Verdeelplaat inrit regenwaterput?

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van IsabelleWillems
Lid vanaf: 06/04/2017
9 berichten

Dag iedereen,

Waar later onze inrit komt, hebben wij drie putten steken.
Onze aannemer zegt dat als wij dit later echt willen gebruiken als inrit, we een verdeelplaat in beton over quasi onze ganse inrit moeten voorzien.
Iemand hiermee ervaring?
Is dit strikt noodzakelijk?
Bedankt,

Isabelle

Reacties

afbeelding van 11221
Lid vanaf: 06/09/2015
1155 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Als je standaard putten hebt laten steken, zijn die inderdaad niet voorzien om een oprit op aan te leggen.
Als je putten steekt in de oprit worden deze ook met stabilise rondom aangevuld.
Maar welke zijn deze 3 putten?
Want infiltratieput onder oprit lijkt mij ook niet ideaal.

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
16137 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Heeft je aannemer gefoefelt in de kwaliteit van de putten?

Ik ben nu al 30 jaar bezig met verhardingen en heb het begot nog maar enkele keren meegemaakt dat we putten moesten verstevigen. Ofwel was het omdat de putten uit de jaren stillekes kwamen ( zo rond de 1800-1900 bouwwerken) ofwel omdat er rot in de put stak, ofwel omdat ze gefoefeld hadden maar dit laatste is nog maar een paar keer voorgevallen.

De meeste putten zijn berekend om een wagen of camionette of sporadische een vrachtwagen te kunnen dragen.

Vraag aan de aannemer de leverancier van deze putten en vraag de specifieke eigenschappen op, meer bepaalt de toegestane maximale belasting.

Vraag tevens aan de aannemer hoe diep dat het bovenvlak zit ten opzichte van de nulpas. Vraag hem ook of de meerprijs van de gepolierde beton of de tegels op die betonplaat je die aan hem mag doorschuiven . Want met een betonplaat als ondergrond mag je het vergeten om Betonklinkers, kleikinkers, kassei in alle soorten en patronen of open verharding type steenslag, siergrind, dolomiet te leggen. Het water kan niet infiltreren in de ondergrond. Tevens ga je door die betonplaat je watertoets extra en onnodig belasten met ondoordringbare verharding. Denk dat je aannemer ( en architect ) eens dringend de regels voor watertoest moeten studeren. En ik vergeet dan nog het effect op de wetgeving betreffende gebruik van pesticide op gesloten ondoordringbare verhardingen. 

En hoor eens bij je architect of hij dit normaal vind dat er geen stevige putten zijn gebruiktwaar je met de auto over kunt,  want dit moet toch in het lastendossier vermeld staan. 

En een standart put , kun je wel met de auto op rijden.

 

afbeelding van 11221
Lid vanaf: 06/09/2015
1155 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Standaard regenput is berekend op een statische grondlast van 80cm.

 

Verharding op de put zelf, of verharding op een betonplaat op de put zal toch ongeveer hetzelfde zijn.

Veel hangt af van de diepte van de put. Als deze diep genoeg steekt, kan je er misschien nog een drainerende fundering onder steken, of een drainagemat plaatsen, voordat je de verdere opbouw plaatst.

Denk dat er toch veel inritten of verhardingen zijn, waar putten onderliggen.

afbeelding van joeydv
Lid vanaf: 05/08/2015
165 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Je hebt 3 klasses betonputten:

A = enkel personen     B=Personenwagens/lichte bestelwagens     C=Industrieël vervoer. 

Het verschil in kostprijs tussen een A en B is +- 300Euro. Technisch is gewoon de bovenkant van de put dikker  gegoten. Veelal wordt er dus een Type A gestoken en giet men er daarna een betonplaatje over om te verstevigen.. Voor 300 Euro kan je al wat beton draaien Smile Je moet natuurlijk wel je put iets dieper steken zodat je plaats hebt om de betonplaat bij te gieten. 

 

Groet

 

 

afbeelding van AlexP
Lid vanaf: 23/12/2015
92 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bij ons in huidige situatie waar wagens gewoon opstaan: geen extra drukplaat voorzien. 

Bij onze nieuwbouw, waar de wagens zullen draaien / manouvreren boven op putten ,werd ons toch aangeraden van een drukplaat te voorzien. Zowel architect als ingenieur brachtten dit ter sprake.

Steek ze zeker diep genoeg: deze week bij een klant: een tuin-aannemer die niet wou beginnen voor de put dieper werd gestoken: aannemer put weer uitgehaald, wat onnozel gedaan en resultaat was een gebroken put... 

 

afbeelding van Roja92
Lid vanaf: 05/09/2016
176 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Onze Archi heeft ook aangeraden om een betonnen plaat te voorzien boven de (standaard) putten die onder onze oprit liggen. Maar dan komen er natuurlijk nog andere vragen boven, zoals: eerst beton gieten en dan prefab opzetstuk eropzetten (maar hoe dan mangat bekisten??)? Of eerst het prefab opzetstuk plaatsen en dan gebruiken als "verloren bekisting"? want als je dan met de auto op het opzetstuk staat of erover rijdt, is de druk toch nog niet verdeeld, want dan staat je opzetstuk gewoon nog rechtstreeks op de bovenplaat van je put. Als leek vind ik het ook "sneller gezegd als gedaan". Ben ook al enkele dagen aan het googlen om de beste werkwijze te vinden om alles zelf te doen. Nog maar te zwijgen over "is de grond rond de put wel genoeg gelaagd? Anders ga je later problemen krijgen als de grond nog wat zakt/zet".

afbeelding van AlexP
Lid vanaf: 23/12/2015
92 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Detailfoto: 

afbeelding van Roja92
Lid vanaf: 05/09/2016
176 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dus jij hebt ook eerst jouw opzetstuk(ken) geplaatst en dan beton gegoten en dat mag zo, Alex?

afbeelding van AlexP
Lid vanaf: 23/12/2015
92 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Meest logische manier toch?

Daarna alle buizen monteren en alles opmetsen tot op gewenste niveau. 

Geen opmerkingen gekregen. Niet van architect, niet van ingenieur, niet van buurman,...

afbeelding van IsabelleWillems
Lid vanaf: 06/04/2017
9 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bedankt allemaal!

We gaan dan als eerste stap eens informeren bij de aannemer.

Iemand ervaring met een firma die dit doet? Wij hebben nl. heel veel problemen gehad met onze aannemer en willen hem liever niets meer laten doen op onze werf.

Bedankt!

afbeelding van Roja92
Lid vanaf: 05/09/2016
176 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Laat in ieder geval weten hoe je het hebt opgelost :-).

afbeelding van 123test
Lid vanaf: 07/11/2017
153 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

lukanar schreef:

Heeft je aannemer gefoefelt in de kwaliteit van de putten?

Ik ben nu al 30 jaar bezig met verhardingen en heb het begot nog maar enkele keren meegemaakt dat we putten moesten verstevigen. Ofwel was het omdat de putten uit de jaren stillekes kwamen ( zo rond de 1800-1900 bouwwerken) ofwel omdat er rot in de put stak, ofwel omdat ze gefoefeld hadden maar dit laatste is nog maar een paar keer voorgevallen.

De meeste putten zijn berekend om een wagen of camionette of sporadische een vrachtwagen te kunnen dragen.

Vraag aan de aannemer de leverancier van deze putten en vraag de specifieke eigenschappen op, meer bepaalt de toegestane maximale belasting.

Vraag tevens aan de aannemer hoe diep dat het bovenvlak zit ten opzichte van de nulpas. Vraag hem ook of de meerprijs van de gepolierde beton of de tegels op die betonplaat je die aan hem mag doorschuiven . Want met een betonplaat als ondergrond mag je het vergeten om Betonklinkers, kleikinkers, kassei in alle soorten en patronen of open verharding type steenslag, siergrind, dolomiet te leggen. Het water kan niet infiltreren in de ondergrond. Tevens ga je door die betonplaat je watertoets extra en onnodig belasten met ondoordringbare verharding. Denk dat je aannemer ( en architect ) eens dringend de regels voor watertoest moeten studeren. En ik vergeet dan nog het effect op de wetgeving betreffende gebruik van pesticide op gesloten ondoordringbare verhardingen. 

En hoor eens bij je architect of hij dit normaal vind dat er geen stevige putten zijn gebruiktwaar je met de auto over kunt,  want dit moet toch in het lastendossier vermeld staan. 

En een standart put , kun je wel met de auto op rijden.

 

Als er al 3 putten onderzitten zal het qua ondoorlaatbaarheid al niet veel meer schelen als je er een plaatje overgiet Smile

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
16137 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Touché

Moa 3 putten liggen ook niet stotend tegen elkaar . Je oppervlakte is niet put 1 + put 2 maar put 1 + put 2 + alles wat er tussen zit. En zijt er maar zeker van dat die plaat breekt tussen de putten.

Nu de meeste, goei putten moet je maar eens kijken naar hun bovenkant, staan een klein beetje bol zodat hangwater niet blijft staan op de put maar naar de zijkanten stroomt.  En zeg nu eerlijk, met en betonplaat er bovenop te gieten wie houdt er rekening om dat in afwatering te leggen?

Nee, wij werken liever zonder beton over die put, is in se niet nodig . Een extra nodeloos kost en extra werk voor de verharding  daarbovenop met een beetje pech kun je niet eender wat leggen van verharding.