Nieuwbouw 2019 welke verwarming kiezen

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van ldbock
Lid vanaf: 14/03/2018
15 berichten

Beste bouwers,

Wij gaan in augustus beginnen met onze bouw, nu ben ik tijdens het uitzoeken op wat vragen gestuit over welke soort verwarming we zullen gaan kiezen.

Tegen dat we onze elektriciteit aansluiten hebben we straks sowieso een digitale teller. Nu hebben we in de straat aardgas liggen, mijn vraag is voor welke soort verwarming zou ik nu kiezen? Zoals ik het nu zie heb ik geen andere keuze dan aardgas (een hoogrendementsketel) te nemen. De reden dat ik hier zo over denk is omdat de terugverdientijd van warmtepomp in combinatie met zonnepanelen zo groot is geworden dat het de investering niet meer waard is. Wat is jullie gedacht hierover? 
Isolatiewaarden huis 14 cm in de spouwmuur, 30 cm in het dak, Pastorijwoning.
Grtjes Laurent

Reacties

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13494 berichten
Rapporteer

Er wordt denk ik bedoeld dat je de meerkost van een bepaald systeem tov de kost van een goedkoper systeem kunt terugverdienen.

Zo verdien je zonnepanelen ook terug ten opzichte van wat je zonder die panelen meer aan elektriciteit zou hebben betaald

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8084 berichten
Rapporteer

charel schreef:

Er wordt denk ik bedoeld dat je de meerkost van een bepaald systeem tov de kost van een goedkoper systeem kunt terugverdienen.

Zo verdien je zonnepanelen ook terug ten opzichte van wat je zonder die panelen meer aan elektriciteit zou hebben betaald

idd..

en ook aanleiding van  de marketingcampagne van producten TVT..... die helaas niet te bepalen valt op voorhand door steeds wijzigende prijzen en maatregelen

afbeelding van thomas_dhaese
Lid vanaf: 18/06/2014
1864 berichten
Rapporteer

Ik vind het nog altijd een vreemde vergelijking. Soit, negeer mijn posts hierover. Terug ontopic.

Thomas
BLOG: 9070!

afbeelding van ldbock
15 berichten
Rapporteer

Beste bouwers,

Hartelijk dank voor al jullie reactie's. Ik overweeg toch sterk om mijn isolatiewaarden op te voeren zodat we meer richting isolatiewaardes voor passief bouw te gaan. Nu ben ik na wat verder opzoeken weer op een idee gekomen. Is het een goed gedacht om ipv een hoogrendements gasketel in combi met vvw, te gaan voor een combizonneboiler die EN voor sanitair warm water en voor vloerverwarming zorgt? De reden dat ik niet volledig passief(dus geen verwarming) kies is voor de stijl en de vorm van het huis welke het allemaal wat lastiger maakt. Maar tegelijk vind ik het gedacht leuk om niet meer afhankelijk te zijn van de gasleverancier, enkel nog van elektriciteit. blush graag jullie mening hierover

afbeelding van ldbock
15 berichten
Rapporteer

Edit; vergeet wat ik gezegd heb, na wat meer onderzoek blijkt dat dit word bijgestookt met...gas

afbeelding van Goldilock
Lid vanaf: 02/11/2007
252 berichten
Rapporteer

Niet helemaal juist. Je kan je zonnestation ook elektrisch op temperatuur houden op de dagen die niet genoeg zon geven. En hier zowel sanitair als vvw mee gevoed worden. Je zou ook een pelletketel of houtvergasser kunnen koppelen aan je buffervat om de niet zonnige dagen in de winter te overbruggen. Probeer dan wel zeker voor 1500L te gaan minimum met correct gedimensioneerde zonneboiler panelen erbij. Het is maar een idee. Alles heeft natuurlijk zijn prijs...

afbeelding van Drogenhof
Lid vanaf: 17/11/2016
65 berichten
Rapporteer

charel schreef:

ldbock schreef:

Zelf heb ik me eerlijk gezegd nog niet verdiept in Passief bouwen, mogelijk is dit een oplossing mits de prijs het toelaat.. al snap ik niet helemaal wat Charel bedoeld met dan zijn er geen verwarmingproblemen, je zal je huis toch hoe dan ook met iets moeten verwarmen?

Je heb dan geen verwarmingsproblemen meer omdat je dan geen vaste verwarmingsinstallatie meer nodig hebt. Enkel een bijverwarmingstoestelletje dat je zo weinig nodig hebt dat het verbruik ervan er weinig toe doet.

Om een voorbeeld te geven:

Wij hebben een losstaand elektrisch stralertje van 1,5 kWatt dat praktisch het gehele jaar opgeborgen staat.

Enkel bij koude en zonloze winterdagen wordt dat al eens bovengehaald om ergens in de zithoek in het stopkontact te steken voor een aantal uren.

Ik heb het jaarverbruik hiervan gedurende drie jaren opgevolgd en in het nadeligste jaar was er een totaalverbruik van 800 kWh terwijl dat in het voordeligste jaar slechts 200 kWh was. Dus in het slechtste geval zou dat zonder pv ongeveer 200 €/jaar aan verbruik gekost hebben en in het beste geval 50 €/jaar. In mijn geval echter niets omdat dit mee kon worden afgedekt met mijn pv productie.

Ik heb 7 jaar geleden passief gebouwd en snap hoegenaamd niet waarom dit ondertussen nog altijd niet meer is ingeburgerd. Ik vermoed dat het is omdat de meeste architecten nog altijd niet helemaal mee zijn. Maar ook de lobby van technische oplossingen zoals warmtepompen speelt hierin een grote rol. Als iedereen passief zou bouwen, zoals het in Brussel wel verplicht wordt gesteld, dan zou die industrietak op zijn gat zitten terwijl die nu ongegeneerd aan het boomen is.

Welke basistemperatuur haal jij in december of januari in je woonruimte en badkamer op die manier?

afbeelding van art
Lid vanaf: 13/05/2009
374 berichten
Rapporteer

Drogenhof schreef:

charel schreef:

Ik heb 7 jaar geleden passief gebouwd en snap hoegenaamd niet waarom dit ondertussen nog altijd niet meer is ingeburgerd. 

Omdat niet iedereen compatibel is/kan/wil zijn met het concept en zijn ongemakken. Of de prijs. 

Zoals geen auto/wel auto. 

afbeelding van Woubeir
Lid vanaf: 16/09/2008
1408 berichten
Rapporteer

art schreef:

Omdat niet iedereen compatibel is/kan/wil zijn met het concept en zijn ongemakken. Of de prijs. 

Of gewoon omdat men eigenlijk niet weet wat het concept juist betekent.

mvg,

WB

afbeelding van charel
13494 berichten
Rapporteer

Welke basistemperatuur haal jij in december of januari in je woonruimte en badkamer op die manier?

Indien er totaal geen bijverwarming wordt gebruikt tijdens de koudste uren op de koudste en minst zonnige dagen (vooral dat) dan  heb ik de temperatuur nooit verder weten zakken dan 18 graden.

Dus om gewoon te werken of te slapen zou dat best nog doenbaar zijn, echter tijdens de rusturen, s'avonds in de zetel bij tv bijvoorbeeld is dat voor ons toch iets te fris om gezellig te zijn.

Daarom wordt dan al eens een losstaand elektrisch radiatortje ingeschakeld.

Elk jaar is verschillend, in 2013 is er bijvoorbeeld op die manier een verwarmingskost van 44 € geweest en in 2015 (het recordjaar) heeft die bijverwarming  dan weer 176 € gekost.

Dus zeg maar: een gemiddelde stookkost per jaar van 100 €.

En woonruimte en badkamer ? De temperatuur is ongeveer in de gehele woning gelijk

afbeelding van art
374 berichten
Rapporteer

Woubeir schreef:

art schreef:

Of gewoon omdat men eigenlijk niet weet wat het concept juist betekent.

Of juist wel. 

afbeelding van charel
13494 berichten
Rapporteer

art schreef:

Drogenhof schreef:
charel schreef:

Ik heb 7 jaar geleden passief gebouwd en snap hoegenaamd niet waarom dit ondertussen nog altijd niet meer is ingeburgerd. 

Zoals Woubeir zegt: men weet niet wat het concept juist betekent.

Maar volgens mij hebben de overgrote meerderheid der architecten en aannemers hier ook schuld aan. Het zijn zij wiens raad men meestal klakkeloos volgt. Die mannen zijn gewoon niet voldoende mee. Van de oudere architecten is  dat nog min of meer te begrijpen (hoewel) maar bij de jongeren onder zou je toch stilaan mogen verwachten dat zij wel mee zijn. 

Maar de reden dat die niet mee zijn ligt uiteraard aan een opleiding die hier nog steeds nauwelijks aandacht voor heeft. Tenminste dat hoor ik van een paar pas afgestudeerde architecten en ene die nog bezig is met zijn opleiding.

En laat ons wel zijn:  het concept is zeker niet minder comfortabel of heeft niet meer ongemakken dan een doorsnee moderne woning, integendeel.

En op middellange termijn is het bovendien ook nog een stuk goedkoper ook.

En dat hebben de meesten dus niet door.

afbeelding van Woubeir
Lid vanaf: 16/09/2008
1408 berichten
Rapporteer

art schreef:

Of juist wel. 

En wat betekent het dan ?

mvg,

WB

afbeelding van art
374 berichten
Rapporteer

charel schreef:

Maar volgens mij hebben de overgrote meerderheid der architecten en aannemers hier ook schuld aan. Het zijn zij wiens raad men meestal klakkeloos volgt. Die mannen zijn gewoon niet voldoende mee.

.. want iemand die een keer passief gebouwd heeft in heel zijn leven weet het natuurlijk veel beter dan aannemers/architecten die dat dagelijks doen. 

En ja, er zijn er die dat dagelijks doen. 

afbeelding van art
374 berichten
Rapporteer

Woubeir schreef:

art schreef:

Of juist wel. 

En wat betekent het dan ?

Dat niet alles rozengeur en manenschijn is?

(volgende reactie zal zijn:”jamaar, das de fout van die incompetente architecten en aannemers”)

such fun.