Nieuwbouw 2019 welke verwarming kiezen

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van ldbock
Lid vanaf: 14/03/2018
15 berichten

Beste bouwers,

Wij gaan in augustus beginnen met onze bouw, nu ben ik tijdens het uitzoeken op wat vragen gestuit over welke soort verwarming we zullen gaan kiezen.

Tegen dat we onze elektriciteit aansluiten hebben we straks sowieso een digitale teller. Nu hebben we in de straat aardgas liggen, mijn vraag is voor welke soort verwarming zou ik nu kiezen? Zoals ik het nu zie heb ik geen andere keuze dan aardgas (een hoogrendementsketel) te nemen. De reden dat ik hier zo over denk is omdat de terugverdientijd van warmtepomp in combinatie met zonnepanelen zo groot is geworden dat het de investering niet meer waard is. Wat is jullie gedacht hierover? 
Isolatiewaarden huis 14 cm in de spouwmuur, 30 cm in het dak, Pastorijwoning.
Grtjes Laurent

Reacties

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8158 berichten
Rapporteer

Ik werk thuis, zittend aan bureau, dus minstens 22° nodig, elke dag, de hele dag. 18 a 19° zie ik echt niet zitten. Badkamer wil ik ook minstens 22°.

Dan begin ik te vrezen dat mijn passief niet zo passief zou zijn...

Ik dacht echt dat het wel meer comfort bood dan dat. En dan zit je wellicht meteen met de grootste reden waarom het zo weinig ingan vindt.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26493 berichten
Rapporteer

Drogenhof schreef:

charel schreef:
ldbock schreef:

Zelf heb ik me eerlijk gezegd nog niet verdiept in Passief bouwen, mogelijk is dit een oplossing mits de prijs het toelaat.. al snap ik niet helemaal wat Charel bedoeld met dan zijn er geen verwarmingproblemen, je zal je huis toch hoe dan ook met iets moeten verwarmen?

Je heb dan geen verwarmingsproblemen meer omdat je dan geen vaste verwarmingsinstallatie meer nodig hebt. Enkel een bijverwarmingstoestelletje dat je zo weinig nodig hebt dat het verbruik ervan er weinig toe doet.

Om een voorbeeld te geven:

Wij hebben een losstaand elektrisch stralertje van 1,5 kWatt dat praktisch het gehele jaar opgeborgen staat.

Enkel bij koude en zonloze winterdagen wordt dat al eens bovengehaald om ergens in de zithoek in het stopkontact te steken voor een aantal uren.

Ik heb het jaarverbruik hiervan gedurende drie jaren opgevolgd en in het nadeligste jaar was er een totaalverbruik van 800 kWh terwijl dat in het voordeligste jaar slechts 200 kWh was. Dus in het slechtste geval zou dat zonder pv ongeveer 200 €/jaar aan verbruik gekost hebben en in het beste geval 50 €/jaar. In mijn geval echter niets omdat dit mee kon worden afgedekt met mijn pv productie.

Ik heb 7 jaar geleden passief gebouwd en snap hoegenaamd niet waarom dit ondertussen nog altijd niet meer is ingeburgerd. Ik vermoed dat het is omdat de meeste architecten nog altijd niet helemaal mee zijn. Maar ook de lobby van technische oplossingen zoals warmtepompen speelt hierin een grote rol. Als iedereen passief zou bouwen, zoals het in Brussel wel verplicht wordt gesteld, dan zou die industrietak op zijn gat zitten terwijl die nu ongegeneerd aan het boomen is.

Welke basistemperatuur haal jij in december of januari in je woonruimte en badkamer op die manier?

Het is NIET verboden om te stoken in een passiefhuis, kantoor, school, ...

afbeelding van Woubeir
Lid vanaf: 16/09/2008
1433 berichten
Rapporteer

art schreef:

Dat niet alles rozengeur en manenschijn is?

(volgende reactie zal zijn:”jamaar, das de fout van die incompetente architecten en aannemers”)

such fun. 

Sorry, maar dat is ongelooflijk vaag.

mvg,

WB

afbeelding van stefan
26493 berichten
Rapporteer

D I Y schreef:

Ik werk thuis, zittend aan bureau, dus minstens 22° nodig, elke dag, de hele dag. 18 a 19° zie ik echt niet zitten. Badkamer wil ik ook minstens 22°.

Ik dacht echt dat het wel meer comfort bood dan dat. En dan zit je wellicht meteen met de grootste reden waarom het zo weinig ingan vindt.

Jij beseft dus niet wat verschil is tussen 21 in een niet geïsoleerd huis of 21 in een passiefhuis

afbeelding van stefan
26493 berichten
Rapporteer

art schreef:

Drogenhof schreef:
charel schreef:

Ik heb 7 jaar geleden passief gebouwd en snap hoegenaamd niet waarom dit ondertussen nog altijd niet meer is ingeburgerd. 

Omdat niet iedereen compatibel is/kan/wil zijn met het concept en zijn ongemakken. Of de prijs. 

Zoals geen auto/wel auto. 

De prijs? Welke prijs, investering of totaalprijs over 30 jaar?

en dan ook graag, hoeveel is extra comfort je waard, in € !

graag lijst ongemakken die jij kent.

afbeelding van art
Lid vanaf: 13/05/2009
382 berichten
Rapporteer

D I Y schreef:

Ik wou er niet als eerste op reageren, but now we are getting to the point...

in een aantal ruimtes ga je idd moeten bijverwarmen en dat maakt het geheel minder aantrekkelijk en weer duurder terwijl het sowieso al een stuk duurder is daar alle partijen extra rekenen omdat alles zo kritisch is en nadien vaak niet (terwijl anders wel) kan bijsturen (nationale sport van architecten). 

En dan moet je nog aannemers vinden die het willen doen en overtuigd zijn waarom het ‘zo’ moet en niet anders. En veel vergaderen, lekker gezellig met z’n allen (wat helaas géén nationale sport is). 

afbeelding van art
Lid vanaf: 13/05/2009
382 berichten
Rapporteer

stefan schreef:

art schreef:
Drogenhof schreef:
charel schreef:

Ik heb 7 jaar geleden passief gebouwd en snap hoegenaamd niet waarom dit ondertussen nog altijd niet meer is ingeburgerd. 

Omdat niet iedereen compatibel is/kan/wil zijn met het concept en zijn ongemakken. Of de prijs. 

Geld dat je niet hebt kun je ook niet uitgeven. Lening of geen. Substantiële meerkost. 

En met extra comfort bedoel je wellicht discomfort.

maar hey, ik heb niets (echt waar) tegen passiefbouw, integendeel want interessant voor onze thermografie audits. 

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13685 berichten
Rapporteer

. want iemand die een keer passief gebouwd heeft in heel zijn leven weet het natuurlijk veel beter dan aannemers/architecten die dat dagelijks doen. 

En ja, er zijn er die dat dagelijks doen. 

Die architecten en aannemers die dagelijks met passiefbouw bezig zijn weten het uiteraard veel beter, tenminste dat zou je toch mogen verwachten.

Echter dat zijn er verschrikkelijk weinig. 

En dus weet ik, en ik spreek niet over mezelf, dat de meesten die passief bouwen er automatisch veel meer van afweten dan de gemiddelde architect en dat gewoon door zelfstudie voor en tijdens de planning en de uitvoering. En dat blijkt ook nodig te zijn, tenzij je een van die zeldzame architecten of aannemers treft die zich hier met succes en toewijding op hebben toegelegd.

afbeelding van stefan
26493 berichten
Rapporteer

Weinig, maar ze zijn er wel

goed zoeken

lijst op ecobouwers.be vb 

afbeelding van stefan
26493 berichten
Rapporteer

art schreef:

stefan schreef:
art schreef:
Drogenhof schreef:
charel schreef:

Geld dat je niet hebt kun je ook niet uitgeven. Lening of geen. Substantiële meerkost. 

maar hey, ik heb niets (echt waar) tegen passiefbouw, integendeel want interessant voor onze thermografie audits. 

WELK discomfort?

afbeelding van charel
13685 berichten
Rapporteer

D I Y schreef:

Howla, hier is een dik misverstand in het spel ! Wellicht heb ik een en ander fout voorgesteld.

Die minimum temperatuur van 18 °, waarover ik het in een vorige reactie had, is gemeten  zonder bijverwarming en op de koudste momenten tijdens de koudste dagen. Die temperatuur is gemeten bij thuiskomst na een skiverlof . Dus na 10 dagen zonder aanwezigheid, zonder activiteiten zoals koken wassen of strijken en uiteraard zonder enige verwarming.

Maar bij normale bewoning en af en toe met een minimale bijverwarming  (gemiddeld 100 €/jaar) zakt het hier uiteraard ook nooit onder de comforttemperatuur. En wil je het nog warmer dan 22 ° dan is dat ook geen probleem, dan laat je die bijverwarming een uurtje langer opstaan , of je zet er een iets groter (het  mijne is 1,5 kWatt). Of gemakshalve zet je er eentje met een thermostaat

Het zou nogal straf zijn dat je niet voor passief kiest omdat je vreest dat het te koud gaat zijn.

Van de andere kant  moet je ook weer niet overdrijven zoals vele passiefbouwers die voor de zekerheid toch nog vloerverwarming denken te moeten voorzien (fout advies van architect ?) die men vervolgens vrijwel nooit hoeft te gebruiken.

Dus voor de duidelijkheid DIY: Voor 100 € per jaar zit je het hele jaar met temperaturen die nooit onder de 22 ° hoeft te zakken.

afbeelding van charel
13685 berichten
Rapporteer

art schreef:

Ik wou er niet als eerste op reageren, but now we are getting to the point...

in een aantal ruimtes ga je idd moeten bijverwarmen en dat maakt het geheel minder aantrekkelijk en weer duurder terwijl het sowieso al een stuk duurder is daar alle partijen extra rekenen omdat alles zo kritisch is en nadien vaak niet (terwijl anders wel) kan bijsturen (nationale sport van architecten). 

En dan moet je nog aannemers vinden die het willen doen en overtuigd zijn waarom het ‘zo’ moet en niet anders. En veel vergaderen, lekker gezellig met z’n allen (wat helaas géén nationale sport is). 

art,

Ten eerste snap ik niet waarom je passiefbouw zo negatief wilt bekijken. Waar heb je die negatieve ervaringen opgelopen ?

Je stelt het nu voor alsof je in een aantal ruimtes moet bijverwarmen. Je hebt dus niet helemaal begrepen wat in een ander topic hierover al is uitgelegd, er zijn nauwelijks temperatuurverschillen in een passiefhuis, in alle hoeken, naast ramen, buitenmuren, binnenmuren, nauwelijks temperatuurverschillen. Waar je die bijverwarming ook plaatst, ze verwarmt niet die ene ruimte maar de gehele woning.

En een stuk duurder?  Straks ga je nog beweren dat het duurder is om een passiefhuis te verwarmen dan een niet passiefhuis !

Ik heb toch het voorbeeld gegeven van een woning die met gemiddeld 100 €/jaar steeds op comforttemperatuur is. En dat met een superdure installatie (radiatortje) van nog geen 50 € !

Stel dat dat ding maar 5 jaar mee zou gaan dan is dat een installatiekost van 10 € per jaar !

En veel vergaderen dat zou met elke woning moeten gebeuren, lees de problemen maar na hier op dit forum.

afbeelding van Drogenhof
Lid vanaf: 17/11/2016
65 berichten
Rapporteer

Dank voor je antwoord. Ik hen de rest van de reacties in the thread ook gelezen maar bij deze dan de vraag= hoe is je huis gebouwd (indeling, aantal m² en verdiepen) en hoe verspreidt die warmte zich dan tot alle uithoeken (ventilatie, natuurlijke convectie (wat dan met kelder?).

Mijn nieuwbouw heeft een leefkelder van 100  m² met mijn praktijk in (warmte stijgt), een gelijkvloers van bijna 200 m² en een verdieping van 150 m². Het is dus vrij "uitgestrekt"

Ik verwijs ook naar de latere threads qua comfortemperatuur. Ik en mijn personeel zitten ook steeds stil. 22 is dan idd een minimum.

afbeelding van charel
13685 berichten
Rapporteer

@Drogenhof

Niet de grootte van de woning maar het ontwerp ervan speelt een rol in de effectiviteit van een passiefhuis.  Het ventilatiesyteem moet dan bij een grotere woning gewoon met een groter debiet  en met meer ventilatiemonden worden voorzien.

Dat het in een passiefhuis in alle hoeken aangenaam is heeft vooral met twee zaken te maken:

Door de extreem goede isolatie van de buitenwanden en de ramen krijg je daar nergens koudestraling en zal in de nabijheid van die buitenkanten de temperatuur hetzelfde aanvoelen als tegen een binnenwand.

In alle leef- slaap en werkruimte's wordt de verse lucht ingeblazen. Vervolgens zal die lucht zich via de verplicht te voorziene openingen onder de deuren verder stromen door de gehele woning om uiteindelijk te worden afgezogen via ventielen in ruimte's zoals badkamer, wc, keuken, wasplaats, berging enzovoort.

Doordat de som van de ingeblazen lucht en die van de uitgezogen lucht op elkaar is afgestemd (in balans) heb je dus constant een lichte maar niet voelbare doorstroming en verdeling van dezelfde lucht op dezelfde temperatuur door de ganse woning.

De gewenste constante temperatuur kan altijd bekomen of behouden worden.

Bijvoorbeeld:

In het geval je 18° in de winter nog voldoende vindt dan moet je nooit iets bijverwarmen.

In geval je 21 ° ook in de winter wilt behouden dan moet je misschien naargelang de grootte van de woning één of twee bijverwarmingen sporadisch inschakelen en dan kost het je misschien 100 of 200 € per jaar.

In geval je constant 24 ° wilt dan zullen die dingen een keer meer moeten worden ingeschakeld en zal je uiteraard iets meer moeten uitgeven voor die bijverwarming.

Er zijn passiefbouwers die men toch niet voldoende vertrouwen in het concept heeft kunnen (willen) geven en die dus toch maar een minimale verwarmingsinstallatie hebben voorzien met bijvoorbeeld vloerverwarming. Het resultaat is dan vaak dat die relatief dure installatie vrijwel nooit gebruikt hoeft te worden.

Ik heb de ervaring dat bij een passiefhuis het een grotere zorg is om het niet te warm te laten worden dan om het niet te koud te laten worden.

afbeelding van VandeveldeM
Lid vanaf: 24/07/2017
61 berichten
Rapporteer

Even een andere invalshoek hier. Ik denk dat passief bouwen of niet een bewuste keuze moet zijn. Als je er niet achter staat zou je het beter niet doen want je krijgt achteraf enkel maar spijt van zaken die je doet die je eigenlijk niet wil doen. Met andere woorden, als je passief wil bouwen omdat je ervan overtuigd bent moet je dat doen want anders krijg je er later spijt van dat je het niet gedaan hebt.

Hier zijn we begonnen in 2018 met bouwen, het concept is er in 2017 gekomen en we hebben toch gekozen voor een klassiek systeem met een hoogrendements gasketel met vloerverwarming. De kost van zo een systeem vond ik persoonlijk peanuts ten opzichte van de investering (en terugverdientijd) van een warmtepomp systeem. We hebben weliswaar de nodige wachtbuizen liggen voor in de toekomst andere systemen te plaatsen. We hebben ook een gasleiding gelegd voor een potentiële gashaard maar dit hebben we eerder gedaan voor de gezelligheid dan voor de warmte, misschien komt de haard, misschien ook niet. Volgens mij zijn er verschillende approaches en is er niet echt iets wat in sé goed of slecht is.