• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

verhoogd terras: keerwand

jeroenP

Nieuw Lid
Lid geworden
27 apr 2014
Berichten
62
Waarderingsscore
2
Punten
8
Hoi iedereen,

Ik wil aan de aanleg van mijn verhoogd terras beginnen, maar twijfel tussen twee systemen. Ik heb hier al veel rond gesnuisterd, maar ben nog niet op een eenduidig antwoord gestoten, vandaar mijn vraag.

Het terras heeft een breedte van 12m en een diepte van 4m, maar steekt 70 cm boven het maaiveld uit. Er moet dus een systeem van keerwand komen dat langs de binnenkant volledig wordt opgevuld met gebroken betonpuin, stabilisé, chape en tegel. L-elementen lijken mij moeilijk (en duurder) als zelfbouwer, dus hoop ik de keerwand te kunnen zetten met betonblokken.

Eerste optie: volle betonblokken metsen, desnoods in een dubbele muur.
Tweede optie: holle betonblokken stapelen en volgieten met beton.

Los van kostprijs vraag ik me af of beide opties mogelijk zijn en dus de druk van het terras kunnen dragen?

Bijkomend overweeg ik om in een deel van het terras een vijver te integreren. Dus een gedeelte van de keerwand zou dan niet de druk van het terras maar van het vijverwater moeten kunnen trotseren. Stelt dit bijkomende eisen aan de opbouw van mijn keerwand?
Alvast bedankt!

 

 
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Holle blokken zoals stepoc en beton erin, volle blokken zullen na enige tijd overhellen
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Mag ik een derde optie voorstellen? Een "zwevend" terras boven het maaiveld... en vijver!

Hoe ga je uw tuin verder afwerken naast uw terras? Hoe maak je de toegang tot de rest van de tuin vanaf het terras?
 

jeroenP

Nieuw Lid
Lid geworden
27 apr 2014
Berichten
62
Waarderingsscore
2
Punten
8
Buiten het terras komt er gewoon gazon. De overgang zou een trap van een tweetal meter breed worden met drie treden. Waar het terras moet komen ligt nu al een hele hoop aangedamd betonpuin als onderfundering. Dus zwevend lijkt me nogal moeilijk uit te voeren.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Hoogteverschil met 3 treden? Da t zijn dus trappen met een optrede van 23,3 cm 
shok.gif


Veel te hoog !!

Dit kan voor binnen werken maar buiten niet.

Voor buitentredes wordt er gewerkt met een maximale hoogte van 14 cm !! Uitzonderlijk 16 cm.

De hoogte van je trap ( optrede) is evenredig met de breedte van je trap ( aantrede) met een optrede van 12 cm heb je een aantrede van 40 cm.

14 cm optrede geeft een aantrede van 36cm . 

Formule : 2 maal de optrede + 1 maal de aantrede = 64 cm.

 

vijver : de waterspiegel komt die gelijk met bovenkant terras of komt die 70 cm lager?

Vijvers  hebben de neiging om steeds en altijd op het diepste punt te liggen in het landschap. Als je dit hoger wil leggen ten opzichte van je tuin moet je ervoor zorgen dat deze zeker volledig ingesloten is ofwel dat de zijde naar de tuin werkt met een overloop naar een tweede vijver die lager ligt op het peil van het maaiveld.

Opletten vijvers die je op natuurlijke en biologische wijze in evenwicht en balans wil brengen is wel wat meer rekenwerk en denkwerk dan een putje graven en daar een folie inkieperen en wat viskes en plantjes op steken. 

Je zal moeten rekening houden met onder andere :

- de verhouding van wateroppervlakte, diepte en inhoud vijver.  Je met rond de 400 liter water per vierkante meter wateroppervlak zitten

- je filterkoffer, de grootte  hiervan wordt bepaald door het volume van de vijver.

- aantal waterplanten wordt bepaald door het aantal liter water

- aanlat lopende meter vis wordt bepaald ddoor het aantal liter water.

- Waterplanten en vis samen met de inhoud bepaalt de grootte van de filterkoffer maar ook het debiet van de pompen. Kort: hoe meer vis en weinig planten hoe zwaarder de pomp voorafvalverwerking en zuivering.

 

Opbouw vijver; afhnakelijk van de vorm . Je kan werken met metselwerk in betonblokken , gegoten beton of zelfs houten kaderment. Inox voor vijvers zou ik afraden.

Betonblokken opmetsen en binnenkant proper metselwerk. Vanaf hoger dan 1.00 meter metselwerk best lintbewapening voorzien in de langsvoegen. Normaal is ditniet nodig want de meeste vijvers gaan maar een 80 of 100 cm diep, dieper is onzin. Kan wel maar dan zit je in zwemvijverwereldje en das heel anders van opbouw.  Vergeet zeker niet de buizen voor overloop te voorzien en een buis voor de toevoer van electriciteit.

Betonblokken worden ofwel gemetst op een ringbalk fundering ofwel op een plaatfundering. Kan in mager beton  of zware stabilisé. 

Sowieso moet de vloerplaat en de wanden bezet worden. En dan liefst voor de wanden nog konisch dat bij vorst de ijsplaat naar boven wordt geduwd.

 

Werk dit volledig uit op papier voor je 1 schup in de grond steekt.

 

Voor verhoogd terras van cc70 cm. 

 

Hoeveel heb je genomen tussen dorpel en de pas van het terras? 

Maar nog belangrijker waar zit die waterkering in je gevel? 

Zit die effectief op 70 cm hoogte in je gevel?

 

Principeel kun je voor deze hoogte werken met betonblokken 39x19x19 in metselwerk en op een mager betonnen ringfundering.  Volle betonblokken of holle  en deze opgieten met beton is onzin. ZOveel druk en gewicht komt hier niet op. Stepoc blokken is ook veel te duur voor dit.

 

Sowieso moet je ervoor zorgen dat aan de ophoogkant van je metselwerk je een drainagebuis plaatst en laat uitmonden in de afvoerleidingen. Leg deze in een grindbed. Opvullen doe je met gebroken betonpuin. Ingewaterd en aangedrild ( blijf weg van de randen!)

Aanvullen met stabilise en dan het tegelwerk volgens de algemeen gekende manier hier opt forum.

De zijdelingse druk van een terras is verwaarloosbaar. Enkel de zone naast het metselwerk zal druk op de zijkant uitoefenen . Hoogte is 70 cm, zijdelingse druk is maximum 70 cm breed. Het gewicht is in dit geval verwaarloosbaar, er komt geen huis of veranda of een helicopter op.

 

 
 

jeroenP

Nieuw Lid
Lid geworden
27 apr 2014
Berichten
62
Waarderingsscore
2
Punten
8
Amai, wat een antwoord. Superhard bedankt! Hier weet ik al veel meer mee...

 

Wat de vijver betreft: waterspiegel zou een 10-tal cm lager dan bovenkant terras komen.

Ik heb geen benul van vijvers, dat was mijn volgende item om mij in te verdiepen. Maar met een vijver van pakweg 3x1.5m en diepte 80cm kom ik op 800l/m² wateroppervlak, dus dit is blijkbaar geen optie! Mijn vijver dan gemiddeld 40cm diep maken? Hier ga ik duidelijk ook nog veel moeten over lezen. :)

 

Voor het terras:

Ik dacht inderdaad een ringbalkfundering te gieten in mager beton en daarop dan die holle betonblokken te metsen. Blij dat ik hoor dat volle blokken of opgegoten blokken overkill is, dit is makkelijker in uitvoering.

 

Tussen de onderkant van de dorpel (waar trouwens ook de waterkering zit) en het afgewerkte terras komt ongeveer 5cm. 

 

Mag ik vragen waar die drainagebuis voor dient? De opbouw van mijn terras is toch al waterdoorlatend? Kan het water niet gewoon in de bodem weg dan?

 

Nogmaals dank!

 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
jeroenP schreef:
dirol.gif


Amai, wat een antwoord. Superhard bedankt! Hier weet ik al veel meer mee...

zal de rekening bij veel goesting wel eens sturen 

rofl.gif
 

Wat de vijver betreft: waterspiegel zou een 10-tal cm lager dan bovenkant terras komen.

Waarom?

Je kan ook werken met een -5cm ( dikte afboording in blauwe hardsteen 100x20x5

Of een loodslab kan je het niveau op nagenoeg 0 cm houden onder bovenkant terras 

Met cortenstaal in U profiel lukt dit ook maar dat leg ik niet uit ( beroepsgeheim weet je 
dirol.gif


 
Ik heb geen benul van vijvers, dat was mijn volgende item om mij in te verdiepen. Maar met een vijver van pakweg 3x1.5m en diepte 80cm kom ik op 800l/m² wateroppervlak, dus dit is blijkbaar geen optie! Mijn vijver dan gemiddeld 40cm diep maken? Hier ga ik duidelijk ook nog veel moeten over lezen. :)

Dit vijvertje zal HEEEEEEEEL veel buffering voor je filterkoffer moeten hebben. Dit lukt hoor maar moet je goed uitrekenen.

Je maakt de fout dat j maar 1 diepte neemt, nl 80 cm . Je kan perfect in niveau's werken met dieptes van -20 , -50 en -80 . Maak de vijver overal even diep. Plaatst folie, mets tussenmuurtjes op vereiste hoogte om verschillende niveau's te hebben . Niveau -20 wordt gevuld met lava en daar zit de pomp, andere niveau's vullen met vijvergrond en afdekken met lava. Daar planten in. Mets wel met OPEN voegen voor de circulatie water. 

HEEL veel lezen.
 

Voor het terras:

Ik dacht inderdaad een ringbalkfundering te gieten in mager beton en daarop dan die holle betonblokken te metsen. Blij dat ik hoor dat volle blokken of opgegoten blokken overkill is, dit is makkelijker in uitvoering.

Voila. Pak wel zeker die betonblokken van 20 cm breed . Zit je met een lange zijde ( meer dan 6 meter lang den mets je de onderste laag eventueel dwars, of je mets een steunbeerke ( binnen in het hoger stuk) 
Tussen de onderkant van de dorpel (waar trouwens ook de waterkering zit) en het afgewerkte terras komt ongeveer 5cm. 

dus in totaal is dit dikte dorpel + 5cm. Dorpel is meestal 5cm +5cm = 10 cm. 

Heb je onder de waterkering nog proper metselwerk zodat je eventueel naar een hoogte aantrede van 14 cm kunt gaan ? Ja ? Neem dan liever 14 cm want dan is dit aan de schuifdeur/deur even hoog als de rest van de terrastrap. 

2 verschillende hoogtes in buitentrappen is gegarandeerd struikelen.

 
Mag ik vragen waar die drainagebuis voor dient? De opbouw van mijn terras is toch al waterdoorlatend? Kan het water niet gewoon in de bodem weg dan?

Om het eventuele water dat onder het terras zit af te voeren tjiens. 
 

Nogmaals dank!

 

 
 

jeroenP

Nieuw Lid
Lid geworden
27 apr 2014
Berichten
62
Waarderingsscore
2
Punten
8
Bedankt voor de info!

 

Wat ik mijn nog afvraag over de te metsen keermuur: het lijkt me dat de voegen het zwakste punt zijn. Kan ik iets doen om die tegen de druk te verstevigen? Het nadeel van die betonblokken 29x19x19 ten opzichte van de volle blokken is dat ze door die twee gaten erin veel minder contactoppervlakte hebben met de mortel, dus dit maakt het misschien extra zwak, of zie ik het verkeerd?

 

Ten tweede, is het nodig om mijn keermuur te verankeren in de achtermuur van het huis?

 

Merci!
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Rekening loopt op.

Is nu al bijna een bel whiskey (oban 18Years old of de gallec
rofl.gif
 )

 

Mortel

Je moet niet met speculaas metsen hé. Je neemt 3 schuppen zand, ( best rijnzand maar is wat stugger en daarom doen we daar dan mortelolie bij ( klein scheutje in het aanmaakwater )) of lommelzand. 

1 schup cement + aanmaakwater + compaktuna en smeeuig mengen. Niet te plat , niet te stug.

Op het ganse mengsel , meestal rond de 15 zand en 5 cement, doe je 1 schep kleefcement.

 

Je plaats de bopenbetonblokken met het gat naar onder voor alle duidelijkheid.

Het mortelbed waar de blok in komt moet vol en zat zijn. Dwz niet zuinig zijn met de mortel. Mortel moet ook in de gaten dringen. Zeker de opstaande voegen mee in mortelen. 

Daarna alle voegen netjes opvoegen met een droog voegmengsel.

 

Zeker de keermuur NIET , ik herhaal NIET verankeren in de gevels !!!

toch efkes herhalen 

Zeker de keermuur NIET , ik herhaal NIET verankeren in de gevels !!!

 

Je zal het maar meemaken dat je keermuur verzakt en door die verankering heel je gevel mee scheef trekt.

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Klik eens op " murfor". Dat is volgens mij wat je nodig hebt om uw muurtje te versterken.

Elke bouwhandel heeft dat liggen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Murfot of metselwerkbewapening in de langs voegen kan je gebruiken als je zeker wil zijn. Maar met een hoogte van 70 cm boven het maaiveld of 4 lagen betonblokken op elkaar gemetst?

Vind ik persoonlijk niet nodig.

Als je de technische info raadpleegt dan lees je daar wel ergens dat je pas murfor gebruikt bij hoogtes boven de 2.00 meter.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Murfor helpt ook niet zoveel tegen zijdelingse druk. Als je dat wil opvangen moet je de muur dikker maken, verticale wapening inbrengen of regelmatig eens een betonblok dwars plaatsen (steunbeer creëren).
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Als je de technische info raadpleegt dan lees je daar wel ergens dat je pas murfor gebruikt bij hoogtes boven de 2.00 meter.

Ja, maar gaat het hierbij dan niet over vrijstaande muren ? Ik zou het hier overwegen omwille van de grotere zijwaarste druk aan één kant waarbij de muur meer de neiging kan hebben om naar buiten uit te wijken dan je verwacht bij een vrijstaande muur of een muur die langs beide kanten dezelfde belasting krijgt.

En of het echt nodig is ? Moeilijk te zeggen, maar  met nauwelijks moeite en kost zal de muur wel veel onbuigzamer zijn.  
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Keon zei:
Murfor helpt ook niet zoveel tegen zijdelingse druk. Als je dat wil opvangen moet je de muur dikker maken, verticale wapening inbrengen of regelmatig eens een betonblok dwars plaatsen (steunbeer creëren).


Murfor helpt wel degelijk bij ongelijke zijdelingse druk. Typisch bij muren waarbij de opvulling aan de ene kant hoger is dan aan de andere kant.

Verticale bewapening is daarbij geen hulp.

Dikkere muren en steunberen wel,  maar dat gaat een stuk meer kosten en is veel minder gemakkelijk.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Met een aanvulling van gebroken betonpuin, stabilisé cc 70 cm hoog hoeveel druk ga je krijgen op die muur?

Bij zandophoging rekenen we 45% afschuiving dus  bij 1.00hoogte zal  1 meter zijdelings een afschuiving. Bij kleigronden is dit 60% ( ja dat plakt beter aan elkaar) Bovenaan moet je rekenen dat vanaf de rand een afschuiving zit van cc 40 cm bij 100 cm hoog. Steilere wand dus. ( zie grachtkanten bv)

 

Dus als je in deze situatie opvult met gebroken betonpuin, aangedrild en daar nog eens stabilisé dan mag je er van uitgaan dat de afschuiving nagenoeg onbestaand is.  Met andere woorden de zijdelingse druk op het metselwerk zal minimum zijn. 

En we spreken hier dan nog maar van een 70 cm hoog.

 

Onze verhoogde terrassen en vijvergedoe gaan soms hoger dan 70 cm .
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Kan best zijn Luk, dus zoals ik al zei :
En of het echt nodig is ? Moeilijk te zeggen, maar  met nauwelijks moeite en kost zal de muur wel veel onbuigzamer zijn.  

En als die verhoging aan slechts één kant volkomen stabiel is en blijft denk ik ook niet dat er een probleem zal zijn. Behalve dan tijdens de opbouw en het aandrillen van die verhoging . 

Je moet dan ook wel 100 % zeker zijn dat die verhoging volkomen waterdicht gaat afgewerkt worden en blijven, want bij de minste waterindringing tussen muur en terrasvloer zal dat in de winter bevriezen, uitzetten en extra druk geven aan de muur. 

Zelfde bij een waterpartij tegen die muur.

Twaalf meter is ook al zeer lang om eenzijdig te belasten. Ik zou de kleine moeite nemen om in elke laag murfor te leggen. Het kan enkel baten en niet schaden.

Ik zou zeker ook de optie bekijken om betonnen L-profielen als keerwand te gebruiken.

Een muurtje, hoe onbuigzaam ook, kan altijd nog een weinig wegkantelen, een betonnen L-profiel niet.

 
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Je moet toch eerst een funderingsstrook uitgraven... giet een betonnen fundering en laat daar wat wapeningsstaven uitsteken met een hoogte van ca. 45 cm (de eerste twee lagen betonstenen). En metsel vervolgens de eerste twee lagen met volledig holle blokken (à la Stepoc) die je daarna vult met beton.

De laatste lagen steen doe je dan met 'gewone' betonblokken. 
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan