Deel oprit opgebroken voor leiding te leggen, nu terug dicht maken

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van steven86
Lid vanaf: 07/06/2017
2 berichten

Ik heb men oprit moeten openbreken voor een extra buis te leggen voor men afvalwater voor een goede keuring. 

Ik heb een klinkers weggenomen, dan met een piquer door de stabilsé gegaan en een groef van 35 cm breed, 50 cm diep en 11 m lang gegraven. 

Buis ligt er nu in en de keuring is ok, nu wil ik graag oprit terug dichtleggen maar weet niet goed hoe te werk gaan.

 

Ik was van plan wat ik eruit had geschupt, terug erin te doen. Dan een laag van 10 cm stabilisé en dan men klinkers er terug op. 

 

Nu lees je overal dat je stabilisé moet aantrillen, maar lukt dat met een trilplaat op zo'n kleine breedte? Moet je de klinker op harde stabilsé leggen, of moet je de stabilisé     erin doen, laten hard worden en dan een nieuwe laag waar je de blokjes moet intrillen?

 

Wat is ook het verschil met stabilisé van bv Hubo, knauf die je in zakken kan krijgen of stabilisé die je laat leveren? Als ik die in zakken kan kopen kan ik wel meter per meter werken zonder dat de stabilisé hard wordt niet? 

 

Reacties

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
12632 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

W8 ff  !!!

 

Je zit helemaal op het verkeerde spoor.

Je hebt een sleuf uitgegraven voor de leiding en nu wil je terug klinkeren.

Je kunt de sleuf aanvullen met zand of  met de uitgegraven massa MAAR je zorgt er wel voor dat de stabilisé in fijne brokken is. Hoe kleiner hoe beter .

Je stopt met aanvullen tot je zit op 10cm +2/3 cm + dikte van de klinker onder de bovenkant van de reeds gelegde klinkers.

Je damt nu de aangebrachte grond goed aan.

Een drilplaat gaat niet werken, dus je neemt een dammer als je dit niet hebt dan neem je een dikke balk , je legt die op de geroerde grond en je klopt daar hard op met een kilohamer. Je kan natuurlijk ook zelf een dammer maken met dat stukje balk ( afmeting 30x15x5 cm dik) met daar een T op vast te nagelen/vijzen in hout. En stoempen maar.

Je maakt je stabilise best zelf af, hubogammabricomakro kant en klaar zakjes zijn stront duur en komen niet hard ( alle na 28 dagen wel, lommelzand weet je )

Haal een remorque rijnzand en een paar zakken cement.

Vul 4  kruiwagens met zand en kap die op een hoop. Best op een grote plaat want anders zijnn je klinkers of terras besmeurd. Pak 50 kg cement en scheur deze open over die hoop zand. Zet met de troeffel dit mengsel om. Schup wel naar een nieuwe hoop en terug. Beste , snelste en gemakkelijkste manier.

   ... reken wel effe uit hoeveel stabilisé je nodig hebt dat je op het eind niet met een paar kuub blijf zitten.

Stabilisé in de sleufvoeren.

egaliseren op het zicht

AAndammen.

Eventueel nog wat stabilise nvoeren, egaliseren en terug aandammen als zot.

Nachtje slapen, pintje pakken of verder doen

Je spreid nu over de stabilisé een laagje zand van cc 4 cm dik. Best is om lommelzand te nemen , is wat fijner, maar mag ook met rijnzand. 

Je neemt een schone rechte zuivere houten plank , iets breder dan de breedte van de sleuf . Je zaagt op de uiteinde de dikte van je klinker uit. Stel je klinker is 6 cm dik dan moet je best een plank nemen van 10 cm dik zodat je 4 cm overhoud. Dus die hap is gelijk met de hoogtevan je klinker. Je zorgt ervoor dat de overschot ongeveer een 5 tal cm oversteekt.

Je plaats die uitgesneden lat rechts en links van de sleuf op de klinkers , je duwt en trekt het lommelzand af. Je hoogte van je klinker is perfect overgebracht op de bedding.

Duwen en trekken !!! meeste trekken alleen.

Oke nu nog even bijsturen, je klinkers moeten terug gedrild of gedamd worden als je perfect de hoogte van de klinker uitzaagt in die lat dan zit je met een probleem. Je pas gelegde klinkers gaan nog iet of wat zakken. Hoeveel ? Moeilijk te zeggen. Dat jhangt af van hoe goed de stabilisé, de vleilaag van 2/3 cm en de klinkers worden gedrild. Best is om dus iets minder uit te zagen, neem een 3 mm. Je klinkers liggen dus sowieso na het leggen 3 mm hoger dan de omliggende. 

FF dammen en ze liggen gelijk.

Dat is de rede waarom je best met een vleilaag in zand werkt, je kan dan eenvoudig je diepte nog aanpassen.

Terug aandammen

inzanden met fijn wit zand en klaar.

 

Klinkers moeten wel proper zijn aan al de 6 vlakken !!!

cementresten, stabilisénesten (heb je als je rechtstreeks in de stabilise straat) MOETEN eraf !!

 

Voila

Succes

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
255 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

opletten dat je afvoerbuis goed ondervuld is of ze zakt bij aanbrengen bovenlaag

ik zou heel de sleuf met stabilize  150 opvullen (=150 kg cement/m³ ) is in totaal maar maar ca 1.5m³  (11m lang  x 0.35m breedtx 0.4m diep) , afhalen in bulk of late brengen,  je kan het uitgegraven puin gebruiken maar opletten voor stenen/brokken, die kunnen je afvoer beschadigen (gat er in)  vul de sleuf tot ca 5-10cm tot onder onderkant klinkers (15-20 cm dus als je klinkers 10cm dik zijn)

aandammen (dammer gebruiken of bv met voorhamer manueel aandammen kan ook)

je klinkers moet je in verse stabilise leggen (niet op harde!!) je sleuf opvullen met stabilise tot ca 0.5-1 cm hoger dan de onderkant van je omliggende klinkers (met een lat afstrijken zoals lukanar zegt) , klinkers legger en met trilplaat overgaan , ze zakken dan nog ca 0.5 -1 cm (hoe dikker je verse stabilise hoe meer ze kunnen zakken) trillen met trilplaat tot ze gelijk liggen met de omringende klinkers (kan je manueel ook met hamer en klinker /klinker maar dan ga je maar ca 0.5cm dikker mogen leggen) voor klinkers ca 0.04m³ nodig bij 10cm dikke laag (11m x 0.35m x .01m) kan je makkelijk met kant en klaar zakjes maken

je klinkers er terug tussen krijgen zal ook wat zweet kosten, zorg dat de zijkanten (zowel te leggen klinkers als klinkers die er nog liggen) goed proper/zuiver zijn anders klemmen ze te veel , eventueel klein stukje afslijpen als het te veel klemt (ca 0.5cm)

 

 

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
12632 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

jan 007 schreef:

opletten dat je afvoerbuis goed ondervuld is of ze zakt bij aanbrengen bovenlaag

Terechte opmerking. 

Ondervullen best met stabilisé. 

Nooit stabilise aanbrengen BOVENOP de buis !!

Als je ooit hier aan moet dan pikeer je de stabilisé stuk en de buis sowieso mee, daarom een laagje zand, rijnzand of fijn puin.

ik zou heel de sleuf met stabilize  150 opvullen (=150 kg cement/m³ ) is in totaal maar maar ca 1.5m³  (11m lang  x 0.35m breedtx 0.4m diep) , afhalen in bulk of late brengen, 

 

Zie bovenstaande opmerking, dus NIET volledig vullen met stabilisé. 

Afhalen is het goedkoopste

1 m³ laten brengen kost een pak meer , zeker als dit in bijkomend transport moet. 

Als je het toch laat brengen neem dan een bigbag met rijnzand en wat zakken cement.

 

je kan het uitgegraven puin gebruiken maar opletten voor stenen/brokken, die kunnen je afvoer beschadigen (gat er in)  vul de sleuf tot ca 5-10cm tot onder onderkant klinkers (15-20 cm dus als je klinkers 10cm dik zijn)aandammen (dammer gebruiken of bv met voorhamer manueel aandammen kan ook)

als stenen de afvoer beschadigen dan heb je buizen gebruikt die niet geschikt zijn voor ondergronds buizenwerk

je klinkers moet je in verse stabilise leggen (niet op harde!!)

FOUT . 

Klinkers rechtstreeks in de stabilise beantwoord niet aan typebestek 205 .

Soit, alleen de snelle vlugge mannen doen dit dus wel, maar met later alle mogelijke problemen. 

Ik geef even kort weeral de technische uitleg waarom je dit best niet doet:

Klinkers rechtstreeks in de stabilisé: Je werkvlak moet in één en dezelfde tijdnorm zowel gestabiliseerd , afgetrokken gelegd als gedrild zijn. Je kan soms dit onmogelijk op 1 werkdag klaar spelen. Bij het gebruik van een vleilaag kun je zonder tijdsdruk het ganse werkvlak in de stabilisé steken, afdrillen en klaar. De vleilaag en klinkerwerken kunnen perfect na verloop van tijd plaats vinden. De in één hetzelfde werkvlak aangebrachte stabilisé in 2 tijdnormen, daar kan de aansluiting tussen de 2 lagen stabilisé problemen geven met breuk. Dit zowel voor de verticale als voor een horizontale laag. Dus 2 vrachten stabilisé naast elkaar en/of 2 lagen bovenelkaar. ( bovenelkaar is verboden door TB 250) Naast elkaar kan maar dan moet er een net in ( chapenet)

Door het plaatsen met een vleilaag blijven je klinkers proper. Geen stabilisénesten of verkleuringen van de klinkers. Bij herstel zijn deze eenvoudig proper te maken , bij herstelling kun je properder aanwerken.

Bij verkoop 2de hands zijn deze meer waard dan klinkers rechtstreeks in de stabilisé gelegd.

je sleuf opvullen met stabilise tot ca 0.5-1 cm hoger dan de onderkant van je omliggende klinkers (met een lat afstrijken zoals lukanar zegt) , klinkers legger en met trilplaat overgaan , ze zakken dan nog ca 0.5 -1 cm (hoe dikker je verse stabilise hoe meer ze kunnen zakken) trillen met trilplaat tot ze gelijk l

iggen met de omringende klinkers (kan je manueel ook met hamer en klinker /klinker maar dan ga je maar ca 0.5cm dikker mogen leggen) voor klinkers ca 0.04m³ nodig bij 10cm dikke laag (11m x 0.35m x .01m) kan je makkelijk met kant en klaar zakjes maken

Als je te laat bent, of je werkt met warm weer of het begint te gieten

dan is je stabilisee al lang aan het uitharden en krijg je die klinker niet meer  naar beneden. Daarom die vleilaag. Zitten ze te laag zijn ze snel en proper terug uit te halen en je vleilaag aan te passen. Bij stabilisé kan je soms al het schuurmachien erop zetten.

je klinkers er terug tussen krijgen zal ook wat zweet kosten, zorg dat de zijkanten (zowel te leggen klinkers als klinkers die er nog liggen) goed proper/zuiver zijn anders klemmen ze te veel , eventueel klein stukje afslijpen als het te veel klemt (ca 0.5cm)

 

 

 Daarom nogmaals leg ze op een vleilaag, dan heb je dit niet voor.

AFSLIJPEN  ??? 

Ze zijn er uit gekomen, dus die kunnen er terug in. Eender hoe.

Als je moet gaan beginnen slijpen dan is er serieus iets misgelopen ( je stabilisé misschien te bol gelegd, of stabilisénesten aan je klinkers??? 

Als ze er niet in passen dan moet je de bestaande klinkers even opduwen. 

Door het aanvoeren met de kruiwagen van stabilisé op het vlak of de wagen die toch op de oprit rijdt, kan het gebeuren dat door de druk de bestaande klinkers wat opschuiven. Ofwel zorg je ervoor dat er niemand op de oprit komt als die sleuf open ligt, ofwel leg je rijplaten ofwel sla je ze terug in de bedding. Dus je slaat op de zijkant van de reeds liggende klinkers.

Wat ook kan is dat je slag van het leggen anders is dan van de plaatser in 1ste instantie. Iedereen heeft zijn eigen slagkracht bij het leggen van klinkers, je slaat dus met de klinker tegen de reeds geplaatste klinkers. De ene slaat krachtig, de andere minder hard, en dan heb je nog de vleiers, die leggen poeszacht een klinker.

Dit is hoe je professionele klinkerleggers eruit kunt halen !!

Nooit zal een tweede of derde een leggolf van de eerste verder uitleggen !!! Je klinkerlagen beginnen dan te zwalpen als een dronken zwitser en een zatte belg in de marollen.

 

Ik denk dat ik uit ervaring en vakkennis mag spreken?

daarom dat ik nu ff puntjes op de i zet.

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
255 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ja lukanar , kan je niks dan gelijk geven yes

toch zou ik het zo doen zoals ik zeg, is particulier geen prof en een pak eenvoudiger werken

stabilise 150 , kan je met een schop allemaal los steken als dat al ooit nodig mocht zijn (geen pickeur nodig) slechts 1 materiaal nodig, anders eerst nog eens zand halen,...  

flinke/scherpe  steen waar op gedamd wordt kan ook dikwandig pvc beschadigen

type bestek 205 ken ik niet maar bij mijn weten liggen alle klinker/dal  voetpaden in vlaanderen in de stabilise en wordt er gewerkt zoals ik zeg in 2 lagen (en mogelijk zondigen ze allemaal )

klinkers 2e hands verkopen zal ook wel niet aan de orde zijn denk ik

afslijpen , tja als je ze er niet tussen krijgt .... (als je het juiste materiaal hebt kan je proberen de rest weg te duwen maar ook afhankelijk hoevel je er moet wegduwen , metertje of 10 meter, die ga je niet wegduwen)

maar nog eens je hebt gelijk in wat je zegt

 

 

 

 

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
255 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

oei rekenfoutje

ca 0.04m³ nodig bij 10cm dikke laag (11m x 0.35m x .01m)

moet zijn 0.38m³ (11m x 0.35m x 0.1m)

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
12632 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Stabilisé van 150 kg cement op 1 m³ lossteken met een schup is .... geen stabilisé , dat is rommel. 

Stabilisé moet uitharden en mag niet met een schup losgestoken worden. 

Trouwens je vergeet het gebruik van de zandsoort, rijnzand is scherper en zal zich beter binden met de cemet dan bv lommelzand of duinzand. Plaatzand is dan zo fijn dat het vanzich zelf al begint te lagen. En zeezand kan problemen geven met zouten. 

Zoals ik het hier al jaren doorgeef: er is een verschil in sterkte van stabilisé als je die maakt met rijnzand of lommelzand of ...

Simpele truk: alle opritten die na het plaatsen worden afgesloten met zo'n roodwit lint, of enkele paletten of met wat nog allemaal , zijn gemaakt met lommelzand, plaatzand of zeezand. ZEKER NIET met rijnzand.  

Je mag na afdrillen dadelijk over het werk rijden met je wagen of wij met de camionette als je rijnzand hebt gebruikt. En ja we gaan uit van 150 kg cement.

 

De methode die ik doorgeef is krak hetzelfde als die van jou. 

Enkel geef ik aan dat je best met een vleilaag op de buis werkt en dat je best tussen de stabilisé en klinkers een vleilaag gebruikt.

 

Waarom je dan zit te zeggen dat mijn manier enkel voor  professionelen zijn begrijp ik niet.  Mag een partikulier dan geen goed vakwerk leveren? Of moet het voor de partikulier dan eenvoudiger zijn? Ik deel mijn professionele kennis en ik geef zeker de gemakkelijkste weg. Of bedoel je dat 1 m³ stabilisé afhalen gemakkelijker is? Ja dat is zo. Maar als je een halve kuub over hebt dan kan je er geen kloten meer mee doen. Of je moet onverwachts naar dat feestje, het begint badkuipen te regenen of weet ik veel en je bent niet klaar met je stabilisé dan kan je morgen alles de vuilbak inkieperen. 

WIl je met een gerust gemoed en aan je eigen tempo werken dan draai je die stabilise zelf af. De rit naar de bouwhandel blijft het zelfde. 

 

Openbare werken vergelijken met private of zelfs met commerciele werken is niet van toepassing. Er zijn meedere factoren die dan een rol spelen in de uitvoeringsfactoren. Hier op ingaan zou ons te ver afleiden van het topic. PS voetpaden isdals worden op  openbaar domein altijd op een vleilaag gelegd.

 

Ik denk dat je dit werkje nog nooit gedaan hebt, anders zou je niet spreken over 10 meter opslaan of over het juiste materiaal om deze op te duwen.

 

Het slaan tegen de bestaande klinkers gebeurt met de klinker in je hand die je bij het leggen krachtig tegen de oude klinker slaat.

Merk je dat je nog meer moet ' slaan ' dan gebruik je  een truweel. Je loopt de oude klinkers af en wringt de truweel in de voeg. Je duwt met je truweel de klinker op. En dit herhaal je.

Als het echt naar de kloten is omdat een of andere oelawapper zijne auto door de sleuf heeft gereden dan gebruik je een balk, die je tegen de oude klinkers aanlegt en sla hier op met een kilohamer .

Als dit allemaal nogabollen is , dan haal je een deel weg van de oude klinkers, je kuist de 6 zijkanten en plaats deze terug.

 

Misschien is het eerder ervaring dat een rol speelt? 

 

afbeelding van steven86
Lid vanaf: 07/06/2017
2 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dank je wel mannen, hier word ik al wat wijzer van! 

 

Kan je stabilisé ook afdraaien in betonmolen? Is dat niet sneller en beter gemengt dan? 

 

Het dillemma over het aantrillen is over nu, want ik heb op sommige plaatsen maar 25cm dus had nooit gelukt met trilplaat. Dan maar met stomper. 

 

Heb nu de groef gevult met weggegraven grond tot ongeveer 18 cm onder de pas. Ik had gelezen dat je normaal 15cm stabilisé moest gebruiken. Is 10cm ook voldoende? Kan ik nog meer afval er in doen.

 

Ik had ook nog 5 kruiwagen zand met kleine kift over, die heb ik er ook over gedaan, dat kan toch geen kwaad? 

 

En de buizen zijn dikwandig, dus ik veronderstel wel dat zij er tegen kunnen..

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
255 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

betonmolen kan zeker , of dit sneller is ... afhankelijk wie dit doet Smile

beter gemengd? ook afhankelijk wie en hoe je dit doet 

ook een eenvoudige manier van aandammen is met water werken

laat enkele malen je sleuf vollopen met water (of enkele weken open en laten inregenen)

lang genoeg wachten dan tot het water weggetrokken is

tegen verzakkingen is enkel het goed aandammen van je puinlaag/opvullaag  een goede oplossing

20 cm stabilise met een slecht aangedamde onderlaag zal ook verzakken

10 cm stabilise is ok dus nog 8cm puin kan , als je luk zijn werkwijze volgd geen puin meer bijvullen 

 

 

 

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
12632 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Laat die betonmolen maar staan. Duurt veel langer. Als jij 1 kruiwagen maakt in de betonmolen heb ik al 4 kruiwagens gemaakt met de hand. Als jij je betonmolen zit uit te kuisen ben ik al lang bezig met te eten.

Betonmolen voor stabilisé af te draaien is niet efficient en zeker niet rapper of beter gemengd.

 

https://www.bouwinfo.be/forum/ruwbouw/funderingen-en-kelders/hoe-stabilisé-maken-met-betonmolen?page=1

 

https://www.bouwinfo.be/news/tuin/rondom-het-huis/doe-het-zelf-stabilisé-maken?utm_source=bouwinfo.be&utm_campaign=zelf-stabilis%C3%A9-maken&utm_medium=forum-inline&utm_content=hoe-stabilis%C3%A9-maken-met-betonmolen

 

10 cm kan als er geen zwaar verkeer over komt, 

15 cm is perfect

 

Kift kan geen kwaad

 

@ Jan 007 , Hoe kom je op het idee om de sleuf te laten vollopen met water om aan te dammen?

Aanwateren gebruik je op het moment dat je werkt met grotere brokken puin en je wil dat deze goed worden ingesloten met cement of met stabilisé. Maar hier werk je met fijn puin dus ik zie het nut niet.

 

Doe je dit met je stabilisébed dan mag je er verdomt zeker van zijn dat je terug opnieuw mag beginnen. In het slechte geval is je bedding naar de genou ( putten en ongelijk) en anders zal de cement uit de stabilisé lag zijn uitgespoelt. 

Dus doe inwateren als je grote brokken puin hebt liggen ( >60mm ) en zorg ervoor dat je na het inwateren nog een bed van 10-15 cm stabilisé kunt steken. 

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
255 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@ luk

water voor verdichting onderlaag (puin/zand), niet voor stabilise (inderdaad cement spoelt weg)

 

afbeelding van Enk
Lid vanaf: 23/03/2011
12162 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dat opvullen met grond is geen goed plan.

Je kan dat niet verdichten. Of je moet echt uwe grond fijn'gemalen' hebben en dan laten inklinken zoals Jan007 zegt.

afbeelding van steven86
Lid vanaf: 07/06/2017
2 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Kan ik die stabilisé ook over 2 dagen doen of is het beste dat je alles in 1 keer doet en een mooi geheel hebt? Nu met de feestdagen niet zoveel tijd en nog met de vroege werken, snel donker... Als ik dat over 2 dagen verdeel, kan dat kwaad? 

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
12632 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dacht al dat je dit bedoelde. 

Kwam alleen raar over hoe je het zei

lol

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
255 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

stabilise die je maakt moet je opgebruiken zelfde dag (blijft geen 2 dagen goed)

dus niet alle stabilize in 1 keer maken dan 

in 2 dagen werken geen probleem

bij regenweer ga je ook niet kunnen werken