Nieuwbouw 2019 welke verwarming kiezen

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van ldbock
Lid vanaf: 14/03/2018
15 berichten

Beste bouwers,

Wij gaan in augustus beginnen met onze bouw, nu ben ik tijdens het uitzoeken op wat vragen gestuit over welke soort verwarming we zullen gaan kiezen.

Tegen dat we onze elektriciteit aansluiten hebben we straks sowieso een digitale teller. Nu hebben we in de straat aardgas liggen, mijn vraag is voor welke soort verwarming zou ik nu kiezen? Zoals ik het nu zie heb ik geen andere keuze dan aardgas (een hoogrendementsketel) te nemen. De reden dat ik hier zo over denk is omdat de terugverdientijd van warmtepomp in combinatie met zonnepanelen zo groot is geworden dat het de investering niet meer waard is. Wat is jullie gedacht hierover? 
Isolatiewaarden huis 14 cm in de spouwmuur, 30 cm in het dak, Pastorijwoning.
Grtjes Laurent

Reacties

Pagina's

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
27463 berichten
Rapporteer

Geld is in 99% van de gevallen reden dat niet of wel voor passief gekozen is!

persoonlijk vind ik financieel niet kunnen om in een duur PH ook nog eens een dure WP te plaatsen.

deze 2 meerkosten samen kan je nooit terugverdienen!

afbeelding van KerberosX
Lid vanaf: 30/11/2012
7 berichten
Rapporteer

We gaan volgend jaar bouwen in een nieuwe verkaveling die momenteel aangelegd wordt en daar wordt dus geen gas meer voorzien.

Onze mogelijkheden zijn dus beperkter (we moeten al niet gaan kijken naar een hoge rendementsketel op gas/mazout) en ik probeer ook tegelijkertijd rekening te houden met de eisen van de overheid ivm  het minimumaandeel hernieuwbare energie.

Wat zijn nu onze mogelijkheden in feite?

A ) Huis volgens "normale" normen geïsoleerd en dan vloerverwarming icm warmtepomp

B ) Huis volgens "normale" normen geïsoleerd en dan vloerverwarming icm biomassaketel?

C ) Passiefwoning en geen verwarming

Andere ???

Bedenkingen/vragen:

1 ) Waarin zit de meerprijs exact bij een passiefwoning? Is dat enkel de vloer/muur/dakisolatie die dikker moet? Of zijn er ook nog andere zaken die duurder uitvallen (ramen, deuren, ...)? En hoe bereken je de meerprijs exact tov een normaal geïsoleerde woning?

2) Over biomassa hoor je bijna nooit. Begrijp het ergens wel: groot/duur/onhanding in aanvoer. Anderzijds wordt het wel gezien als hernieuwbare energie. Mensen hier die er ervaring mee hebben?

3) We zijn redelijk allergisch aan de warmte en er wordt sterk overwogen om toch airco te voorzien in het huis. Kan dit eventueel icm passiefwoning overworgen worden om bij te verwarmen wanneer het té koud zou worden tijdens donkere winterdagen?

4 ) Kan passiefwoning met eender welke bouwstijl gecombineerd worden?

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
27463 berichten
Rapporteer

Passief is aandacht voor luchtdicht

3Voudig glas met perfect sluitende deuren en ramen, dus onderdompel aan deur en geen schuifraam

goede zonnewering

oplossing voor je warm water, en sommige kiezen er toch voor om vloerverwarming te leggen

hogere investering, lagere energiekost

hernieuwbaar, zeker aan zonnepanelen denken, de goedkoopste oplossing 

succes

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
9957 berichten
Rapporteer

Een bovengrondse gastank valt ook redelijk mee. Je huurt die van de leverancier. Die leggen ook alles aan. 

En als je veel aandacht biedt aan je isolatieschil, gaat een volle tank zeer lang mee.

Airco, idd eerst zo veel mogelijk de zon buitenhouden. Dan gaat de airco weinig werk hebben, maar is idd ook makkelijk om even wat bij te warmen.

Pagina's