• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Terras blauwe steen

Lid geworden
22 sep 2014
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Goedeavond allen,



Wij laten een terras plaatsen in blauwe steen (Vietnamese)



ongeveer 40m² (6m x 6.75m)

het terras ligt ongeveer 50cm hoog en de tuin is toegankelijk dmv 3 traptreden.

Tegels van 40 * 40



Het terras wordt gelegd op 20cm stabilisé met chapenet + daarna in de mortel



---------------

De vraag:

De ene leverancier beweert dat 2cm dik voldoende is voor tegels van 40*40 voor een terras. (goedkoopste)



De andere leverancier beweert dat we zeker 2,5cm dikte dienen te nemen. (de duurste)



Kan iemand van jullie (mét ervaring) even zijn visie hierover geven. Is een dikte van 2cm voldoende voor dit type werken?

---------------







Indien bijkomende inlichtingen noodzakelijk zijn, laat maar weten...



Enorm bedankt!!
 
Lid geworden
2 jan 2009
Berichten
3.425
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zou gaan voor 2,5 cm dik...



Wat is het nut van het chappenet in de stabilisée? Vraag dat eens aan je leverancier/plaatser. Als die daarop antwoord dat dit is voor de sterkte, andere zoeken, want een net in stabi is voor de meeste toepassingen totaal zinloos.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Chapenetten in stabilisé, versta ik ook niet.

Ofwel zit je met 2 stabilise platen die aan elkaar moeten aangesloten worden en vrees je dat de nieuwe plaat afscheurt van de bestaande.

Ofwel zit je met een kwacht ( rotte plek) in de ondergrond, maar dan moet je best toch eerst weten waar deze vandaan komt en waarom die er is.

Ofwel zit je op een labiele ondergrond, maar dan zijn er betere oplossingen om de stabiliteit van de ondergrond EN de funderingen te verzekeren. Je werkt dan bv met een onderlaag in betonPUIN.



50cm hoger dan het maaiveld.

20cm stabilise en dan mortelbed.

Wat wordt er voorzien voor die resterende 30cm?

Wat gebeurt er met het bestaand maaiveld?

Dit bestaand maaiveld moet ontdaan worden van alle organisch materiaal: wortels, gras, struiken takken bladeren humus ...

Moet afgegraven worden tot ' de vaste'



Ook de opbouw ' 20cm stabilisé met chapenet + daarna in de mortel' doe me de wenkbrauwen fronsen.

chapenet , zie boven'

mortel rechtstreeks op stabilisé: ofwel is dit met meer dan 150kg cement per kuub en dan krijg je problemen met water dat onder de tegels zit en niet weg kan, ofwel gebruik je inderdaad 150 kg cement en dan wordt je mortel dadelijk droog gezogen zodat de tegels niet meer hechten.

Ik mis hier mijn chape laag van 200kg cement op 1 m³ LOMMELzand.

Zorg dus dat je de specificaties en/of mengverhoudingen op voorhand weet van je stabilisé, chape, mortel en voegprodukt.



Met een goede opbouw van de fundering kan je voor tegels 40x40 een dikte gebruiken van 2 cm ( minimum) met een slechte fundering kan je voor de tegels 40x40 beter een dikte gebruiken van 5cm.



luk
 
Lid geworden
22 sep 2014
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de info,



Ik ga toch voor de zekerheid en het 'gerust gevoel' met de dikte 2,5cm.



De andere zaken ga ik voorleggen aan de aannemer die de werken zal uitvoeren.



thx
 
Lid geworden
14 feb 2009
Berichten
87
Waarderingsscore
0
Punten
0
Goedemiddag,



Wij gaan de klinkers van onze tuinpaden verwijderen en dit voorzien van Vietnamese arduin. alsook een nog nieuw aan te leggen terras.



Kan en mag de arduin rechtstreeks geplaatst worden op de stabilise? De stabilise heeft een samenstelling van 150kg cement/m3. De legmortel zou een dikte hebben van 3à4cm.



Er is vanmiddag een vloerder langsgekomen die bovenstaande opteert. De bouwhandel opteert voor een nieuw laagje stabilise bovenop de oudere stabilise en de tegels te lijmen met tegellijm. Eerlijk gezegd heb ik hier mijn twijfels over of het dan wel hecht op de oudere laag.







De opbouw van de paden: afgegraven tot vaste, opgevuld met zand, 15à20 cm puin,10cm stabilise.









Alvast bedankt!
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Misschien is het je ontgaan, maar wij raden dus tussen de stabilisé en het mortelbed steeds nog een chapelaag aan van cc 5cm dik. Dit juist om de hechting te verbeteren tussen tegel en mortel. Indien mortel rechtstreeks op de stabilisé, zuigt de stabilisé al het water dadelijk op en verlies je aan hechting.

De chapelaag wordt tijdens het tegelen en mortelen uitgevoerd.

Maw voor de eerste rij tegels , leg je een chapelaag van cc 1.5 tegel breed, mortelbed en laag tegels straten. Volgende rij tegels eerst terug chape aanbrengen en dan mortel + tegels.



Een legmortel situeert zich tussen de 1 à 2cm . 3 à 4 cm dik is teveel, ofwel hechten de tegels zich niet wegens te droge mortel ofwel dansen ze weg in de mortel.



Lijmen op een stabilisébed lukt slecht. Stabilisé heeft steeds een kruimelige toplaag, die trek je dan mee in de lijm met gevolg dat je lijm gecontamineerd is. Bij lijmen moet de ondergrond stofvrij zijn en dat lukt nooit bij stabilisé.



Oude stabilisé en daarop verse? Als je meer dan 10 cm over hebt, als de oude stabilise niet verkruimelt en nog vast is, als de oude stabilisé voldoende sterk is, dan zou dat misschien wel lukken. Maar verse over oude stabilisé aanbrengen dat hecht nooit aan elkaar.
 
Lid geworden
14 feb 2009
Berichten
87
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Het is wel duidelijk, maar heb bij het weghalen van de klinker(6) maar 3à4 cm over om chape en legmortel te plaatsen. Is dat dan niet te weinig? Misschien chappen en tegels rechtstreeks op de chape met cement?



Mvg,



Koen
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
klinkers 6cm dik

Trek de dikte van de tegel eraf ,-2

mortelbed : -1à 2cm

2 cm over voor stabilisé ? ===>> Hecht van geen kanten en heeft geen sterkte in de massa.

2 cm over voor chape ? ====>> forget it, chape hecht niet



Breek stabilisé uit want je werkt je zelf in de penarie.

Minimum dikte voor stabilisé is 10cm en liefst nog vanaf 15cm

Chape in deze situatie dus waarbij chape en mortel in een bewerking zit, minimum 5cm



luk

PS. als je vloerder je dit niet heeft verteld ... dan doet hij enkel binnenvloeren. Buitenterrassen kan je niet vergelijken met binnenvloeren. Zijn twee totaal verschillende manieren van werk en aanpak.
 
Lid geworden
15 jun 2009
Berichten
192
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste Luk,



Heb hier al verschillende topics gelezen over de aanleg van een terras in blauwe steen met replys van jou en iedereen.

Sommige zaken zijn mij nog stees niet duidelijk. Kan je even het volgende verduidelijken aub.?



Wat de kwaliteit van aanleg betreft, zweer je bij een laag chappe boven je stabilisé laag, gevolgd door mortelbed en tegel.

Welke hoeveelheden cement hanteer je dan in de verschillende lagen (150 kg/m³ , ...) en krijg je dan geen problemen met waterdoorlaarbaarheid... (chappe + mortelbed)?



Wat mis ik? Ga je uit van weinig water dat moet doorlaten wegens goed voegsel en voldoende afschot naar gootje ofzo...?



Dank!
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Tjiens had ik de samenstelling al niet een paar keer geschreven?

maar alle nog maar eens :D

Natuursteen tegels

stabilise 150 kg cement op 1 m³ rijnzand

chape 200 kg cement op 1 m³ lommelzand aardvochtig

Mortel : 1 deel cement op 3 delen lommelzand. Op 15 delen mortel ,1deel kleefcement toevoegen. Mengwater verrijken met compaktuna.

Voegsel, lopend 1 deel cement op 2 delen wit zand.



Waterdoorlatendheid heb ik hier ook eens beschreven met fictieve waardes.

Vind het niet zo direct.



Eerst en vooral je terras moet in afhelling geplaatst worden. Deze helling situeert zich tussen de 0.5 en de 2% ( afhankelijk van de opbouw van fundering en van het doel van het terras)

In deze optiek wordt er nooit uitgegaan dat de voegen water doorlatend zijn.
 
Lid geworden
13 jun 2007
Berichten
50
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik lees hier dat je  natuursteen niet zou kunnen lijmen?  Wij gaan binnekort ook terras aanleggen.  Mijn bedoeling zou zijn om een chape (200kg/m³) van 20cm te leggen op een verharde ondergond.  Deze zou dan verpompt kunnen worden (aangezien we in een rijhuis wonen)  Nadien zouden onze vietamese tegels 50*50*2.5 gelijmd worden met omnicol pl85. geen goed idee dan?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Natuursteen buiten kun je wel lijmen maar niet op stabilise.

Mijn woorden niet verdraaien.

Probleem is om een geschikte ondergrond voor de lijming te hebben moet je meer cement gebruiken en deze perfect dichtstrijken zodat deze niet begint te korrelen. Het gevaar is dan dat de waterdoorlatendheid van de fundering dan onbestaande is. Dus meer kans op losvriezende tegels 
 
Lid geworden
13 jun 2007
Berichten
50
Waarderingsscore
0
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door lukanar

Natuursteen buiten kun je wel lijmen maar niet op stabilise.

Mijn woorden niet verdraaien.

Probleem is om een geschikte ondergrond voor de lijming te hebben moet je meer cement gebruiken en deze perfect dichtstrijken zodat deze niet begint te korrelen. Het gevaar is dan dat de waterdoorlatendheid van de fundering dan onbestaande is. Dus meer kans op losvriezende tegels

geen verwijten hoor, ik verkeerd gelezen.  Maar als men dan zorgt voor een goede afwateringshelling, geen probleem dan?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Opletten, ik ben duidelijk geen voorstander om BUITEN tegels te lijmen. Onder andere om de bovenstaande reden dat stabilisé of chape op zo'n manier moet bewerkt worden dat deze niet kan kruimelen. Hiervoor heb je dus meer cement en meer water nodig om dit te kunnen preparen voor de lijming. Meer cement zorgt dus voor een belemmering van het watertransport, meer water zorgt ervoor dat na het leggen de chapelaag moet uitzweten voor je kan opvoegen ( is ook bij tegels liggen in een mortelbed, maar tijd is korter).

Bijkomend voor lijming is dat je nagenoeg geen ruimte hebt om tegels van verschillende diktes te kunnen opvangen in je lijmbed. Met een mortelbed is dit veel gemakkelijker.  Dus zorg er zeker voor dat de dikte van ALLE tegels perfect hetzelfde is !

Helling in de chapelaag en daar een watervaste lijming op en dan ingevoegd met waterafstotend voegsel. Wat gaat dat uithalen als er toch teveel infiltratie is omdat bv je voegen niet waterdicht zijn?

Als de fundering potvast zit en geen druppel water door laat, bv betonplaat of chape van 250 kg cement op 1m³ RIJNzand of een waterdichte lijming .... dan moet je overgaan tot een drainmat te plaatsen.

Mijn indruk ?

Vele tegelleveranciers raden lijming aan want dat is zo veel gemakkelijker en properder .... maar vergeten er bij te vertellen dat :
  • de fundering en ondergrond op een duurdere en lastigere manier moet geprepareerd worden.
  •  de tegels perfect van dikte moeten zijn.
  • de voegen veel sterker en 100% waterdicht moeten zijn.
  • Bijkomend dat er best een drainmat onder de tegels worden gestoken

luk
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan