• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

fundering voor poort

Lid geworden
14 feb 2009
Berichten
87
Waarderingsscore
0
Punten
0
Alvorens te klinkeren, wil ik de fundering gieten waar de twee palen van de poort komen te staan.De fundering wil ik voorzien van vier draadstangen, waarna de palen hierop bevestigd kunnen worden.

Nu is mijn vraag hoever de draadstangen van elkaar moeten staan?

Zelf had ik in gedachte circa 10à12cm tussen de draadstangen,of zijn hier standaard maten voor?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
10 cm tussen draadstangen, dan kan koker waar poort aan hangt maar 5 - 6 cm dik zijn



poort max 2 meter breed of zo volgens mij



25 - 30 cm lijkt mij beter te zijn, meer kan ook
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Nog niks steken van draadstangen en nadien laten inboren en met slagankers of chemische verankering werken.

Zeker dat laatste is even sterk als moest je ze nu steken.



Kan je poortenbouwer z'n zin doen ivm de voetplaten.
 
Lid geworden
28 aug 2008
Berichten
276
Waarderingsscore
0
Punten
0
dit is de enige goede manier om sterke fundering te hebben voor poortpalen.



de kennis van de poort wat je moet hebben zijn



de voetpads die op de poortpalen staan

de hoogte breedte van de poort.

en het materiaal van de poort



bovenaan op de tekening zie je de paal let de voetplaat.



deze voetplaat moet je per kant identiek 3 keer hebben.



hiermee kan je de draadstangen identiek plaatsen

zonder 1tje scheef te zitten.



je voetplaat met 4 gaatjes in de hoeken :lol: .



je draadstangen vastdraaien met moeren.



als deze 100% recht staan.



graaft ge uwe put en zorg je ervoor da de draadstangen in de grond steken met de andere platen vast uiteraard.



zorg er voor dat er +/-nen cm of 5 draadstang overblijft.



als je dezelfde platen hebt.



is het simpel



na het uitharden van de beton

hef je de poort over je draadstangen



nu kan je de poort afregelen

overhellend,

100% pas..............................................



als je zelf nog niet weet welke poort raad ik dit ter zeerste af.

maar als je ze op maat laat maken bvb.

dan kan je deze al plaatsen.waar jij ze wil.



maar zoals ik al zei



alles hangt af van

hoogte

breedte

zwaarte

materiaal

van je poort





het is snel in paint gemaakt



poortpalen.jpg
 
Lid geworden
14 feb 2009
Berichten
87
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als bovenstaande tekening, wilde ik het uitvoeren met rvs draadstangen.

Dikte draadstangen M10?

Het gaat om twee vleugels om en bij 1,50à1,60m en de hoogte circa 1,80m aan de zijkant uitgevoerd in ijzer.



alvast bedankt voor jullie uitleg.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
schets = juiste uitvoering, zet zeker ook op iedere draadstang een moer voor beton gieten



M10 is nog niet zo dik hoor
 
Lid geworden
28 aug 2008
Berichten
276
Waarderingsscore
0
Punten
0
pak dan maar M12 of M14



en RVS is niet altijd nodig.



het verschil is RVS roest niet OK



maar staal is sterker.
 
Lid geworden
29 mrt 2009
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tip

NOOIT een poortpaal vastzetten met keilbpouten of chemisch anker

de beste manier is zoals op de tekening eerder vermeld op de site
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
En waarom niet met chemisch anker? (keilbout kan ik nog aannemen)



Wij zetten daar soms hele bouwen mee vast of poutrels in bestaande betonconstructies. (en dan spreek ik niet over een IPE200 met een muurtje op maar bv twee HEB600 waar een machine - trillingen ed. - op komt)
 
Lid geworden
28 aug 2008
Berichten
276
Waarderingsscore
0
Punten
0
theoretisch berekend is dit de beste oplossing



chemisch anker word normaal alleen toegepast in holle ruimtes

of slechte ondergrond zoals asfalt en dergelijke.



dees is de beste oplossing man
 
Lid geworden
14 feb 2009
Berichten
87
Waarderingsscore
0
Punten
0
Straks nog iemand thuis gehad voor offerte van een poort.

Deze stelde voor om ook draadstangen te gebruiken en de fundering van paal tot paal te gieten (onder de poort doorlopend).

Dit vind ik toch wel een beetje overdreven,wetend dat het twee vleugels worden van circa 1,70m.

Of wordt dit toch zo uitgevoerd?
 
Lid geworden
28 aug 2008
Berichten
276
Waarderingsscore
0
Punten
0
je hebt er die dit doen.



het voordeel hiervan is gewoon dat je poort niet naarbinnentoe zakt

als je centraal over de opening rijd.



maar wanneer je een goede ondergrond hebt speciaal

heoft dit zeker en vast niet.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
schuurkot.be wrote:
theoretisch berekend is dit de beste oplossing



chemisch anker word normaal alleen toegepast in holle ruimtes

of slechte ondergrond zoals asfalt en dergelijke.



dees is de beste oplossing man



Chemisch anker wordt zéér vaak voor verankering in beton toegepast.

In asfalt heeft een chemisch anker niet veel zin daar asfalt weinig weerstand kan bieden aan de werkende krachten op de ankers.



Het is juist dat de voorgestelde oplossing ook goed is, bij nieuw te gieten beton EN wanneer je de exacte positie kent van de ankers.

Beter nog trouwens is een haak die onderaan het anker wordt gebogen om zo voldoende verankeringslengte te bekomen. Zo wordt het trouwens altijd gedaan.



Als je de exacte positie van de boorgaten niet weet dan zou ik de ankers NIET steken en later juist boren en chemisch verankeren. Anders steken ze altijd fout.



Ik heb geen ervaring met poorten maar des te meer met industriebouw.

Ankers steken, ankers berekenen, ankers uittekenen, ankers uitzetten,.... ik heb het allemaal al honderden keren gedaan.
 
Lid geworden
18 jul 2009
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij maken ankers van de poorten op basis van de voetplaten

bovenste plaat even groot als de voetplaat

poort uitzetten, gat maken ankers op hoogte zetten, en klaar

naderhand de voetplaten op de palen lassen past altijd, eigenlijk hetzelfde dan een hal, ik heb ook in montage gezeten van industriehallen

is eigenlijk dezelfde werkwijze

je moet de gaten van de poortpaal wel wat grotermaken dan de draadstangen in de ankers want als uw ankers iet of wa scheef staat staan uw palen ook scheef

nu ben ik een palen aan het maken waarvan de schroeven onderin vast gedraaid moeten worden, deze worden ook eerst met ankers gestort een extra plaat met extra gaten zodat ik deze langst onder kan vastmaken en daarna met gietbeton bijgieten

poortpaal.jpg
 
Lid geworden
18 jul 2009
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
0
schuurkot.be wrote:
pak dan maar M12 of M14



en RVS is niet altijd nodig.



het verschil is RVS roest niet OK



maar staal is sterker.



effe nota RVS dat in aanraaking komt met metaal roest wel

poortpaal gelakt rvs stangen dan moet je ook rvs bolkoppen of moeren en rondellen gebruiken

2de rvs is harder dan gewoon staal dus waarschijnlijk ook sterker
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan