• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Stooklijn instellen Viesmann vitodens 200/vitotrol 300

Lid geworden
13 mrt 2010
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Waarschijnlijk al talloze keren gevraagd maar kom er echt niet uit :( 
Sinds enkele dagen heb ik de verwarming actief en dat is bovengenoemde combinatie.
Ik heb met de instelling wel wat problemen, heb geen uitleg gekregen en kan de installateur niet bereiken. Dat is het nadeel van SOD wss.

Situatie is als volgt.
Vloerverwarming beneden en boven de badkamer op circuit VC1, radiator in de badkamer en slaapkamers op VC2.
Alle thermostatische kranen op circuit VC2 staan volledig open.
Mijn gewilde temperatuur is 18° omdat we er toch niet wonen maar bij deze temp wel veel vocht wordt verdampt, ik vermoed dat WAR actief is gezien de ketel niet stopt met verwarmen.

Originele instelling:
- stooklijn VC1: Inclinatie 0.5, niveau 0,
- stooklijn VC2: Inclinatie 1.4, niveau 0.
Toen het bijna 22 graden was, heb ik de stooklijn veranderd naar:
- VC1, Inclinatie 0.4, niveau -4,
- VC2: Inclinatie 0.8, niveau -4.
Het blijft echter te warm worden, gewenste temperatuur staat nu op 5° en het is op moment van schrijven 21,4° binnen.
Al lijkt het dat VC2 (de radiatoren) niet/nauwelijks warm worden op dit moment. Maar weet niet hoe ik verder moet en of het kwaad kan dat de temperatuur nog verder oploopt, vermoed dat het ook niet te warm mag worden.
Op dit moment staat de verwarming uit.
Ik weet niet hoe het verder moet, het lijkt me dat de vloerverwarming bij 12° niets hoort te doen ofwel snap ik helemaal niets van die stooklijnen.

Iemand een idee welke instelling ik kan proberen?
img_3552_0.jpg
img_3553.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_3552.JPG
    IMG_3552.JPG
    292,9 KB · Weergaven: 5
  • IMG_3553.JPG
    IMG_3553.JPG
    347,7 KB · Weergaven: 6

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
is het startprogramma reeds opgestart geweest, om de chape klaar te stomen om te tegelen ?

Anders, contacteer Viessman, info@viessmann.be u hoeft niet met de installatie bezig te zijn,

 
 
Lid geworden
13 mrt 2010
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
De vloerverwarming heeft nog nooit opgestaan. Het is half oktober gechapped, half November gevloerd. Plinten staan nog niet en uitzetvoegen zijn nog niet opgevuld. Verleden week hebben ze dan de verwarming afgewerkt en opgestart, volgens mij het standaard ingesteld programma op de ketel. Want nachtverlaging is actief, tussen 22-6h brandt de ketel nooit.

 Lijkt me dat je de temp van het uitgaande water van de verdeler knijpt in het begin?

Aanvoertemp vloerverwarming is gewoon ingesteld op 35 graden, de keren dat ik aan de pijpjes gevoeld heb voelden die vrij koud aan, ik vermoed dat de temp van het water nog niet ver boven de 30 geweest is maar zeker ben ik niet.

Zal morgen de wachtdienst van de firma eens bellen voor wat info want heb idd geen zin om mij daarmee bezig te houden. Maar ik begrijp dat je normaal de temp lichtjes moet opdrijven in de vloer tot 45 graden, wordt het dan niet ongelovelijk warm als je dat een paar dagen volhoudt?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
4 weken na het chapen is er dus gevloerd, zonder het opstartprogramma  te hebben laten lopen.

Welke chape, hoe dik ?

 
 
Lid geworden
13 mrt 2010
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dikte is 7cm (boven de vloerverwarming), welke chappe het is weet ik niet.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Zal dan een chape van een 10 cm zijn, lijkt me dat de SOD graag zeer snel wil opleveren.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Is het 21 graden binnen door de verwarming of door het invallend zonlicht? Hier was het eergisteren ook 23 graden binnen, enkel door de zon... verwarming had geen seconde opgestaan... 

Gewoon wat experimenteren en prullen met die stooklijn gaat niets oplossen. Je moet de waarde vinden die correct aangeeft welke watertemperatuur je moet gebruiken (verticale as) in functie van het te overbruggen temperatuursverschil binnen-buiten (horizontale as). Het temperatuurverschil bepaalt het warmteverlies, de temperatuur van het water de warmtetoevoer... dat moet juist zitten of het blijft te koud (meer verlies dan toevoer) of het wordt te warm (meer toevoer dan verlies).

Afgaand op je uitleg en op de foto's die je gepost hebt, geven de parameters "inclinatie" de helling aan van de rechte lijn, en het "niveau" de kruising met de verticale as (ken het specifieke toestel zelf niet voor de duidelijkheid). Als ik die laatste figuur dus goed lees, gaat je VVW water van 13 graden door je leidingen sturen als het buiten 20 graden warmer is dan binnen -- als het binnen even warm is als buiten (0 graden punt op horizontale as) ga je 32 graden water door je VVW sturen... ja da's niet goed he, dan ga je blijven opwarmen he.... 

Begin al eens met te kijken hoeveel je VVW per circuit per m2 afgeeft (dimensionering) en wat je warmteverlies is (per K per m2 buitenoppervlak). Dan ga je een idee hebben welke waarden je bij 10, 0 en -10 temperatuurverschil moet hebben en ga je die lijn daar perfect door kunnen trekken. Da's de enige goede manier om je juiste stooklijn te vinden, de rest is geprul.
 
Lid geworden
13 mrt 2010
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
De originele waarden lagen nog veel hoger dan deze stooklijnen. Ik interpreteer dat bij een buitentemp van -5°C het water van de VV (circuit VC1) 20°+5° dus 25°C wordt, of ben ik mis? 20° is het snijpunt op de x-as.

Heb de firma gebeld vandaag (de instalateur) die bij mij geweest is en die heeft verteld dat de vloerverwarming genepen wordt op 25°C, dat kan wel kloppen want de leidingen die uit de verdeler komen voelen vrij koud. Dit blijft zo een 2-tal weken en dan wordt de temperatuur stilletjes opgedreven en krijg ik de uitleg. Hij vertelde zelf dat de chappe niet te snel mag opwarmen of dat hem barst.

De installateur gaf wel aan dat de stooklijn voor de radiatoren boven veel te hoog staat en de warmte vooral daarvan zal afkomen. Toen ik niets aangepast had waren deze inderdaad ook zeer warm (45-50° op gevoel (heb met temp voelen wel wat ervaring)).

Gisteren is er 0.15m³ gas verbruikt, wss om het water in het boilervat warm te houden en op dit moment is het constant 21,4°C wat OK is voor nu maar durf de stooklijnen niet terugzetten want dan wordt alles veel te heet.

Mss enkel de stooklijn van de vloerverwarming terug opzetten zodat het water 25°C blijft en het wss een paar graden warmer wordt?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
dan is het opstartprogramma blijkbaar wel aan het lopen . Temp langzaam op laten lopen naar een 45°, aar normaal is dat voor je gaat tegelen
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan