Sparren dood - welke bomen aanplanten

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Jeroen Elentrieker
Lid vanaf: 01/07/2016
319 berichten

Hallo,

We hebben een chalet in Barvaux. Rondom staan er allemaal sparren en dennen. Al deze bomen (+-200) zijn kapot. Alle bomen van de chalets in de straat zijn kapot, men is gestart met het verwijderen van deze bomen. Blijkbaar heeft het kevertje goed zijn best gedaan...

Welke bomen kunnen we best opnieuw planten? Loofbomen? Eik, beuk, linde? Het is op sommige plaatsen mogelijk om een spade diep te kunnen steken maar dan zit je op leisteen. Op sommige plaatsen is dat zelfs minder. Is dit voldoende voor zo'n bomen? Of beter terug sparren? Wat moeten we doen met alle naalden van de bomen? Dit verzuurt de bodem?

Alvast bedankt!

 

 

Reacties

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
14305 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Tja Luk, als je nogal gemakkelijk de verkeerde conclusie's trekt uit wat ik schrijf kunnen we nog zeer lang doorgaan hé.

Zo schrijf ik bijvoorbeeld nergens dat dennennaalden de bodem meer basisch zouden maken, maar wel dat de grond onder een laag dennennaalden hierdoor niet zuurder zal worden. Dat is niet hetzelfde ! Trouwens uit tal van onderzoeken is dat ook gebleken.

Uit die onderzoeken is tevens ook gebleken dat een laag dennennaalden (en andere mulchlagen) het effect heeft dat de ph van de grond dichter bij neutraal komt of blijft. Of dit nu komt door die naalden op zich of doordat die laag andere invloeden afweert, of een combinatie van beiden dat maakt in feite niet uit.

Dus voor de goede verstaander: Een mulchlaag van dennennaalden maakt de bodem niet zuurder, noch meer basisch. Geen verkeerd idee dus voor het geval de grond een te hoge of een te lage ph heeft of om dit te voorkomen.

Daarom dus mijn zin die jij wellicht anders hebt opgevat en daarom in dik hebt gezet:

Trouwens, een mulchlaag zoals bijvoorbeeld een laag dennennaalden heeft weinig tot geen invloed op de ph-waarde van de grond die er onder ligt en waar de planten dus in wortelen. In ieder geval geen verzurende invloed.

Nogmaals voor de goed verstaander: "Weinig tot geen invloed" wil zeggen dat hierdoor de grond niet zuurder of basischer wordt. En het woordje "weinig" is te verstaan als "iets" waardoor de grond dus langzaam kan verbeteren qua ph -waarde en wellicht ook qua andere waarde's.

Enfin, de vraag blijft: wat is eigenlijk uw probleem met wat ik zeg over dennennaalden al dan niet laten liggen als mulchlaag bij het opnieuw aanplanten of laten groeien van een bos ?

Of misschien duidelijker en naar de essentie van dit topic: wat is uw probleem bij de stelling dat je de laag dennennaalden beter laat liggen als je opnieuw een bos wilt aanplanten ?

Vind je dat nu verkeerd of niet ?

afbeelding van deftone82
Lid vanaf: 02/06/2010
1243 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Heren, heren

er is denk ik sprake van wat babylonische spraakverwarring hier. Ik lees eerlijk gezegd ook niet dat Charel ergens zegt dat naalden de grond meer basisch maken. Hij zegt wél dat 'volgens onderzoek' de naalden de grond niet méér zuur maken, maar dat is niet onwaar! Indien interesse stuur ik je een batterij onderzoeken hierover (wel meestal engels).

Het Amerikaans onderzoek waar Charel naar verwijst , doet al een tijdje de ronde. Spijtig genoeg is men er ook snel achtergekomen dat die wetenschapster in kwestie, nooit onderzoek heeft gedaan naar naalden. Dat heeft zel zelf toegegeven. Helaas was het kwaad toen geschied en hadden een aantal mensen dit verhaal al opgepikt. De bronnen van die verhalen zijn nauwelijks te achterhalen en dus (wetenschappelijk) erg onbetrouwbaar. Daarnaast spreken de mensen die mulchen met naalden (of hout) over termijn van 3 à 5 jaar....dat is peanuts in bosbouwtermen, waarmen eerder over decennia spreekt. Daarnaast zeggen ze ook dat dit materiaal OP de bodem moet liggen, niet ondergraven.

Over dat 'verzuren'...een zure bodem kan ook in evenwicht zijn. Bodems van veen, heide en eiken-berkenbossen zijn van nature zuur. Dat is geen probleem, tot er teveel zure regen valt en er een overvloed onstaat. Dat neemt niet weg dat als je in een bos op een rijke bodem (bvb leem met goede hummus) loofhout vervangt door naaldhout, of specifiek fijnspar, dan zal die bodem verder verzuren. Wat men ook beweert...en nee, niet de eerste 5 jaar. Of, als je verschillende boomsoorten plant op een bekalkte landbouwgrond, dan zal je zien dat na verloop van tijd onder vrijwel alle boomsoorten (mogelijk uitgezonderd populieren) verzuring optreedt.  Ook beuken en eiken verzuren sterk door hun 'slechte' strooiselkwaliteit. Naaldhoutsoorten hebben ook als bijkomend 'nadeel' dat ze meer luchtvervuiling (stikstof en zwavel) filteren, waardoor ze indirect ook meer verzuren.

Sterk verzurend strooisel bevat over het algemeen minder basen (Ca, Mg, K) en meer moeilijk afbreekbaar organische verbindingen. Helaas ontbreken in die zure bodems ontbreken organismen zoals diepgravende regenwormen die het strooisel goed mengen met de minerale bodem. Op zure bodem heb je meestal een scherpe scheiding tussen de organische laag en de minerale bodem. Schimmels spelen er een zeer belangrijke rol in het afbraakproces.

Mineralen (onder de humulaag) blijven in bossen beter in de kringloop, maar als ze opgeslagen worden in strooisel dat niet afbreekt (naalden) zitten ze daar vast en zijn ze dus niet beschikbaar. Bovendien bevatten de meeste naalden maar ook bladeren van bepaalde loofbomen (zoals eiken, beuken en kastanje) bepaalde looizuren die bij afbraak zorgen voor vrijgave van protonen, dus een lagere pH.

Veel hangt af van de oorspronkelijke voedselrijkdom van de bodem : als die rijk is zullen de bladeren ook rijker zijn, en zullen die ook gemakkelijker afbreken,... Het bladstrooisel in een kalk-beukenbos is helemaal anders dan in een beukenbos op armere zandgronden, die van nature al zuur zijn.

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
14305 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

We hebben het hier inderdaad over een mulchlaag en niet over het onderploegen van bijvoorbeeld dennennaalden.

Een mulchlaag moet je ook bekijken over een lange periode. Je mag die laag  nooit verwijderen. Zo is het effect van het jaarlijks vervangen van de gehele mulchlaag niet te vergelijken met een blijvende laag waarin je verschillende stadia van vertering zult hebben. De alleroudste lagen zijn uiteraard degenen die in contact zijn met de bodem en in hun laatste fase van vertering zijn. De invloed op de bodem wordt daar bepaald door het daar ontstane bodemleven, door alle organismen die voor die vertering zorgen en niet door de samenstelling van die bovenste verse laag.

Het heeft dus niet zoveel belang of die vertering 1 jaar dan wel 7 jaar duurt. De vertering gebeurt doorlopend tenzij men telkens , zoals men dat in bepaalde bossen wel eens doet, de strooisellaag komt weghalen. Een zonde tegen het hele kringloop verhaal, een zonde ook die meestal niet ongestraft blijft.

Je mag dus niet de fout maken om te gaan zien wat de chemische samenstelling van bijvoorbeeld naalden is om uit te  maken of die de boden zullen verzuren. Het zijn immers niet de naalden die de bodem rechtstreeks gaan beinvloeden maar wel het bodemleven dat hieronder ontstaat, de natuurlijke kringloop.

Vandaar ook mijn eerste reactie om die mulchlaag niet weg te halen. Dat daar alle bomen gesneuveld zijn is een kleine ramp. Als je nu ook nog de bosbodem, die wellicht over tientallen jaren is opgebouwd, gaat weghalen dan wordt het bij manier van spreken een grote ramp.

 

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
14223 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik antwoordde op de vraag : sparren dood, welke bomen planten ?

Bij heraanplant is het eigen aan de werken dat de naaldlaag wordt verbroken. Vandaar mijn stelling om deze afte voeren.

Je werkt geen dennenaalden in. Het verteringsproces zal dan nog trager verlopen dan anders. 

En eender hoe, coniferen groeien meestal op zure bodems. Dennenaalden versterken dit. 

 

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
14305 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bij heraanplant is het eigen aan de werken dat de naaldlaag wordt verbroken. Vandaar mijn stelling om deze afte voeren.

Daar waar je een plantgat moet maken zal dat uiteraard niet anders kunnen en dat bedoel je dan wellicht, de rest van de bosbodem laat je liefst zo intact mogelijk.

Je werkt geen dennenaalden in. Het verteringsproces zal dan nog trager verlopen dan anders. 

Daar zijn we het geloof ik over eens, het ging heel de tijd enkel over een mulchlaag.

En eender hoe, coniferen groeien meestal op zure bodems. Dennenaalden versterken dit. 

Dat een natuurlijke laag dennennaalden de bodem zou verzuren is dus niet juist, dat is oude schoolpraat.

Eerder had je trouwens zelf ook al gezegd dat dit niet helemaal klopte.

Edit: Mijn interesse in het onderwerp is nu weer volop gewekt en ik realiseer me nu dat de benaming "mulchlaag" hier voor verwarring kan zorgen. Beter is het om in deze context over een strooisellaag te spreken.

Bij "mulchlaag" wordt meestal een door de mens aangebrachte laag organisch afval bedoeld die men in de tuin uitspreidt om de blote grond te bedekken en er de beplanting mee te omringen.

Een strooisellaag is dan eerder de natuurlijke laag organisch afval die zich op bosbodems vanzelf vormt.

De werking en de voordelen van beiden zijn wel te vergelijken.

afbeelding van rdr2180
Lid vanaf: 18/03/2006
1700 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Welke bomen in de plaats planten ? Dat hangt voor een groot stuk af waar je chalet juist ligt.

Barvaux ligt aan de Ourthe, dus als je chalet dichter tegen de rivier ligt (en dus ook lager), zullen bomen die van vochtige ondergrond houden of zelfs tegen korte overstromingen kunnen het beter doen (bos- of waterwilg bij voorbeeld, een van de esdoornsoorten, els...). Beuk of eik gaan het te dicht aan de waterrand moeilijk krijgen. Dichter bij het water blijft de temperatuur in de winter wat zachter, dus bomen moeten niet per se tegen heel diepe vrieskou kunnen.

Wat hogerop verwacht ik meer beuk-eik-achtige bosomgeving, ook kastanje, linde, waar je eventueel met lijsterbes of berk al sneller wat terug kan laten dichtgroeien. Als er een groter stuk gerooid wordt (de hele straat), lijkt het mij verstandig om rekening te houden met een paar jaar koude wind in de winter. Zeker wat hoger op de hellingen kunnen de bomen dus ook best tegen wat lagere temperaturen.

afbeelding van Jeroen Elentrieker
Lid vanaf: 01/07/2016
319 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bedankt voor de informatie!

De persoon die de bomen uit gedaan heeft is nog steeds niet komen opkuisen. Alle takken liggen er nog steeds. We kunnen momenteel dus nog geen nieuwe bomen planten. We zullen zorgen dat we geen naalden onder de grond brengen met het aanplanten van de nieuwe bomen. Ons moeder is aan het kijken om bomen te bestellen zoals jullie aangegeven hebben: eik, beuk, kastanje, linde, esdoor. Berk groeit daar direct vanzelf.

De chalet ligt wat hoger, niet dicht bij de Ourthe.

Pagina's