Nu gras zaaien + voorbereiding?

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van nickdd
Lid vanaf: 01/02/2013
447 berichten

Hallo,

We zijn volop bezig met de afwerking rondom het huis. Door de bouwwerken (uitgraven bouwput/kelder) heb ik 3 jaar met een grote hoop zand gelegen. Vorig jaar werd al het grootse deel weggehaald en heb ik enkel de teelaarde laten liggen die ik nog nodig had voor het aanvullen achteraf.
Door de bouwwerken en het weghalen van de aarde was het grasplein natuurlijk om zeep en willen we dat nu terug in orde brengen.

Vorige week werd de laatste hoop grond opengevoerd en heb ik het terrein wat laten nivelleren. Er is zo'n 20 cm grond bovenop gekomen tot aan het huis.
Zo volgt dit het niveau van waar de bomen staan. Het is dus enkel het grasplein dat licht opgehoogd is.

Na het nivelleren met de kraan werd er ook nog even met de rotoreg doorgegaan. De grond is echt wel droog en zanderig, het is vaak makkelijker te effenen als de grond vochtiger is.

Concreet heb ik nog wat vragen en op zoek naar wat tips:

1) Na volgende week zou het terug koeler worden en regenen: zou ik dan al durven gras in zaaien? Of wacht ik sowieso beter tot september?
Het weer is nogal onvoorspelbaar en september kan ook behoorlijk warm zijn.
Zelf constant het gras besproeien lijkt me ook niet heel ecologisch, dus hoop ik op voldoende regen Smile
Als ik nog lang wacht zal er anderzijds al direct weer onkruid beginnen schieten.

2) Moet ik nog iets doen qua voorbereiding van de grond na het rotoreggen? We harken er nog wat wortels en stenen uit (er is helaas ergens een hoopje grond met wat steengruis in vermengd in geraakt) en daarna gewoon met een tuinwals er over alvorens te zaaien. => ok zo?

3) Bij het rotoreggen heb ik er niet aan gedacht om dan wat compost of meststof er onder te laten mengen. Zou het nuttig zijn om eerst nog een bodemanalyse te doen of er sowieso nog wat bodemactivator of dergelijke op voorhand op te strooien?

4) Welke grassoort zou ik best nemen? Het weer wordt droger en ben niet van plan het gras bij de minste droogte te gaan besproeien. Ik las dat grasmengels met mini klavers interessant kunnen zijn omdat ze stikstof afgeven en een soort microklimaat creëren.
Het is niet de bedoeling constant te voetballen op het gras, misschien een keer of 2 per jaar en verder is het gewoon dat we eens over het gras zullen lopen.
Een deel veldbeemdgras in het mengsel zou blijkbaar goed zijn omdat dit ook dieper wortelt?

5) Nu de grond wat opgehoogd is vraag ik me af of dat eventueel groeiproblemen kan veroorzaken voor het nieuwe gras. Er onder zit wel nog een beetje van het oude gras maar niet echt een grote viltlaag.
 

Groeten,
Nick

Reacties

afbeelding van nickdd
Lid vanaf: 01/02/2013
447 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Foto's vergeten toevoegen, bij deze:

Huidige situatie:

 

=> Je ziet al een kleurverschil nadat het eens een beetje geregend heeft de afgelopen dagen (maar nu is alles terug droog)

 

En tot slot nog de situatie van voor de bouwwerken: toen stond er ook gras. Dat is dan door de bouwwerken kapot gegaan:

Groeten,
Nick

 

afbeelding van Blauwe zwaan
Lid vanaf: 19/12/2007
196 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

De foto's kan ik niet zien. 

Wat de rest betreft:

Werd de oude ondergrond omwoeld? Zo neen, dan zou ik deze toch eens met een kraan laten diepspitten. Kan je ineens nog eventueel de grond verbeteren. 
Gras zaaien zou ik nu echt niet in volle zomer doen. Beter wachten tot eind september. Het geeft u ook nog wat extra tijd om u verder te informeren en/of de grond op het gemak voor te bereiden. 
 

Succes in alle geval!

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
16137 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Nochthans zie ik dat bij de rode beuk de grond opgehoogd is met de uitloop en dit in de kroonprojectie.Dus ik vrees ervoor dat er ook ophogingen zijn in de kroonprojecties van de andere bomen. Hopelijk zijn dit geen rode beuken. Beuk en de rode nog meer, zeer zeer gevoelig voor op- afgravingen in hun wortelzone. Zelfs een ophoging van een 5 tal centimeters kan al leiden tot een wortelafsterfte. Je ziet dit niet dadelijk, kan 5 tot 10 jaar duren eer de boom zijn reserve's heeft opgebruikt.

Gans de structuur en de textuur van de grond heb je door de droogte , de zomertijd volledig kapot gewerkt. Die kraan had de grond niet alleen moeten openspreiden maar ook de bodem moeten verrijken met organisch materiaal. Droge grond waarin je blijft roteren wordt stofgronden. Deze stofgronden zijn een vergiet voor water . Water stroomt er door maar wordt niet opgenomen door de grond.

 

1) Na volgende week zou het terug koeler worden en regenen: zou ik dan al durven gras in zaaien? Of wacht ik sowieso beter tot september?
Het weer is nogal onvoorspelbaar en september kan ook behoorlijk warm zijn.
Zelf constant het gras besproeien lijkt me ook niet heel ecologisch, dus hoop ik op voldoende regen 
Als ik nog lang wacht zal er anderzijds al direct weer onkruid beginnen schieten.

Nu gras zaaien is gokken dat het een maand ga regenen. En ja dat heb je nodig om deze stofwoestijn terug in orde te krijgen. Zelfs september is veel te vroeg. Ik denk dat je ten vroegste oktober verder kunt.

2) Moet ik nog iets doen qua voorbereiding van de grond na het rotoreggen? We harken er nog wat wortels en stenen uit (er is helaas ergens een hoopje grond met wat steengruis in vermengd in geraakt) en daarna gewoon met een tuinwals er over alvorens te zaaien. => ok zo?

Euh . Normaal gezien doe je dus je grondwerken VOOR het rotereggen !! Niet daarna.

Laat het zo liggen, onkruiden die nu opkomen worden in oktober verdelgt, gespoten of ondergewerkt.

3) Bij het rotoreggen heb ik er niet aan gedacht om dan wat compost of meststof er onder te laten mengen. Zou het nuttig zijn om eerst nog een bodemanalyse te doen of er sowieso nog wat bodemactivator of dergelijke op voorhand op te strooien?

Je laat nu een bodemstaal analyseren dan weet je tenminste wat je moet gebruiken van meststoffen en zeker van organisch materiaal.

Rotereggen dient NIET om meststoffen in te werken ! rotereggen dient om te egaliseren en het veld zaaiklaar te maken. Inbrengen van meststoffen of bodemverbetering ( compost dient te gebeuren tijdens het (diep)spitten  en in sommige gevallen tijdens het frezen.

( diep)Spitten is cc 30-80 cm diep en is tevens de gelegenheid om compost, potgrond, lavagruis, gelegen stalmest , champinongnonmest, veencompost, turf, ezv in te brengen en TE MENGEN met de bestaande bodem. 

Frezen is maximaal 20 cm diep en dient voor het inbrengen van meststoffen, wateragents, compost, bodemverbetering ezv in te brengen waarbij de produkten in de bovenste laag moeten zitten ( meestal voor gazon en vaste planten)

Rotereggen is voor het spreiden en egaliseren. Inwerken van chemische meststoffen, graszaden of bloemenmengsels, microklaver, wateragents ezv die enkel in de toplaag moeten aangewend worden.

4) Welke grassoort zou ik best nemen? Het weer wordt droger en ben niet van plan het gras bij de minste droogte te gaan besproeien. Ik las dat grasmengels met mini klavers interessant kunnen zijn omdat ze stikstof afgeven en een soort microklimaat creëren.

Klavers binnen vrijzwevende stikstof uit de lucht en slaan dit op in hun wortelgestel. Ze kunnen bij tekort dit afgeven aan de bodem waar het kan worden opgenomen door gazon.Miniklavers creeren GEEN microklimaat ! Een geven ook geen stikstof af als er geen stikstof aanwezig is.

Grassoort is minder van belang, ik bedoel je werkt nooit met 1 soort gras in je gazon. Je zorgt voor meerdere soorten in het graszaadmengsel. Om te weten welk mengsel je nodig hebt zijn volgende parameters van belang: grondsoort, zon/schaduw, zuurtegraad, waterbufferend vermogen van je bodem. Aanwezigheid van mestsoffen . Nog een paar , maar voor jou van minder belang.

 

Het is niet de bedoeling constant te voetballen op het gras, misschien een keer of 2 per jaar en verder is het gewoon dat we eens over het gras zullen lopen.
Een deel veldbeemdgras in het mengsel zou blijkbaar goed zijn omdat dit ook dieper wortelt?

Zie boven

5) Nu de grond wat opgehoogd is vraag ik me af of dat eventueel groeiproblemen kan veroorzaken voor het nieuwe gras. Er onder zit wel nog een beetje van het oude gras maar niet echt een grote viltlaag.

 

Die oude grasmat is dus niet gesneden, gefreesd gebroken , of ondergewerkt ?

Tsja daar begint het al. 

afbeelding van nickdd
Lid vanaf: 01/02/2013
447 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

lukanar schreef:

Nochthans zie ik dat bij de rode beuk de grond opgehoogd is met de uitloop en dit in de kroonprojectie.Dus ik vrees ervoor dat er ook ophogingen zijn in de kroonprojecties van de andere bomen. Hopelijk zijn dit geen rode beuken. Beuk en de rode nog meer, zeer zeer gevoelig voor op- afgravingen in hun wortelzone. Zelfs een ophoging van een 5 tal centimeters kan al leiden tot een wortelafsterfte. Je ziet dit niet dadelijk, kan 5 tot 10 jaar duren eer de boom zijn reserve's heeft opgebruikt.

Het zijn wel degelijk rode beuken. Op de foto is het moeilijker te zien maar eigenlijk is daar niet opgehoogd (was ook bewust zo omdat ik deze feedback al eens had gelezen. Het is wat los zand dat er onder ligt en ik nog wel wat kan wegharken.

Gans de structuur en de textuur van de grond heb je door de droogte , de zomertijd volledig kapot gewerkt. Die kraan had de grond niet alleen moeten openspreiden maar ook de bodem moeten verrijken met organisch materiaal. Droge grond waarin je blijft roteren wordt stofgronden. Deze stofgronden zijn een vergiet voor water . Water stroomt er door maar wordt niet opgenomen door de grond.

Toen niet bij stilgestaan, het was de bedoeling wat rond het huis aan te vullen en het niveau wat te herstellen. Ik heb hier nochtans een hoop compost liggen. 

Nu gras zaaien is gokken dat het een maand ga regenen. En ja dat heb je nodig om deze stofwoestijn terug in orde te krijgen. Zelfs september is veel te vroeg. Ik denk dat je ten vroegste oktober verder kunt.

Ik zal dan inderdaad best wat wachten. Oktober is ook zowat de laatste maand dat ik nog kan zaaien als ik afga op wat de producenten aangeven.

Euh . Normaal gezien doe je dus je grondwerken VOOR het rotereggen !! Niet daarna.

Laat het zo liggen, onkruiden die nu opkomen worden in oktober verdelgt, gespoten of ondergewerkt.

Je laat nu een bodemstaal analyseren dan weet je tenminste wat je moet gebruiken van meststoffen en zeker van organisch materiaal.

Rotereggen dient NIET om meststoffen in te werken ! rotereggen dient om te egaliseren en het veld zaaiklaar te maken. Inbrengen van meststoffen of bodemverbetering ( compost dient te gebeuren tijdens het (diep)spitten  en in sommige gevallen tijdens het frezen.

( diep)Spitten is cc 30-80 cm diep en is tevens de gelegenheid om compost, potgrond, lavagruis, gelegen stalmest , champinongnonmest, veencompost, turf, ezv in te brengen en TE MENGEN met de bestaande bodem. 

Ik denk dat ik dit nog even ga laten doen, nadat het eens een weekje flink geregend heeft. Eerst ook nog even bepalen wat ik er best onder meng.

Tips waar ik een bodemanalyse best kan laten doen? Wat kost zoiets bij benadering?

Klavers binnen vrijzwevende stikstof uit de lucht en slaan dit op in hun wortelgestel. Ze kunnen bij tekort dit afgeven aan de bodem waar het kan worden opgenomen door gazon.Miniklavers creeren GEEN microklimaat ! Een geven ook geen stikstof af als er geen stikstof aanwezig is.

Grassoort is minder van belang, ik bedoel je werkt nooit met 1 soort gras in je gazon. Je zorgt voor meerdere soorten in het graszaadmengsel. Om te weten welk mengsel je nodig hebt zijn volgende parameters van belang: grondsoort, zon/schaduw, zuurtegraad, waterbufferend vermogen van je bodem. Aanwezigheid van mestsoffen . Nog een paar , maar voor jou van minder belang.

Ik zat nu wat op de site van Barenbrug te kijken naar wat mengsels.
Het "water saver" mengsel leek nog interessant omdat daar gras in zit dat tot 60 cm diep wortelt en zo dus uit diepere lagen water kan halen.
De Bar Power RPR leek ook een interessante.

Maar er zijn zoveel soorten en merken, lastig om daar als leek een goede keuze te maken.

Die oude grasmat is dus niet gesneden, gefreesd gebroken , of ondergewerkt ?

Tsja daar begint het al. 

 

Ik had al een voorgevoel dat ik niet zo goed bezig was. Dus terug aan de slag:
1) bodemanalyse
2) spitten en mest/compost/whatever er in verwerken en daarna nog eens rotoreggen
3) zaaien in oktober

 

thx.
Nick

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
16137 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

komt allemaal goed.

Een bodemstaal analyse kost tussen de 70-100€ afhankelijk van wie maar vooral wat ze moeten zoeken.

pak een paar schuppen grond op verschillende plaatsen in de tuin ( gazongedeelte)

meng dit in een propere kruiwagen en neem van die hoop cc 500 gr grond en stuur deze op of doe dit binnen. Zeg wel dat je voor gazon wil gaan .

Wij werken met de bodemkundige dienst, heverlee of met biocontrol bornem. Beide goed. Er zijn er meer hoor maar aub ga niet naar een winkel die produktn verkoopt want gegarandeert moet je dan kalk smijten, dcm of scottsmesstoffen of witteprodukt van de gamma en aveve.

Lees je hier eens in en download onze testjes. Dan ben je al halfweg 

https://vrebosch.be/blog/mijn-kinderen-eten-grond

afbeelding van nickdd
Lid vanaf: 01/02/2013
447 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Nu ja ik vermoed dat de grond hier toch niet zo slecht zal zijn. Na het uitgraven van de bouwput heb ik de hoop laten keuren (wat eigenlijk verplicht was voor transport maar uiteindelijk niemand eigenlijk om maalt).

Dat was natuurlijk een ander type keuring en niet van de toplaag. Resultaat was goed: geen zware metalen en dergelijke.

De gemeten zuurtegraad (pH) was toen 4.8, kleigehalte 5,1% en "organische stof" < 0,1%  (maar het was natuurlijk een staal van de ondergrond en niet de toplaag).

2 maand geleden (dus voor het nivelleren) nog een geul gegraven en kwam ik toch regelmatig wat regenwormen tegen. Er zit dus wel nog wat leven in.

't is enkel dat die toplaag nu vreselijk droog oogt en er geen rijke grond uit ziet.

Hier nog een foto van in de beginfase: 

 

 

 

 

0.00 m – 0.30 m : oppervlakte laag.
0.30 m – 0.80 à 1.20 m : los gepakt zand en/of zandhoudende leem.
0.80 à 1.20 m – 2.00 à 2.80 m : middelmatig gepakt zand en/of goed gepakt zand.
2.00 à 2.80 m – 3.00 à 3.60 m : los gepakt zand en/of zandhoudende leem.
3.00 à 3.60 m – 5.60 à 7.20 m : afwisselend middelmatig gepakt zand en goed gepakt zand,
bij proef 2 ook een laag los gepakt zand rond 5.00 m diepte.
5.60 à 7.20 m – 11.00 m : zeer goed gepakt zand.
11.00 m – 25.00 m : sterke afwisseling van lagen van zandhoudende klei tot
kleihoudend zand en van lagen van middelmatig gepakt
zand, goed gepakt zand en zeer goed gepakt zand.

afbeelding van nickdd
Lid vanaf: 01/02/2013
447 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

https://dcm-info.be/nl/hobby/producten/diversen/dcm-bodemanalyse-testkit

=> zo'n doe het zelf kit geeft zuurtgraad en "voedingsgraad" aan. Zal ongetwijfeld niet zo gedetailleerd zijn als een uitgebreidere test, maar is misschien al voldoende?

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
16137 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

zoals ik zie op de foto

zanderige bovenlaag van 10-15 cm met daaronder een laagje uitloging van humus , dunne donkere laag vlak boven de lichtere grijsgele grond van pakweg40/50 cm dik met daaronder een nog lichtere gele grond.

Zonder analyse : zand met humusstrookje ( verwaarloosbaar) zavel grond zonder enige voedingsstoffen met daaronder  een gecompacteerde zavellaag.

Voor gazon is de bovenste 30/40 cm belangrijk , voor struiken en bomen tot 80 cm.

Duidelijk aan de hand van de foto zie je dat deze grond weining of geen humus of organische stof bevat. Dus alle metingen meer dan 80 cm diep zijn niet dadelijk van toepassing.

God die testkit , niet veel soeps, ze werken met lakmoespapier. Goed voor een indicatie maar om verder op te bouwen gebruik ik toch liever het labo en mijn PH meter. 

Nu 100€ voor een analyse of voor 1000 euro's zinloos meststoffen, kalk turff of godbeterteen totaal ongeschikte grassoort te gebruiken, das toch duidelijk niet ?

afbeelding van nickdd
Lid vanaf: 01/02/2013
447 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik ben al gestopt om te veel naar de euro's te kijken :-)  Het moet inderdaad goed zijn, maar informeer me altijd graag en voer graag zelf uit wat ik kan doen.

De grond is hier heel anders dan bij mijn ouders 15 km verderop. Als je daar graaft heb je altijd mooie zwarte grond en zit je al 80 cm diep vooraleer je op "de zavel" komt. Waar ik nu woon werd het zand ontgonnen om een groot stuk van de E17 aan te leggen destijds.

Enfin we hebben gelukkig overal mooi volgroeide bomen en struiken + op de andere pleinen groeit het gras ook. Er wonen ook al zeker 3 eekhoorns die ik elke dag wel zie passeren. Gelukkig ook veel verschillende vogelsoorten en de duiven strijken graag in groten getale neer om wat in het gras te wroeten.
(maar ik heb gelukkig geen engerlingen).

Dus zo slecht zal het hier ook niet zijn.

Zo'n "tuindoosje" van de bodemkundige dienst van belgië vzw lijkt me wat ik nodig heb. Die zullen 't wel kennen en het juist advies voor deze grond kunnen geven.

https://www.bdb.be/Productendiensten/Analysesadviezen/Bodemanalysetuin/tabid/312/language/nl-BE/Default.aspx