Terras aanleggen

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Jonas 12
Lid vanaf: 01/10/2017
73 berichten

Hallo iedereen,

Een tijdje geleden heb ik geholpen met de oprit aan te leggen in betonklinkers. De voorbereidende werken deed ik samen met een “stielman” die de leiding nam en ik volgde wat mee, zodat het niet helemaal nieuw is …

Nu zou ik het terras willen aanleggen, maar de persoon waar naar ik verwijs is ermee gestopt, dus zal ik het alleen moeten doen.
Ik zou volgende doen, is dit correct volgens jullie? (p.s.: we kiezen voor een kleiklinker van Wienerberger formaat WF (200 x 100 x52 mm).

  • Steenpuin +/- 10 cm
  • Stabilisé +/- 20 cm
  • Laag tussen stabilisé en klinkers welke neem ik best en welke dikte?

Is een afwatering van 1 cm per lm voldoende?
Mag ik op dag één de stabilisé leggen en deze laten uitharden en later verder werken (gezien er toch een laag tussen komt)?

Is een “kantopsluiting” echt nodig voor een terras? Want zo van die boordstenen vind ik persoonlijk niet zo mooi en zou ik dus achterwegen willen laten.

Alvast bedankt.

Mvg,

Reacties

afbeelding van Jonas 12
Lid vanaf: 01/10/2017
73 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

hallo iedereen,

 

in tussen zijn we een tijdje verder en veranderde ik nog wat aan het concept.

toch boordstenen als kantopsluiting. onderlaag is me nu ook duidelijk.

 

Zou iemand mij nog kunnen helpen met:

  1. wat de tussenlaag is tussen stabilisé en klinkers. Ik lees hier vaak "Lommelzand" is dit dan de "poussé" waar men over spreekt?
  2. de prof had twee metalen latten die hij neerlegde en daar op met de afrijlat ging. dat zie ik niet zo goed zitten, zijn er betere "doe het zelf-tips"? Ik zie op internet een houten latje dat men ingraaft. Iemand hier ervaring mee (dikte, hoogte,... naar doorbuiging toe). Ik zie dat men op Dobit TV werkt met een betonijzer dat men in de stabilisé klopt, iemand hier ervaring mee? betere tips beschikbaar?

 

Alvast dank,

 

mvg,

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
13909 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

 Geen steenpuin pakken ! Neem betonpuin. Betonpuin is beter dan steenpuin.

Stabilisé van 150 kg cement op 1 m³ rijnzand nemen

Vleilaag van cc 3-4 cm in lommelzand of zeezand of plaatzand of rijnzand of scheldezand of duinzand of .. Maar zeker gene poche of poussé nemen !!!! Poche of pousse is gemalen natuursteen, hard te hart uit.

Kantopsluiting is nodig, je moet meer dan 30 cm + kleiklinker cunnet gaan bewerken. Is je cunnet ( koffer) in de grond dan volstaat bv een borduur van 20 cm hoog. Is het cunnet boven het maaiveld ( nog opte hogen ) dn moet je soms met hogere borduurs werken of zelfs metselwerk voorzien. Je kan je boordstenen ook blind plaatsen , onder het bovenvlak van de klinkers dus.

Jonas 12 schreef:

hallo iedereen,

 

in tussen zijn we een tijdje verder en veranderde ik nog wat aan het concept.

toch boordstenen als kantopsluiting. onderlaag is me nu ook duidelijk.

Zie boven

 

Zou iemand mij nog kunnen helpen met:

  1. wat de tussenlaag is tussen stabilisé en klinkers. Ik lees hier vaak "Lommelzand" is dit dan de "poussé" waar men over spreekt?

Zie boven

  1. de prof had twee metalen latten die hij neerlegde en daar op met de afrijlat ging. dat zie ik niet zo goed zitten, zijn er betere "doe het zelf-tips"?

Dit is , samen met eventueel 2 ronde dikwandige chauffagebuizen de enigste correcte manier om een vlak af te reien. Je plaats eerst deze 2 buizen door middel van gebruikte kleiklinker ( juiste hoogte) en een aangespannen metselkoord , die op de afwerkhoogte VOOR aandrillen wordt opgespannen over het werk. Als je borduurs 2 cm verzonken komen ten opzichte van de kleiklinkers dan wordt deze koorden dus 2 cm hoger geplaatst! Maar je moet aandrillen, bij een vleilaag van cc4 cm moet je 1 cm meer tellen ( inklinking vleilaag) dus 3 cm boven de borduurs. .. met dien verstande dat de stabilisé is aangedrild .

De tussenafstand van de pasbuizen is minder dan de lengte van je reilat.

  1. Ik zie op internet een houten latje dat men ingraaft. Iemand hier ervaring mee (dikte, hoogte,... naar doorbuiging toe). Ik zie dat men op Dobit TV werkt met een betonijzer dat men in de stabilisé klopt, iemand hier ervaring mee? betere tips beschikbaar?

Pruts en bricolage van hier tot in tokyo en terug, zeker dat van dobit, daar raden ze nog beton als ondergrond aan.

 

Alvast dank,

 

mvg,

 

afbeelding van Joske_
Lid vanaf: 16/01/2012
861 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

DobbitTV moet je heel serieus nemen. crazy Die heb ik in de week zien een houten terras leggen. Daar lagen verkikke zoveel klinkers onder hun onderconstructie dat ze beter een klinkerterras gelegd hadden. lol

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
13909 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

mijn punt wordt nogmaals bevestigd 

afbeelding van Jonas 12
Lid vanaf: 01/10/2017
73 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

OK bedankt voor de feedback alweer! 

wat de 2 buizen betreft, is het gewoon zoiets bijvoorbeeld? 

https://www.vepasanitair.be/nl/article/396315/stalen-buizen-verzinkt/sta...

 

met daar tussen dan de afrijlat? 

in principe moeten we de stabilisé niet perse afrijen gezien we werken met een vlijlaag die we perfect kunnen afrijen, of is dat toch wat de optimistisch om als leek zo "op het oog" te werken? Smile

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
13909 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Yep, zo'n buis gebruiken we hier ook.

Euh de afreilat komt OP de 2 buizen , niet daar tussen, maar dat ging je rap genoeg door hebben happy

Afrijen stabilisé/ awel simpel gezegd, als je dat al een paar keer gedaan hebt kun je dat perfect op het zicht met de troeffel en heb je geen stelijzers nodig. Maar ik ken er weinig die dat echt op het zicht en met de troeffel kunnen. En dat zijn allemaal mannen inhet vak.

afbeelding van Jonas 12
Lid vanaf: 01/10/2017
73 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Nog een laatste vraag hieromtrent, misschien een domme maar soit Smile

wat is een ideale lengte om af te rijen? Het terras zal 4 m x 6 m zijn. 

het zal afwateren over de lange lengte van 6 m (daar komt de goot van 6 m lang).

ik had gedacht om 2 keer een zone van 3 m breed over de volledige 4 m af te rijen. Is dit te doen? Of zijn er betere opties? Op die manier moet ik die buizen niet te veel versteken, wat alleen maar kans op fouten zal geven :-d

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
13909 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Jonas 12 schreef:

Nog een laatste vraag hieromtrent, misschien een domme maar soit Smile

Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. Maar af en toe, om heel eerlijk te zijn, schiet ik hier wel in de lach of in de wubbes met de vragen die sommiige stellen . big grin

wat is een ideale lengte om af te rijen? Het terras zal 4 m x 6 m zijn. 

De ervaring van wt je kan trekken met de rei of de lengte van de rei bepaalt de verdeling. Heb je een rei van 2 meter lang dan neem je 4 meter gedeelt door 2. Is de rei 2.5 dan neem je ofwel over de 4 meter /2 . 

Zoek het even uit. 

Onze verhardingsman spreidt zen vleilaag zo uit dat met een rei van 4 meter hij nog geen halve kruiwagen moet versleuren. Dat trekt al serieus zwaar hoor. Ik neem maximum 2.50 reilengte en na een meter of 2 zit ik al aan een kruiwagen dat ik moet meetrekken, forget it.

het zal afwateren over de lange lengte van 6 m (daar komt de goot van 6 m lang).

Waarom zo'n lelijke goot naast je werk? Is de grond zo hard dat er geen water kan infiltreren? 

Maak dan naast je werk een grindkoffertje of zet een mozengracht in kleiklinker maar toch zo geen gootsteen ? Of acoroostergoot ??shok

ik had gedacht om 2 keer een zone van 3 m breed over de volledige 4 m af te rijen. Is dit te doen? Of zijn er betere opties? Op die manier moet ik die buizen niet te veel versteken, wat alleen maar kans op fouten zal geven :-d

Je buizen zal je sowieso moeten versteken. Vergeet niet om de holte terug op te vullen met zand en de spaan.

afbeelding van Jonas 12
Lid vanaf: 01/10/2017
73 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

hartelijk dank! ik ben benieuwd naar wat het zal worden Smile

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
13909 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ennikkenie, denktte?

afbeelding van Jonas 12
Lid vanaf: 01/10/2017
73 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Beste Lukanar,

 

Hierbij dan toch een ALLERlaatste vraag

 

Mijn vriendin zoekt tezelfdertijd nog wat info, en zij kon een (vrij oude) post terugvinden, waar je spreekt over breekzand in plaats van stabilisé te gebruiken (zodoende is ook de vlijlaag niet meer nodig).

 

Ik zie hierin als voordeel (voor ons als leek) niet tijdsgebonden te zijn aan het drogen van de stavbilisé, maar zijn er nog andere voordelen/nadelen die we hierbij zeker niet over het hoofd mogen zien?

Mogen we gewoon +/- 25 à 30 cm breekzand gebruiken om het terras aan te leggen?

 

p.s.: is breekzand een synoniem van het lommelzand waar je van spreekt? Of is dit iets totaal anders?

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
13909 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Jonas 12 schreef:

Beste Lukanar,

 

Hierbij dan toch een ALLERlaatste vraag

Wedden ? rofl

 

Mijn vriendin zoekt tezelfdertijd nog wat info, en zij kon een (vrij oude) post terugvinden, waar je spreekt over breekzand in plaats van stabilisé te gebruiken (zodoende is ook de vlijlaag niet meer nodig).

Breekzand is meer om kassei in te slagen of oud hollandse kleiklinker. Dus materiaal dat niet eenvormig is.

Breekzand kun je gebruiken maar werkt niet handiger dan stabilisé.

 

Ps 

Vrouwe niet zoveel op het forum laten zitten. Alle da mag maar gij zijt wel de pineut.

 

Ik zie hierin als voordeel (voor ons als leek) niet tijdsgebonden te zijn aan het drogen van de stavbilisé, maar zijn er nog andere voordelen/nadelen die we hierbij zeker niet over het hoofd mogen zien?

Breekzand als dat efkes ligt wordt ook beenhard en daar geraak je ook niet meer. Duurt langer dan stabilisé voor het hard is maar het komt. 

Ergens zo eens enkele vierkante meters uitgespreid en aangetrild voor tijdelijk gebruik ( 15 dik) heb er de kraan op moeten zetten want kregen het niet weg met de troeffel.

Mogen we gewoon +/- 25 à 30 cm breekzand gebruiken om het terras aan te leggen?

Van mij mag dat als je je daar goed mee voelt. Maar nogmaals breekzand is geen stabilisé. Breekzand afreien onder het vlak om klinkers of kleiklinkers te stapelen is beestenwerk. 

p.s.: is breekzand een synoniem van het lommelzand waar je van spreekt? Of is dit iets totaal anders?

Breekzand is fijngemalen gebroken steen. Is iets groffer dan poussé of pouche.

Lommelzand is zoals rijnzand of plaatzand of duinzand of scheldezand of .......

afbeelding van Jonas 12
Lid vanaf: 01/10/2017
73 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

OK bedankt! Smile

afbeelding van Jonas 12
Lid vanaf: 01/10/2017
73 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Beste Lukanar,

 

Je hebt gelijk, het was niet mijn laatste vraag 

De leverancier waar ik bestelling wil plaatsen kent geen “Lommelzand” en stelt volgende alternatie voor:

BETONZAND 0/4 (S+K)

Is dit een synoniem denk je, gezien er hier wel al heel wat gesproken is over de benaming van de verschillende aspecten.

Is dit betonzand iets wat ik in big bag geleverd kan laten staan voor een week of 2 samen met de klinkers, zonder dat dit beenhard wordt zoals je zei over uw ervaring met breekzand?

 

Bedankt alweer,

 

Mvg,

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
13909 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Kan je hiervoor gebruiken ... is het zand na zeving van betonpuin . ... hoop ik.