onzichtbaar bevestigen terrasplank 145x36

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van selle
Lid vanaf: 22/03/2006
152 berichten

Beste

Welk systeem zou ik best kunnen gebruiken voor het onzichtbaar bevestigen van een hardhouten terrasplank van 145x36?

Ik weet dat er verschillende systemen bestaan en diegene die mij het meest interesseren zijn de plaatjes van Früh (http://www.frueh-schnellbautechnik.de/index.php?typ=Artikel&kat=HolzGarten&MenueID=97&lang=de) of het I-GEL systeem. De vraag is: kan ik deze ook gebruiken voor deze dikte (36 mm)?

Zijn er eventueel andere systemen die deze dikte aankunnen waarbij er geen profiel in de plank moet voorzien worden?

Alvast bedankt voor jullie input!

Reacties

Pagina's

afbeelding van Miniac
Lid vanaf: 03/02/2012
728 berichten
Rapporteer

zeefzand = zand

breekzand = gesteente.

zeefzand is bv een container die jij vult met grond/stenen/whatever en die je afkapt bij een plaatselijke grondwerker. Hij verwerkt dit door het materiaal uit te zeven. Daarbij worden grotere fracties (de stenen in dit geval) gescheiden van de aarde die er tussen zit. Hij krijgt 2 eindproducten; stenen en zand.

dat zand is zeefzand. Heeft 0 structuur en leven en is zo goed als waardeloos. Is goed voor uit te vullen.

Als die grondwerker zijn materiaal gescheiden heeft en gesorteerd. (bv alle rode steen ligt op een hoop, alle betonstenen liggen op een hoop) gaat hij dit breken, zo bekom je een bruikbaar resultaat. De rode steen wordt mengpuin, de betonstenen worden betonpuin. Kan weer ingezet worden voor diverse toepassingen.

Bij het breken van bv dat beton komt er een super fijne fractie tevoorschijn (eerder 'zand' als je het vasthebt, maar het is wel degelijk beton) en dat is breekzand. Als ze bv in een kalksteengroeve hun resten breken heb je ook breekzand, maar dan van kalksteen.

hopelijk is het zo wat duidelijker.

eigenlijk zou het breeksteen moeten heten Blum 3

afbeelding van Miniac
Lid vanaf: 03/02/2012
728 berichten
Rapporteer

zeefzand = zand

breekzand = gesteente.

zeefzand is bv een container die jij vult met grond/stenen/whatever en die je afkapt bij een plaatselijke grondwerker. Hij verwerkt dit door het materiaal uit te zeven. Daarbij worden grotere fracties (de stenen in dit geval) gescheiden van de aarde die er tussen zit. Hij krijgt 2 eindproducten; stenen en zand.

dat zand is zeefzand. Heeft 0 structuur en leven en is zo goed als waardeloos. Is goed voor uit te vullen.

Als die grondwerker zijn materiaal gescheiden heeft en gesorteerd. (bv alle rode steen ligt op een hoop, alle betonstenen liggen op een hoop) gaat hij dit breken, zo bekom je een bruikbaar resultaat. De rode steen wordt mengpuin, de betonstenen worden betonpuin. Kan weer ingezet worden voor diverse toepassingen.

Bij het breken van bv dat beton komt er een super fijne fractie tevoorschijn (eerder 'zand' als je het vasthebt, maar het is wel degelijk beton) en dat is breekzand. Als ze bv in een kalksteengroeve hun resten breken heb je ook breekzand, maar dan van kalksteen.

hopelijk is het zo wat duidelijker.

eigenlijk zou het breeksteen moeten heten Blum 3

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
14378 berichten
Rapporteer

Perfect uitgelegd.

luk ('k was al aant peinzen , hoe krijg ik dat verschil uitgeklaard???)

afbeelding van lukanar
14378 berichten
Rapporteer

Perfect uitgelegd.

luk ('k was al aant peinzen , hoe krijg ik dat verschil uitgeklaard???)

afbeelding van selle
152 berichten
Rapporteer

lukanar;1916424 wrote:
Gangbaar is 28mm.

36 mm heb ik vrpeger een paar keer gelegd, maar was toen gevezen.

55mm planken heb ik een jaar of 2,3 geleden gelegd.

Dat waren zwaar gusten.

Laat je iets weten of je ook zot gedraaid geraakt door die fruh systeem?

Als je nog moet laten frezen voor de B-fix , zou ik het ook niet doen. Het kan met een lamellenfrees, maar je moet dan het juiste freeskopje dan nog hebben. Dan op elke balk effe in de plank frezen, forget it.

Schiet ze dan beter vast met schietpistool en nagels en daarna invijzen. Maar dan heb je geen blinde verbindingen. ( of je moet helemaal doorgedraaid zijn en elke vijs gaan afkoppen met hout Biggrin )

@Lukanar: Ik heb het fruh systeem dus gebruikt en moet eerlijk toegeven dat jij als proffesioneel gelijk hebt om dit systeem niet te gebruiken. Het is inderdaad vrij arbeidsintensief en dus tijdrovend.

Langs de andere kant werkt het wel goed en kan ik het particulieren die hun terras zelf willen leggen wel aanbevelen.

Ben blij dat ik er bijna vanaf ben ( nog 4 plankjes), maar prijs -kwaliteit ben ik tevreden van mijn keuze.

Foto's kan je trouwend vinden op [URL] http://www.bouwinfo.be/forum/showthread.php?t=196946 [/URL]

Verstuurd vanaf mijn XT1032 met Tapatalk

afbeelding van selle
152 berichten
Rapporteer

lukanar;1916424 wrote:
Gangbaar is 28mm.

36 mm heb ik vrpeger een paar keer gelegd, maar was toen gevezen.

55mm planken heb ik een jaar of 2,3 geleden gelegd.

Dat waren zwaar gusten.

Laat je iets weten of je ook zot gedraaid geraakt door die fruh systeem?

Als je nog moet laten frezen voor de B-fix , zou ik het ook niet doen. Het kan met een lamellenfrees, maar je moet dan het juiste freeskopje dan nog hebben. Dan op elke balk effe in de plank frezen, forget it.

Schiet ze dan beter vast met schietpistool en nagels en daarna invijzen. Maar dan heb je geen blinde verbindingen. ( of je moet helemaal doorgedraaid zijn en elke vijs gaan afkoppen met hout Biggrin )

@Lukanar: Ik heb het fruh systeem dus gebruikt en moet eerlijk toegeven dat jij als proffesioneel gelijk hebt om dit systeem niet te gebruiken. Het is inderdaad vrij arbeidsintensief en dus tijdrovend.

Langs de andere kant werkt het wel goed en kan ik het particulieren die hun terras zelf willen leggen wel aanbevelen.

Ben blij dat ik er bijna vanaf ben ( nog 4 plankjes), maar prijs -kwaliteit ben ik tevreden van mijn keuze.

Foto's kan je trouwend vinden op [URL] http://www.bouwinfo.be/forum/showthread.php?t=196946 [/URL]

afbeelding van lukanar
14378 berichten
Rapporteer

Tof dat je hier even komt zeggen hoe zot je gedraaid bent.

Heb het resultaat gezien en het mag er wezen. Dikke proficiat.

Eén vraag ( beroepsmisvorming in de hoogste graad) --

Waarom heb je rondom het houtwerk die betonboorden geplaatst??

-- persoonlijk had ik in naam van de esthetica dit toch anders opgelost, met een plank onder het terras die de grond uitspoeling tegenhield.

luk

afbeelding van lukanar
14378 berichten
Rapporteer

Tof dat je hier even komt zeggen hoe zot je gedraaid bent.

Heb het resultaat gezien en het mag er wezen. Dikke proficiat.

Eén vraag ( beroepsmisvorming in de hoogste graad) --

-- persoonlijk had ik in naam van de esthetica dit toch anders opgelost, met een plank onder het terras die de grond uitspoeling tegenhield.

luk

afbeelding van selle
152 berichten
Rapporteer

[QUOTE=Eén vraag ( beroepsmisvorming in de hoogste graad) --

luk

Luk,

Dat is waarschijnlijk wat ze noemen persoonlijk smaak;)

Ik heb rondom overal betonboorden. Ik vind dit eerlijk gezegd passen bij onze moderne woning. Als bekisting voor het gepolierde terras heb ik eerst betonboorden gezet en deze dan doorgetrokken naar de houten terrassen.

Samen vormt dit dan één mooi geheel en een mooie samenhang tussen kunstmatig (beton) en het natuurlijke hout.

Nogmaals, dit is een persoonlijke smaak. Misschien is dit inderdaad niet de meest conventionele manier van werken, maar in onze tuin ( die trouwens nog in volle ontwikkeling is) past het volgens mij.

Hoop dat dit een beetje een duidelijke motivatie is?

Trouwens bedankt voor al jouw nuttige antwoorden op mijn vragen en die van vele anderen op dit forum. Zonder u hulp ( en nog van enkele andere mensen) had het resultaat zeker minder geweest!

Dus...R.E.S.P.E.C.T!!

afbeelding van lukanar
14378 berichten
Rapporteer

selle;1939368 wrote:

luk

Luk,

Ik heb rondom overal betonboorden. Ik vind dit eerlijk gezegd passen bij onze moderne woning. Als bekisting voor het gepolierde terras heb ik eerst betonboorden gezet en deze dan doorgetrokken naar de houten terrassen.

Samen vormt dit dan één mooi geheel en een mooie samenhang tussen kunstmatig (beton) en het natuurlijke hout.

Nogmaals, dit is een persoonlijke smaak. Misschien is dit inderdaad niet de meest conventionele manier van werken, maar in onze tuin ( die trouwens nog in volle ontwikkeling is) past het volgens mij.

Trouwens bedankt voor al jouw nuttige antwoorden op mijn vragen en die van vele anderen op dit forum. Zonder u hulp ( en nog van enkele andere mensen) had het resultaat zeker minder geweest!

Dus...R.E.S.P.E.C.T!!

Zo had ik het niet bekeken , dus als jij het mooi vindt, wie ben ik om dan hier tegen in te gaan?

Maar dan had ik eerder gekozen voor een gegoten boord in beton dan borduurs.

Soit, het doet niks af van je vakmanschap en een zeer gedegen staaltje van werk.

En bedankt ook dat je mijn bijdragen apprecieer. Mijn dag kan niet meer stuk.

luk

afbeelding van lukanar
14378 berichten
Rapporteer

selle;1939368 wrote:

luk

Luk,

Dus...R.E.S.P.E.C.T!!

Zo had ik het niet bekeken , dus als jij het mooi vindt, wie ben ik om dan hier tegen in te gaan?

Maar dan had ik eerder gekozen voor een gegoten boord in beton dan borduurs.

Soit, het doet niks af van je vakmanschap en een zeer gedegen staaltje van werk.

En bedankt ook dat je mijn bijdragen apprecieer. Mijn dag kan niet meer stuk.

luk

Pagina's