Plaatsing Kandla's van A tot Z

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van jan88
Lid vanaf: 13/02/2015
45 berichten

Ik ben van plan om mijn oprit zelf te plaatsen met kandla platines (5-7 cm). Ik heb op het forum hierover al verschillende topics doorgenomen.

Omdat ik zeker niets over het hoofd wil zien, heb ik een zo volledig mogelijke samenvatting gemaakt over de plaatsing voor een doe-het-zelver zoals mijzelf.

Ik ben mij ervan bewust dat deze samenvatting zeker niet perfect of volledig is. Ieder zal ongetwijfeld zijn eigen mening hebben of een methode hanteren die hem het beste ligt. Daarom wil ik deze samenvatting graag aanvullen of aanpassen met jullie deskundige mening en ervaringen uit de praktijk.

De bedoeling is dat andere handige Harry’s onder ons hiermee later ook aan de slag kunnen.

Ik heb ook nog enkele vragen over de afwerking.

 

Kandla’s :

De kandla’s zijn een zandsteen afkomstig uit India. Deze is verkrijgbaar in grijstinten, okertinten of een mix. De keuze is gemaakt naar smaak en stijl.

De meest voorkomende afmetingen zijn 14x14 cm en 14x20 cm. Andere afmetingen zijn mits wat zoekwerk ook verkrijgbaar.

De stenen zijn verkrijgbaar in verschillende dikte, 3 tot 5 cm vooral geschikt voor tuinpaden en wandelpaden, vanaf 5 tot 7 cm zijn deze ook geschikt voor een oprit.

Opbouw ondergrond:

In deze situatie gaan we uit van  een oprit waarbij matige belasting op komt ( = lees auto), dus geen zwaar vervoer.

De koffer wordt 40 cm diep uitgegraven waarbij we uitkomen op vaste grond. Indien de grond los of aangevuld is zal er nog dieper gegraven worden.

De ondergronds is vrij van organisch materiaal zoals boomworstels, plantenwortels…

- Aanvullen met 20 cm betonpuin 0-20 die we aftrillen.

- Boven het betonpuin komt een laag stabilisé van 10 cm ook aftrillen.

Samenstelling: rijnzand + 150 kg cement.

Deze laag stabilisé zal uitharden aangezien ik als doe-het-zelver vervolgens kan verder werken naargelang ik tijd en hulp heb.

Plaatsing:

Nadat ik de hoogte van de oprit bepaald heb, hierbij heb ik rekening gehouden met de waterkering van mijn woning, waar ik netje onder blijf, en dat er voldoende val (weg van de woning) is zodat het hemelwater kan worden afgevoerd, start ik met de plaatsing.

Eerst plaats ik de kader van mijn oprit waarna ik vervolgens de rest tegen een touw kan inkloppen.

Hiervoor gebruik ik stabilisé, rijnzand + 200kg cement, dewelke ik los tot op ongeveer 2 cm van de afgewerkte hoogte leg. Vervolgens klop ik de kandla’s met een kasseihamer in de stabilisé.

Hierbij let ik dat de  voegen een diepte hebben van 2 à 3 cm. De voegen tussen de kandla’s onderling zijn 1 cm.

Naargelang het beschikbare personeel (vrouwlief / buurman / vrienden) moet je zelf bepalen of je de stabilisé zelf gaat afdraaien of je een lading gaat afhalen / of laat leveren.

Uitzetvoegen :

Voor een wandelpad / tuinpad zonder belasting zal een stabilsélaag van 20 cm voldoende zijn.

Waar de oprit klem zit tussen de woning of boordstenen wordt en uitzetvoeg voorzien. In de uitzegvoeg plaats ik een isolatieband (bv chapeband) dewelke de uitzetting gaat opvangen. De isolatieband zit over de volledige diepte van de fundering.

De oprit onderbreken in de breedte om de 8 meter (richtlijn, afhankelijk van de situatie), hierbij dezelfde werkwijze hanteren.

De uitzetvoegen worden afgewerkt met een elastische silicone in de kleur van de voeg.

 

VRAAG: Welke silicone raden jullie hiervoor aan?

- Flowjoint Flex?

De uitzetvoegen worden eerst opgevuld voor het voegen om te vermijden dat deze vollopen met voegsel.

Invoegen :

VRAAG: Moet een droogtijd van de stabilisé in acht genomen worden vooraleer de voegen te dichten?

 

Optie A : Een vloeibaar papje maken van 2 delen wit zand en 1 deel cement. Deze in de voegen keren en vervolgens afsponsen.

Optie B : Een kant en klaar product bv: Flowjoint

Werkwijze: Het papje met een aftrekker in de voegen keren en daarna laten aantrekken, de duur kan verschillen naargelang het weer. Hierna alles terug vernevelen en het overtollige water aftrekken. Dit een paar keer herhalen en uiteindelijk zorgvuldig afsponsen om cementsluier te voorkomen.

Ten slot:

Uw helpers trakteren op een barbecue! drink

 

Alvast bedankt, opmerkingen en suggesties zijn meer dan welkom!

 

mvg

Reacties

afbeelding van c00kie
Lid vanaf: 22/03/2006
10982 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

opmerkingen kan ik niet geven, is een leuke samenvatting :p.

Hallo kroket, een koekje voor de dorst stilt je honger niet!

afbeelding van jan88
Lid vanaf: 13/02/2015
45 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Iemand nog tips of tricks?

Ik ga mij nog een nieuwe slijpschijf aanschaffen voor mijn haakse slijper. Welke proffesionele merken kunnen jullie mij aanraden?

afbeelding van Wim 1977
Lid vanaf: 10/02/2008
13 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Kleine opmerking.

Het steenpuin best niet trillen met een trilplaat maar aandammen met een wacker. Deze gaat veel dieper. Ofwel aantrillen met een plaat, maar dan in laagjes van max. 10cm!

Succes

 

Wim Quanten

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
14791 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

enkele aanvullingen

Nooit steenpuin gebruiken , enkel betonpuin. Zie vorst- dooicyclussen.

Hoe sterker en harder de voeg, hoe sterker en harder de fundering moet zijn , zeker bij gemotoriseerd verkeer is dit heel belangrijk.

Dus geen voegcement of flowjoitn gebruiken als je fundering een zandbed is zonder cement.