• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

IBC container 1000l, 'fundering'

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
Ik heb hier een ibc van 1000l klaarstaan om het regenwater op te vangen van een tuinhuis. Dit voor de tuin helemaal achteraan.



Ik zou die een heel stuk van de grond op betonblokken willen metsen omdat:

1. De plaats waar hij moet komen over zijn lengte 15/20cm afhelt

2. Ik hem graag van de grond wil om geen ongedierte ed onder te laten wemelen

3. Dat makkelijk is om een emmer oid te vullen



Kdacht dus 2 langwerpige slofkes te gieten in beton, en daar dus 2 evenwijdige muurkes op te metsen van pakweg een half metertje met bovenaan 2 linteeltjes op die ze verbinden, zodat de ibc in zijn vierkant is gesteund.



Ik veronderstel dat die slofkes in de grond niet veel moeten voorstellen, maar hoe dik giet ik dat nu? Het enige dat ik wil is dat de boel na 2j niet scheef staat. Tis nu geen enorme belasting, maar vol toch ook al dik 1000kg.
 

pplakke

Lid
Lid geworden
18 mei 2010
Berichten
561
Waarderingsscore
9
Punten
18
ik heb ze gewoon op een paar houten balken gezet.

onder een onkruiddoek.

verzakt niet omdat het gewicht dan goed gespreid is.

als het afhelt het hoogste stuk beetje afgraven zo dat .

de onderste balk pas ligt.
 

Jockari

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 feb 2009
Berichten
1.089
Waarderingsscore
1
Punten
38
Ik zou hier nu ook niet direct beton voor storten.

Hier staat die ook gewoon op opgestapelde "betonblokstenen". Geen enkel probleem.
 

Figofreak

Lid
Lid geworden
21 apr 2010
Berichten
567
Waarderingsscore
1
Punten
16
Ik heb er 2 naast elkaar staan.

Staan gewoon op 2 op elkaar gestapelde "recyclage" betonpalen. 3 rijen naast elkaar, onder de steunpunten van de paletten waarop de vaten staan...gaat al 3 jaar perfect..
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
Kweet het kweet het dat was mijn eerste idee eigenlijk ook.



Maaarrr ik heb hier 2j geleden een kiekenkotje van ong 1x1x1m geplaatst op blokken op de 4 hoeken. Telkens 2x 20cm omhoog.

Nu na 2j zie je wel dst die blokken wat gezet hebben.



Niet dat het kot op zich scheef staat, maar de blokken staan wel wat geklonken.



En ik heb een hekel aan dingen doen en herdoen en herdoen... Vandaar.



Eventueel 2 lintelen in de grond graven en van daarop beginnen stapelen.
 

Figofreak

Lid
Lid geworden
21 apr 2010
Berichten
567
Waarderingsscore
1
Punten
16
Of ge nu een gleuf graaft van 10 cm breed en 1 meter lang (lengte van uw vat), of ge legt OP VASTE GROND een betonbalk van 1 meter lang en 10 cm breed, da's just hetzelfde...

Maar als gij een betonsteen van 40 x 20 (misschien zelfs nog met de gaten naar beneden) 3 naast elkaar zet, op LOSSE grond, dan gaan die idd scheef zakken...

mijn gedacht, ieder dat wat hij wil in zijne hof...al een geluk maar :-D
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
De vorige lagen niet met de openingen naar beneden hoor. :)



Kzalt nog rven laten bezinken...
 
Lid geworden
29 aug 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hoi, zo'n ibc container staat op een palet, dat 9 blokken heeft. Ondersteunen jullie elk van die 9 steunpunten? Of enkel de hoeken? Of de hoeken en eentje in het midden? Of de 6 langszij? Of de buitenste 8? ...
(Ik wil 5 IBC containers verhoogd opstellen. Wil niet onnodig veel materiaal gaan halen, maar wil ook die ibc niet breken als ik ze volledig vul)
Thx!
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
Hier gewoon op een stabilisé gezet van de volledige oppervlakte van het vat, en wat meer, zo"n 15 cm dik, en daarop licthte betonblokjes, om het van de grond te krijgen. (Proper, en de kat schuilt eronder.)
 
Lid geworden
29 aug 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hier gewoon op een stabilisé gezet van de volledige oppervlakte van het vat, en wat meer, zo"n 15 cm dik, en daarop licthte betonblokjes, om het van de grond te krijgen. (Proper, en de kat schuilt eronder.)
Hoi Thorgal, hoeveel betonblokjes voor één vat? En je vult die soms volledig hè?
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
Hoi Thorgal, hoeveel betonblokjes voor één vat? En je vult die soms volledig hè?
Ik heb er twee "in serie" en die staan de hele tijd gevuld, inderdaad. 4 blokjes achter elkaar en zo 4 rijen, een rijtje onder elke buitenkant en twee rijen binnenin. Ik denk wel dat dat de druk voldoende verdeeld. Stabilisé is vooral om het netjes te houden eronder en om waterdoorlatend te blijven.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
opletten met stabilisé.
Als dit met meer dan 150 kg cement is? Niet waterdoorlatend
Als dit met rijnzand dan nog is? Niet waterdoorlatend.
Je kan net zo goed zo'n tank op dolomiet, gebroken betonpuin of breekzand zetten.

En hoe meer blokken je eronder steekt , hoe meer de druk ga verdeelt worden over de bodem.

1100 kg op 1 m²
of 1100 kg op 4 blokken / 6 blokken /9 blokken
 
Lid geworden
29 aug 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ok, ik ga dan één blok op elke hoek en één blok in het midden zetten. (dus 5 steunpunten per container)

Bij mij staat het op een oude bakstenen vloer in de kelder, wellicht +100 jaar oud.

Dank jullie voor de respons!
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Jongens , als je daar zo over twijfelt en piekert dan haal je een stabiliteitsingenieur er bij.
Die zal perfect kunnen uitrekenen wat de belasting op die grond is en zal , natuurlijk met de nodige veiligheidsmarge , je aanraden welek fundering je moet steken, gaande van een paalfundering over een ringfundering of een plaatfundering.
:ROFLMAO::ROFLMAO:

En ofwel steek je de handen uit de mouwen en kies je wat je logisch en practisch lijkt en als die bak zakt dan laat je het water weglopen en steek je iets anders.

Niet te veel blablabla maar eerder boemboem.
;)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan