Terras tegen buitenmuur aanleggen

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Annihil8
Lid vanaf: 13/01/2013
5 berichten

Hallo,

Binnenkort willen we ons terras aanleggen en dit met klinkers.
Alleen weet ik niet of het wel mag/kan wat we willen.
Het terras moet qua hoogte zo dicht mogelijk onder de deurdorpel komen zodat het afstapje zo klein mogelijk is.
Onze metselaars hebben sowieso al raar dingen gedaan met de uitsparing  van de blauwesteen want die had volgens plan gelijk moeten beginnen met de dorpel maar goed dat kunnen we niet meer aanpassen.
Dit is een gegeven waar we nu mee moeten leven.
Dat de blauwe steen een stukje onder het terras komt te liggen, weten we ook.

Het probleem is en denken we, dat onder de blauwe steen de diba zit.
Zie foto.
Ik heb begrepen dat daar boven niets mag komen.
Indien de stabilisé wel gewoon tegen de muur en boven de diba mag komen, dan is er geen probleem, denk ik?
Mocht dit niet mogen.
Welke opties hebben we dan?
- Als we ± 10 cm tussen verhoogd terras en muur open laten en dit 'mooi' afwerken met een soort van verluchting/afwaterrooster, zou dit voldoende zijn?
- Is er een andere betere manier?
Alvast bedankt voor de informatie.
Groeten,

Dennis

muurterras.jpg

Reacties

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
15418 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Als je deze plannen doorzet... heb je binnen de kortste keren water in uwe gevel tot aan de rollaag.

Blijf onder die waterkering !!!!

Er is maar 1 manier om hier boven te werken , gelijk met je bovenkant van de dorpel , en dit is met een houten roostering en terrasplanken.  Al de rest is zonder garantie op succes. Je kan proberen met een verticale drainmat en maar hopen dat die nauw aansluit tegen het metselwerk. Maar die moet je dan steken juist onder de rollaag in baksteen en zo tot in een drainsleuf , cc 20 cm onder de onderste waterkering. Let op je blauwe steen plint en of je cementbezetting tegen de gevel MOETEN gelijmd kunnen worden tegen die drainmat.

Ik geef geen garantie op deze werken, meer nog, iemand die dit wel zou uitvoeren met mijn werfcontrole mag alles terug afbreken , herstellen en vertrekken.

Luk 

PS voor klinkers moet je sowieso het grindbed verwijderen want hier kunnen geen klinkers stabiel op gelegd worden.

PS een goot naast de muur en tusen de klinkers gaat niet veel uithale. Perfect milieu voor beesten, onkruiden en ziektes. En als je dit niet elke keer proper maakt dan zal het onkruid wel vocht transport realiseren boven de waterkering. 

afbeelding van Annihil8
Lid vanaf: 13/01/2013
5 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dank je wel voor de hele snelle reactie!

Ik lees twee oplossingen, eentje waarvan je bouwtechnisch niet blij van wordt en eentje waar mijn vrouw niet blij van wordt Smile
Klinkers + Stabilisé boven de waterkering (met of zonder rooster) is dus een no-go. Dat idee hebben we meteen begraven.
Het  houtroostering + planken idee lijkt me na jouw verhaal te horen logisch maar we hebben toch liever steen.

Stel we storten een betonvloer tot onder de waterkering en we werken hierop met tegeldragers(zoals bv. hier) met tegels tot net onder de dorpel en dit tot tegen de blauwesteen plint zonder opening. Zijn we dan veilig? Of beter, zou u dit idee niet afbreken tijdens controle Smile

Groeten,
Dennis

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
15418 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Tegels op tegeldragers: je tegels moeten voldoende dikte hebben om niet te breken. Je blijft zitten met een holle ruimte onder de tegels waar vanallesennog wat zit , kruipt en overleeft.

Je moet een beton storten, afwaterend en glad afgewerkt.  Beton laat geen water door, dus gegarandeerd vorstschade. 

Nee, ik word er niet wild van. Je aannemer architect hebben kemels geschoten en je hebt nagelaten hen tot verantwoording te roepen. Om voor nu maar ook voor later gevolgschade te vermijden zijn er maar 2 oplossingen waarbij je succces ga hebben.

1 Alles houden tot onder de waterkering

2 werken met hout als je boven de waterkering wilt gaan.

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
27467 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Luk,

 

onder hout gaat er toch even goed vuil, ongedierte ... komen

 

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
15530 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik kan Luk volgen in zijn twijfels maar wil toch nog even verder mee redeneren.

Er zit een lage waterkering die het opstijgend vocht tegenhoudt, het vocht vanuit de ondergrond dus. Een heel stuk hoger zit de waterkering die het vocht vanuit de spouw (doorslaand regenwater, condenswater) terug naar buiten kan geleiden via die open stootvoegjes op geregelde afstanden. Normaal zit die bovenste waterkering veel lager maar die is hier bewust en terecht op die hoogte gestoken omwillen van de intentie om nog een plint in blauwe steen aan te brengen.

Dus het vocht vanuit de spouw zal altijd wegkunnen en wordt niet gehinderd door een eventueel te hoog aangebrachte terrasvloer. Vocht vanuit de ondergrond wordt ook voldoende gestopt door die onderste waterkering die normaal ook, net zoals de bovenste waterkering, in de spouw omhoog loopt om dan verder te lopen tot door het binnenspouwblad op een hoogte boven de binnenvloerpas. Zo zou het moeten zijn, en dat zou ik eerst navragen/controleren. Er kan in dat geval dus enkel nog gevaar zijn voor zijdelings indringend vocht dat vanaf of vanonder de terrasvloer zou kunnen binnendringen in het stuk muur tussen de twee waterkeringen.

En dan denk ik dat indien dat stuk muur (van kering tot kering) waterdicht kan worden afgewerkt ook dat risico kan wegvallen. Dat waterdicht afwerken kan met een blauwe steen die het volledige stuk overbrugt ofwel met de combinatie waterdichte bepleistering met daarop de blauwe steen.

Een houten vloer op een constructie kan dan nog een extra zekerheid geven voor het geval je twijfelt aan de onderste waterkering of aan het waterdicht maken van de muur tussen de twee waterkeringen.  Iets gelijkaardig kan je ook maken met een stevige tegel op tegeldragers. Bij beide systemen heb je kans op één en ander dat er onder kan terechtkomen en daarom is het best om de toegankelijkheid zo klein mogelijk te houden, dus nauwelijks open voegjes wat in het geval van tegels misschien dan toch iets evidenter is. Hout moet immers steeds kunnen uitzetten  en krimpen en alleen al daarvoor is een breder voegje nodig dan bij tegels.