken zijn dikwijls nogal aan de dure kant en misschien bestaan er wel even goede huis-tuin-keukenmiddeltjes? Zo heb ik al eens gehoord dat KH ook verhoogd kan worden met natriumbicarbonaat. Carbonaat lijkt me OK voor de KH, maar Na weet ik dan weer niet... 

Bedankt

Reacties

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
16171 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Zo op het eerste zicht is het volume van de filterzone juist te weinig  in verhouding met je zwemgedeelte.

Ook even kijken naar het wateroppervlak 32,40m² tov 9m² , dat zit dan weer in de gemiddelde waarde. Totale inhoud van het watervolume is 45m³+9m³ = 54m³ . Voor de return op 4 uur moet je dus een circulatiepomp hebben van minstens 54/4 = 13.5m³/uur of 13500liter /uur.  In het zwemseizoen wordt er eerder gestreefd naar een return van 2 uur wat dus een pomp geeft van 27.000liter /uur. Meestal is dit op te lossen met het plaatsen van 2 circulatiepompen waarvan er 1 tijdens het zwemseizoen mee wordt ingeschakelt en buiten het seizoen uitgeschakelt.  Kijk na of je circultiepomp voldoet aan dit debiet.

Pompsnelheid is van belang om de bacterieen in de filterzone hun werk te doen. Heel simplistisch uitgelegd : langs de 'watertransportband' zitten er mannekes die een giftig nitrietmolucule vastpakken en daar een zuurstofatoom bij plakken. Hoe trager die watersnelheid , hoe meer nitrieten er gepakt kunnen worden en hoe meer nitraat er gemaakt kan worden. Zuurstofatomen worden gehaald uit de planten die via fotosynthese zuurstof afgeven, door circulatie van het water, door een fontein , door extra schaduw want volle zon verbruit de zuurstofatomen in het water en voldoende planten. Planten moeten al de gemaakte nitraat opeten. Is er nitraat over dan heb je nog alleen algen die nitraat gaan verbruiken maar die algen smoren de waterplanten , dus minder waterplanten geeft meer nitraat voor de algen. MINIMUM 10 stuks waterplanten per 1000 liter water voorzien . 10 dus. Zorg ook voor waterplanten die vroeg op het jaar al nitraat gebruiken. Ik zie dat je geen glanzend fonteinkruid of waterranonkel hebt. Juist degene die vroeg op het voorjaar al nitraat opnemen en zuurstof in de plaats geven.

Een luchtpomp met een debiet van 150 liter lucht per 1000liter water is correct. alleen je berekening gaat uit van het zwemgedeelte of nog erger je neemt het filtergedeelte. MAAR is het niet zo dat zowel het zwemgedeelte als het filtergedeelte circuleert op 2-4 uur tijd ? Dan is het duidelijk dat je voor je berkening gans de vijverinhoud moet nemen. Dus 54m³ of een luchtpomp met 8100liter lucht per uur. 

Eigenlijk als je een zwemvijver opbouwt volgens de regels der kunst en er voor zorgt dat de temperatuur niet boven de 26-27° komt dan heb je geen luchtpomp nodig. Hoe warmer het water hoe minder zuurstof. Hoe slechter de circulatie van het water hoe warmer het wordt. Hoe warmer het water hoe luier de bacterieen worden.  Dus eender welke luchtpomp is oke, zelfs een dompelpomp kan al soelaas brengen.

Gh Kh Ph, Nitrietgehalte, Nitraatgehalte, zuurstofgehalte werken allemaal op elkaar in. Om dit uit te leggen moet ik een boek schrijven.

  Zuurstof heb je nodig want alle leven verbruikt zuurstof maar zuurstof is ook het bindend atoom voor nitraten. Nitraten , nitrieten, ammoniak en ammoinium zijn de resultaten van de verwerking van afval in het water. dode plantendelen, vissenstront, mensenhaar , huidschilfers en wat nog allemaal. Om dit om te zetten naar voeding ( nitraat) heb je zuurstof nodig ( en nog wat ander spul.  Maar om al die atomen te kunnen plakken tot moleculen moet de zuurtegraad oke zijn. 

voorbeeld. Je blad begint te rotten en geeft dus ammoniak en ammonium af . Als het water een PH heeft van 6 dan krijg je maar 0% giftige ammoniak en 100% onschuldige ammonium in het water . PH is 11 dan krijg je 96% giftige ammoniak en maar 4 % onschuldige ammonium. Maar als er teveel ammoniak in het water zit dan sterft alles af. Nu de vorming van ammoniak wordt niet alleen door de zuurtegraad bepaalt maar ook door de temperatuur en de hardheid van het water . 

Hardheid algemeen is van belang voor de groei van planten maar het bepaald ook de zuurtegraad van het water. Hoe meer mineralen er in het water zit , hoe harder het water is. Mineralen zoals kalk , mangnesium, koper, ijzer ... 

Er zijn er 2 de karbonaathardheid of KH en de GH of gezaemijke hardheid. 

Karbonaathardheid : hoe lager deze is , hoe zuurder het water wordt. Hoe zuurder het water wordt hoe schadelijker voor vissen en planten. Dus om de KH goed uit te lezen MOET je eerst de PH weten en kennen.

GH bepaalt de groei van de planten maar wordt weer bepaald door de PH. 

Conclusie: zorg eerst  voor de perfecte ph balans en stuur dan pas de gh of de kh bij. Dus een ph voor vijverwater best tussen de 6.5 en de 8. 

Goedkopere produkten , die zijn er , maar je kan onmogelijk bepalen wat de invloed gaat zijn op de ph of op de NO2 of N03 of GH of KH. Stel je gebruikt een blok graniet of basalt om je mineralen aanbod te verhogen , hoe weet je hoeveel graden je met 1 blok het gehalte gaat verhogen? Gokken ?  Als je met KH+ de juiste dosis gebruikt voor de juiste hoeveelheid water dan kun je de perfect  meten wat de gevolgen zijn voor je GH of voor je zuurtegraad.

ALs je vijver groot genoeg is , en 54m³ , sorry dat is biologisch maar een kleintje , dan kun je weinig fouten riskeren. Moest je vijver nu eentje zijn van een 100 m³ of meer dan zou je ff kunnen gaan gokken.

 

afbeelding van johnbeton
Lid vanaf: 06/05/2008
25 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer
  • Pompen zijn twee pompen van 15.000 l/h, dus dat lijkt me OK te zijn. 
  • 10 planten per 1000 l, dat worden dan +500 planten... 500 planten gaat nooit lukken, maar ik zal eens op zoek gaan om wat extra glanzend fonteinkruid/waterranonkel er bij te zetten. 
  • Een zuurstofpomp lijkt me toch nuttig, al lijkt een van 8 m³/h me een beetje een overshoot te zijn (indien ik dit in de plantenfilter moet zetten dan wordt het eerder een bubbelbad denk ik). Ik ga eens experimenteren met een kleiner type. 
  • Qua onderhoudsproducten blijf ik dan bij de "officiële" producten.

Bedankt voor het uitgebreid antwoord, hier ben ik goed mee geholpen!!!