Welke verwarming plaatsen in nieuwbouw 2019?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Mielen3891
Lid vanaf: 22/10/2018
29 berichten

Hallo allemaal, 

Voor onze nieuwbouwwoning zijn wij momenteel prijzen aan het vragen voor onze verwarming en sanitair.
Wij gaan natuurlijk werken met vloerverwarming en een lage- temperatuurverwarming.
Eerst ging onze voorkeur uit naar een (lucht/water) warmtepomp (zonnepanelen moeten we toch plaatsen) omdat die EPB gezien zeer gunstig is en er nadien ook een module kan bij geplaatst worden die in de zomer ook actieve koeling mogelijk maakt. (3 - 4 graden uit de woning halen), bij vele vrienden die nieuw bouwden merken we op  dat het daar in de zomer niet aangenaam is omwille van de oververhitting.

Nu hebben we bij verschillende bedrijven/personen offerte gevraagd, maar deze spreken elkaar nogal tegen.
- De ene is volledig pro-warmtepomp, ook voor het aanmaken van het sanitair warmwater. Sanitair warmwater voldoende warm? Wat in de winter met -5°C?
- De andere is nog volledig gas-condensatie icm. zonneboiler.
- Nog een andere zegt dat een warmtepomp, ons een super hoge energierekening gaat bezorgen en voorziet een gascondensatieketel icm een warmtepompboiler.

Volgens ons is het aanmaken van sanitair warm water zeker zo belangrijk als de verwarming, gezien de isolatie.
Is een hybride-systeem interessant? Of wat is volgens jullie op dit moment de beste keuze?
De ganse onzekerheid ivm. de 15-jarige terugdraaiende meter/ slimme meter maakt de keuze er ook niet makkelijker op.
Alvast bedankt!

Reacties

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
14826 berichten
Rapporteer

Misschien eerst eens vertellen wat de warmtevraag van jullie woning is?

Daarmee kunnen we gericht advies geven.

afbeelding van stefand2e
Lid vanaf: 05/04/2006
163 berichten
Rapporteer

Bij ons is het een geothermische WP geworden,  dit omdat we 8000eur subsidie kregen (totaalrenovatie/geen gasleiding)

Was die bonus er niet geweest dan hadden we gewoon gascondensatie genomen, indien goed geisoleerde nieuwbouw zul je toch heel weinig verbruiken.

afbeelding van BartG.
Lid vanaf: 11/02/2012
192 berichten
Rapporteer

Ik ben met die vraagstelling ook lang bezig geweest en er is duidelijke beste keuze helaas, hooofdzakelijk vanwege de onzekerheid zoals je zelf aangeeft en elke situatie (en mensen hun budget) is anders. Sowieso het beste wat je kan doen is je warmtevraag zo laag mogelijk houden (isoleren, isoleren, isoleren...) en je opties openhouden naar de toekomst toe, vloerverwarming op lage temperatuur is dus al goed.

Hier komt een kleine gasketel voor verwarming en een split warmtepompboiler voor warm water, die laatste staat er al. Ik moet geen rekening houden met E-peil dus dan liggen de zaken ook weer anders. Goedkoopste was enkel een gascondenstieketel geweest, maar ik wilde persé een boiler om redenen die ik nu niet ga opsommen, zo ben ik ook niet meer 100% afhankelijk zijn van gas. 

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8747 berichten
Rapporteer

Overhitting moet je meepakken in de ontwerpfase. 

Tevens streven naar een passiefwoning. Want als je zo goed als geen verwarming nodig hebt, maakt het niet zo veel uit. 

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
14223 berichten
Rapporteer

Wat ik van geen kleurpotloden versta , is dat je een nieuwbouwwoning plaats en dat je daarna in de zomer moet gaan koelen met 3-4 graden ( en dat valt nog mee, ken nieuwbouw die binnen temperaturen hebben van 30° en meer)

Volgens mij zit er dan iets fundamenteel fout bij het ONTWERP !

Grote ramen zonder dakoversteek op het zuiden is 9 op10 keer de boosdoender.

Kijk maar naar de talrijke topics hierover.

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
14309 berichten
Rapporteer

Helemaal eens met Mario en Lukanar.

Nieuwbouw en airco nodig = fout ontwerp = foute mindset.

En verder kan ik ook niet anders dan u aanraden om voluit voor passief te gaan zodat je een verwarming met een vlammetje al niet meer nodig hebt.

Weer eens de ervaring dat architecten op dat gebied hopeloos achterlopen.

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26701 berichten
Rapporteer

Volledig eens met laatste berichten en aanvullend,

hoge energierekening heeft NIETS te maken met WP of gas, maar wel de mate van isolatie.

focussen op warm sanitair water is totaal fout, is maar fractie van het totaal

zonneboiler, nog zo een ramp kwa terugverdientijd 

succes, laat zeker het nodige vermogen nog eens weten

afbeelding van art
Lid vanaf: 13/05/2009
711 berichten
Rapporteer

stefan schreef:

Volledig eens met laatste berichten en aanvullend,

hoge energierekening heeft NIETS te maken met WP of gas, maar wel de mate van isolatie.

--> we komen nochtans regelmatig installaties tegen met die klacht . Oorzaak is quasi altijd te herleiden tot slechte programmatie en/of combinatie met lokale thermostaten met verkeerde logica achterliggend .

zonneboiler, nog zo een ramp kwa terugverdientijd 

--> absoluut