Hoge plantenbakken

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van koenA
Lid vanaf: 08/11/2008
72 berichten

Hallo,

Wij willen in onze tuinn, momenteel nog één grote grasvlakte aanleggen.
Eerste aanzet in bijlage.
Eén van de zaken dit we willen, zijn hoge plantenbakken, zoals het voorbeeld in bijlage.
Die dienen enerzijds om een niveauverschil in de tuin op te vangen, het terras aan het huis ligt wat hoger. Anderzijds ook als windscherm, we gaan er op termijn een loungeset tegenzetten.

Mijn idee om die hoge plantenbakken op te bouwen, is deze te bezien als muurtjes:

  • Ik giet een betonnen sokkel onder elke muur, suggesties van de diepte? De sokkel ligt ongeveer 10 cm onder afgewerkt gazonniveau en zou ik 2 maal de breedte van de te gebruiken steen gieten, dus 28cm.
  • Ik bouw de muren op met betonstenen, dikte 14 cm, hoogte 19 cm en lengte 39 cm. De eerste steen komt dan 9 cm boven gazonniveau uit.
  • Dien ik een waterkering te steken boven de eerste steen?
  • Ik bouw verder tot op de gewenste hoogte.

Dan volgt het "bezetten" van de betonstenen.
Daar tast ik nog in het duister. Heeft iemand hier suggesties in?
Meteen schilderen vind ik geen optie.
Ik wil een strakke muur en wil de structuur van de betonstenen niet meer zien. Cementeren? Hoe krijg ik die daarna nog wit?
Aangezien we de binnenkant van die bakken gaan opvullen met grond en daar bloemen, planten, siergrassen en in de grootste bak, 2 x 2 m, zelfs een boom willen in zetten.
Is bovenstaande opbouw volgens jullie OK? Stevig genoeg?
Dient de binnenkant van de betonstenen bakken ook behandeld worden?
Jullie opmerkingen, suggesties, verbeterpunten zijn meer dan welkom.
Alvast bedankt,

Koen

Reacties

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
9820 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

geen idee wat de legoblokken kosten, maar misschien is dit een optie:

http://www.dobbit.be/nl/videos/50240469/V18093N0009XBKA/het-zelfbouwhuis...

 

(registratie voor goed beeld wel noodzakelijk)

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
15645 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Geestig ontwerpke. 

Enkele opmerkingen voor we aan de vragen komen:

De bakken aan het hoofdterras tegen de woning aan , zijn m.i. te smal. je kan hier enkel wat geraniums in kwijt Houd als binnenbreedte minimum 80cm aan.

De aansluiting van houten terras met de trappen is boter nog vis. Van de trap heb je juist een kleine 10 cm om op het houten terras te komen. Ofwel breng je de lijn van het houten terras gelijk met de zijkant van de trap ofwel -- en dit draagt mijn voorkeur breng je enkele stapstenen in het grasveld aan . Even breed en lang als de traptrede zelf. Zodat de binding tussen hoofdterras en houten terras versterkt wordt.

Je ordening in de zitbanken is geestig . Tip je grote boombak penetreert wel de zitruimte . Oplossing maak de zit/ligbanken zo breed dat het zijvlak van de bomenbak volledig omsloten is. 

Vuurbak . Niet metselen. Kan je bij een feestje NOOIT verzetten. Zelfs bij een borrel savonds met de vrouw ga je daar niet kunnen blijven zitten van de hitte. En waar ga je je glas witte koele wijn zetten? Op de rand? Opletten met vuurbakken centraal in de ruimte te zetten. Domineerd veel te sterk. zet een vuurplaat aa de zijkant of eerder op het gazon ... en pak dan een vuurplaat in cortenstaal, kan je nog verzetten. O en vuurplaten op een houten terras?? Maak de vuurplaat groot anders heb je een brandend houten terras.

De vragen

Fundering of sokkel is minimum 40 cm diep. afhankelijk van de bodemgesteldheid. Is deze aangevuld of gediepspit? Ja dan tot de vaste. Zij de muren hoger dan 1 meter (tov maaiveld) of dienen ze grond tegen te houden dan bestminimum 60cm diepe fundering steken. Liefst magere beton. 

Waterkering zou ik aanraden. Je plantenbakken hebben sowieso kontact met de bestaande bodem en vocht moet kunnn transporteren van de ondergrond naar de grond in de bakken. Je kan dan best wel aan de zijwanden van de bakken een toppenfolie of wafelfolie plaatsen zodat grond en vocht niet in kontact komt met de muren. Je muur is zo kontactvrij van opstijgend vocht. 

Je kan de muren sausen met cement en veel water verrijkt met compaktuna voor een betere hechting en om de bovenkant te dichten. Daarna schilderen, kaleien of tadelakt op aanbrengen.

Opletten met bloembakken en zeker met bomen in bakken. zorg voor voldoende water. Zorg ervoor dat de grond veel water kan vasthouden ( terracottem bv of turf als je houdt van zuurminnende planten) en plaats een drainage rondom dien boom zen wortelkluit en laat een uiteinde bovengronds komen. Langs daar kan je dan extra water geven maar ook meststoffen. Je boomwortels krijgen via deze drain dan ook nog eens extra lucht wat betere groei geeft.

Luk

 

afbeelding van koenA
Lid vanaf: 08/11/2008
72 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dag Luk,

 

Wat bedoel je met "geestig ontwerpke"?

Tips zijn steeds welkom. Ik zal er meteen onze ontwerp van voor- en achtertuin bijzetten wink

 

De breedte van alle plantenbakken is momenteel 66cm (binnenafmeting) al kan ik dat natuurlijk wel wat vergroten. Zijn er veel planten of bloemen die qua wortelgestel meer ruimte nodig hebben dan die 66 cm?

 

Het terras komt inderdaad gelijk uit met de zijkant van de trap. Maar om één of andere bizarre manier krijgen we dat niet getekend met SketchUp (we zijn dan ook geen professionals hé big grin).

Maar dat idee met de stapstenen is inderdaad goed gezien. Dank je wel! Tot waar zou je die leggen om de binding tussen beide terassen te krijgen? 

 

De zitbanken zijn nog een twijfelpunt. Mijn vrouw gelooft niet in de stevigheid van die zwevende zitbanken (al vindt ze die wel mooi). We hebben er voorlopig die zwevende zitbanken op getekend, maar het kan ook een losstaande loungeset worden.

Ik snap echter wel wat je bedoelt. Het oogt inderdaad mooier als de rand van de zitbanken zou aansluiten met de rand/hoek van die grote boombak. Als iemand tips heeft om zo'n zwevende zitbanken in een betonnen muur te verankeren (en mijn vrouw te overtuigen), laat maar weten. 

 

Wat zou jij aanraden als afmetingen van zo'n boombak? Ik wou die groot genoeg maken zodat de wortels plaats hebben om te groeien, maar ook niet te groot, want dan moet de zwevende zitbank dieper worden, wat onaangenaam is om op te zitten (het wordt dan al eerder een zwevende ligbank). Onze tuin is pal op het zuiden georiënteerd. De hoek waar de boombak staat, is dus zuid-zuid-westen. Achterliggend idee: de boom geeft natuurlijke schaduw in de loungehoek, toch net iets aangenamer dan een parasol. Het zou dus leuk zijn om daar één of andere parasolboom in aan te planten, al heb ik daar nog niet naar gezocht (voornamelijk dan de grootte van het wortelgestel + mag geen vruchten dragen (de grasrobot maakt er anders vruchtenmoes van)).

 

Cortenstaal vuurschaal = genoteerd. Vaste vuurput wordt geschrapt.

 

Fundering.

De grond is 10 jaar geleden machinaal (kraan) omgespit. Momenteel ligt onze grond (grasvlakte) vanaan het stenen terras afhellend naar achter (verschil terrasniveau versus achteraan tuin = 110cm). We willen aan dat stenen terras eerst 50cm naar beneden (met de trap die je op de schets ziet) en dan de grond lich laten afhellen naar achteren. Mijn punt: er moet nu eerst nog een deel afgegraven worden.Ik ga voor de zekerheid 60cm aanhouden. Een deel van de muren moet inderdaad grond tegenhouden (niet op de foto te zien, dus in bijlage even langs de andere kant; punt 1 is terrasniveau, punt 2 in 50cm lager.  Mager beton inclusief wapening check. 

 

DPC-folie check

 

Voor het waterdicht maken van de bakken had ik iets gevonden op de website van Compactuna: http://www.compaktuna.be/nl/putzuna-hy-116.htm. Dit zou ik dan achteraf verven. Heeft iemand hier ervaring mee? De binnenkant van de bakken kan ik inderdaad met een noppenfolie bekleden.

 

Het principe van drainage rond de wortelkluit van de boom en dat bovengronds laten uitkomen... Ik begrijp je niet. Kan je me uitleggen hoe dit dient uitgevoerd worden? Als de ene kant van de drainagebuis bovengronds (naast de boomstam of in een hoek vd boombak?) moet uitkomen, waar zit het ander uiteinde dan (want alle 4 zijden van de boombak zijn dicht, enkel de onderkant is open zodat de boomlangs daar kan wortelen, maar regenwater loopt sowieso naar beneden, waarom dus een drainagebuis naar beneden laten lopen)? Kan je me dat tekenen?

 

 

Alvast bedankt.

 

Koen

 

 

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
15645 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Geestig, tof, plezant, goed...

66cm is goed voor vaste planten en siergrassen, als je werkt met struiken, hagen dan moet je minimum 80c best nemen.

Stapstenen ; 3 of4 rijen. teken even dan voel je dat wel aan.

Zwevende zitbanken kun je perfect maken maar dan zal je verankering in de muur wel stevig moeten zijn.

Kort het principe : vanuit de achtermuur x ijzeren kokerprofielen naar buiten laten steken . Houten of metalen kaderment hieraan bevestigen en dan de afwerking rondom.

Afmetingen BoomBak minimum 1.00x1.00x1.00 beter nog is 1.50x1.50 x1.00 lengte xbreedte xhoogte.

Parasolbomen zoek bij Vandenberk of bij Ebben zie je ineens foto's.

Je boom komt boven de grond staan ( bestaand maaiveld) in een reusachtige bloempot. De grond in deze bloembak droogt vlugger uit. Maar je krijgt ook snel te maken met compactering en te weinig zuurstof. Daarom leggen wij rondom de wortelkluit een drainagebuis. Deze drain ligt in een cirkel rond de kluit, ongeveer op een 30/40 cm diepte op dezefde hoogte. Enkel 1 uiteinde laat je naar boven uitsteken en dit boven het maaiveld zodat er vrij lucht kan circuleren, maar ookextra water ofvoeding kan gegeven worden. De andere uiteinde laat je gewoon open in de grond. Regenwater heeft hier niets mee te maken. Je kan hiervoor een drainstreng gebruiken maar eigenlijk is de juiste naam arialtube.

afbeelding van koenA
Lid vanaf: 08/11/2008
72 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dag Luk,

 

Dank je wel voor de feedback.

 

Voor de zwevende banken dacht ik zelf om met draadstangen te werken (daar zit schroefdraad op, dus met bouten en chemisch anker eenvoudig vast te zetten in de muur.

Kokerprofielen zijn gladde vierkante buizen. Hoe veranker je zoiets in de muur (chemisch anker of mortel pakt daar niet op) of aan de muur (geen schroefdraad om vast te bouten. Een vierkant gat in de betonmuur maken en die koker erdoor steken, dat lukt wel. Maar dan zit ik vast (heb helaas geen technische achtergrond).

 

mvg

koen

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
15645 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Draadstangen zou je kunnen gebruike maar dan wel de  serieus dikke . Zeg pakweg diameter 30mm maar dan betaal je blauw. Daarom kokerprofiel en nog beter buisprofiel dikwandig . Die is nog sterker.

Met moeren en een beetje chemisch anker kom je niet ver. Dit houdt niet voor een opstelling waar x mensen zitten te rollebollen op een bank. Je moet dwars door de muur gaan ( met draadstang of kokerprofiel of buisprofiel. En aan de binnenkant van de plantenbak alle doorgedreven profielen onderling verbinden met een ijzeren balk of kokerprofiel of lat. ( sterkteberekening) Deze verbindingen moet je best lassen. Kan je op voorhand kleerspelen als je alles netjes uittekent en berekend. In die verbindingslat zitten gaten ingeboord en daar steek je dus keilbouten in de muur om alles te kaleren.

Dus je draagkokerprofiel dwars door de muur, langs de andere kant onderling verbinden methet lassen van een brede steunplaat en deze dan langs de andere kant vast vijzen met keilbouten in de muur. 

Opmerking : als je kokerprofiel 40x40 mm is dan neem je voor die plaat best zo breed mogelijk bv 120mm hoog. De kracht op die 40 mm wordt dan overgebracht naar die 120mm en geeft dus zo steun op gans de muur. Oja de kokers niet schoon in het midden zetten van die plaat 120mm maar zo hoog mogelijk, zodat de belastig meer wordt opgevangen door het onderste gedeelte. Omgekeerde L principe waarbij het lange been het zitvlak is en het korte been naar ondere wiijst.

Pff

wat ne uitleg, is zien of ik tijd heb  om da uit te schetsen.

 

afbeelding van koenA
Lid vanaf: 08/11/2008
72 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hallo allemaal,

 

Ik kwam graag nog eens terug op de bepleistering van de bloembakken.

Mijn eerste optie (cementeren met Compactuna Putzuna-hy) begin ik twijfels over te krijgen.

Dat maakt de muur volledig waterdicht. Zit er nog iets van vocht in de muur, dan gaat dit op lange termijn bevriezen in de winter, haarscheurtjes geven, en verder, en verder tot er stukjes bepleistering van de bloembak vallen. Niet de bedoeling dus.

 

Ik ben op zoek gegaan naar een alternatief en denk iets te hebben gevonden: Tubag traskalkpleister TKP-L en trascementpleister TZP.

 

De cementpleister lijkt me dezelfde eigenschappen te hebben als de Compactuna  Putzuna-HY: volledig waterdicht maken van een muur. Eén van beide producten kan ik gebruiken om de binnenkant van de bloembakken te behandelen. Deze moet 100% waterdicht zijn, wordt immers volledig gevuld met aarde en dat mag niet in contact staan met de betonnen muur. Ik bestrijk de binnenkant van de bloembakken volledig. Dat wil zeggen ook op de onderste steen (over en onder de DPC-folie) en nog een stukje van de betonnen fundering waarop de muren staan. Zo vormt dit één ononderbroken schild tussen aarde/bloemen/planten en de betonnen stenen van de muur.

 

De buitenkant daarentegen zou ik eerder dampopen willen hebben. Stél dat er toch wat vocht in/op/tussen de betonnen stenen zit, kan dit er langs de buitenkant uit verdampen. 

Is die traskalkpleister daar een geschikt product voor? Iemand ervaring mee? Gemakkelijk te verwerken? Meteen op de betonnen muur zetten, of eerst een raaplaag opzetten. Indien het laatste, welk product gebruik ik daarvoor?

 

Wat raden jullie aan om de bovenkant van de muren af te werken? Volledig waterdicht (zoals de binnenkant) of dampopen (zoals de buitenkant)? Ik neig eerder naar 100% waterdicht (als er water op de muur blijft staan wil ik niet dat dit in de muur dringt.

 

Elke feedback of suggesties zijn welkom. Ik sta ook open voor andere producten.

 

afbeelding van sanderbullynck
Lid vanaf: 06/10/2016
5 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Is er hier verder nog antwoord op gekomen? 
zou gelijkaardig een plantenbak + zitbank willen uitvoeren, maar zit wat in een spreidstand. 

cementeren - ja, waterdicht, zeker voor de horizontale vlakken interessant - nee, niet dampopen.
trasskalkpleister e.d. - ja, want dampopen - nee, vrees wat voor vervuiling, insijpelen water horizontale vlakken? 

Benieuwd of hier nog reactie op komt :-) 

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
15717 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik denk dat de laatste reactie toen een goede werkwijze aangaf, vandaar dat er toen ook geen reactie meer op is gekomen.

Dus:

-waterdicht aan de binnen- en de bovenkant en dus met een cementpleister eventueel met toevoeging van compactuna.

-dampopen aan de buitenkant en dan is een pleiser op basis van zand en trasskalk perfect.

afbeelding van sanderbullynck
Lid vanaf: 06/10/2016
5 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Duidelijk, dankje voor de erg snelle respons! 

Ik zou graag de natuurlijke nuances van de kalk willen behouden, dus niet schilderen. Cementering zal ik misschien moelijk in gelijkaardige structuur / kleur kunnen maken? Is het een risico om met de kalk nog eens over de cementering aan de bovenzijde te gaan? Sneller vuil...? 

Bedankt alvast voor het delen van jullie kennis!