• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Viessmann Vitocal 300 problemen met instellingen

Lid geworden
26 dec 2006
Berichten
141
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hi,



Wij hebben boevengenoemd toestel sinds 2 jaar. Ondertussen heeft onze leverancier al verschillende keren de instellingen gewijzigd omdat het systeem optimaal zou werken. Helaas zonder resultaat. Zelf snap ik de ballen van dit systeem en hoe je de schakeltijden kan wijzigen en onze leverancier laat ons een klein beetje in de steek... Ik zoek dus hulp :?



Wij hebben zowel vloerverwarming als radiatoren bove; beide aangesloten op dit systeem. En dan is er nog een boiler.



In de instellingen zie ik 2 verwarmingskringen. Ik veronderstel dat er eentje voor de vloer is en een voor de radiatoren; of mss ook niet...

Het toestel staat ingesteld op klokje (dus ik veronderstel via de programmeerbare tijdschema's) en mijn radiatoren staan op 5 en ze geven geen warmte...



Ook mbt to klokje, zonnetje & maantje heb ik vragen... Ik veronderstel:

- klokje --> temperatuur volgens tijdschema

- zonnetje --> altijd normale temperatuur

- maantje --> altijd gereduceerde temperatuur



Kring 1: normaal 18° / gereduceerd 15°

vc300_01.jpg


vc300_02.jpg




Kring 2: normaal 20° / gereduceerd 18°

vc300_03.jpg


vc300_04.jpg




Tot dusver geen problemen met warmwater. Instellingen zien er als volgt uit:

vc300_05.jpg


vc300_06.jpg


vc300_07.jpg




Geen idee waar die circulaire pomp voor dient en waarom schema leeg is...



Ik snap er dus niets van en mijn leverancier houdt liever alle kennis voor zich (voor zover hij er al kennis van heeft, want ik twijfel daar sterk aan). Persoonlijk vind ik dat zo'n systeem eenmaal optimaal zou moeten ingesteld worden zodat ik als eindgebruiker er niet meer zou hoeven aan te komen...



Mijn gevoel vandaag is dat de pomp niet optimaal staat ingesteld waardoor ze meer verbruikt dan nodig. Ik moest ze van de leverancier altijd op 'zonnetje' laten staan...



Alvast bedankt voor jullie deskundige hulp :D
 
Lid geworden
20 mei 2008
Berichten
1.560
Waarderingsscore
0
Punten
0
Deze pomp is waarschijnlijk uw ring-leidingpomp ( of boukelpomp ) .

waarschijnlijk heb je deze niet ( hoeft ook niet ).

Deze pomp wordt meestal geplaatst als er een tappunt san.warmwater ver verwijderd is van de boiler ...
 
Lid geworden
26 dec 2006
Berichten
141
Waarderingsscore
0
Punten
0
We zijn een jaar later en de bom is gebarsten...



Er is ondertussen duidelijk geworden dat de natural cooling (NC) geconfigureerd werd in een afzonderlijk circuit, waardoor de inschakeling afhankelijk is van de binnentemperatuur. Ideaal om een wijnkelder op temperatuur te houden, maar minder efficiënt wanneer de openhaard brandt...



De situatie in de herfst/winter was dus als volgt:
  1. openhaard brandt en verwarmt ruimte waar thermostaat staat. Temp aan thermostaat gemeten kan tot 27°C oplopen.
  2. NC staat ingeschakeld op temp van 21°C. Indien correct geconfigureerd zoals voorzien (lees afhankelijk van buitentemp) zou dit geen probleem zijn gezien het buiten onder de 21°C is.
  3. NC baseert zich echter op die 27°C en begint als zot te koelen om de binnentemp terug naar 21°C te brengen...
  4. Gevolg: warme woonkamer met ijskoude vloer en energiefaktuur die torenhoog is...
terzelfdertijd...
  1. De VVW voor woonkamer en badkamer boven zitten op zelfde circuit; er is geen afzonderlijke thermostaat. Dus de badkamer wordt ook afgekoeld.
  2. Je zet dus de radiatoren op om de badkamer te verwarmen. Een gezeligge temperatuur is toch wel 22°C tot 23°C voor een badkamer, niet?
  3. Dus, radiatoren kreunen om deze comforttemp te kunnen halen, maar ze worden tegen gewerkt door de koeling in de vloer... Radiatoren staan dus op het maximum en toch heb je niet het gevoel dat het warm is in de badkamer...
De NC was ingesteld van mei 2010 tot oktober 2011. Binnen die tijd had zij een totaal van 8280 draaiuren (of 345 volledige dagen):confused: Daar waar de installateur zelf aangaf dat 1440 draaiuren per jaar normaal is. Dat komt neer op 60 volle dagen, dat de gemiddelde buitentemp in de schaduw over een periode van 24h - zo zeggen zij zelf - boven 24°C ligt. Dan denk ik dat 60 dagen in België toch nog redelijk veel is...





We hebben de leverancier ondertussen in gebreke gesteld. Ze willen het systeem aanpassen zodat het gaat werken op de buitentemp zoals initiëeld bedoeld was. Het schoentje wringt echter bij de schadeloosstelling voor het meerverbruik. Bij de bepaling focussen zij zich enkel op het meerverbruik van de NC, terwijl wij ons voornamelijk baseren op de enegergiefaktuur. Voor 2010: 14.000kWh, Voor 2011: 11.000kWh, voor 2012: 9.000kWh (geëxtrapolleerd: over de periode van april-september hebben wij nu al een minderverbruik van 900kWh). Ons 'normaal' verbruik is ongewijzigd gebleven, mss zelf nog wat toegenomen, maar het eindresultaat is wel drastisch gedaald. Daarnaast zijn we ook van mening dat niet enkel het verbruik van de onnodige koeling moet in acht genomen worden, maar ook van de extra verwarming (cfr. radiatoren). Binnen dit kader vroegen wij een schadeloosstelling voor 5.000kWh. Wij zijn echter niet technisch genoeg om op basis van de WP parameters cijfermatig een case op te bouwen. En daar maakt de installateur gebruik van. Daarnaast blijft de installateur ook volhouden dat het systeem correct gebouwd en geconfigureerd is, maar dat het slechts om een misverstand zou gaan. Nl. een verkeerdelijke communicatie over afhankelijkheid van binnen/buitentemperatuur.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan