• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Inrit aanleggen

Mario2009

Lid
Lid geworden
1 okt 2009
Berichten
306
Waarderingsscore
4
Punten
18
Hoi,

Ik wens mijn inrit, 120 m² aan te leggen met klinkers 30 x 20 cm.
Als ik de handleiding van de fabrikant volg moet ik:
1. Fundering in stabilisé, 150 kg cement/m³. Minstens 15 cm dikte. Aantrillen met trilplaat.
2. Straatlaag ook in stabilisé, 150 kg cement /m³. Deze moet 4 cm dik worden. NIET aantrillen met trilplaat. Mooi afrijen.
3. Daarop de klinkers leggen. Deze klinkers aftrillen met trilplaat.

a. Mag ik deel 1, fundering een dag eerder doen?
b. Deel 2 + 3 , straatlaag + klinkers de dag erna?
c. Moet alles, deel 1 + 2 + 3, direct in 1 dag afwerken?
Liefst zou ik voor a. kiezen, dan kan ik op 1 dag de volledige 120 m² afwerken met stabilisé om dan de volgende dag verder werken met b.

Wat denken jullie?
Alvast bedankt,
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
A is de manier van werken;

post 2 straatlaag in stabilisé vervang deze door een straatlaag in lommelzand , dit is net zo goed en zelfs beter, want stabilisé hard uit. Tijdsdruk om 2 en 3 op dezelfde dag te leggen valt volledig weg

Bijkomend: je kan heel het werkvlak in één trek volledig aandrillen.
 

Mario2009

Lid
Lid geworden
1 okt 2009
Berichten
306
Waarderingsscore
4
Punten
18
Bedankt voor de snelle reaktie!

Dus je wil zeggen dat het geen rol speelt of de fundering al gedroogd (hard geworden) is?

Dus ik mag even goed A uitvoeren eerst met stabilisé 150kg en dan een dag wachten. De dag erna weer stabilisé 150kg laten komen voor de straatlaag en dan stenen aftrillen?

Dus de straatlaag hoeft niet persé zand te zijn of ben ik verkeerd?



Ik vraag dit omdat op de Marlux handleiding staat: "Fundering samenstelling moet zelfde materiaal zijn als straatlaag samenstelling"

Groeten,
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
stabilisé 150 kg op 1m³ rijnzand, spreiden en aandrillen. = dezelfde werkdag !

straatlaag lommelzand uitspreiden naar verwerkingsmogelijkheid, afreien op hoogte en klinkers stapelen.

Verder straten met straatlaag en klinkers.

Aanknippen en bijwerken kanten,

afkeren werkvlak en inzanden met witzand

afkeren witzand en drillen

herzanden werkvlak met witzand en regelmatig keren.



Straatlaag of vleilaag NOOIT in stabilise uitvoeren , pak lommelzand.
 

Mario2009

Lid
Lid geworden
1 okt 2009
Berichten
306
Waarderingsscore
4
Punten
18
Hoi,



Nogmaals dank voor je feedback. Ik ga het dan op die manier doen :) Fingers crossed...
 
Lid geworden
26 jan 2014
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Moet het eigenlijk kurkdroog zijn om klinkers aan te drillen of kan dat ook als het wat nat is (bv een kleine bui over de klinkers zoals volgende week te verwachten is) ? Reden zou kunnen zijn dat klinkers dan niet afgekeerd kunnen worden voor het drillen en er dan nog nat wit zand op de klinkers (kleiklinkers) ligt en dit de klinkers kan beschadigen bij het afdrillen, of speelt dat geen rol ?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Hoe droger, hoe rapper en gemakkelijker het witzand in de voegen keert.

Als je de klinkers niet kunt afkeren, dan is het wit zand te vochtig en kun je niet verder met drillen.

Zand op de klinkers zal door het drillen de klinkers niet kapotslaan, Je zult enkel deze klinkers dieper slaan in de bedding en dan krijg je een golfterrein.

Zolang het werk niet gedrild is, met zware lasten ( auto, moto, vorklift, camion, schoonmoeder...) van het werk afblijven. Je mag na het straten gerust enkele dagen tot weken wachten voordat je alles aandrild.

OP VOORWAARDE !!! dat je met een vleilaag in lommelzand of breekzand hebt gewerkt en de fundering zelf goed en stevig is aangedrild.



luk
 

Mario2009

Lid
Lid geworden
1 okt 2009
Berichten
306
Waarderingsscore
4
Punten
18
Dan zou het met dit weer wel eens lang kunnen duren vooraleer ik kan afdrillen... Want ze geven volgende dagen slecht weer.



Die straatlaag met lommelzand. 4 cm? Genoeg?



Groeten
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Mario2009;1968863 wrote:
Dan zou het met dit weer wel eens lang kunnen duren vooraleer ik kan afdrillen... Want ze geven volgende dagen slecht weer.



Die straatlaag met lommelzand. 4 cm? Genoeg?



Groeten

Weet niet waar jij zit, maar hier heeft al enkele dagen mooi zomerweer geweest.



Mario2009;1967961 wrote:
...

2. Straatlaag ook in stabilisé 150kg cemement / kuub. Deze moet 4 cm dik worden....



Je zegt het zelf al, :D
 

redbaron

Lid
Lid geworden
24 mrt 2008
Berichten
838
Waarderingsscore
7
Punten
18
Hier even op inpikken. Ik heb nu al telke male gelezen dat aangeraden wordt om een straatlaag te gebruiken, ik stel de methode niet in vraag maar wil het vnl snappen moesten we toch voor kleiklinkers gaan wat me te wachten staat ;).

  1. Stabilisé 150kg, wordt hard => lijkt me logisch.
  2. Straatlaag in breekzand/lommelzand => hard niet uit. Vertrouw je hier dan 100% op je insluiting van de klinkers door boordstenen etc dat deze niet beginnen "golven/dansen" als golven op zee als je achteraf aftrilt ?
  3. "Vroeger" werd altijd gezegd: pas inzanden na aftrillen want anders duwt het zand tussen de klinkers de klinkers scheef weg - misschien nuance op zand tussen klinker en plaat ?
Een gigantisch enigma in mijn hobbyverstand van het klinkeren blijft het volgende:


In het verleden bij ons moe thuis een terras aangelegd in betonklinkerkes. Stabil afgedrild, daarna profieltjes (dacht 5mm dik ofzo) ? in de stabil geslagen en daarop met reilat afgetrokken + klinkers geplaatst. Achteraf afgetrild en ingezand (hier zit de fout dan mss al ?). Dit was een terrasje (zelfs geen autoverkeer dus) en toch hadden we verzakkingen met der tijd. :confused:



Wat ik me nu afvraag, je legt je stabil min of meer op hoogte, trilt deze aan .. Hoe krijg je hier dan profieltjes ingeklopt op hoogte ? (stabil is keihard aangetrild ?). Ik legde deze vraag voor aan collega op het werk die in avondschool tuinaannemer/architect volgt en afgelopen weekend praktijk klinker leggen had gehad: eerst +- gelijk? trekken met een plank op je boordstenen en dan zogenaamde behangerslatten erop en gelijktrekken was zijn antwoord .. ? Al gigantisch veel gegoogled ma je ziet telkens enkel foto als ze reeds met de behangerslatten bezig zijn en dus niet de fase ervoor :(
 
Lid geworden
29 okt 2012
Berichten
904
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ook een snel vraagje tussendoor ivm oprit (vnl fundering):



Als er jaar en dag een oprit in grind heeft gelegen, kan je de vastgedrilde laag dan als fundering gebruiken en hierbovenop 10cm stabilisé leggen om te klinkeren?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
@ red

vleilaag in zand is cc 4 cm dik. Waar ligt dat op? Juist, op 15 cm stabilise aangedrild als een pannekoek. Vleilaag wordt afgetrokken= dus met reilat en buizen. Je drukt dus de laag (manueel ) al aan. Dan klinker je , bezanden, afborstelen en dan drillen.

Dat drillen kan alleen effect hebben naar onderen toe ( op voorwaarde dat de opsluiting correct is)

Hoeveel van die 4cm ga je nog in de stabilisé kunnen slagen als dat uitgehard is? Nul komma nul cm. Je drilt de klinkers in de vleilaag.



Vroeger , vroeger !?

Bezanden wordt juist gedaan voor (VOOR!) het drillen om te vermijden dat de klinkers onderling gaan verschuiven als je met een trilplaat er over gaat.

Als je met kleiklinkers gaat werken en niet gaat inzanden voor het drillen dan springen die van hot naar heir. Kleiklinkers stoten nu eenmaal niet mooi tegen elkaar.

Hoe onregelmatiger de steen, hoe meer dat je moet inzanden voor het drillen. Zo blijven de klnkers ook onderling op hun plaats.



Oke de profieltjes.

GEEN latten gebruiken van 5 mm dik, die zwiepen alle kanten uit.

T- ijzer tot daar toe

Wij gebruiken dikke gegalvaniseerde buis van 30mm.

Je legt die op de vleilaag. Je spant eerst wel best een metselkoord op afgewerkte hoogte klinker. Je graaft eventueel met een truweelje de buis wat in, of je klopt hier met een kilohamer op de buis. Als maat neem je een klinker tussen de koorde en de buis.

Rustig aan alles op de juiste diepte kloppen.

Doe nu de 2 de aftrekbuis.

Leg je rei op de 2 aftrekbuizen en trek af met schuifende beweging van links naar rechts, van achter naar voren.

Haal de buizen uit de vleilaag en vul deze op met zand, ( truweeltje)

EN STAP NIET OP HET AFGETROKKEN VLAK



en nee, dit ga ik niet filmen.
 

redbaron

Lid
Lid geworden
24 mrt 2008
Berichten
838
Waarderingsscore
7
Punten
18
Ok dus die vleilaag tril je niet eerst af? Dat afreien duwt aan ? In dat geval pers je dus door je klinkers aan te trillen ook de vleilaag vast ? In boerenverstand uitgelegd:



Stap 1) stabil verdelen, aftrillen en aftrekken op 0-klinker-4.

Stap 2) op deze stabil (naarmate fanatiekheid) vleilaag (lommelzand) verdelen en gewoon aftrekken op 0-klinker+?? (zakking door trillen voorzien)

Stap 3) buizen (buizen ?? :)) op hoogte zetten - heb hier toevallig nog dikke galvanisé buizen liggen die ik ooit een had gekocht om mega lijmklemmen te maken, komt weer goe van pas :)

Stap 4) afreien

Stap 5) klinkerkes neerleggen :)

Stap 6) voegen dichtkeren met (breek)zand (voorkeur om in donkere kleur te doen) en tot slot aftrillen met rubber mat.



Ok na dit opgesomd te hebben, ben ik er vrij hard van overtuigd dat de vleilaag wel degelijk afgetrild moet worden alvorens af te reien :cool:



Zijn er feitelijk indicaties wanneer je stabil genoeg verdicht hebt ? Ik bedoel, bij dat terrasje destijds ben ik toch ettelijke malen rond geweest met de plaat ;).



Bij die trilstamper stond erbij dat wanneer je heftige terugslagen krijgt, de grond verdicht is. Bij zo'n trilplaat met lagere "frequentie" valt dit waarschijnlijk minder op.



*Red doet in z'n broek voor verzakkingen ;)*



Ps: allé Luk, komaan jong, voor nen Oscar ! ;) We zullen met gans BI stemmen zodat ge'm in Hollywood kunt gaan afhalen volgend jaar ;);)
 

GunSmoke007

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2011
Berichten
1.079
Waarderingsscore
1
Punten
36
Dat zand 4cm is SUPER en kan ik alleen maar aanraden. Ikzelf ben structureel wat aanpassingen aan het doen aan mijn terras en moet daarom wat tegels uitbreken. ik heb er van 50x50 en dus iets groter. Doordat ze op zand liggen haal ik die eruit alsof het niets is.

Ge gaat uw klinkers er dus nadien ook makkelijk uithalen ;)



Nog een voordeel: stel dat ge ergens met een verzakking komt te zitten. Ge haalt simpel uw klinkers eruit, moet er wel "aankunnen" dus misschien ergens wel vanaf ne zijkant eerst borduur weghalen. Wat zand aanvullen en klinkers er weer op...





Luister dus maar naar Luk die gast weet waarover hij spreekt ;)
 
Lid geworden
19 okt 2010
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Ik weet dat het al enkele jaren geleden is dat hier gereageerd is, maar ik wou nog even voor alle zekerheid alles op een rijtje zetten. Ik wil namelijk ook zelf mijn oprit van +- 90 m2 aanleggen en aangezien ik dat niet op 1 dag kan wil ik het op de manier doen zoals ik hier begrijp uit de uitleg.

1.) afgraven tot op een diepte van 25 cm als de klinkers 6 cm dik zijn.

2.)  +- 15 cm stabilise leggen (aangedrild), hoeveel zakt dat eigenlijk nog bij het drillen?

3.) daarna op eigen tempo (zonder tijdsdruk, ben maar alleen) lommelzand gebruiken, afreien en klinkers leggen.

4.) als alle klinkers liggen (eventueel meerdere dagen later) inborstelen met witte zand en dan pas aandrillen?

Lijkt mij een zeer haalbare formule als het zo kan. Ik meen me trouwens te herinneren dat toen ik klein was, mijn vader (leeft niet meer, dus kan het hem niet vragen) net op dezelfde manier klinkers gelegd heeft, zelfs zonder stabilise, alleen zand, en die klinkers liggen er nog steeds altijd. Ik spreek over zeker 40 jaar geleden en daar is zeer veel en soms zwaar verkeer over geweest.

Alvast dank.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Werkwijze is nog steeds hetzelfde gebleven na al die jaren. Enkel wat grijzer en ouder geworden
lol.gif


Paar opmerkingen:

25 cm diep uitgraven is zowat de middenweg. Als je grond beenhard ligt ( meer dan 500psi/cm²) dan moet je niet zo diep uitgraven, lig je grond los tot meer dan 25cm? Dan moet je dieper uitkofferen.

Reken dat je na drillen ongeveer per 10 cm een dikke 2 cm zakt. Maar .. veel hangt af van hoe je de stabilisé uitspreidt, hoe de samenstelling is, met wlk zand, met welk type van trilplaat je slaat. Dus is eigenlijk koffiedik kijken. Met onze kleinste drilplaat slaan we ne 150kg cement op rijnzand , 10 cm dik uitgespreid met troeffel en aangeleverd met wiellader een dikke centimeter in. Met de zware , zelfde omstandigheden, zitten we 4 cm dieper.
 
Lid geworden
19 okt 2010
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi Lukanar, bedankt om alsnog te reageren.

Ben er nu vrij zeker van de het moet goedkomen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan