• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hoe plaats ik Leilinde?

stranger

Lid
Lid geworden
14 mrt 2007
Berichten
547
Waarderingsscore
2
Punten
18
Hallo,

Graag had ik Leilinde geplaatst in mijn tuin.
Na een offerte gekregen te hebben van 1.000 euro exc. btw voor 4 bomen en de constructie zou ik het toch liever zelf doen.
Het liefst zou ik het doen met zo weinig mogelijk palen en geen houten constructie in de lucht.
Enkel met spandraad dus.
Palen ben ik al gaan halen.
Deze zou ik enkel aan de buitenkanten zetten.
Ik heb ergens gelezen dat je zeker 20 meter kan overbruggen met 2 palen.
Palen zijn 5 m en deze zou ik 1m in de grond steken.

Wie kan mij tips geven bij het maken van deze constructie?
Zet ik ze in gestabiliseerd zand of turbobeton?
Ook ergens gelezen dat ik de palen 5 cm uit hun lood moet plaatsen waarna ik ze rechttrek met de spandraad?
Ik heb zo draadspanners gekocht, hoe span ik deze aan?
Is dat gewoon met een tang of bestaan daar sleutels voor?
Alvast bedankt.
Mvg,



S
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
om leibomen te geleiden is er nog een andere manier.

Dit systeem gebruiken we voor alle linde's NIET- voorgevormde bomen.

je plaatst een begin- en eindpaal, strakgefreesde geimpregneerde rondhout paal met diameter 14cm en een lengte van cc 5 meter in een boorput van diameter 25/30 cm, diepte 1.00 meter, opgevuld met stabilisé 150kg cement op 1m³ RIJNZAND, dus palen 4 meter boven de grond.

Deze palen plaatst je NIET loodrecht maar laat je ongeveer een 5° overhellen tegengesteld aan de zijde waar je leilinde's of andere leibomen komen.

beginnend van een hoogte van 2.15 vanaf het maaiveld, span je om de 45 cm een inox of gegalvaniseerde kabel met een spanner ( je krijgt dus 5 lijnen ) door de spanners krijg je de lijnen strak en zullen de palen ook loodrecht komen. Doe dit niet dadelijk na plaatsing van de palen, maar wacht een week of 2.

De maximum afstand tussen de twee palen die wij al gerealiseerd hebben, is 30 meter.

De te planten bomen verdeel je gelijkmatig over de lijn, tussenafstand van 3 tot 4 meter, plant de bomen en neem ( van linde's wel te verstaan ) alle zijtakken weg, die staan toch gegarandeerd verkeerd ingeplant. maat van de bomen 8/10, 10/12 of 12/14.

snoei de stam een 10/15 cm boven de hoogste etage weg, indien je de stam zou buigen naar een leidraad, dan zal deze steeds de meeste voeding trekken en daarom opvallend zwaarder worden dan de rest.

Na het uitlopen van de knoppen, rits je alle knoppen weg die zich NIET op het kruispunt bevinden van de gegalvaniseerde en of inox draad met de stam. Herhaal dit gedurende de zomer, onderwijl lopen de overgebleven knoppen uit en kan je deze met rubberbinddraad of een max-tang vastzetten aan de leidraad. gebruik geen binddraad uit ijzer want je snoert de takken in en dit kan leiden tot breuk of afsterven van de gesteltak

voordeel
  • goedkoop, want per plantlijn maar twee palen nodig,
  • je hebt geen voorgevormde bomen meer nodig
  • je bepaalt zelf de hoogte van je leibomenhaag, zelf het aantal etage's en je gesteltakken bevinden zich op de plaats waar jij wil.
  • je ziet bomen en geen latwerk in hout of bamboe
  • de bomen hebben geen steunpaal niet meer nodig.

nadeel

ff denken,

ik verdien minder, want voorgevormde leibomen maat 30/35 kosten rond de 850,00€/stuk niet geplant

luk
 
Lid geworden
12 jun 2015
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
Omdat ik ook van plan ben om een leibomen constructie te maken en de werkwijze van lukanar er interessant uitziet, toch even reageren op dit oude topic.

Gebruik je nog steeds een kabel om de bomen te leiden? Ik zie steeds constructies volledig in hout, maar dit lijkt me veel strakker. Waarom doen niet meer mensen het op deze manier?

Ik zou opteren om fruitbomen te nemen i.p.b. lindes. Dan is het nog nuttig ook. Komt dat ook goed of zijn lindes toch beter / sneller / mooier?

Alle zijtakken wegsnoeien begrijp ik, zo komen er nieuwe knoppen op de juiste plaats. Maar wanneer snoei je dan precies de overige takken weg? Alles in één keer snoeien lijkt me inderdaad niet goed voor de boom.

O ja, foto's van dergelijke constructies zijn zeker ook welkom ter inspiratie.

Ik heb ook al de tip gekregen om helemaal bovenaan toch een houten lat te monteren die gebruikt kan worden om de ladder tegen te plaatsen. Maakt het snoeien wat makkelijker.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
SNWBRDR zei:
Omdat ik ook van plan ben om een leibomen constructie te maken en de werkwijze van lukanar er interessant uitziet, toch even reageren op dit oude topic.

oud, oud, dat masjeert nog altijd keigoe 
rofl.gif
Gebruik je nog steeds een kabel om de bomen te leiden? Ik zie steeds constructies volledig in hout, maar dit lijkt me veel strakker. Waarom doen niet meer mensen het op deze manier?

Gegalvaniseerde kabels. Sommige raden inoxkabels aan maar dat is geldklopperij.

... omdat mijn methode uniek is?

... omdat ik dit alleen maar voorstel op keigoei websites?

... omdat ik c00kie af en toe over zen buikje met wrijven met al dat geplaag.

En omdat iedereen vrij is om te doen wat hem wil.
Ik zou opteren om fruitbomen te nemen i.p.b. lindes. Dan is het nog nuttig ook. Komt dat ook goed of zijn lindes toch beter / sneller / mooier?

Je neemt wat je graag hebt/ fruitbomen is dus perfect, bij andere is dat linde, of meidoorn of haagbeuk, of beuk of ....
Alle zijtakken wegsnoeien begrijp ik, zo komen er nieuwe knoppen op de juiste plaats. Maar wanneer snoei je dan precies de overige takken weg? Alles in één keer snoeien lijkt me inderdaad niet goed voor de boom.

Bij leilindes, platanen, esdoorns snoei je na aanplanting alles weg . Deze bomen verdragen zeer goed sterke snoei. Bij fruitbomen zou ik voorzichtiger zijn. Je wil fruit geen veelvoud van takken en blad.
O ja, foto's van dergelijke constructies zijn zeker ook welkom ter inspiratie.

Zie website , daar moeten er volgens mij opstaan.Geen zin om zelf te zoeken . Voor wat, hoort wat
Ik heb ook al de tip gekregen om helemaal bovenaan toch een houten lat te monteren die gebruikt kan worden om de ladder tegen te plaatsen. Maakt het snoeien wat makkelijker.

En hoelang ga je die ladder tegen die lat kunnen zetten? Een jaartje of 2 en dan valt die wel uiteen of kun je er niet aan omdat de gesteltakken zwaar genoeg zijn. Een goede ladder is degene die je kunt openklappen. 
 

bull 26

Lid
Lid geworden
6 jul 2014
Berichten
218
Waarderingsscore
11
Punten
18
Hier heb ik gebruik gemaakt van houten palen met daartussen betonijzer van 12 ipv spandraden.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Dit kan ook en gebruiken we als we onze leilindes in een boog willen plaatsen. Maar voor recht op recht gebruiken we spankabel. De afstand die we met spankabel kunnen overbruggen is cc 25 meter. Met betonijzer ben je beperkt tot 6 metr en dan moet je een paal tussen in zetten. Of je moet deze extra bestellen en dan heb je 12 lm.
 
Lid geworden
12 jun 2015
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
Top!

Tips hoe je het zou aanpakken met fruitbomen? Heb ik niet veel verstand van en nog niet echt bruikbare info over kunnen vinden. Los van dat sommige soorten best per 2 geplant worden i.v.m. kruisbestuiving.

Naar welke website refereer je?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Deze 
kijk_in_de_balk.jpg
 

Bijlagen

  • kijk_in_de_balk.jpg
    kijk_in_de_balk.jpg
    13 KB · Weergaven: 6

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83

Tom1985

Lid
Lid geworden
30 okt 2012
Berichten
234
Waarderingsscore
0
Punten
16
Aanvullende vraag ivm de laagstammige fuitbomen: op welke hoogte begin je hier kabels te spannen?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Amaai , deez topic is oud 

en nog steeds van toepassing 
rofl.gif


 

Laagstammige fruitbomen  zou ik persoonlijk niet op deze manier leiden, maar soit dit kan ook met de begin- en eindpaal.

Waar zit de enting ? Daarmoet je met je eerste onderste spandraad zeker boven blijven, de rest is krak hetzelfde.

Vandaar mijn opmerking dat ik laagstammen op een andere manier zou leiden. De enting bij laagstam zit tussen de 20 - 120 cm boven de grond. Halfstammen is 100-150/180 , en bij hoogstam zit de enting op 200/220 -250
 
Lid geworden
29 aug 2013
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
De te planten bomen verdeel je gelijkmatig over de lijn, tussenafstand van 3 tot 4 meter, plant de bomen en neem ( van linde's wel te verstaan ) alle zijtakken weg, die staan toch gegarandeerd verkeerd ingeplant. maat van de bomen 8/10, 10/12 of 12/14.

snoei de stam een 10/15 cm boven de hoogste etage weg, indien je de stam zou buigen naar een leidraad, dan zal deze steeds de meeste voeding trekken en daarom opvallend zwaarder worden dan de rest.

Na het uitlopen van de knoppen, rits je alle knoppen weg die zich NIET op het kruispunt bevinden van de gegalvaniseerde en of inox draad met de stam. Herhaal dit gedurende de zomer, onderwijl lopen de overgebleven knoppen uit en kan je deze met rubberbinddraad of een max-tang vastzetten aan de leidraad. gebruik geen binddraad uit ijzer want je snoert de takken in en dit kan leiden tot breuk of afsterven van de gesteltak
 

Mag ik hier even een vraagje over stellen? 

Kan deze manier ook toegepast worden bij  een Platanus acerifolia? 

 

En is het effectief de bedoeling om de boom volledig kaal te maken en dan enkel de knoppen die op of vlakbij een kruispunt groeien te laten staan/doorkomen? 

 

Wat doe je als er geen knop op een bepaald kruispunt groeit? 

 

Men heeft mij verteld dat ik dan een inkeping moet maken in de stam. Ter hoogte van dat kruispunt en dat zo de groei daar gestimuleerd zal worden. Klopt dit? 

 

Alvast bedankt. 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Mitch_G zei:
De te planten bomen verdeel je gelijkmatig over de lijn, tussenafstand van 3 tot 4 meter, plant de bomen en neem ( van linde's wel te verstaan ) alle zijtakken weg, die staan toch gegarandeerd verkeerd ingeplant. maat van de bomen 8/10, 10/12 of 12/14.

snoei de stam een 10/15 cm boven de hoogste etage weg, indien je de stam zou buigen naar een leidraad, dan zal deze steeds de meeste voeding trekken en daarom opvallend zwaarder worden dan de rest.

Na het uitlopen van de knoppen, rits je alle knoppen weg die zich NIET op het kruispunt bevinden van de gegalvaniseerde en of inox draad met de stam. Herhaal dit gedurende de zomer, onderwijl lopen de overgebleven knoppen uit en kan je deze met rubberbinddraad of een max-tang vastzetten aan de leidraad. gebruik geen binddraad uit ijzer want je snoert de takken in en dit kan leiden tot breuk of afsterven van de gesteltak
 

 
Mag ik hier even een vraagje over stellen? 

Kan deze manier ook toegepast worden bij  een Platanus acerifolia? 

Ja, enkel de platanus acerifolia zijn knoppen zijn niet zo mooi verdeelt als bij tilia's, maar wie van ons ga daar over vallen?
En is het effectief de bedoeling om de boom volledig kaal te maken en dan enkel de knoppen die op of vlakbij een kruispunt groeien te laten staan/doorkomen?

Ja , maar zoals ik zei kan alleen gebruikt worden bij klein plantgoed maat 8/10 , 10/12 en mits wat kennis bij 12/14
 Wat doe je als er geen knop op een bepaald kruispunt groeit? 

Vloeken  sakkeren en duvelen en knop proberen te activeren. Soms moet je een knop van onder de kruising naar boven leiden. Maak nooit de fout om een knop naar onder te leiden !
Men heeft mij verteld dat ik dan een inkeping moet maken in de stam. Ter hoogte van dat kruispunt en dat zo de groei daar gestimuleerd zal worden. Klopt dit? 

Ja, maar al ooit gedaan? Want dat is niet zo simpel. Je wil een knop extra aktiveren ? Dan maak je een insnijding Boven deze knop ( cc 1 cm maximum erboven) en dit dwars op de stam. Ongeveer een boog van 30 graden. Deze inkeping met een scherp mes, mag niet te diep en niet te ondiep zijn, je moet juist onder de schors snijden. 
Alvast bedankt. 

 
 

Tom1985

Lid
Lid geworden
30 okt 2012
Berichten
234
Waarderingsscore
0
Punten
16
lukanar zei:
Amaai , deez topic is oud 

en nog steeds van toepassing 
rofl.gif


 

Laagstammige fruitbomen  zou ik persoonlijk niet op deze manier leiden, maar soit dit kan ook met de begin- en eindpaal.

Waar zit de enting ? Daarmoet je met je eerste onderste spandraad zeker boven blijven, de rest is krak hetzelfde.

Vandaar mijn opmerking dat ik laagstammen op een andere manier zou leiden. De enting bij laagstam zit tussen de 20 - 120 cm boven de grond. Halfstammen is 100-150/180 , en bij hoogstam zit de enting op 200/220 -250

Ik moet de fruitbomen nog kopen :)
Hoe zou je ze dan wel in leivorm leiden? Wij waren alvast fan toen we hiervan foto's op internet terug vonden. :))

En hoe dik moet de stalen kabel zijn? Er zijn verschillende diktes zag ik.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Fruitbomen wil je hebben voor het fruit, dus wil je zoveel mogelijk zon aan dit fruit maar ook maximale opbrengst. 

Is het enkel om af en toe een appel peer of banaan :) te plukken dan neem je bovenstaande methode. Kan ook met korte paaltjes. 

maar als je echt wat kilo's wil plukken dan werken we met een vork systeem. 

Kort uitgelegd, geen zin om die tekening te gaan ophalen in ons tekenprogramma dan te pdf met kans dat ik moet gaan verschalen en dan naar hier te zetten, veels te omslachtig

Je plaats een paal in de grond volgend de regels der kunst :)

hierop plaats je vijs je een balkje van circa 50-60 cm lang en aan de uiteinde maak je telkens een balk vast van cc 2 meter lang. Verbind de balken wel effe met elkaar door een balkje zodat je een starre trapezium krijgt. Deze Trapezium staat dwars op de lengte van het leifruit !

Boor enkele gaten op regelmatig afstand in de schuin opgaande balken, steek een ijzerdraad erdoor en leid je fruitboomtakken via de kabels. Klaar.

Stalen kabels ? Voor niks nodig, wij gebruiken bij leilindes gegalvaniseerde draad van 2.4 mm dik. 
 

Tom1985

Lid
Lid geworden
30 okt 2012
Berichten
234
Waarderingsscore
0
Punten
16
Lap en heb net 2 dikke kastanjepalen gekocht.

Dit is hetgeen wat wij in gedachte hadden
perenmuur.jpg
En ik vermoed dat jij meer iets in deze stijl bedoeld? Maar dan met draad tussen de latten en bovenaan  een kleinere lat erop i.p.v. op een punt?

leiappel.jpg
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
euh

nee dus,

alle zal de schets eens tonen mao opgelet he, do stoa copyright op . Met mijn eigen 2 ogen afgezien van de 'fruitberg'  

Dus braaf zen 

rofl.gif
20190820_191035_medium.jpg


lap, stoa wel gedraaid , dus a scherm effe een kwartslag naar rechts draaien ... of 3naar links 
dirol.gif
 

Bijlagen

  • 20190820_191035_medium.jpg
    20190820_191035_medium.jpg
    125,9 KB · Weergaven: 5

Tom1985

Lid
Lid geworden
30 okt 2012
Berichten
234
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ahzo. In plaats van 1 vlak, creeer je meerdere vlakken. Ik ben mee :)

Merci voor de schets!!! En ik zal de copyright respecteren 
biggrin.gif
 
Lid geworden
27 mrt 2018
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
lukanar zei:
om leibomen te geleiden is er nog een andere manier.

Dit systeem gebruiken we voor alle linde's NIET- voorgevormde bomen.

je plaatst een begin- en eindpaal, strakgefreesde geimpregneerde rondhout paal met diameter 14cm en een lengte van cc 5 meter in een boorput van diameter 25/30 cm, diepte 1.00 meter, opgevuld met stabilisé 150kg cement op 1m³ RIJNZAND, dus palen 4 meter boven de grond.

Deze palen plaatst je NIET loodrecht maar laat je ongeveer een 5° overhellen tegengesteld aan de zijde waar je leilinde's of andere leibomen komen.

beginnend van een hoogte van 2.15 vanaf het maaiveld, span je om de 45 cm een inox of gegalvaniseerde kabel met een spanner ( je krijgt dus 5 lijnen ) door de spanners krijg je de lijnen strak en zullen de palen ook loodrecht komen. Doe dit niet dadelijk na plaatsing van de palen, maar wacht een week of 2.

De maximum afstand tussen de twee palen die wij al gerealiseerd hebben, is 30 meter.

De te planten bomen verdeel je gelijkmatig over de lijn, tussenafstand van 3 tot 4 meter, plant de bomen en neem ( van linde's wel te verstaan ) alle zijtakken weg, die staan toch gegarandeerd verkeerd ingeplant. maat van de bomen 8/10, 10/12 of 12/14.

snoei de stam een 10/15 cm boven de hoogste etage weg, indien je de stam zou buigen naar een leidraad, dan zal deze steeds de meeste voeding trekken en daarom opvallend zwaarder worden dan de rest.

Na het uitlopen van de knoppen, rits je alle knoppen weg die zich NIET op het kruispunt bevinden van de gegalvaniseerde en of inox draad met de stam. Herhaal dit gedurende de zomer, onderwijl lopen de overgebleven knoppen uit en kan je deze met rubberbinddraad of een max-tang vastzetten aan de leidraad. gebruik geen binddraad uit ijzer want je snoert de takken in en dit kan leiden tot breuk of afsterven van de gesteltak

voordeel
  • goedkoop, want per plantlijn maar twee palen nodig,
  • je hebt geen voorgevormde bomen meer nodig
  • je bepaalt zelf de hoogte van je leibomenhaag, zelf het aantal etage's en je gesteltakken bevinden zich op de plaats waar jij wil.
  • je ziet bomen en geen latwerk in hout of bamboe
  • de bomen hebben geen steunpaal niet meer nodig.

nadeel

ff denken,

ik verdien minder, want voorgevormde leibomen maat 30/35 kosten rond de 850,00€/stuk niet geplant

luk

Dag Luk,

Heel mooi omschreven. Bedankt voor de uiteenzetting. Ik heb reeds mijn leibomen besteld en ben aan het kijken hoe ik de constructie ga maken. Deze post helpt zeker. De keuze is gevallen op laurier (Prunus Caucasica) met etages om de 40cm vanaf 1,8m t.e.m. 3,8m. De bedoeling is om een vol scherm te creeëren met deze leibomen. De kwekerij voorziet tussen de etages ook nog bamboo om de uitlopers van de etages mee te verbinden. Bijgevolg is er om de 20cm dus een lat bamboo.

Ik zou graag uw methode hanteren, maar had nog de volgende vragen:
  1. Na het uitgraven tot 1m kom ik nog steeds zwarte grond tegen. Buren vertelden mij dat die tot 1,5m diep zou zitten. Is uitgraven tot 1m voldoende of dien ik te graven totdat ik gele zand tegenkom? Vul ik dit dan best op met gele zand of stabilisé? Ik zie in het straatbeeld soms palen die ingezakt zijn en zou dit willen vermijden.
  2. Jij haalt aan om stabilisé te gebruiken. Mijn schoonbroer heeft gekozen voor "droge beton" voor zijn leibomen. Waarom verkies jij stabilisé? Of is dit hetzelfde (ik ben nogal een leek
    regular_smile.png
    )?
  3. Wij gaan een hoek van 90 graden maken met onze leibomen. De schroefogen zijn kort genoeg om 1 paal te gebruiken voor beide kanten op de hoek. Maar in welke richting kan ik best de paal 5 graden laten hellen? Of best 2 palen in de hoek gebruiken?
  4. Praktische vraag: Hoe kan best 5 graden helling uitmeten?
  5. De kwekerij raadde houten halen aan tussen de bomen omwille van stevigheid. Is deze constructie ook stevig genoeg eenmaal het scherm van de leibomen volledig is toegegroeid? Op de kwekerij leiden ze trouwens ook met stalen kabels..
  6. Top tip i.v.m. verzinkt materiaal i.p.v. RVS. Het prijsverschil is echt enorm. Via staalkabelstunter heb ik onderstaande materialen gekozen. Lijkt u dit een goede keuze? Er is bewust gekozen voor 4mm gezien ik geen draad van 2,4mm vond en prijsverschil 3mm t.o.v. 4mm vond ik acceptabel om dikkere draad te voorzien (en ook omdat 4mm op de website wordt aangehaald voor leibomen). Dit is gebaseerd op de volgende constructie:
    1. Kabel van 4mm op de volgende hoogtes: 1,8m, 2,2m, 2,6m, 3m, 3,4m en 3,8m. Alle etages hebben een totale lengte van 37m (15m + 22m).
    2. Kabel van 2mm op de volgende hoogtes: 2m, 2,4m, 2,8m, 3,2m en 3,6m. Idem dezelfde lengte als bovenaan.
    3. Aan elk eindpunt (44 in totaal) voorzie ik het volgende:
      1. 3 draadklemmen
      2. 1 draadkous
      3. 1 schroefoog
    4. Per etage (22 in totaal) voorzie ik aan 1 kant een draadspanner

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • staalkabels_-_staalkabelstunter.png
    staalkabels_-_staalkabelstunter.png
    79,4 KB · Weergaven: 3

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Mijn snoei opzet methode gebruik je nooit bij reeds voorgevormde bomen! 

1 als je op 1 meter diepte nog verzakking hebt dan zit je met een gigantisch probleem en zijn die palen het minste van je zorgen en zou ik me meer druk maken in mijn woning 
biggrin.gif
. Leg een bedje van x cm stabilise onderaan en opgelost.

2 droge beton laat geen water door, stabilisé in mijn verhouding wel. Zie topic https://www.bouwinfo.be/forum/tuin/rondom-het-huis/houten-steunpalen-rot-aan-het-worden-oplossing voor het resultaat.

3 Hoekpaal leunt ongeveer 5° over in tegengestelde richting , Neem tegengesteld aan de middellijn van de hoek. Je kan met schroefogen werken maar net zo goed de draad rond de paal binden.

4 Niet, is vingerspitsengevoel. 5° of 2° of 6° speelt gene rol. 5° is in de werkbeschrijving gebruikt uit gemakzucht. Wij plaatsen onze waterpas tegen de paal en we zien dat de Bel niet inspeelt mooi waterpas tussen de maatlijnen maar wel naar 1 kant. Nemen we 1/4 van de bel over de dubbele lijn , dan is dat overal 1/4 over de dubble lijn. Nemen we de helft of 1/3 of 3/4 of 4/4 over de dubbel e lijn dan is dit overalofwel 1/3 ofwel 3/4 ofwel 4/4 . Sommige van onze mannen steken een latje van de vouwmeter onder de waterpas en zetten dan alles loodrecht waterpas. IS dus een eigen beslissing. Als het maar wat overhelt want bij het aantrekken trek je palen van 14 cm toch wat mee en dn staat alles mooi lood.

5 wil je houtenpalenwand of wil je leibomen? Ik haat een leiboomconstructie waar ik alleen maar nen hoop palen en nen hoop bamboestokken zie. Die leiconstructie is wat het woord zegt: leiden , begeleiden van de snoeiwerken om zo een platte boom te krijgen. Sommige van onze aannemers zijn zo bekwame snoeiers dat die zelfs platte bomen snoeien zonder heel die constructie.  Je bomen worden NIET steviger door die leiconstructie !!

6 Je wil weeral je bomen door deze leidraden steviger maken 
rofl.gif


opletten 1.80 of 2 meter eerste etage is laag, zeer laag, daar geraak je niet onder door. Wij nemen 2.15 als minimum hoogte

 

Toch eens een donatie vragen voor dit topic dat iedereen precies begint te gebruiken .

 
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan