Betonnen regenwaterput 10.000 L komt omhoog en verknalt terras

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Thorgal
Lid vanaf: 02/03/2007
1262 berichten

De vraag is elders gesteld: komt een betonnen regenwaterput van 10.000 L naar omhoog?

Het antwoord is; ja, hij kan naar omhoog komen, ook als hij nooit helemaal leeg komt.

Soit.

Dat ding is dus bezig mijn mooie terras naar de vaantjes aan het helpen. Als je goed kijkt, of je legt er een regel op, zie je dat die t.o.v. het omliggende niveau 2 a 3 cm omhoog is gekomen. Voegen barsten, tegels liggen omhoog en breken, afvoergoot wordt weggeduwd. (Deze winter wordt fataal, vrees ik.)

Boven de regenwaterput ligt nog zo'n 20 cm (mss. 30 cm) van onze geliefde zeer zware kleigrond, daarop ligt dan de stabilise, waarop het terras (keramische tegels - nee, bedankt, nooit meer) in de mortel.

Soit.

Als ik binnen een paar jaar mijn moed bijeengeraapt heb: hoe moet die kerel dan voor eeuwig kopje onder geduwd worden?

Reacties

afbeelding van VdE
Lid vanaf: 16/09/2012
415 berichten
Rapporteer

Is het mogelijk om foto's te plaatsen?

Wat is de opbouw van de ondergrond voor het gedeelte naast de put? Kan het soms zijn dat het omliggende gedeelte gezakt is? 

afbeelding van Thorgal
1262 berichten
Rapporteer

Dat kan.

De put ligt voor 2/3 onder het terras en voor de rest onder het gazon. (Vandaar dat ie de afvoergoot wegduwt van het terras.)  Er is inderdaad een "zink" van mss. 10 cm in het gazon geweest, maar dat heb ik beetje bij beetje opgevuld.

Ik zal zo snel mogelijk foto's posten. (ben overdag niet thuis en des avonds is het donker.)

afbeelding van jonasv
Lid vanaf: 04/06/2014
689 berichten
Rapporteer

hoeveel tijd zat er tussen het plaatsen van de put en het plaatsen van het terras?

afbeelding van Thorgal
1262 berichten
Rapporteer

Ai. Exact weet ik het niet. Ik denk 'n tweetal jaar. Hij is erin _gegooid_ voor de ruwbouw en ik heb er zeker het eerste jaar dat we er woonden geen terras over gelegd, net om de grond te laten zakken. ("_gegooid_" omdat ik bvb. naderhand gehoord heb dat sommige firma's er een stabilisé onder steken. Dat is zeker niet gebeurd.)

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
15644 berichten
Rapporteer

Het gewicht van de put + x liter water is dus te weinig om tegendruk te geven aan het grondwater.

Ofwel meet je dit uit en zorg je ervoor dat je extra gewicht ( beton) in de put stort  zodat de put zwaarder weegt dan de opwaartse waterdruk.

Nadeel je verliest  xxx liter water. 

Ofwel breek je alles op en plaats je een ringdrainage rondom de put en terras zodat je het waterpeil verlaagd. Deze oplossing is strontduur.

Niemand bij de plaatsing gemerkt dat het grondwater daar hoog stond?

afbeelding van timvdv
Lid vanaf: 29/09/2009
12 berichten
Rapporteer

Ben je zeker dat de Put omhoog komt?
Mogelijks is je terras aan het zakken, je zit met geroerde kleigrond rond je put en gebouw.

1 à 2 jaar voor klei is niet voldoende om terug in "rusttoestand" te komen, als je dan gewicht( zoals een gebouw of terras) op plaats zal deze versnelt verzakken.

De stabilisé onder een put is voornamelijk om deze gemakkelijker recht geplaatst te krijgen. De meeste beton putten hebben een groot genoeg oppervlakte voor de gond draagkrachtig te zijn.

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
3021 berichten
Rapporteer

ik denk ook eerder terras gezakt dan put omhoog

gebruik je dat regenwater put? (maw komt deze soms (half) leeg?) zolang hij vol staat zal het gewicht altijd meer zijn dan de opwaartse kracht

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
15716 berichten
Rapporteer

Als je goed kijkt, of je legt er een regel op, zie je dat die t.o.v. het omliggende niveau 2 a 3 cm omhoog is gekomen.

Je moet niet meten naar het omliggende niveau want dat is geen vast gegeven ! Je moet meten naar vaste punten aan uw woning, bijvoorbeeld de deurdorpel op de voegen van de gevel.

Er is inderdaad een "zink" van mss. 10 cm in het gazon geweest, maar dat heb ik beetje bij beetje opgevuld.

Het is dus duidelijk dat de ondergrond zeer veel is gezakt. Diezelfde (geroerde) ondergrond zit ook nog onder uw terras.

Daarentegen is de ondergrond waarop de put steunt veel dieper en zo goed als zeker ook veel vaster en ongeroerd.

Met andere woorden alles is gezakt behalve de put, die is op dezefde hoogte blijven steken.

Het feit dat de gazon 10 cm is gezakt en het terras maar 2 cm heeft wellicht te maken met de stabilisélaag die wat weerstand biedt. Naar mijn gevoel kan die echter nog verder zakken met de tijd.

Het zou me ten zeerste verbazen dat zulke put met daarop minstens 40 cm belasting van kleiaarde, stabilisé en vloerafwerking zou kunnen omhoogkomen temeer omdat er wellicht zo goed als altijd ook nog minstens 20 cm water in zal zitten. Dat lijkt mij enkel maar mogelijk indien het grondwaterpeil amper onder het maaiveld gelegen is.

omdat ik bvb. naderhand gehoord heb dat sommige firma's er een stabilisé onder steken. Dat is zeker niet gebeurd.)

Dit kan nooit een oorzaak zijn !

Ik denk dat iedereen het hier over eens is en dat je een probleem hebt met een zakkend terras ipv een stijgende put.

afbeelding van Thorgal
1262 berichten
Rapporteer

Bedankt voor de reacties, hoor. Sorry dat ik niet gereageerd heb, maar ik lag de laatste vijf dagen in bed met de fles antibiotica op het nachtkastje.

Als effectief het terras zou zijn gezakt, dan is er wellicht maar één enkele definitieve oplossing zeker? Alles uitbreken en opnieuw beginnen?

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
9819 berichten
Rapporteer

eerst wachten tot het niet meer zakt...

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
8028 berichten
Rapporteer

Als je put zou gestegen zijn dan zijn al je afvoerbuizen die erop aangesloten waren ook mee omhoog geduwd. Je toekomende leidingen zullen dus niet meer afhellen naar de put, maar weg van de put. Dat kan je snel controleren door er een waterpas in te houden (zullen vol staan met water als het zo is). Dan weet je direct of de put gestegen is of je terras gezakt.

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

afbeelding van Thorgal
1262 berichten
Rapporteer

Merci voor alle feedback.

'k Zal me dus eens op mijnen buik moeten leggen, maar ik heb eerst nog wat andere katjes te geselen.