• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

aftrillen stbilise / klinkers zonder kantopsluiting

Lid geworden
16 jan 2009
Berichten
179
Waarderingsscore
0
Punten
0
Halllo,



Voor opritten zegt iedereen dat het verstandig is im kantopsluitingen te gebruiken. Voor terras/tuinpad doet bijna niemand dit. Als ik het goed begrepen heb kan je de klinkers aftrillen door een houten balk vast te zetten tegen de klinkers.

Mijn vraag is, hoe kan je de stabilise mooi aftrillen als daar geen kantopsluiting is ? Die zal dan toch in een zak naar beneden gaan aan de randen ?





gr
 
Lid geworden
5 jan 2011
Berichten
190
Waarderingsscore
0
Punten
0
Normaal is een klinkerpad uitgegraven..

Je doet er een laag van 8cm stabilisé in .. trilt aan.

(da kan da da aan de randen schuin gaat 'who cares')

je doet op de samengedrukte laag, nu een laag van 3-4 die je gelijktrekt,

legt hier de klinker op.. PAS DAN tril je opnieuw af.



Deze keer met de houten plank aan de zijkanten bvb (er zijn nog manieren)

en met een rubbere mat onder de trilplaat.



En WELK WAS JOUW VRAAG van schuine stabilisé randen?



PS: Als de stabilisé & klinkers boven het grondniveau liggen, dan gebruik je de afboordingplank van in het begin. ma dit komt normaal ni voor..

normaal niveleren ze eerst de grond, dan pas klinkerwerken!
 
Lid geworden
16 jan 2009
Berichten
179
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ok, even wat meer uitleg. De klinkers zullen gelegd worden zoals vandemoortel voorschrijft (maar ook Luc vb.) . (http://www.vandemoortel.be/nl/index.php?id=39) De klinkers worden in 2 stappen gelegd. Eerst de stabilise en de dagen/weken er na de klinkers. De voornaamste reden waarom is omdat ik de werken alleen moet doen.

Werkwijze:

- stabilise leggen / aftrillen / afreien

- dagen erna komt daar een straatlaag van 3 cm lommelzand op + de klinkers

- daarna de klinkers nog eens aftrillen samen met wit zand



Door op deze wijze te werken kan ik wat grotere hoeveelheden stabilise in 1x verwerken en is er geen haast bij het leggen van de klinkers zelf.



Vandaar dat ik graag een mooi vlak pakketje stabilise heb waar aan de rand geen verzakkingen zijn. Als je met de trilplaat veel gaat trillen aan de randen kan ik vermoeden dat dit wel gebeurd? Dus mijn vraag is hoe je dat kan voorkomen, in het geval er geen kantopsluiting is.



mvg
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
stabilise breed genoeg leggen. Maar volgens mij heb je toch iets van kantopsluiting nodig. zo niet, gaat die laatste klinkers bij het aftrillen gaan lopen. En aftrillen doe je volgens mij zonder wit zand. Dit veeg je na het aftrillen gewoon in.
 
Lid geworden
15 mrt 2007
Berichten
399
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gewoon bruggen/baddingen langs alle kanten tegen je pas gelegde klinkers spannen door er bvb betonijzers achter te slagen en dan kan je trillen (Deze dienen dus eigelijk als tijdelijke borduren) na het trillen kan je deze dan terug wegnemen en aanstrijken met stabilise.
 
Lid geworden
5 jan 2011
Berichten
190
Waarderingsscore
0
Punten
0
mvanleen wrote:
Werkwijze:

- stabilise leggen / aftrillen / afreien

na het aftrillen nog afreien, da gaat moeilijk gaan.. het afreien is hier totaal niet nodig, daarom dient juist de straatlaag, voor het totaal mooi recht te trekken!

- dagen ernahoeft niet, mag ook direct

- daarna de klinkers nog eens aftrillen samen met wit zand

Dit is een veel gemaakte fout, NOOIT aftrillen MET zand erop.

tijdens het trillen, springen de stenen omhoog en kruipt er dan wit zand onder de klinkers, wat een ongelijke hoogte vd klinkers geeft.
 
Lid geworden
16 jan 2009
Berichten
179
Waarderingsscore
0
Punten
0
@Steven: Als dat zo is waarom schrijft vandemoortel dit expliciet voor in hun werkwijze ?



'Vóór het trillen vult u de voegen tussen de klinkers met zand. Hiervoor kan u zowel wit zand als rivierzand gebruiken. Ook brekerzand is zeer geschikt. Invoegen met brekerzand biedt de mogelijkheid een zandkleur te kiezen dat zeer dicht bij de kleur van de kleiklinkers aanleunt.'



Ook bij Terca lezen we iets gelijkaardig:



'Op de straatlaag worden uiteindelijk de stenen of klinkers geplaatst met voegen van enkele millimeters (min. 3mm). Deze zijn nodig voor het invoegen van zand. Hierdoor komen de stenen vast te zitten. Meng steeds stenen afkomstig uit verschillende paletten of deelleveringen om een mooie schakering te verkrijgen. Voeg de bestrating vervolgens in met duinzand, gekleurd zand, porfier of brekerszand. Daarna vegen en aftrillen (met trilplaat met rubberen schoen). Herhaal dit tot de voeg vol zit.'



Ook Luk schrijft dit voor in volgende post: viewtopic.php?f=37&t=67165&p=693603&hilit=klinkers#p693603



Wat vinden jullie mensen ervan ?



gr
 
Lid geworden
15 mrt 2006
Berichten
2.402
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ Stevn: ik heb jaren klinkers gelegd op een manier waarbij ik het afrijen deed nadat ik de stabilisatie al had getrild.



Trillen-afrijen-klinkeren-aftrillen.



Aftrillen van de klinkers lijkt mij ook het best dat je dat doet voor je het witzand erop doet. Al zou deze werkwijze wel kunnen bij gebakken klinkers die meer spatie laten.

Wij deden het ook soms als de klinkers niet erg maatvast waren en als er wat bredere voegen tussen zaten. Maar dan wel eerst het zand wat inkeren voordat we er met de trilplaat over gingen.

Ongelijk verdelen van zand kan voor hoogteverschil zorgen na het trillen.



Voor de TS.



Als je gaat werken zonder afboording zorg je gewoon dat je stabilisatie breed genoeg ligt zodat je kan trillen. Ga je de klinkers trillen zonder afboording, dan zou ik er wat bruggen tegenaan zetten. Achteraf smeer je de klinkers aan met de stabilisatie die je te breed hebt zitten.
 
Lid geworden
5 jan 2011
Berichten
190
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ mvanleen : Wat fabrikanten voorschrijven hebben we al veel mee gelachen.

Ook is het meestal steeds dezelfde tekst op heel hun assortiment.

(kleiklinkers, tegels, betonklinkers, ... )

Ook NU lach ik weer als ik lees van die voeg 3mm, klinkers worden ALTIJD los tegen elkaar geplaatst NOOIT met een voeg.

En als deze uitleg voor tegels is, wordt er NOOIT gedrilt OP de tegels.



Wat Lukanar voorschrijft ben ik gaan lezen, want luk is een kenner en dit is ook al veel gebleken.

Veel zal afhangen van de manier waarom het aangeleerd is en de ervaringen die we al gehad hebben.



Ook werken wij nooit met dit lommel zand zoals Luk voorschrijft,

bij leggen:

1. steenslag (als het niveau van de dorpel dit toelaat, gaan hiervoor nooit 50cm onder het niveaulaag uitgraven.)

(doch als ik vocht tegenkom op een diepte van 30cm zou ik het wel doen, maar dit is nog niet gebeurd.)



2. Stabilisé altijd minimum:

- 25cm opritten,

- 15cm terrassen klinkers, 20cm tegels

- 10cm padjes



3. los tegenelkaar geplaatste klinkers



4. wit zand



Met als werkwijze:



Uitgraven,

stabilisé,

drillen,

straatlaag stabilisé 3-5 cm (daar wij niet afreinen na het drillen schommeld dit tss 3 en 5cm de straatlaag),

klinkers,

drillen met rubber mat,

zand,

borstelen, borstelen, borstelen, :eek:)
 
Lid geworden
16 jan 2009
Berichten
179
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag iedereen,



Bedankt iedereen voor de zeer goede en vooral bruikbare antwoorden !

Thieuke: ben ook van plan uw methode voor afreien te gebruiken :)

Steven ik vermoed als je stabilise trilt en dan een vleilaag stabilise gebruikt dat de eerste laag nog niet zal uitgehard zijn? Of kan dat geen kwaad ?

T'is mij vooral te doen om op't gemak te kunnen werken aangezien ik alleen ben. Iaw ene dag stabilise, andere dag klinkers. Het enige dat tijdskritisch is is het uitharden van de stabilise en als ik dat kan vermijden door met een vleilaag in lommelzand te werken is dat mooi meegenomen natuurlîjk.



gr
 
Lid geworden
5 jan 2011
Berichten
190
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je met stabilisé werkt, mag de onderlaag opharden..

de bovenlaag/straat laag NIET vóór je de klinkers aftrilt..



lommelzand, porfier, oa kan je ook gebruiken als de straatlaag om mooi vlak te reien,

ik vind het alleen een gevaarlijkere keuze als je reeds niet met kantopsluiting werkt.

Zie dat je dan met stabilisé een schuin vlak aanstrijkt tegen de klinkers.

zodat het zand niet zal wegspoelen door de regen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
amen.

:lol: :lol:



De spraakverwarring zit hem in het zinneke '- daarna de klinkers nog eens aftrillen samen met wit zand '



Zoals Stevn zegt :

Na het klinkeren, wit zand inkeren, keren, keren, keren, keren ,,,,dan alles proper maken en dan pas de klinkers drillen. Na het drillen terug bezanden. Voegen moeten vol komen. En laat dat wit zand lang genoeg liggen !!!

Drillen met zand op de klinkers is nefast, je krijgt golven in de klinkers.



Bij terca kan er inderdaad met 3 mm voeg gewerkt worden, dit zijn dan de pseudo- mozaiks en/of kassei of imitaite hollandse oude kleiklinkers . Deze stenen zijn konisch dus de onderkant zit stotend tegen elkaar en vanboven heb je een voegske van 3mm.



als je wil werken zonder boordstenen dan is het inderdaad vandoen om de stabilisé breder te leggen dan het werkvlak. Zoals stevn al aanhaalt dan heb je wel een probleem om de laatste klinker vast te zetten want daaronder zit die vleilaag.

Wat wij doen is een dubbele of drie kantlagen in klinkers steken. Waarbij de buitenste kantlaag verdiept komt te zitten, maar ook kops in de stabilisé gestoken (mini- boordsteen) en dan de buitenkant schuin aanwerken en gladstrijken met stabilisé.



luk
 
Lid geworden
15 mrt 2006
Berichten
2.402
Waarderingsscore
0
Punten
0
Stevn wrote:
Als je met stabilisé werkt, mag de onderlaag opharden..

de bovenlaag/straat laag NIET vóór je de klinkers aftrilt..





Dit is een werkwijze ALS je met een straatlaag werkt natuurlijk.



Ik heb nooit anders gewerkt dan onmiddellijk het bed te maken met stabilisatie.

Stabilisatie, aantrillen, afrijen en daarop klinkeren.

Werkt perfect, en niemand gaat mij wijsmaken dat dit geen goede methode is.

Deze methode gebruikten wij voor wegen, stoepen, inritten etc.





Zijn het klinkers die niet erg maatvast zijn, dan kan het goed zijn om alvorens af te trillen wat witzand erover te gooien en dan, zoals lukanar schrijft, zuiver maken, trillen en terug erover gooien.



Als je maatvaste klinkers hebt en je legt ze gewoon tegen elkaar is het overbodig om eerst in te keren alvorens af te trillen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
thieu'ke wrote:
Stevn wrote:
Als je met stabilisé werkt, mag de onderlaag opharden..

de bovenlaag/straat laag NIET vóór je de klinkers aftrilt..





Dit is een werkwijze ALS je met een straatlaag werkt natuurlijk.



Ik heb nooit anders gewerkt dan onmiddellijk het bed te maken met stabilisatie.

Stabilisatie, aantrillen, afrijen en daarop klinkeren.

Werkt perfect, en niemand gaat mij wijsmaken dat dit geen goede methode is.

Deze methode gebruikten wij voor wegen, stoepen, inritten etc.





Zijn het klinkers die niet erg maatvast zijn, dan kan het goed zijn om alvorens af te trillen wat witzand erover te gooien en dan, zoals lukanar schrijft, zuiver maken, trillen en terug erover gooien.



Als je maatvaste klinkers hebt en je legt ze gewoon tegen elkaar is het overbodig om eerst in te keren alvorens af te trillen.



@ thieu, een volledig bed van stabilisé zonder vleilaag is inderdaad ook een perfecte manier.



ik verkies echter de methode met een vleilaag, omdat je naderhand bij een wijziging, een herstelling, een extra leiding of inbouw van lampen- What ever-- je de klinkers ongeschonden en proper er uit kunt halen zonder aangekoekte stabilisé aan de klinkers en begint maar deze proper te steken.

Als wij klinkers moeten uitbreken omdat alles wordt veranderd en of gewijzigd en deze klinkers liggen in direct kontact met de stabilisé, dan wordt alles zonder pardon afgevoerd naar de breker.= extra meerkost en verloren materiaal.

Liggen ze op een vleilaag dan lukt het ons of onze klant, om deze klinkers nog te verkopen op de 2 hands markt en heeft onze opdrachtgever een fijn bedrag uitgespaard en materiaal gerecupereerd.



luk
 

2F@ST4U

Lid
Lid geworden
22 jun 2007
Berichten
675
Waarderingsscore
1
Punten
16
@Lukanar: wat gebruik jij dan als samenstelling voor de straatlaag? Is dit niet ook gewoon stabilisatie?



Besides that... is het echt afgeraden om de klinkers gewoon in het zand te leggen ipv op stabilisee? Ik wil ze namelijk net als zovelen hier zelf gaan leggen omdat ik best wel handig ben. Maar ben ook bang dat ik 50m² a 15cm dik stabilisee niet op één dag verwerkt ga krijgen.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
2F@ST4U wrote:
@Lukanar: wat gebruik jij dan als samenstelling voor de straatlaag? Is dit niet ook gewoon stabilisatie?



Besides that... is het echt afgeraden om de klinkers gewoon in het zand te leggen ipv op stabilisee? Ik wil ze namelijk net als zovelen hier zelf gaan leggen omdat ik best wel handig ben. Maar ben ook bang dat ik 50m² a 15cm dik stabilisee niet op één dag verwerkt ga krijgen.





Als het een oprit is van bvb 4.5 bij 11 dan is dit zeker te doen hoor in 1 dag. Als de vrachtwagen al direct in de uitgegraven zone kan storten dan heb je nagenoeg geen "kruiwagenwerk".

Probeer af te spreken met de stabilsé leverancier om tijdig te beleveren.

Zorg dat de stenen al verspreid staan rond de put ...



Kanten aanwerken kan in principe nog 's anderendaags ... eventueel wat "inslaan" met een hamer.



k.b.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
2F@ST4U wrote:
@Lukanar: wat gebruik jij dan als samenstelling voor de straatlaag? Is dit niet ook gewoon stabilisatie?.

Als je met de straatlaag de vleilaag bedoelt is dit lommelzand

Als je geen vleilaag gebruikt is de straatlaag stabilisé à 150kg Cement/1m³ RIJNZAND



2F@ST4U wrote:
Besides that... is het echt afgeraden om de klinkers gewoon in het zand te leggen ipv op stabilisee? Ik wil ze namelijk net als zovelen hier zelf gaan leggen omdat ik best wel handig ben. Maar ben ook bang dat ik 50m² a 15cm dik stabilisee niet op één dag verwerkt ga krijgen.



Er zijn diverse topics waar we de opbouw van een cunnet( koffer) voor verschillende doeleinden uitvoerig hebben beschreven.

luk
 

Andy78

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2007
Berichten
1.293
Waarderingsscore
0
Punten
36
Wat me nog steeds wat onduidelijk is ivm dat aftrillen van de klinkers op het einde (hoeveel filmpjes van fabrikanten ik ook al bekeken heb) :

Je trilt eerst een dikke onderlaag stabilisé af.

Is het die laag die je dan afreit om de klinker op te leggen (wat volgens mij moeilijk is want dat is keihard na het trillen), OF rei je dan een los laagje van een 3-tal cm af wat totaal niet is aangedrukt.



Indien het laatste geval : hoeveel zakken de klinkers dan nog als je erover gaat met de trilplaat (80kg) ?

Het is wel van belang want ik zou willen uitkomen op de pas van mijn terras dat er nu al ligt.

Te hoog kan ik wellicht wat corrigeren maar te laag (onder de boordsteen) uitkomen zou nog slechter zijn.



Geen risico op putten als je met die trilplaat nog over de klinkers gaat die in een zacht bed van enkele cm stabilisé ligt ?
 
Lid geworden
2 jan 2009
Berichten
3.425
Waarderingsscore
1
Punten
0
Andy78;1849511 wrote:
Wat me nog steeds wat onduidelijk is ivm dat aftrillen van de klinkers op het einde (hoeveel filmpjes van fabrikanten ik ook al bekeken heb) :

Je trilt eerst een dikke onderlaag stabilisé af.

Is het die laag die je dan afreit om de klinker op te leggen (wat volgens mij moeilijk is want dat is keihard na het trillen), OF rei je dan een los laagje van een 3-tal cm af wat totaal niet is aangedrukt.

Je moet de aangetrilde laag afreien, anders heb je geen enkele referentie meer van hoogte en zit je sowieso met een hobbel de bobbel terras.



Andy78;1849511 wrote:
Indien het laatste geval : hoeveel zakken de klinkers dan nog als je erover gaat met de trilplaat (80kg) ?

Het is wel van belang want ik zou willen uitkomen op de pas van mijn terras dat er nu al ligt.

Te hoog kan ik wellicht wat corrigeren maar te laag (onder de boordsteen) uitkomen zou nog slechter zijn.

Als je het doet zoals hierboven, zakken de klinkers nog nauwelijks en kan je dus perfect op de hoogte plaatsen die je wil.



Andy78;1849511 wrote:
Geen risico op putten als je met die trilplaat nog over de klinkers gaat die in een zacht bed van enkele cm stabilisé ligt ?

In verzonken deksels leg je geen stabi, maar mortel. Je gaat er dus ook NOOIT op trillen
 

Andy78

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2007
Berichten
1.293
Waarderingsscore
0
Punten
36
Interessante info, maar wat in strijd met wat ik tot nu toe gelezen had (eerst stabilise, aantrillen, 3 cm aanvullen, klinkers erop, klinkers trillen).

Maar het klinkt inderdaad logischer om op een harde verdichte laag te vertrekken.



ps: met de putten bedoel ik geen putten onder de grond of deksels, maar het risico op putten maken door met de trilplaat over de klinkers te gaan



zaterdag zal ik het weten te zeggen :D

thx
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan