afwatering en type terras

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van nickdd
Lid vanaf: 01/02/2013
447 berichten

Hallo,

Onze oprit wordt iets vroeger dan verwacht aangelegd en daarom zou ik ineens graag de voorbereiden werken/ondergrond voor het terras in orde te willen krijgen om later niet meer met kranen en vrachtwagens op de oprit te moeten zijn.

Hieronder een plannetje van het terras met bijkomend nog wat paden van het huis (oranje) naar garage (lichtblauw).

Mijn concrete vragen/problemen:

1) Het terras zit tussen 2 grote schuiframen en ik denk dat het mooiste is om het terras vlak te houden. Als je 1 a 1.5 cm/m afschot rekent kom ik altijd snel onder het schuifraam terecht (waar gewoon de epdm zichtbaar is) of op een diagonaal. Dat lijkt me gewoon te zichtbaar en ook niet praktisch?
Ik denk daarom aan grotere tegels op pootjes/tegeldragers met een open voeg.
=> zijn er grote nadelen aan zo'n systeem?  Liggen de tegels dan ook vast genoeg?

2) Wat neem ik best als onderlaag voor steun en afwatering als ik met tegeldragers werk?  Ik dacht aan stabilisé met afschot van 1cm/m. Moet dat stabilisé van 200kg/m³ zijn of meer/minder? + hoe dik moet die laag zijn?
Dat is dan gewoon uitgraven en rechtstreeks stabilisé op de ondergrond of moet daar nog iets onder van steenslag?

3) Qua afwatering zou ik alles naar 1 kant laten aflopen en aan de graskant kan ik nog een drainagebuis voorzien. Die kan in eenvoudig aansluiten op de regenwaterafvoer die er reeds ligt.  Lijkt dit idee goed genoeg?

4) Ik weet nog niet welke tegels of tegeldragers. De voorkeur gaat uit naar grote tegels 120x60 (of voor het grote terras 100x100 ofzo). Ik weet dus nog niet hoe dik ze zullen zijn.  Hoe diep onder de rand van mijn schuifraam zou ik de ondergrond beginnen aanleggen? de andere kant zal dan 9 cm dieper zitten door afschot.

5) voor de paden lijken het aparte tegels 120x60 te worden die lokaal dan wat in stabilisé gelegd worden en er dan vervolgens gras of grind tussen zal komen. Zijn hier speciale aandachtspunten of is daar 15 cm stabilsé onder de tegel ook ruim voldoende?

Nog een foto van de situatie hieronder: blauwe stuk: hoofdterras, rode pijlen richting voorstel afwatering en groen: drainagebuis en aansluiting op regenwaterafvoer (dat is eentje die naar de overloop van de put gaat ipv de put zelf omdat het eentje is van het balkon dat er boven zit)

Ik kijk uit naar jullie advies!

 

 

Groeten,
Nick

Reacties

afbeelding van nickdd
Lid vanaf: 01/02/2013
447 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Vergeten vermelden: ons huis is volledig onderkelderd, er werd dus een grote bouwput gemaakt en de grond werd dan weer aangevuld langs de kanten van de ramen. Dit is ondertussen 2,5 jaar geleden.
Maar dat zal zich vermoedelijk nog altijd wel wat zetten. Is stabilisé dan wel voldoende of zou ik met een betonplaat moeten werken als ondergrond ?

Gr,
Nick

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
16108 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Waarom denk je dat een betonplaat steviger gaat zijn ? Als dat verzakt door de aanvulling, dan pas ga je problemen hebben. Trouwens moest het niet verzakken dan heb je sowieso problemen met een betonplaat dat geen water doorlaat.

Je zal eender welke funderingslaag je steekt , je funderingsleuf best aandrillen met een stamper ( wacko) zodat deze goed verdicht is.

Voor een terras op tegeldragers volstaat een stabilisé van  verhouding 150 kg cement op 1 m² rijnzand , afgedrild, onder helling van 1% en afgereid. dikte cc15 cm na afdrillen.

In zo'n situatie is het logisch om ofwel te werken met een perfect horizontaal  terras of werken met een terras dat diagonaal van de binnenhoek naar de buitenhoek afwatert ( hoe groter de tegels , hoe moeilijker, sowieso moet dan diagonaal een voeg geslepen worden.

 Stabilise van 150 kg cement is voldoende waterdoorlatend en daarom moet je geen aflopen voorzien.

Steenslag zeker niet gebruiken, neem gebroken betonpuin. En dan liefst nog ne 2/20 gene 0 fractie erin.  Als je vreest dat het gewicht van 4 mensen teveel is voor de ondergrond dan moet je betonpuin gebruiken , minimum 20 cm dik.

Grote tegels zijn dus minimum 5 dragers per tegel.

Tegels op tegeldragers nadeel je moet tegels hebben die gesteunt op 4/5 punten niet breken. voegen zijn verticaal, dus inkijk, dus vuil, onkruiden, of zip daar gaat dat briefke van 5€ . Liggen 'los ' kan soms onveilig aanvoelen.

Voordelen : erin en eruit. Ben je ze moe weg ermee. Duur als je draagkrachtige , met hellingscollector uitgeruste tegeldragers moet aanschaffen. Nogal veel prutskes zoals speciale hoekdragers, geveldragers, regelvoegen, en schroefdraadadapters. 

Waarom niet in hout ? Kan je zelfs met verdoken bevestiging maken en je voegen kun je onder helling laten frezen zodat neus en tand niet verticaal staan. (Zie Bfix plus type) 

Afwatering: met stabilisé is er geen goot of drainage nodig. Zeker niet aansluiten op afvoerpijpen, er is al veel te weinig water in onze bodem. Maak dan een grindkoffer.

Als je niet weet wat de dikte is van je eindafwerking dan kun je je funderingen niet steken. Je moet weten welke tegel of hout je neemt.

Voor tegels bepaalt de dikte van de tegel en de grootte welke type drager je kunt en mag gebruiken . NU bij tegeldragers , de professionele kun je per type van klein naar groot . de spoed is meestal tussen de 1 cm en de 10 cm hoog.  Enigste VAST punt in gans je funderingsopbouw is de waterkering in de gevel, daar blijf je ONDER;

Stapstenen met een een steen van 60 cm breed ?? Sorry hoor maar rekening houdend met de stap van een volwassenen zit je TUSSEN de tegels onderling met 4 cm ... is dat nog de moeite dan om stapstenen te zetten? 

 

 

 

afbeelding van nickdd
Lid vanaf: 01/02/2013
447 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

lukanar schreef:

Waarom denk je dat een betonplaat steviger gaat zijn ? Als dat verzakt door de aanvulling, dan pas ga je problemen hebben. Trouwens moest het niet verzakken dan heb je sowieso problemen met een betonplaat dat geen water doorlaat.

De draagkracht van de grond  is meer dan ok, heb nog het rapport liggen van de sondering. 

Je zal eender welke funderingslaag je steekt , je funderingsleuf best aandrillen met een stamper ( wacko) zodat deze goed verdicht is.

Als de mannen van de oprit bezig zijn ga ik ze hier dat stukje ook nog eens laten aandrillen. Het ligt er nu wel al 2,5 jaar en bij de plaatsing van de ramen is er ook met kraantje over gereden, zo zot veel zal het denk ik ook niet meer zakken.

In zo'n situatie is het logisch om ofwel te werken met een perfect horizontaal  terras of werken met een terras dat diagonaal van de binnenhoek naar de buitenhoek afwatert ( hoe groter de tegels , hoe moeilijker, sowieso moet dan diagonaal een voeg geslepen worden.

Perfect horizontaal lijkt me hier het beste, zo'n diagonaal vind ik persoonlijk ook maar niets. We zullen dus voor horizontaal gaan.

 Stabilise van 150 kg cement is voldoende waterdoorlatend en daarom moet je geen aflopen voorzien.

Steenslag zeker niet gebruiken, neem gebroken betonpuin. En dan liefst nog ne 2/20 gene 0 fractie erin.

Wat is het probleem met steenslag voor deze toepassing? Ik denk niet dat de draagkracht een probleem is, misschien mag er direct stabilisé op de volle grond, of is dit af te raden?

Waarom niet in hout ? Kan je zelfs met verdoken bevestiging maken en je voegen kun je onder helling laten frezen zodat neus en tand niet verticaal staan. (Zie Bfix plus type) 

Dat is ook nog een optie, alleen vrezen we dat het qua onderhoud meer werk vereist. Aan de gevels hebben we ook reeds hotwood essen hout, mogelijk ook een optie voor het terras. Ik bekijk het!

Afwatering: met stabilisé is er geen goot of drainage nodig. Zeker niet aansluiten op afvoerpijpen, er is al veel te weinig water in onze bodem. Maak dan een grindkoffer.

dat maakt het nog makkelijker, we hebben ook nog nooit plasvorming gehad dus hoeven we het dan niet complex te maken. Enige voorbehoud was dat als er nu een afschot voorzien wordt er een pak water direct naar de kant zal spoelen voor het door de stabilisé dringt, maar dan kan (achteraf) nog altijd een grindkoffer voorzien worden zoals je aangeeft.

 

Als je niet weet wat de dikte is van je eindafwerking dan kun je je funderingen niet steken. Je moet weten welke tegel of hout je neemt.

We gaan de tegel (of hout) keuze nog niet tijdig kunnen maken. Ik zag dat je bij veel tegeldragers toch wel redelijke afstanden kan overbruggen. Sommige tegels zijn 2 cm dik, andere direct 5 cm.
Kan ik hier niet met de dikste maat rekenen om toch alles al de boel af tot de stabilisé te kunnen leggen?

Ik zag tegeldragers die vanaf 2 cm starten, en tegels van 5 cm zijn al redelijk dikke + dan cm extra buffer.  Dan zou ik 8 cm onder afgewerkte terrasvloerpas kunnen starten, 9 cm dalen (1% helling) en op diepste dus op -17 cm eindigen. Die systemen kunnen die afstanden wel overbruggen zo te zien.
Bij hout komen er dan gewoon dikkere balken onder?

 

Stapstenen met een een steen van 60 cm breed ?? Sorry hoor maar rekening houdend met de stap van een volwassenen zit je TUSSEN de tegels onderling met 4 cm ... is dat nog de moeite dan om stapstenen te zetten? 

Hier had ik helemaal nog niet over nagedacht. Zijn er regens richtlijnen naar ergonomie voor de hart-op-hart afstand van de stapstenen?  Net eens in de living gemeten en denk ikzelf aan iets van 65 a 70 cm per stap zit, vrouw & kind 61 cm.
Tegels van 30 breed & 30 tussenafstand zijn dan misschien wel beter voor die paadjes.
Aansluiting tussen garage en huis zal ik dan zonder onderbreking doen.

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
16108 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dat sonderingsrapport is voor de woning, niet voor de tuin. Trouwens je funderingssleuven zijn toch uitgegraven en daarna aangevuld ? 

Laat die betonplaat maar achterwege, is echt niet nodig.

Kraantje over een aanvulling van een funderingssleuf ?? Ik kan mis zijn , maar enkele jaren gelden moesten we bij een woning van de jaren 60 de tuin gaan heraanleggen. De eigenaar kloeg dat zijn kassei wegzakte. We hebben naast de woninng de kassei weggehaalt en daar met de trilstamper even opgegaan? We hebben met 2 man onze trilstamper uit de sleuf moeten trekken , was zo eventjes een kleine meter de grond ingezakt. Dus laat die klinkermannen even met een trilstamper naast de gevel gaan. Je zult verschieten hoe diep dat ze nog stampen.

Steenslag kan door de dooi-vorstcyclus verder verpulveren. dit wil je echt niet meemaken onder je terras. Is hier al regelmatig aan bod gekomen. Betonpuin van 2/20 of 2/40 heeft geen last van vorst-dooicyclus. Stabilisé mag dadelijk op de volle grond. Voorwaarden , de bodem moet vrij zijn van organisch materiaal. Dus takken, gazon, humuslaag, onkruiden , de bovenste 10-15 cm van de bodem verwijderen. EN je moet je bodem drilen voor je de funderingslagen aanbrengt.

Voor een terras in hout, zeker geen zacht hout nemen zoals essen. Beter is dat je hiervoor hardhout neemt. Qua onderhoud is hout het zelfde als een terras in tegels. 

Pak water ??? Hoe groot is dat terras dan ? 

Tegeldragers van Bera gaan van 1 cm dik tot 150 cm hoog in stappen van 1cm tot 25cm. Je moet geen dikkere balken steken , je balken worden op hoogte gezet met spie of met terrasdragers.

Je hebt de belangrijkste maat al zelf gevonden. Enkel opletten dat je met je stap niet op de rand van een tegel komt. 

 

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
16203 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik volg voor het grootste deel de opmerkingen van Lukanar. Enkel over het al dan niet gebruiken van steenpuin zullen wij het blijkbaar nooit eens worden, ik zie daar zeker geen probleem. Soit.

Dus de uitleg van lukanar en uw wensen volgende zou ik wellicht ook kiezen voor een waterpas liggend terras op tegeldragers en met open voegen. Wel zien dat de tegeldikte, het formaat en het aantal tegeldragers in verhouding zijn. Open voegjes hoeven niet meer dan 5 mm te zijn en dan zal je daar ook niet doorheen kunnen kijken naar die donkere ruimte er onder.  Ik zou wel de stabilisé afhellend van de woning weg leggen.

Het grote voordeel van die tegeldragers en dus de open voegjes is dat je het terras volkomen waterpas kunt leggen en dat je niet gebonden bent aan de hoogte van de waterkering in de  muur.

 

 

afbeelding van nickdd
Lid vanaf: 01/02/2013
447 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dank voor jullie feedback. Ondertussen volledig overtuigd dat we het met tegeldragers zullen doen.
Het gevoel dat ze wat losliggen zal ons niet storen, en moet grote zware tegels zal dat denk ik ook wel meevallen.

Afwatering is dan ook geen probleem, nu dringt het op die plek ook gewoon direct in de ondergrond.

Ik moet enkel nog eens nadenken over een niveauverschil waar ik de aansluiting met achterdeur huis en deur garage wil maken, maar komt wel goed.

thx.

Nick

afbeelding van nickdd
Lid vanaf: 01/02/2013
447 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik heb nog een bijkomend vraagje:

  1. Iemand zei me dat bovenop de stabilisé er vaak nog een mooi laagje chape komt omdat dit mooier te leggen is en daarop dan de tegeldragers kunnen komen. De chape zou best ook gelegd worden als de stabilisé nog moet uitdrogen.
    => mij leek gewoon dat die pootjes op de stabilisé zouden steunen en dat voldoende was?  De chape zal ook niet extra sterkte brengen lijkt me.
     
  2. We wensen graag met grote tegels (1m x 1m) te werken. M'n vloerder zei dat hij al gemerkt had dat bij grote keramische tegels van 2 cm dik ze soms wat schotelen. Als je ze dan vlak legt durft er in midden dan wat water blijven staan.
    => ervaring mee?  Ipv keramische heb ik ook al van die dikkere betontegels gezien (5-6 cm dik). Mogelijk hebben die dat probleem niet?
     
  3. Ipv stabilisé bestaat er ook drainerende beton: is dat aan te raden of net niet?  Zoals hierboven aangehaald heb je met beton misschien net grotere problemen mocht er toch iets verzakken.  Qua onderlaag zou het steenslag type IIa worden, dat als onderlaag voor wegenbouw wordt gebruikt. Op basis van gebroken betonpuin en met cement in.

Nog tips?

Gr,
Nick

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
16108 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

nickdd schreef:

Ik heb nog een bijkomend vraagje:

  1. Iemand zei me dat bovenop de stabilisé er vaak nog een mooi laagje chape komt omdat dit mooier te leggen is en daarop dan de tegeldragers kunnen komen. De chape zou best ook gelegd worden als de stabilisé nog moet uitdrogen.

DE grootste onzin die ik in mijn 60 jaar al gehoord heb !!!

Negeer dit 100% , trouwens al die adviezen die afkomstig zijn van deze bron, NEGEREN !

Een tegeldrager heeft een voet van cc 20 cm ( de goede) dus die draagkracht is meer dan voldoende op stabilisé of gebroken aangedrild betonpuin of zelfs op aangedrilde aarde.

Je gaat niet mortelen ! Je gaat met tegeldragers werken.

 

=> mij leek gewoon dat die pootjes op de stabilisé zouden steunen en dat voldoende was?  De chape zal ook niet extra sterkte brengen lijkt me.

2;We wensen graag met grote tegels (1m x 1m) te werken. M'n vloerder zei dat hij al gemerkt had dat bij grote keramische tegels van 2 cm dik ze soms wat schotelen. Als je ze dan vlak legt durft er in midden dan wat water blijven staan.
=> ervaring mee?  Ipv keramische heb ik ook al van die dikkere betontegels gezien (5-6 cm dik). Mogelijk hebben die dat probleem niet?

Klopt. Hoe goedkoper de tegel hoe meer kans dat deze schotelen. 

 

 

3 Ipv stabilisé bestaat er ook drainerende beton: is dat aan te raden of net niet?  Zoals hierboven aangehaald heb je met beton misschien net grotere problemen mocht er toch iets verzakken.  Qua onderlaag zou het steenslag type IIa worden, dat als onderlaag voor wegenbouw wordt gebruikt. Op basis van gebroken betonpuin en met cement in.

Mag je doen maar ik zie geen enkele meerwaarde , integendeel in het gebruik van drainbeton. 

Je moet sowieso zorgen dat je ondergrond draagkrachtig is !! DUS uitkofferen van het oppervlak. AANDRILLEN van de bodem !!! En dan stabilisé of betonpuin of drainbeton of breekzand of zavel of de moederaarde en AANDRILLEN ONDER de vastgelegde pas .

 

Nog tips?

Gr,
Nick

 

afbeelding van nickdd
Lid vanaf: 01/02/2013
447 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

bedankt voor de feedback, ik vond het verhaal met het laagje chape ook maar vreemd.

Wat we dus gaan doen:
- 40-50 cm uitgraven en aandammen
- 15 cm steenslag type IIa en aandammen
- 15 cm stabilisé
- op hoogste punt: 10 cm onder afgewerkte pas starten: dan kan ik tegels nog kiezen
- laagste punt: op min 19 cm

Als ik het terras nog niet direct kan leggen (moet nog tegels kiezen/bestellen): kan ik dan best de stabilisé met bouwfolie afdekken?

gr,
Nick