• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Opstart vloerverwarming: hoe lang duurt zoiets ?

nickdd

Lid
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
659
Waarderingsscore
6
Punten
18
Hallo,

 

Dit weekend heb ik mijn geothermische warmtepomp aangesloten en zondagavond heb ik ze laten opstarten.

Omdat de boringen pas in december gebeuren doe ik de opstart voorlopig enkel op de elektrische weerstand van 3kW.

 

Ik heb nu een opstartprotocol (vloerdroogfunctie) ingesteld: aanvoertemperatuur verloop van:

- 25° (2 dagen)

- 30° (2 dagen)

- 35° (1 dag)

- 40° (2 dagen)

- 35° (1 dag)

- 30° (2 dagen)

- 25° (2 dagen)

 

Ik heb ongeveer 300 liter waterinhoud in de vloerverwarming en werk zonder buffervat. Legafstand is overal 10 cm en totale oppervlakte zo'n 225m².

Systeem is ontlucht en zit nu op zo'n 1,5 bar.

Chape is gemiddeld zo'n 6 cm dik en totale warmteverlies van het huis is zo'n 6 kW. Chape ligt er ondertussen 4 maand.

 

De initiële watertemperatuur was ongeveer zo'n 18 graden. Na ongeveer 20u continu draaiden zit ik nu op zo'n 22,1° aanvoer en 20,8° retour.

Ik dacht dat dit wat sneller ging gaan, maar anderzijds moet er wel een hele buffer opgebouwd worden.

 

De binnentemperatuur ken ik niet precies, maar ik denk dat dit nu zo'n 22 graden moet zijn.

 

Is deze opwarmtijd normaal of doe ik nog iets verkeerd ?

 

Groeten,

Nick

 
 
Lid geworden
20 mrt 2010
Berichten
1.292
Waarderingsscore
7
Punten
0
Hoe lang een vloer moet drogen ? Daar kan enkel de chapper of vloerder een antwoord opgeven ... dikte , vochtigheid, type chape ?? Laat hen dit op papier zetten zodat zij verantwoordelijk hiervoor zijn ...
 

nickdd

Lid
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
659
Waarderingsscore
6
Punten
18
Lammy zei:
Hoe lang een vloer moet drogen ? Daar kan enkel de chapper of vloerder een antwoord opgeven ... dikte , vochtigheid, type chape ?? Laat hen dit op papier zetten zodat zij verantwoordelijk hiervoor zijn ...

 

Hij had me toen gezegd een maand. Door omstandigheden is het nu al 4 maand en wil ik ze vooral kunnen opstarten zodat ze al eens kan zetten tegen dat de vloerder komt (binnen 2 - 3 weken).

 

Ze is al goed uitgedroogd. Ik vroeg me vooral af hoe lang zo'n opstart van een VVW-systeem typisch duurt en of wat ik waarneem normaal is (namelijk heel geleidelijke/trage toenname van aanvoertemperatuur terwijl de weerstand constant aan staat).

 
 
Lid geworden
20 mrt 2010
Berichten
1.292
Waarderingsscore
7
Punten
0
Uwe chapper of vloerder kan dit uitmeten ...
Meten is weten ... gissen is missen.
Iedereen gaat veel te vlot over het uitdrogen van de vloer ... het is niet aan de eigenaar of installateur om dit te bepalen ... het is de verantwoordelijkheid van de chapper of vloerder
Alles gaat goed tot de vloer tegen de plafond hangt en dan begint het spel ...
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Op een elektrische weerstand van amper 3kW zal dit heel lang duren. Je hebt enkele duizenden kg gips of cement op te warmen. Ik denk niet dat je ooit 40° zal halen op die manier. 

Je begrijpt dat je ongeveer 72 kWh per dag verstookt op deze manier, wat jou ongeveer 18 euro per dag kost (tenzij je zonnepanelen hebt, dan kost het ongeveer 11 euro per dag)?

Ben je zeker dat het vloerdroogprogramma mogelijk is opde weerstand, want jouw vertrektemperatuur is wel heel laag (tenzij die kleine weerstand dat natuurlijk niet hoger kan krijgen aan de huidige pompsnelheid).

 
 

nickdd

Lid
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
659
Waarderingsscore
6
Punten
18
D I Y zei:
Op een elektrische weerstand van amper 3kW zal dit heel lang duren. Je hebt enkele duizenden kg gips of cement op te warmen. Ik denk niet dat je ooit 40° zal halen op die manier. 

Je begrijpt dat je ongeveer 72 kWh per dag verstookt op deze manier, wat jou ongeveer 18 euro per dag kost (tenzij je zonnepanelen hebt, dan kost het ongeveer 11 euro per dag)?

Ben je zeker dat het vloerdroogprogramma mogelijk is opde weerstand, want jouw vertrektemperatuur is wel heel laag (tenzij die kleine weerstand dat natuurlijk niet hoger kan krijgen aan de huidige pompsnelheid).

 

 

De warmtepomp zelf is ook maar 6 kW, de elektrische weerstand voor bijverwarming kan tot maximaal 4,5 kw gaan. Omdat ik nog op een werfkast hang en met een gewoon stopcontact werk heb ik ze beperkt tot 3 kW om te vermijden dat de stekker zelf anders te warm wordt (en ik geen risico's wil nemen).

Dat het kostelijk is aan elektriciteit begrijp ik, maar ik heb momenteel geen andere manier om de boel op te starten.

Ik heb de CV circulatiepomp ipv op "auto" naar 80% gewijzigd, vanuit de (verkeerde) redenering dat het water dan even sneller circuleert. Die zou ik misschien beter wel terug op auto kunnen zetten.

 

Ik ga zelf een tijdje "out" zijn en voor de vloerder is het belangrijk dat de chape even zijn warmte heeft gehad zodat eventuele scheuren nu aan het licht kunnen komen.

 

Mijn kringen zijn trouwens ook nog niet afgeregeld: momenteel staan ze allemaal volledig open. Het inregelen van de topdebietmeters moet nog gebeuren.

Mogelijk kan ik nog verdiep per verdiep werken door even een collector volledig dicht te draaien.

 

Ik begrijp dat het nu traag gaat, maar is er een reden waarom ik de 40 graden niet zou halen ?

Hoe hoger de watertemperatuur wordt en hoe warmer de chape al is dan verkleint toch de delta T tov de woonkamertemperatuur zodat er ook minder warmteoverdracht plaatsvindt en de watertemperatuur in principe zal blijven stijgen ?

 

Groeten,
Nick
 
Lid geworden
1 jul 2016
Berichten
336
Waarderingsscore
2
Punten
0
Zou je niet beter je opstart uitstellen tot de moment dat de warmtepomp normaal kan functioneren?

3KW contstant elektrisch vermogen kost je een fortuin! 

Er zijn genoeg woningen waar ze pas opstarten na het vloeren. U chappe ligt er al 4 maand in, zal wel meevallen zeker?
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Je warmtepomp is 6kW maar dat is het thermisch vermogen. Elektrisch verbruikt je compressor een stuk minder!

En misschien dient die weerstand enkel voor de boiler van het sanitair warm water, dan warmt je vvw niet op... Gebruik je warmtepomp nu maar zoals het hoort.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
als je 25 of 30° instelt als vertrektemp moet je 3.000 W weerstand dit toch halen na een paar uur?

dat retour lager is, is logisch je bent heel het pakket chape aan het opwarmen.

 

draait je pomp niet veel te snel?

 
 

nickdd

Lid
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
659
Waarderingsscore
6
Punten
18
stefan zei:
als je 25 of 30° instelt als vertrektemp moet je 3.000 W weerstand dit toch halen na een paar uur?

dat retour lager is, is logisch je bent heel het pakket chape aan het opwarmen.

 

draait je pomp niet veel te snel?

 

 

De elektrische weerstand staat op 3kW en dient niet enkel voor sanitair warm water.

Ze draait nu precies 7 dagen en de temperatuur is van 18 naar 27 graden gegaan.

 

De circulatiepomp stond op "auto" maar draaide dan op 100% (wat teveel met de settings geprutst denk ik). Ik heb ze nu gelimiteerd tot max 50%.

 

Veschil aanvoer/retour is nu 1,2 graden, behoorlijk klein nog.

volgens het protocol moet hij nu nog naar 40 graden geraken, zal dus nog even duren. Ik neem morgen eens contact op met NIBE om te horen wat hun aanbevelingen zijn.

 

 
Jeroen Elentrieker zei:
Zou je niet beter je opstart uitstellen tot de moment dat de warmtepomp normaal kan functioneren?

3KW contstant elektrisch vermogen kost je een fortuin! 

Er zijn genoeg woningen waar ze pas opstarten na het vloeren. U chappe ligt er al 4 maand in, zal wel meevallen zeker?

 

Ik weet dat het me een aardige duit zal kosten maar de boringen kunnen pas in december gebeuren en ik wil graag de opstart al doen voor leggen van vloeren en parket.

liever geen risico's daar. Ik zie liever nu eventuele scheuren op voorhand zodat er bij het tegelen nog rekening mee kan gehouden worden.

 

Zal snel mijn zonnepanelen aansluiten en hopen op een zonnig voorjaar om wat stroom te recupereren :)

 

Groeten,

Nick

 

De chappe zelf ziet er me wel goed droog ui, het zal dus gewoon lang duren eer gans het pakket eens opgewarmd is lijkt me.

 
 

nickdd

Lid
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
659
Waarderingsscore
6
Punten
18
nog even een update.  De verwarming draait nu zo'n 25 dagen, constant aan 3,5 kW (eerste week was het maar aan 3 kW).

De aanvoertemperatuur is nu 34° en retour 29°.  Temperatuur binnen is een 22° en het voelt goed warm aan.

 

Hij blijf echter constant de 3,5 kW nodig hebben en ik slaag er niet in hem naar 40° te krijgen (wil ik eens doen om hem naar zijn max aanvoertemperatuur te krijgen alvorens er gevloerd wordt).

 

Ik heb er nu zo'n 2200 kWh elektriciteit in gepompt (= 7 920 000 kJ) en ben er nog lang niet.

Volgens NIBE is dat niet abnormaal bij een nieuwbouw en kan daar initieel veel energie inkruipen.

 

Een collega zijn nieuwbouw wordt binnenkort opgeleverd en zit met een gascodensatieketel (van min 25 kW  voor verwarming volgens de specs) en daar draait de verwarming toch ook al enkele weken.

Binnen 2 weken wordt de open haard geïnstalleerd en zal ik eens een aantal blokken hout opstoken om een handje te helpen.

 

Ik begon al te vrezen dat ik fouten had gemaakt in mijn warmteverliesberekening maar deze lijkt me toch correct:

- warmteverliezen door transmissie: 5730 W
- warmteverliezen door ventilatie: 717W
- opwarmvermogen: 1215W
TOTAAL: 8763W

berekend bij -8° naar 21°.

 

De warmtepomp zelf is een NIBE F1155-6PC. Dat is een moduleerbare van 6kW.  Additioneel kan er nog 4,5kW elektrisch vermogen bij zodat ik max 10,5 kW haal.

 

Omdat het niet zo vaak -8° is kan ik er mee leven dat dan de elektrische weerstand aangeschakeld wordt. Ik heb bovendien ook nog een open haard en voldoende hout uit de tuin om op winterdagen een blokje op te gooien.
Er werd dan ook geadviseerd om de warmtepomp op 6kW te nemen ipv hoger. Ze kan ook op 8kW ingesteld worden, maar kan dan niet tot 60° warmen. Nu voor de vloerverwarming moet ze toch maar tot 35° gaan.

 

Ik hoop dus dat de praktijk klopt met de theorie. Indien niet snap ik waarom CV-installateurs graag overdimensioneren :)

 

Gr,
Nick
 

 
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Waarom laat je de vochtigheid niet eens meten? 

Misschien ben je alles aan het verstoken voor niks. 

We hebben net een verschrikkelijk droge zomer gehad, dus ik vermoed dat de vloer al lang droog is. 

 

Hoe hoger je de boel nu wil stoken, hoe trager het gaat. De delta T neemt nu toe, dus het kan best zijn dat je die 40°C niet eens gaat halen, ik zou de pomp eerder trager laten draaien, dan krijg je de vertrektemperatuur misschien al tot 40°C. 

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Uw transmissieverliezen zijn al hoger dan wat de pomp kan leveren op dit moment (3500W) al moet je dat natuurlijk in het licht van die -8°C zien. Maar een groot deel van wat je in die vloer probeert te duwen stroomt gewoon zo weer naar buiten (transmissie) en dan is het buiten nog niet eens koud geweest - alhoewel: nachten van4°. Je bent dus redelijk zinloos bezig... je hebt gewoon het vermogen niet om dit te doen. Daarbij komt nog dat, hoe hoger het temperatuurverschil tussen binnen en buiten wordt, hoe sterker die transmissie begint te spelen. Dus zelfs als je het nog wat omhoog krijgt gaat dat weer tegen jou spelen. En buiten wordt het intussen ook niet warmer.

 
 

nickdd

Lid
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
659
Waarderingsscore
6
Punten
18
Tommie1 zei:
Waarom laat je de vochtigheid niet eens meten? 

Misschien ben je alles aan het verstoken voor niks. 

We hebben net een verschrikkelijk droge zomer gehad, dus ik vermoed dat de vloer al lang droog is. 

chappe ligt er van 1 mei. Het werd in juli/aug wel geplakt. Droogt goed uit, maar volgens mijn ventilatieunit zit de luchtvochtigheid bij de afvoer nog op zo'n 78%.  Er moet dus nog wel wat vocht uit.

 
Hoe hoger je de boel nu wil stoken, hoe trager het gaat. De delta T neemt nu toe, dus het kan best zijn dat je die 40°C niet eens gaat halen, ik zou de pomp eerder trager laten draaien, dan krijg je de vertrektemperatuur misschien al tot 40°C. 

Pomp kan ik maar tot 50% beperken blijkbaar, zo staat ze nu ook ingesteld. Goed punt.
 

nickdd

Lid
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
659
Waarderingsscore
6
Punten
18
D I Y zei:
Uw transmissieverliezen zijn al hoger dan wat de pomp kan leveren op dit moment (3500W) al moet je dat natuurlijk in het licht van die -8°C zien. Maar een groot deel van wat je in die vloer probeert te duwen stroomt gewoon zo weer naar buiten (transmissie) en dan is het buiten nog niet eens koud geweest - alhoewel: nachten van4°. Je bent dus redelijk zinloos bezig... je hebt gewoon het vermogen niet om dit te doen. Daarbij komt nog dat, hoe hoger het temperatuurverschil tussen binnen en buiten wordt, hoe sterker die transmissie begint te spelen. Dus zelfs als je het nog wat omhoog krijgt gaat dat weer tegen jou spelen. En buiten wordt het intussen ook niet warmer.

 

 

Los van mijn berekening in excel even heel snel becijferd. Het waren inderdaad precies koude nachten.

Stel nu delta T van 20 graden:
- 100m² ramen/schuiframen. Gem. U-waarde: 1.0   (Ug=0.6 maar dan het frame etc): 20x100x1 = 2000W
- 600m² muren/dak/vloer. Gem U-waarde: 0.15 (eerder 0.11 maar wat conservatief gerekend omdat ik geen koudebruggen etc reken hier). 20x600x0.15 = 1800W

 

Dan zit ik inderdaad al aan 3800W transmissieverlies + mijn ventilatie draait ook nog eens.

 

Had ik geen ramen gestoken kwam ik er met een goeie 2kW ... maar dat is ook niet gezellig dan :)

 

Jammer dat ik de kans gemist heb om tijdens de hittegolf even de boel op te stoken naar 40°. Dan was de delta T zelfs negatief bij momenten :)

 

conclusie: de theorie klopt dus nog en ik moet nog niet panikeren. bedankt voor de feedback !

 

Gr,
Nick
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan