Hulp drainage terras

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van skydivesanta
Lid vanaf: 25/05/2012
29 berichten

Dag leden,

Ik kom even jullie hulp/mening vragen voor mijn terras. Ik heb een nieuwbouwwoning in Diest. Onze woning ligt op een flank in de geweldige grond van Kaggevinne/Diest. Er zit dus redelijk wat ijzerzandsteen in de grond, maar gelukkig niet zo veel waar wij gebouw hebben. Het type grond is wel redelijk k*t, welk type dit is kan ik niet zeggen, maar als er een regenbui is gevallen verandert de grond in een modderpoel waar je 30 cm in zakt. Is het 3 dagen droog is de grond steenhard en geraak je er amper door met een spade.

Dit gezegd zijnde hebben we aan de achterzijde van de woning een terras gemaakt dat 1,5 m lager ligt dan het niveau van het 'gras'. Hier hebben we L-elementen laten plaatsen zonder drainage tot nu toe. Wat je nu ziet bij hevige regenval is dat het water zich ophoopt in de grond net achter de L-elementen en uiteraard hier niet weg kan en het na een tijd door de voegen van de L-elementen doorsijpelt. Dit neemt dan ook wat grond mee door de voegen. Uiteraard zie ik dit op termijn alleen maar voor grote problemen zorgen van mijn terras. Als het water onder het niveau van de terras opbouw komt ... 

Nu is heb ik volgende concrete vragen: 
1) Kan drainage over de breedte van het terras achter de L elementen dit probleem oplossen. De drainage zou ik dan laten leggen vlak achter de L elementen over de hele breedte van het terras en dan langs de zijkant van de woning laten aansluiten op riolering. Alsook een tweede die net achter de trap ligt.

- Zou dit al een deel van het probleem oplossen?

-Hoe diep zou deze drainage moeten liggen gezien het niveau verschil ten opzichte van het terras

2) De voegen van de L elementen zijn nu gewoon aan elkaar verbonden via een diamant profiel. Deze zijn dus niet bijkomend dichtgemaakt met een dichting langs de grondzijde. Dienen deze uitgraven te worden en dicht gemaakt te worden met een dichting langs de grondzijde? Of gaat dit vanzelf opgelost zijn als het grotendeels van het water via de drainage weg kan?

Zie fotos voor een impressie.

Reacties

afbeelding van skydivesanta
Lid vanaf: 25/05/2012
29 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

 

 

 

 

 

afbeelding van c00kie
Lid vanaf: 22/03/2006
10971 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ik heb de foto's hier even ingevoegd in het bericht, als mensen moeten klikken om foto's te zien haken ze sneller af wink

Waarom je je bericht niet meer kunt aanpassen vind je terug in de FAQ : Kan ik mijn bericht zelf aanpassen 

 

Kort gezegd : het kan wel, maar beperkt in tijd en tot er iemand gereageerd heeft...  Reden = historisch gegroeid.

Hallo kroket, een koekje voor de dorst stilt je honger niet!

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
14712 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

De laatste foto is de belangrijkste. 

Sowieso is er een constructiefout gebeurt bij de aanleg van deze keerwand. In deze situatie en met de leemgrond MOEST er van het begin een drainage voorzien zijn.

Maar als je dit nu gaat uitvoeren zoals op je laatste tekening , gaat dit weinig effect hebben.

Je moet de voet van L element terug bloot gaan leggen.

Hier leg je een doek ( type drukverdelende doek ) antiworteldoek om het plat te zeggen op. Dan een bedje van keizel  grof granulaat 10-30 of 10-50 en pakweg op 10 cm hoogte leg je een drainstreng diameter 50 of 80 . Je omhult deze drainstreng met kiezels tot nagenoeg 20 cm onder de top van de keermuur en sluit de viatexdoek . Je brengt een laagje grond aan.

 

Je zal ook het drainerend vermogen van je bodem moeten verbeteren. Je kan dit doen met de tuin te laten diepspitten en het invoeren van veel , heel veel organisch materiaal zoals compost a rato van 3-5m³ per 100 m².

 

Voorts zou ik toch eens die aannemer en de architect eens naar hun vijs geven want zij waren in eerste instantie de aangewezen personen met de nodige vakkennis ( waar ik nu wel aan twijfel) die dit probleem moesten kunnen voorzien en naar handelen.

 

en nu we toch bezig zijn: pak ineens die trap aan. De verhouding klopt niet, dit is een binnentrap die buiten is gebruikt. De aantrede is te smal en de optrede is te hoog.

Het metselwerk in betonblok barst van de zouten, als je alles uitgraaft steekt hier achter tussen de antiworteldoek en de muur even een plastiek om vochtvrij te maken. Voor de waterkering onderaan zal het al te laat zijn.

 

 

afbeelding van skydivesanta
Lid vanaf: 25/05/2012
29 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

lukanar schreef:

De laatste foto is de belangrijkste. 

Sowieso is er een constructiefout gebeurt bij de aanleg van deze keerwand. In deze situatie en met de leemgrond MOEST er van het begin een drainage voorzien zijn.

Maar als je dit nu gaat uitvoeren zoals op je laatste tekening , gaat dit weinig effect hebben.

Je moet de voet van L element terug bloot gaan leggen.

Hier leg je een doek ( type drukverdelende doek ) antiworteldoek om het plat te zeggen op. Dan een bedje van keizel  grof granulaat 10-30 of 10-50 en pakweg op 10 cm hoogte leg je een drainstreng diameter 50 of 80 . Je omhult deze drainstreng met kiezels tot nagenoeg 20 cm onder de top van de keermuur en sluit de viatexdoek . Je brengt een laagje grond aan.

 

Je zal ook het drainerend vermogen van je bodem moeten verbeteren. Je kan dit doen met de tuin te laten diepspitten en het invoeren van veel , heel veel organisch materiaal zoals compost a rato van 3-5m³ per 100 m².

 

Voorts zou ik toch eens die aannemer en de architect eens naar hun vijs geven want zij waren in eerste instantie de aangewezen personen met de nodige vakkennis ( waar ik nu wel aan twijfel) die dit probleem moesten kunnen voorzien en naar handelen.

 

en nu we toch bezig zijn: pak ineens die trap aan. De verhouding klopt niet, dit is een binnentrap die buiten is gebruikt. De aantrede is te smal en de optrede is te hoog.

Het metselwerk in betonblok barst van de zouten, als je alles uitgraaft steekt hier achter tussen de antiworteldoek en de muur even een plastiek om vochtvrij te maken. Voor de waterkering onderaan zal het al te laat zijn.

 

 

 

Dag Lukanar,

 

Bedankt voor de reactie. Ik heb de meeste van de werken zelf gecoordineerd en de situatie met de tuin heb ik zelf weinig ervaring en je weet hoe het gaat. De grondwerker heeft de L elementen gezet en niets over de tuin gesproken... Op dat moment ook niet verder aan gedacht etc etc...

 

Als ik het goed begrijp best dus heel de zone achter de keerwand aanpakken tot op de voet. Heeft een drainage horizontaal in de zone hierachter dan weinig 'nut' of weinig meerwaarde?

 

Wat betreft de metselblokken. Deze wou ik uitgraven en laten inpakken met een roofing. Dit dacht ik ook te doen met de voegen van de keerwanden + dan de volledige combi zoals jij beschreven hebt.

 

De trap afbreken en terug opmeten gaan we voorlopig niet doen, deze verhoudingen zijn inderdaad niet gewenst voor een buitentrap, maar aangezien ik nog jong ben valt het nu nog mee... Dus dit zal voor lange termijn zijn.

 

Is dit dan een correcte  'detail' :) 

 

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
14712 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Je moet rekening houden dat al het water dat van hogerop komt ofwel naar beneden gaat ofwel in de bodem dringt. Maar zelfs in de bodem zoekt dat water het laagste punt en dat is nu die voet van L betonelement. Omdat je nu al waterdruk via de voegen krijgt moet je dringend deze voet terug opleggen en een drainage plaatsen.

Zeker heeft deze nut, op voorwaarde dat je dit water in de drainstreng kunt afvoeren.

 

Je idee van roofing aan te brengen tegen die betonblokken ofwel deze inpappen is goed. Maar je blijft zitten met het probleem dat er geen waterkering is aangebracht dus ke steen zal nat blijven.

Om de voegen te dichten van de keer elementen, eerlijk , ik twijfel eraan. Je zal geen waterdoorsijpeling meer hebben maar je hebt ook geen zicht meer op de waterdruk. 

Je kan, alle, dat doen wij. Je voegen afkitten met roofing , silicone MAAR wij voorzien steeds op een hoogte van cc 10 cm boven de vloerpas een koperen spuwerke door de keerwand. Afhankelijk van de lengte en van hoe waterziek de grond is, zijn dat er 2 of meerdere per 5 meter keerwand.

 

Uitstel is afstel. Maar ik begrijp het wel, kosten gemaakt en na komt er een of andere kwibus op een forum af: dien trap is verkeerd van optrede en aantrede. 

Soit maar let op bij bezoekers dat die niet struikelen.

 

Dit detail is al veel beter. Je buis moet wel zeer dicht in de oksel liggen van d e keerwand. 

En je kiezelbed zal eerder bovenaan breder zijn dan onderaan.

 

PS de voet van alle betonelementen zijn toch onderling verbonden met een betonlaag met wapening in?

Deze zijn toch geplaatst op een zware stabilisé of magere beton he?