Voorbereiding grond voor terras in polybeton

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Warande
Lid vanaf: 23/11/2009
437 berichten

We hebben nog geen aannemer ter plaatse kunnen spreken voor het plaatsen van onze betonvloer (binnen en buiten) Beetje slechte moment ook met Corona en bouwverlof dus dat begrijpen we ook wel. Nu zouden we toch in de laatste weken van de zomer de grond in de tuin willen aanpakken zodat deze ook klaar is voor het geval we toch snel iemand gevonden hebben...
Ik vermoed dat er hier toch verbouwers zijn die ook zelf de voorbereiding gedaan hebben?
Uitgraven moeten we voor de hoogte niet doen, er wordt volgens de offertes 15 cm beton voorzien en dat is ruim mogelijk, dus zal het eerder aanvullen worden. Maar Waarmee? Zuivere grond? Steenpuin? Kan de afgegraven gravé van verder in de tuin dienst doen? Of een combinatie van dat alles? Moet dit worden aangestampt? Wat met de kanten die aan de buitengevel van de woning grenzen? En de dorpels? En de afwatering?  Veel vraagtekens dus, ik benieuwd of er hier misschien een aantal van kunnen ingevuld worden.
Alvast bedankt!

Reacties

afbeelding van tuurruysschaert
Lid vanaf: 07/10/2018
338 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Aanvullen met gebroken betonmengpuin en dit dan aantrillen. Met steenpuin kan ook maar dat zou wel eens durven verzakken. Hier onder alle klinkers 40cm betonpuin en 25cm stabilise. De opgevoerde talut in steenpuin die ik voor de zekerheid 3 jaar ga laten liggen.

De nodige diktes kunnen afwijken van hoe de vakmannen het doen... wss van mij te dik.

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
16108 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Je kan de opbouw voor een klinkerbed niet gebruiken voor een eindafwerking in beton.

Je steekt ook geen banden van een auto onder ne camion.big grin

Uitgraven moeten we voor de hoogte niet doen, er wordt volgens de offertes 15 cm beton voorzien en dat is ruim mogelijk, dus zal het eerder aanvullen worden. Maar Waarmee? Zuivere grond? Steenpuin? Kan de afgegraven gravé van verder in de tuin dienst doen? Of een combinatie van dat alles? Moet dit worden aangestampt? Wat met de kanten die aan de buitengevel van de woning grenzen? En de dorpels? En de afwatering?  Veel vraagtekens dus, ik benieuwd of er hier misschien een aantal van kunnen ingevuld worden.

 

Uitgraven zal je WEL moeten doen !

Je moet het werkvlak proper maken van onkruiden , grassen maar ook van organisch afval ( bladeren, takken, wortels) Je moet daarom ook minstens 10/15 cm uitgraven om het organisch materiaal maar ook om de humuslaag in de bodem te verwijderen. Je zorgt ervoor dat de uitgraving vlak ligt en aaangedrilt. Diepte van uitgraving zal ook afhangen van de grondweerstand. ALs na uitgraven van de eerste 10/15 cm de bodem  nog steeds een losse structuur heeft , zal je meten dieper graven tot de vaste. Opgelet dus bij bodems die geroerd zijn !!! Ofwel door een uitgraving voor de fundering, door spitwerken of graven van greppels of door het aanvullen.

Nooit aanvullen met zwarte, zuivere grond. Deze bevat teveel organische stof wat nefast is voor de draagkracht. Voor een betonafwerking vul je best aan met een magere aangedrilde drainage beton . Dit tot op de hoogte voor het gieten van de afwerkplaat in gepolierd beton. Je kan best een folie voorzien tussen gepolierde beton en de magere beton. Anders trekt het water weg uit je sierbeton. Gravé, kiezels, stabilisé, steenpuin kun je beter vermijden. Gebroken betonpuin als onderlaag kan dan weer wel in zeer specifieke gevallen.

Je plaatst tussen gevels en de magere beton een verticale uitzettingsvoeg uit schuimrubber of mousse. Bij grote terrassen ( vanaf meer dan 6 meter ) wordt er in het vlak ook extra uitzettingsvoegen voorzien. Je moet best ook rekening houden met de ligging van het terras , bij zuidelijke ligging, zeker en meer uitzettingsvoegen dan bij een noordelijke ligging

Indien je drainbeton en of gepolierde beton boven het maaiveld uitkomt zal je moeten werken met bekistingsplaten. In sommige gevallen kan je werken met opsluitbanden of een metselwerk in betonblok of met proper metselwerk. Als je gepolierde beton boven maaiveld uitkomt dan kan je overwegen om een zwevend effect aan je plaat te geven of deze recht op recht te laten.

Sowieso ligt alles afwaterend weg van de woning met een helling van 1 tot 2%

De uiteindelijke afgewerkte hoogte van je sierbeton ( en alle andere verhardingen) wordt begrenst door de positie van de waterkering in je gevelsteen ! Nooit hierboven werken anders krijg je vocht in je muur. Kijk dus zeker uit met het idee dat nu scheering en inslag is: ik wil dat de vloer binnen naar buiten loopt zonder hoogteverschil. Van de 7-8 projecten die ik maandelijks moet gaan bekijken , zijn er 3-4 waarvan dit de droom is en van die 3-4 is er amperkes nog 1 waar dit zonder problemen kan uitgevoerd worden. Er is een simpele controle hiervoor .

WAAR ZIT DE WATERKERING IN DE MUUR NAAST DE SCHUIFDEUR ?? 

Zit deze 1 of meerdere ONDER de bovenkant van de dorpel ? Forget it

Zit deze op dezelfde hoogte of iets hoger dan de dorpel? Geen probleem

BIj dubbele deuren is er sowieso geen probleem MAAR bij schuiframen moet je wel even rekening houden met het onderste kaderprofiel. Langs waar gebeurt de interne afwatering van je schuifraam ? Ongeveer 99% is langs de zijkant van het profiel en het water stroomt dus over de dorpel en dan zo over je terras weg. Beter is om dus met een afwatering te werken in het profiel die onderaan zit en uitgeeft op een drainagemat die over de funderingsmuur naar buiten loopt en daar tegen de funderingsmuur afwatert in een drainage met kiezel. Dit natuurlijk met een waterkeringsfolie onder je drainagemat en die zowel het raamprofiel insluit als de funderingsmuur.  MAAR dit kan enkel vanaf de woningbouw worden gerealiseerd.

 

Bedenking: 

Stel dat je na een maandje problemen krijgt met de gepolierde beton en je merkt barsten op. je belt die aannemer op en je vraagt tekst en uitleg. Wat gaat die zeggen als jij alle voorbereidene werken hebt uitgevoerd ?

Juist.

TSja het zal dan wel liggen aan een slechte fundering!

Misschien toch eens overwegen om de voorbereidingen ook aan vakmannen over te laten.

 

 

 

 

afbeelding van Warande
Lid vanaf: 23/11/2009
437 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hartelijk bedankt voor de zeer uitgebreide tekst met uitleg. Heb hem intussen al meermaals gelezen om alles op te nemen :) 

De waterkering bekeken en deze zit redelijk ruim boven de voorzien vloerpas, afwatering van het schuifraam heb ik nog niet deftig kunnen controleren, sowieso bedankt voor de tip!
Mijn partner is vooral fan van het doorlopende niveau van binnen-en buitenvloer, mij stoort het niet perse als de stap maar comfortabel is. Ik vermoed dat hier in de plannen ook geen rekening is meegehouden (nooit besproken met de architect in ieder geval), de aannemer heeft een klassieke dorpel voorzien.

Ik vrees dat we het misschien hebben onderschat, de omvang en nauwkeurigheid die de voorbereiding toch met zich mee zal brengen zo te zien. Enkele argumenten waarom we binnen en buitenvloer tegelijk wouden laten uitvoeren (praktischer, aangezien rijwoning en er dan achteraf niet teveel door de woning zou moeten- kostprijs pomp x2? - minder vuile voeten op de nieuwe binnenvloer...) maar nu toch nog twijfel of het wel de moment is om extra energie en budget in te steken aangezien er binnen ook nog heel veel werk is. 

Denk je dat dat de meeste uitvoerders van polybeton binnenvloeren, ook zelf de grondwerken aanpakken buiten? Geeneen van de offertes die we al hebben maakt daar een melding over (nuja, ook niet specifiek naar gevraagd) Of moet je dan op zoek naar een extra persoon om dit uit te voeren? Of misschien is het beter om voor het terras een tuinaannemer te zoeken?

Ik hoop dat we vrij snel eens iemand hier ter plaatse kunnen ontvangen voor al onze onzekerheden ;-)