Vloerverwarming - temperatuur van water in leidingen

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Flaming Moe
Lid vanaf: 13/03/2006
1414 berichten

Ik weet dat er al een topic over bestaat...heb het ooit gelezen, maar vind het echt niet terug via de zoekfunctie

Mijn vraag : hoe warm mag het water in de leidingen van een vloerverwarming zijn?

Is een temperatuur van 35 graden overdreven?

Reacties

afbeelding van jeter
Lid vanaf: 31/03/2008
5022 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Sorry, maar je antwoordt nergens op mijn vraag. En je gooit allerlei dingen in jouw betoog waar ik helemaal niet over discussieer.

Natuurlijk is "alleen WAR" de beste opstelling. Dat heb ik hier al in 10-talle topics zelf proberen uit te leggen. Ik geloof ook niet in kamerthermostaten en dure regelingen.

En of een pomp nu 24u draait of niet, daar ging mijn vraag ook niet over.

Je moet mij het concept van de WAR ook niet uitleggen denk ik. Ik vroeg alleen naar de temperaturen.

Wat je nu wel zegt, is dat jouw delta T 4 graden is, wanneer warmte wordt toegevoerd. Prima, dat is dus wat ik verwacht had, als je mijn vorige post leest.

Maar als ik dan uw cijfertjes er terug bij haal, dan kan ik nog niet helemaal volgen:

buiten +8 graad

binnen 22,0

stooklijn geeft 22,4 dus wp schakelt in bij 20,4 en uit bij 24,4

Wat wil dit nu zeggen? Dat uw aanvoer 24,4C is bij +8C buiten? Maar dat klopt dan weer niet met uw instelling van 22,4 op de stooklijn.

Dus ik heb eigenlijk nog geen antwoord op mijn vraag Smile

Iedereen hier in het topic kan heel makkelijk een lijstje geven van de verschillende aanvoer (en retour) temperaturen. Alleen bij jou lijkt dat een ingewikkelde vraag te zijn?

afbeelding van F-B
Lid vanaf: 03/08/2006
5086 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

wini;1804691 wrote:
Mijn water blijfd altijd cirkuleren, 24 op 24 uur. Zo werkt een klassike vv opstelling met wp (en ook met gasketel) WAR gestuurd.

Waarom is dat zo ?

Verbruik je dan gewoon niet onnodig energie, met die pomp die blijft werken ?

Als je nl. geen energie toevoegd, dan hoeft dat water toch niet te circuleren ? Of het nu rondgepompt wordt, of niet, het zal toch wel zijn warmte afgeven ?

afbeelding van Smettuh
Lid vanaf: 17/11/2009
2591 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Toch even kwijt dat ik uit ervaring kan stellen dat het blijven verlagen van de watertemperatuur in hedendaagse woningen

Ik heb geen mengkraan en kan niet lager dan 2.5kwh gaan in vermogen (gasketel). Dus met statische pompsnelheid haal ik tussen de 27° en 30° aanvoertemperatuur (regelmatig afgelezen). Dus afhankelijk van de retour schommelt dat wat. Ketel slaat uit bij 33° graden (anti pendel) maar nog niet van toepassing omdat ik nog geen tussenseizoen heb meegemaakt.

Bij de -10° à -12° deze winter had men vloer een temperatuur in de leefruimte van +- 23°.

21.5° graden aanhouden was geen probleem (K18 woning met BWW)

Temperatuur was dus ok maar gevoelsmatig niet.

Ondertussen de aanvoer verhoogt en dat is een wereld van verschil. Het is nu wel 22.5 in huis maar de vloer voelt nu ook gewoon aangenamer aan.

Daar gaat dus het beter rendement met die extreem lage aanvoertemperaturen hé.

Dus voor mij toch een +1 naar Jeter/Stellingske met het ontwerpen naar een 'realistische' aanvoertemperatuur.

afbeelding van Smettuh
Lid vanaf: 17/11/2009
2591 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Toch even kwijt dat ik uit ervaring kan stellen dat het blijven verlagen van de watertemperatuur in hedendaagse woningen

Ik heb geen mengkraan en kan niet lager dan 2.5kwh gaan in vermogen (gasketel). Dus met statische pompsnelheid haal ik tussen de 27° en 30° aanvoertemperatuur (regelmatig afgelezen). Dus afhankelijk van de retour schommelt dat wat. Ketel slaat uit bij 33° graden (anti pendel) maar nog niet van toepassing omdat ik nog geen tussenseizoen heb meegemaakt.

Bij de -10° à -12° deze winter had men vloer een temperatuur in de leefruimte van +- 23°.

21.5° graden aanhouden was geen probleem (K18 woning met BWW)

Temperatuur was dus ok maar gevoelsmatig niet.

Ondertussen de aanvoer verhoogt en dat is een wereld van verschil. Het is nu wel 22.5 in huis maar de vloer voelt nu ook gewoon aangenamer aan.

Daar gaat dus het beter rendement met die extreem lage aanvoertemperaturen hé.

Dus voor mij toch een +1 naar Jeter/Stellingske met het ontwerpen naar een 'realistische' aanvoertemperatuur.

afbeelding van Kris77
Lid vanaf: 15/06/2008
10540 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Smettuh;1804766 wrote:

Dus voor mij toch een +1 naar Jeter/Stellingske met het ontwerpen naar een 'realistische' aanvoertemperatuur.

gezond boerenverstand gebruiken.... Smile Dit is voor mij de logica zelve...

Ik denk niet dat je grote winsten zal behalen als dat water nog enkele °C lager is... en inderdaad het meer "voelbaar" kan worden...

afbeelding van Kris77
Lid vanaf: 15/06/2008
10540 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Smettuh;1804766 wrote:

Dus voor mij toch een +1 naar Jeter/Stellingske met het ontwerpen naar een 'realistische' aanvoertemperatuur.

gezond boerenverstand gebruiken.... Smile Dit is voor mij de logica zelve...

Ik denk niet dat je grote winsten zal behalen als dat water nog enkele °C lager is... en inderdaad het meer "voelbaar" kan worden...

afbeelding van stellingske
Lid vanaf: 16/02/2010
627 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

wini;1804691 wrote:
Altijd van de aanvoertemperatuur spreken is al niet zo juist. Gemeten wordt bij een vv de retourtemperatuur. En in afhangelijkheid van deze wordt de aanvoertemperatuur bepaald.

In mijn Daikin zit een temperatuursensor op zowel de aanvoer- als de retourleiding. Ik kan op de user interface de meetwaarde van beide sensoren uitlezen.

wini;1804691 wrote:
De gemeten temperaturen zijn altijd met een korrel zout te nemen, Niemand heeft een precisie thermometer.

Ik heb de temperaturen die de Daikin weergeeft, gecheckt door externe sensoren op de aanvoer- als de retourleiding aan te brengen. De uitlezing van de Daikin is vrij correct. We discussiëren hier ook niet over 0,1° meer of minder.

wini;1804691 wrote:
De stooklijn meten is natuurlijk onzin, ik lees deze gewoon af.

Daarmee bevestig je wat ik eerder al schreef.

Als je de reële aanvoer- als de retourtemperatuur wil weten, moet je die meten en niet aflezen op de stooklijn.

wini;1804691 wrote:
Bij een ontwerp van een vv en zeker in verband met een wp is toch de eerste vraag, voor welke watertemperatuur moet de installatie ontworpen worden. Maar hoe meer wij LEW bouwen hoe meer is het aantwoord: zo laag als mogelijk. En dan ben je bij legafstanden van 10 cm en kringlengtes van 60 of 80 meter.

Een kortere verlegafstand betekent meer meters buis, meer kranen, meer regelbare afsluiters, grotere collectoren en meer werk. Daar is een meerprijs aan verbonden, die enkel zinnig is als je die kunt terug verdienen met lagere verwarmingskosten.

Bij verwarming met een condenserende gasketel maakt het maar een klein verschil in rendement of je een watertemperatuur van 30° of van 35° aanmaakt.

Bij een warmtepomp is dat verschil heel wat groter en heeft het ontwerpen op een zeer lage temperatuur dan ook meer zin. Maar je moet hiermee ook opletten: Op een zeer lage temperatuur moet je het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour ook kleiner houden (anders krijg je het effect wat Jeter reeds aanhaalde: Op het einde van de leiding is het temperatuurverschil tussen de leiding en de chape zo klein geworden dat die leiding geen warmte meer afgeeft). Die kleinere delta-t betekent dan dat je meer pompvermogen nodig hebt, waardoor je weer een stuk van je rendementswinst verliest.

Mijn installatie is (bij -10° buiten en 23° binnen) ontworpen op een gemiddelde watertemperatuur van 30°. De verlegafstand varieert van 18 cm in de woonkamer tot 7,5 cm in de badkamer (badkamer moest eigenlijk nog korter, maar dit was praktisch moeilijk uitvoerbaar).

Als je met de gemiddelde watertemperatuur nog enkele graden lager wil gaan, dien je de verlegafstand al snel te halveren. Ik betwijfel of die extra investering ooit terug te verdienen valt.

Ik ben het dus niet eens met je stelling dat de verlegafstand altijd "zo laag mogelijk moet zijn". Je moet gewoon een correct ontwerp maken.

afbeelding van stellingske
Lid vanaf: 16/02/2010
627 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

wini;1804691 wrote:
Altijd van de aanvoertemperatuur spreken is al niet zo juist. Gemeten wordt bij een vv de retourtemperatuur. En in afhangelijkheid van deze wordt de aanvoertemperatuur bepaald.

In mijn Daikin zit een temperatuursensor op zowel de aanvoer- als de retourleiding. Ik kan op de user interface de meetwaarde van beide sensoren uitlezen.

wini;1804691 wrote:
De gemeten temperaturen zijn altijd met een korrel zout te nemen, Niemand heeft een precisie thermometer.

Ik heb de temperaturen die de Daikin weergeeft, gecheckt door externe sensoren op de aanvoer- als de retourleiding aan te brengen. De uitlezing van de Daikin is vrij correct. We discussiëren hier ook niet over 0,1° meer of minder.

wini;1804691 wrote:
De stooklijn meten is natuurlijk onzin, ik lees deze gewoon af.

Daarmee bevestig je wat ik eerder al schreef.

Als je de reële aanvoer- als de retourtemperatuur wil weten, moet je die meten en niet aflezen op de stooklijn.

wini;1804691 wrote:
Bij een ontwerp van een vv en zeker in verband met een wp is toch de eerste vraag, voor welke watertemperatuur moet de installatie ontworpen worden. Maar hoe meer wij LEW bouwen hoe meer is het aantwoord: zo laag als mogelijk. En dan ben je bij legafstanden van 10 cm en kringlengtes van 60 of 80 meter.

Een kortere verlegafstand betekent meer meters buis, meer kranen, meer regelbare afsluiters, grotere collectoren en meer werk. Daar is een meerprijs aan verbonden, die enkel zinnig is als je die kunt terug verdienen met lagere verwarmingskosten.

Bij verwarming met een condenserende gasketel maakt het maar een klein verschil in rendement of je een watertemperatuur van 30° of van 35° aanmaakt.

Bij een warmtepomp is dat verschil heel wat groter en heeft het ontwerpen op een zeer lage temperatuur dan ook meer zin. Maar je moet hiermee ook opletten: Op een zeer lage temperatuur moet je het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour ook kleiner houden (anders krijg je het effect wat Jeter reeds aanhaalde: Op het einde van de leiding is het temperatuurverschil tussen de leiding en de chape zo klein geworden dat die leiding geen warmte meer afgeeft). Die kleinere delta-t betekent dan dat je meer pompvermogen nodig hebt, waardoor je weer een stuk van je rendementswinst verliest.

Mijn installatie is (bij -10° buiten en 23° binnen) ontworpen op een gemiddelde watertemperatuur van 30°. De verlegafstand varieert van 18 cm in de woonkamer tot 7,5 cm in de badkamer (badkamer moest eigenlijk nog korter, maar dit was praktisch moeilijk uitvoerbaar).

Als je met de gemiddelde watertemperatuur nog enkele graden lager wil gaan, dien je de verlegafstand al snel te halveren. Ik betwijfel of die extra investering ooit terug te verdienen valt.

Ik ben het dus niet eens met je stelling dat de verlegafstand altijd "zo laag mogelijk moet zijn". Je moet gewoon een correct ontwerp maken.

afbeelding van walter
Lid vanaf: 11/03/2006
5988 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

F-B;1804759 wrote:
Waarom is dat zo ?

Verbruik je dan gewoon niet onnodig energie, met die pomp die blijft werken ?

Als je nl. geen energie toevoegd, dan hoeft dat water toch niet te circuleren ? Of het nu rondgepompt wordt, of niet, het zal toch wel zijn warmte afgeven ?

water wordt rondgepomp om de temperatuur te kennen;

De watertemperatuur is eigenlijk je thermostaat;

Bij vv wil je eigenlijk de vloer 'op temperatuur' houden . Die temperatuur ken je door de watertemperatuur te meten. En welke temperatuur je wil dat zegt de stooklijn.

En idd; dat is wat verloren energie.

Ik heb hier thuis daarom de warmtepomp zo ingesteld dat die 12 uur per dag uit gaat als het buiten warmer is dan 5°C (door inertie/isolatie merk je dat toch niet). Maar ik ben er nog altijd niet uit of dat nu een voordeel oplevert of niet (lees; ik kan het eigenlijk niet meten).

Walter

afbeelding van walter
Lid vanaf: 11/03/2006
5988 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

F-B;1804759 wrote:
Waarom is dat zo ?

Verbruik je dan gewoon niet onnodig energie, met die pomp die blijft werken ?

Als je nl. geen energie toevoegd, dan hoeft dat water toch niet te circuleren ? Of het nu rondgepompt wordt, of niet, het zal toch wel zijn warmte afgeven ?

water wordt rondgepomp om de temperatuur te kennen;

De watertemperatuur is eigenlijk je thermostaat;

Bij vv wil je eigenlijk de vloer 'op temperatuur' houden . Die temperatuur ken je door de watertemperatuur te meten. En welke temperatuur je wil dat zegt de stooklijn.

En idd; dat is wat verloren energie.

Ik heb hier thuis daarom de warmtepomp zo ingesteld dat die 12 uur per dag uit gaat als het buiten warmer is dan 5°C (door inertie/isolatie merk je dat toch niet). Maar ik ben er nog altijd niet uit of dat nu een voordeel oplevert of niet (lees; ik kan het eigenlijk niet meten).

Walter

afbeelding van Smettuh
Lid vanaf: 17/11/2009
2591 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

walter;1808968 wrote:
F-B;1804759 wrote:
Waarom is dat zo ?

Verbruik je dan gewoon niet onnodig energie, met die pomp die blijft werken ?

Als je nl. geen energie toevoegd, dan hoeft dat water toch niet te circuleren ? Of het nu rondgepompt wordt, of niet, het zal toch wel zijn warmte afgeven ?

water wordt rondgepomp om de temperatuur te kennen;

De watertemperatuur is eigenlijk je thermostaat;

Bij vv wil je eigenlijk de vloer 'op temperatuur' houden . Die temperatuur ken je door de watertemperatuur te meten. En welke temperatuur je wil dat zegt de stooklijn.

En idd; dat is wat verloren energie.

Ik heb hier thuis daarom de warmtepomp zo ingesteld dat die 12 uur per dag uit gaat als het buiten warmer is dan 5°C (door inertie/isolatie merk je dat toch niet). Maar ik ben er nog altijd niet uit of dat nu een voordeel oplevert of niet (lees; ik kan het eigenlijk niet meten).

Walter

Gebruik je een afwezigheidsverlaging? Dat lijkt me zeer zinvol als ik me basseer op de praktijk.

Ik werk nu 1 dag per week van thuis uit en dat geeft elke week opnieuw een opmerkelijk verschil in verbruik.

Ik denk hier mijn afwezigheidstemperatuur nog te verlagen. De inhaalbeweging komt goed door te koken, tv, pc, stofzuigen, lichaamswarmte, ...

Een mens kan het nog verder drijven, ik zie dat het nu 3 dagen zonnig zal zijn -> 's nachts de ketel uit, de zon zal het wel goed maken...

Dat doe ik voor de zonneboiler alvast.

afbeelding van Smettuh
Lid vanaf: 17/11/2009
2591 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

walter;1808968 wrote:
F-B;1804759 wrote:
Waarom is dat zo ?

Verbruik je dan gewoon niet onnodig energie, met die pomp die blijft werken ?

Als je nl. geen energie toevoegd, dan hoeft dat water toch niet te circuleren ? Of het nu rondgepompt wordt, of niet, het zal toch wel zijn warmte afgeven ?

water wordt rondgepomp om de temperatuur te kennen;

De watertemperatuur is eigenlijk je thermostaat;

Bij vv wil je eigenlijk de vloer 'op temperatuur' houden . Die temperatuur ken je door de watertemperatuur te meten. En welke temperatuur je wil dat zegt de stooklijn.

En idd; dat is wat verloren energie.

Ik heb hier thuis daarom de warmtepomp zo ingesteld dat die 12 uur per dag uit gaat als het buiten warmer is dan 5°C (door inertie/isolatie merk je dat toch niet). Maar ik ben er nog altijd niet uit of dat nu een voordeel oplevert of niet (lees; ik kan het eigenlijk niet meten).

Walter

Gebruik je een afwezigheidsverlaging? Dat lijkt me zeer zinvol als ik me basseer op de praktijk.

Ik werk nu 1 dag per week van thuis uit en dat geeft elke week opnieuw een opmerkelijk verschil in verbruik.

Ik denk hier mijn afwezigheidstemperatuur nog te verlagen. De inhaalbeweging komt goed door te koken, tv, pc, stofzuigen, lichaamswarmte, ...

Een mens kan het nog verder drijven, ik zie dat het nu 3 dagen zonnig zal zijn -> 's nachts de ketel uit, de zon zal het wel goed maken...

Dat doe ik voor de zonneboiler alvast.

afbeelding van walter
Lid vanaf: 11/03/2006
5988 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Smettuh;1808978 wrote:

Gebruik je een afwezigheidsverlaging? Dat lijkt me zeer zinvol als ik me basseer op de praktijk.

Ik werk nu 1 dag per week van thuis uit en dat geeft elke week opnieuw een opmerkelijk verschil in verbruik.

Wat bedoel je met je verschil in verbruik? Wat zie je aan verschil in binnentemperatuur bij verlaging?

Geen verlaging hier in huis: alleen overdag indien warmer dan 5°C; dan gaat verwarming tss 10en 14uur uit. Maar dat merk je niet.

Er is ook zeer dikwijls iemand in huis (1 halftijdse werkkracht in het onderwijs).

Walter

afbeelding van walter
Lid vanaf: 11/03/2006
5988 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Smettuh;1808978 wrote:

Gebruik je een afwezigheidsverlaging? Dat lijkt me zeer zinvol als ik me basseer op de praktijk.

Ik werk nu 1 dag per week van thuis uit en dat geeft elke week opnieuw een opmerkelijk verschil in verbruik.

Wat bedoel je met je verschil in verbruik? Wat zie je aan verschil in binnentemperatuur bij verlaging?

Geen verlaging hier in huis: alleen overdag indien warmer dan 5°C; dan gaat verwarming tss 10en 14uur uit. Maar dat merk je niet.

Er is ook zeer dikwijls iemand in huis (1 halftijdse werkkracht in het onderwijs).

Walter

afbeelding van CSels
Lid vanaf: 29/01/2019
1 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

In onze keuken is het op moment van schrijven 15 °C en in de living 17 °C. De vloerverwarming staat op 30 °C. Mag ik deze aanzienlijk verhogen want dit is bibberen...