• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Drainagebuizen voor tuin

Lid geworden
2 jan 2011
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hello ,

even mijn probleem schetsen:wij gaan onze tuin draineren vlak vóór het terras van 't tuinhuis.De tuin heeft een groot dalend verval naar 't tuinhuis toe.De tuin is 10m breed,we gaan over een breedte van 8m,op 20cm evenwijdig met ons terras een drainagebuis steken van diameter 6 cm.Op 120 cm en dus evenwijdig aan de eerste buis,gaan we een tweede drainagebuis leggen,ook 8m in de breedte van de tuin.Deze 2 buizen monden dan uit in een gewone buis die het water naar een kleine regenput (1 m³) brengt waar het regenwater van het tuinhuis ook in uitmondt. Dit water wordt met een pomp licht opwaarts gepompt naar de grote regenwaterput tegen het huis,om alzo gebruikt te worden voor 2 wc's en wasmachine.

Mijn vragen:

1)welk soort kiezel rond de drainagebuis ? Ik kan aan dolomiet geraken of is grof rijnzand beter en verstropt dit rijnzand niet de gaatjes van de drainage-buis? Zit deze buis dan bloot in dit bed van rijnzand ?

2) "verticale niet geperforeerde buizen" voor doorspoelen:steken die op het einde of in het begin van de drainage,naar boven stekend?

3)"Rond het rijnzandbed geotextiel én scheidingsvlies"Wat is het verschil tussen deze 2?

4) Waar koopt men in het Antwerpse : geperforeerde blote buis zonder cocos of geotextiel , want dit kan "verzanden" ? Het kiezelbed of rijnzandbed wordt in zijn geheel ingepakt tegen verzanding .



groetjes ,



jozefmaria
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Eerst en vooral, nu is niet het geschikste moment om drainage te leggen. Je legt drainage in een droge periode zodat er minimale schade wordt veroorzaakt aan de grondstructuur.



Belangrijk is ook om te weten wat de oorzaak is van wateroverlast!

Is het hemelwater dat niet kan doordringen door de toplaag omdat deze dichtslempt bij regen?

Is het een slechte structuur van de bodem?

of is het een harde laag in de ondergrond?

of hoog grondwater?

....?

Verschillende oorzaak, verschillende oplossingen.



Je vragen:

Rondom de drainagestreng wordt er kiezel of rijnzand gekapt,bij gebruik van omwikkelde drains met koko's of polypropyleen is dit niet noodzakelijk. In sommige omstandigheden wordt het aangeraden om het bufferend vermogen te verhogen van de drain.



Dit brengt ons op het verschil tussen naakte drains en omwikkelde drains.

Naakte drains worden meer gebruikt voor beluchting om bomen ( arialtube) en als zuiginstallatie in filterkoffers voor vijvers. De omwikkelde worden gebruikt voor drainage in de grond waarbij coco's of polypropyleen dient als zandvanger. Om het water sneller naar de drains te zuigen wordt rondom kiezel of rijnzand gelegd en eventueel een geperforeerde geotextiel om alles vrijwaren van uitspoeling.



Verticale toegangsputten of -buizen voor doorspoelen.

Meer en meer wordt het doorspoelen van drainagestrengen afgeraden. Door het doorspoelen verkort je aanzienlijk de levensduur van de drainagestreng EN het risico bestaat dat je de bodemstructuur rondom de drain verbreekt zodat het cappilair vermogen van de bodem wordt vernietigd. Deze cappilaire haarvaatjes moeten zich dan terug herstellen over een langere periode waardoor de drain tijdelijk buiten werking is.

Doorspoelen wordt nog uitzonderlijk toegepast bij afzetting van ijzer in de drain.



In verband met doek in de drainsleuf, deze dient sowieso waterdoorlatend te zijn.

Geotextiel is de verzamelnaam voor alle geweven ( viatex) of niet geweven (geofelt) doeken. Je hebt viatex met een waterdoorlaatbaarheid gaande van 15l/m²/sec tot 50liter/m²/sec. Deze laatste is het best geschikt.



De stelling 'geperforeerde blote buis zonder cocos of geotextiel , want dit kan "verzanden"

klopt dus niet, deze naakte drain heeft een andere toepassing, zie boven

volgende buizen zijn in de handel te verkrijgen (bouwhandelaars of tuinbenodigheden, aveve ...)

drain met coco's of polypropyleen of naakt: diameter 50 mm, 65mm, 80mm, 100mm





luk
 
Lid geworden
2 jan 2011
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
OK , bedankt voor de technische uitleg !

Nog 3 vraagjes :

1) buizen omwikkeld met polypropyleen zouden beter zijn dan met cocos , cocos verzand vlugger. Maar waar vind je die in het Antwerpse ?

2) wat is het beste : grof rijnzand of kiezel ? Verstropt het rijnzand de gaatjes niet van de drainagebuis , beschadigd de kiezel de drainagebuis niet ?

3) het water van de drainagebuizen komt tesamen met het regenwater van het tuinhuis in een kleine regenwaterput (grootte ongeveer 1 m³) waar dan een dompelpomp opstaat die het water naar onze - 50 cm hoger en 15m verder gelegen - regenwaterput (6000 liter) van het huis brengt .

Waar kan er best een filter staan voor dit water , en wat voor één ?



mvg

Mark
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
mariajozef;1700119 wrote:
OK , bedankt voor de technische uitleg !

Nog 3 vraagjes :

1) buizen omwikkeld met polypropyleen zouden beter zijn dan met cocos , cocos verzand vlugger. Maar waar vind je die in het Antwerpse ?

2) wat is het beste : grof rijnzand of kiezel ? Verstropt het rijnzand de gaatjes niet van de drainagebuis , beschadigd de kiezel de drainagebuis niet ?

3) het water van de drainagebuizen komt tesamen met het regenwater van het tuinhuis in een kleine regenwaterput (grootte ongeveer 1 m³) waar dan een dompelpomp opstaat die het water naar onze - 50 cm hoger en 15m verder gelegen - regenwaterput (6000 liter) van het huis brengt .

Waar kan er best een filter staan voor dit water , en wat voor één ?



mvg

Mark



1) beide zijn kwalitatief het zelfde, verschil zit in natuurlijk materiaal en kunstmatig materiaal.

Bij gebruik van drains met coco's of polypropyleen dient deze als zandvanger.

Gouden gids

2) wij werken steeds met zand (grof rijnzand of bomenzand in zeer specifieke situaties)

Je werkt met capillaire krachten, ik vermoed dat jij denkt dat het water stroomt als een rivier, dat is een verkeerde voorstelling.

Kiezel kan geen schade toebrengen aan drains

3) je hebt toch filters in je regenput?



Toch evengraag een antwoord op volgende vragen :

Is het hemelwater dat niet kan doordringen door de toplaag omdat deze dichtslempt bij regen?

Is het een slechte structuur van de bodem?

of is het een harde laag in de ondergrond?

of hoog grondwater?

Grondsoort?
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Ik weet niet of je dit water van je drain wel in je regenput wilt.



Water dat door de grond trekt neemt van alle mineralen/vuiligheden op die wel is zouden kunnen een geurtje afgeven. Dat moet je dan al speciaal beginnen filteren/reinigen. Voor WC mss niet zo erg (alhoewel dat ook kan ruiken soms, zelfs gewoon regenwater van hellend dak), maar als je er je was mee wilt doen dan zou ik er toch nog is over nadenken.
 
Lid geworden
9 jan 2012
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
De kokos omhulling van de drainagebuizen kan wegrotten, afhankelijk van de grondsoort kan dit al binnen enkele jaren gebeuren (zure grond het snelst).

Polypropyleen omhulling is wel minder goed voor het milieu, maar het rot tenminste niet weg.

Als je uiteindelijk de gehele drainage moet gaan vervangen omdat de omhulling is weggerot is dat natuurlijk ook niet zo goed voor het milieu...
 
Lid geworden
23 mei 2007
Berichten
515
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier in Vl Brabant raadde ze me buis met geotextiel aan omdat we hier met leemgrond.

We hebben een sleuf gegraven van +- 1,20. Daar een apparte geotextiel in gelegd, dan bed van kiezel, geotextiel omwikkelde drainagebuis dia 150 erop, kiezel rond en erboven tot 10cm erop, andere doek dichtplooien, dan aarde terug.

En aansluiting ACHTER de regenwaterput, je wilt dat water niet in je RW put hebben.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Vergeet Luk zijn opmerking niet:

Reden van wateroverlast

Als je bvb bij hoge grondwaterstand gaat beginnen draineren, zou je wel is voor verrassingen kunnen komen te staan.
 
Lid geworden
29 jan 2012
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
lukanar;1700422 wrote:
mariajozef;1700119 wrote:
OK , bedankt voor de technische uitleg !

Nog 3 vraagjes :

1) buizen omwikkeld met polypropyleen zouden beter zijn dan met cocos , cocos verzand vlugger. Maar waar vind je die in het Antwerpse ?

2) wat is het beste : grof rijnzand of kiezel ? Verstropt het rijnzand de gaatjes niet van de drainagebuis , beschadigd de kiezel de drainagebuis niet ?

3) het water van de drainagebuizen komt tesamen met het regenwater van het tuinhuis in een kleine regenwaterput (grootte ongeveer 1 m³) waar dan een dompelpomp opstaat die het water naar onze - 50 cm hoger en 15m verder gelegen - regenwaterput (6000 liter) van het huis brengt .

Waar kan er best een filter staan voor dit water , en wat voor één ?



mvg

Mark



1) beide zijn kwalitatief het zelfde, verschil zit in natuurlijk materiaal en kunstmatig materiaal.

Bij gebruik van drains met coco's of polypropyleen dient deze als zandvanger.

Gouden gids

2) wij werken steeds met zand (grof rijnzand of bomenzand in zeer specifieke situaties)

Je werkt met capillaire krachten, ik vermoed dat jij denkt dat het water stroomt als een rivier, dat is een verkeerde voorstelling.

Kiezel kan geen schade toebrengen aan drains

3) je hebt toch filters in je regenput?



Toch evengraag een antwoord op volgende vragen :

Is het hemelwater dat niet kan doordringen door de toplaag omdat deze dichtslempt bij regen?

Is het een slechte structuur van de bodem?

of is het een harde laag in de ondergrond?

of hoog grondwater?

Grondsoort?



De plassen ontstaan door hemelwater (toplaag slempt dicht bij regen) niet door grondwater .

Omdat het regenputwater ook gebruikt wordt voor de wasmachine hebben we ondertussen besloten het drainagewater niet in de regenput te laten lopen , maar dóór de regenput (door de overloop ) en zo naar de riool . We moeten door de regenput gaan , want anders moeten we ons terrras opbreken.

Het regenwater van het tuinhuis laten we afzonderlijk naar de regenput lopen: eerst opslaan in verschillende regentonnen (3 x 350 liter) en als dit vol is via tuinslang in grote regenput (langs filter).
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Dichtslempen toplaag??? Wie - in djezusnaam- heeft je dan aangeraden om drainage te steken? Drainage ga slecht tot zelfs niets uithalen.



Pak de oorzaak aan !

Dichtslempen van de toplaag wijst op een slechte en fragiele bodemstructuur .

Je kunt dit oplossen met veel humus in de bovenlaag ( cc 20 cm) in te brengen. Deze humus zal de bodem meer kruimilger en losser maken zodat water kan opgenomen worden.

Humus is verteerd plantenmateriaal, ofwel compost, reken maar op een 3 à 5 m³ compost per 100m².

Je hebt ook bodemleven nodig om dit proces in gang te zetten, en dat wordt iets moeilijker.

Je kan pieren, slakken ezv vangen maar meeste staan hier nogal rauwig voor.

Gelukkig met compost komt al wat bodemleven mee, niet veel maar toch.

Je kan vivisol (dcm) samen met copron gebruiken dit is aktief bodemorganisme.

Nu laat de compost voor inwerken een paar dagen liggen en de tamtam van de natuur zal wel zijn werk doen en.



Het duurt wel even voordat alles begint te werken, dus regelmatig de bodem nazien, zeker niet te zwaar belasten en opletten met maaien.



luk



PS een bodemonderzoek zal natuurlijk uitsluitsel geven, want zo op afstand ??
 
Lid geworden
2 jan 2011
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo ,

de plassen in de tuin kunnen natuurlijk ook komen doordat de grond hier een beetje lager ligt dan de omgeving , de buren hebben hier ook last van . De mensen aan de overkant van de straat niet (ligt iets hoger). Ik heb eens rondgehoord naar drainagebuizen zonder cocos , zodat er geotextiel kan rondgedaan worden (om niet te rap rotte cocos te hebben), maar niet te vinden !



mariajozef
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
mijn beste Mariejozef



Vergeet nu even uw zoektocht naar naakte drains - je zult deze zelden op de markt vinden -, trouwens coco's drain of deze met polypropyleen zullen zeker voldoen.



Mijn advies?

Ik raad je dringend aan om eerst te onderzoeken waar de wateroverlast vandaan komt.

Want hoe meer je hier neerschrijft, hoe meer ik ervan overtuigd geraakt dat drainage voor jouw specifiek geval GEEN oplossing is.

Misschien kun je al eens eerst antwoorden op de hier gestelde vragen???



luk
 
Lid geworden
2 jan 2011
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo ,



ik zal na de vorst eens op verschillende plaatsen een putje graven , om te zien of enkel de bovenste laag zand nat blijft of niet.

Wel heb ik ondervonden bij het uitgraven voor het plaatsen van het klinkerterras (tegen het tuinhuis) dat ik na ongeveer 50 cm diepte op heel harde grond kwam. Ons huis is nieuwbouw in een verkaveling waar vroeger een school stond. Op de bestaande tuingrond heeft men eerst een laag gewone grond gekapt en daarna een laag zwarte grond.Dus die 50cm lagere grond is de grond voordat er andere grond werd toegevoegd.De tuinen hier hellen lichtjes af naar achter , richting tuinhuis.

Nu heb ik pas van een gebuur (op dezelfde rij huizen) van 7 huizen=70 meter verder gehoord dat die drainagebuizen heeft gestoken ,een half jaar geleden ,en dat hij nu geen plassen meer heeft in zijn tuin.Deze gebuur zijn tuin ligt lichtjes hoger dan de onze .

Kan uit dit alles iets geconcludeerd worden ?



Bedankt voor de reacties ,



Mark
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
mariajozef;1702873 wrote:
Kan uit dit alles iets geconcludeerd worden ?



Mark



ja, twee (verschillende ) oorzaken voor de wateroverlast

- dichtslempen van de toplaap door gebruik van zware machines

- oorspronkelijke maaiveld ( school ) is NIET doorbroken voor de uitvoer van de ophoging.

Deze kruidlaag houd alle water tegen. Oplossing diepspitten en doorbreken, loswerken van deze harde laag. Dit kan machinaal enof manueel.

Planten - bomen struiken heesters - zullen stagneren (stoppen) op deze harde laag.

Als dan boven deze harde laag permanent water blijft staan dan zullen de planten verzuipen.( bij graven let op blauwe schijn op organisch materiaal en of een zure grondgeur)



luk
 
Lid geworden
2 jan 2011
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bijkomende informatie van mijn buren:

* Mijn rechterbuur heeft heel zijn tuin laten uitgraven voor het plaatsen van lange , diepe buizen voor zijn warmtepomp , hierbij werd heel de tuin minimum 3 meter uitgegraven en werd het zand daarna terug in de put gebracht.

Zelfs met heel dit diep omspitten van de tuin heeft hij nog natte , sponsachtige plekken in de tuin . Zijn tuin bestaat uit 1/3 planten-struiken-boompjes , 1/3 gras en 1/3 tuinhuis en terras.Hij is niet van plan te draineren , want hij staat ook voor een raadsel.

* Mijn linkerbuur heeft niets ondernomen en zijn tuin bestaat bijna hoofdzakelijk uit gras ,waar zijn 2 zonen bijna alle dagen op voetballen . Hij heeft regelmatig hier en daar een blijvende plas.



Mysterie ?

Mark
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
als je zo'n buis wil ingraven om water te laten infiltreren over een grotere oppervlakte (dus omgekeerde van drainering), doe je dan ook best al die kiezel rond die buis of gewoon gleuf maken, buis erin (80 mm met coco's van 50 meter) en opnieuw dicht. Ik ga er dus overtollig water (geen afvalwater) insturen om beter te kunnen laten infiltreren.
 
Lid geworden
6 aug 2011
Berichten
296
Waarderingsscore
0
Punten
0
mariajozef;1704394 wrote:
Bijkomende informatie van mijn buren:



Zelfs met heel dit diep omspitten van de tuin heeft hij nog natte , sponsachtige plekken in de tuin . Zijn tuin bestaat uit 1/3 planten-struiken-boompjes , 1/3 gras en 1/3 tuinhuis en terras.Hij is niet van plan te draineren , want hij staat ook voor een raadsel.







Dit wil ik best geloven.

Op een golfterreintje zitten we met hetzelfde probleem. Op een bepaalde plek (1 meter hoger dan de omgeving) was het altijd nat.

Daar hebben tot op 2 meter diep gespit. Geen harde lagen meer nu.

Het probleem blijft hetzelfde. De grond ziet en voelt er heel normaal uit maar is constant nat.

Inderdaad, ook hier een raadsel en draineren gaat ook hier niks helpen.
 
Lid geworden
15 jun 2009
Berichten
192
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mag ik even dit topic kapen?



De voorbije natte periode (zo'n maand geleden) hadden wij last van hoog grondwater.

De bodem (aarde in de moestuin en de gazon) voelden drassig aan je er op stapte.

Ik heb nog nooit echte plassen zien staan, dus de insijpeling naar de diepte is OK denk ik.



Aangezien de tuin toch nog dient aangelegd te worden, had ik toch graag geweten of het aan te raden is of eerder af te raden is om drainage te leggen?

Het is een rijhuis met achterliggend een weiland dat een 50 cm hoger ligt over meerdere huizen. Afhellend naar de achterdeur dus en bij hevige regen staat denk ik het water gevangen tussen de funderingsmuren en de scheidingsmuren tss de verschillende buren.

Voor het eerst ook lichte inspijling doorheen de keldermuur gehad, die pas trouwens nog een extra 3-4 meter naar binnen begint vanaf de achterdeur gemeten (kelder enkel onder voorzijde van het huis).



Wat zijn de beste maatregelen die ik kan nemen?
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
898
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ben ook op zoek rond het thema "drainage". Onze volledige achterkant van de tuin (dus een oppervlakte van 12 meter breed en een 5-tal meter diep) staat bij hevige regenval heel snel blank. Zodanig dat we enkel met rubberlaarzen naar ons tuinhuis kunne waden dat dan ook blank staat uiteraard (paar cm water dat op de oppervlakte blijft staan).



Onze tuin is daar gewoon gazon, met twee bomen erin (wilde kastanje en berk, beiden meer dan 30 jaar oud). Voor de rest geen verhardingen, buren hebben het probleem niet (hun tuinen liggen wel hoger, ongeveer 20 cm hoger).



Telkens het herfst wordt en de regenbuien starten, graven we vlak voor de ingang van het tuinhuis een put, plaatsen er een plastic putje in met daarin een dompelpomp die dan het water wegpompt. Maar we willen een meer structurele oplossing zonder onze tuin volledig te moeten heraanleggen en zonder gazon, bomen of kleinfruit (dat daar ook staat) te beschadigen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan