Nieuwbouw 2019 welke verwarming kiezen

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van ldbock
Lid vanaf: 14/03/2018
15 berichten

Beste bouwers,

Wij gaan in augustus beginnen met onze bouw, nu ben ik tijdens het uitzoeken op wat vragen gestuit over welke soort verwarming we zullen gaan kiezen.

Tegen dat we onze elektriciteit aansluiten hebben we straks sowieso een digitale teller. Nu hebben we in de straat aardgas liggen, mijn vraag is voor welke soort verwarming zou ik nu kiezen? Zoals ik het nu zie heb ik geen andere keuze dan aardgas (een hoogrendementsketel) te nemen. De reden dat ik hier zo over denk is omdat de terugverdientijd van warmtepomp in combinatie met zonnepanelen zo groot is geworden dat het de investering niet meer waard is. Wat is jullie gedacht hierover? 
Isolatiewaarden huis 14 cm in de spouwmuur, 30 cm in het dak, Pastorijwoning.
Grtjes Laurent

Reacties

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7749 berichten
Rapporteer

Ongeveer 1300€, met gas inderdaad. Dat is enkel verwarming. Sanitair warm water is daar niet bij.

Met elektr zou dat er nogal duur zijn. Met elektr met een WP zal dat op een gelijkaardig bedrag uitkomen. Met voldoende zonnepanelen nog 35% goedkoper. De initiële installatiekost van de WP is daar niet in verrekend, de pv-panelen wel.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van D I Y
7749 berichten
Rapporteer

Mijn punt was echter: matig geïsoleerd gebouw, 22000kWh verwarming nodig. Dus als je aan het renoveren bent en dak goed isoleert en spouwen isoleert en ook goede isolerende ramen plaztst, luchtdichtheid bewaakt en D-ventilatie, dan zal je heel wat minder nodig hebben... als je dat allemaal niet doet, dan ben je niet aan het renoveren maar met cosmetische ingrepen bezig. Dan zet je beter radiatoren, betaalt je blauw aan verwarming en hebt koude zones in huis.

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13487 berichten
Rapporteer

ldbock schreef:

Zelf heb ik me eerlijk gezegd nog niet verdiept in Passief bouwen, mogelijk is dit een oplossing mits de prijs het toelaat.. al snap ik niet helemaal wat Charel bedoeld met dan zijn er geen verwarmingproblemen, je zal je huis toch hoe dan ook met iets moeten verwarmen?

Je heb dan geen verwarmingsproblemen meer omdat je dan geen vaste verwarmingsinstallatie meer nodig hebt. Enkel een bijverwarmingstoestelletje dat je zo weinig nodig hebt dat het verbruik ervan er weinig toe doet.

Om een voorbeeld te geven:

Wij hebben een losstaand elektrisch stralertje van 1,5 kWatt dat praktisch het gehele jaar opgeborgen staat.

Enkel bij koude en zonloze winterdagen wordt dat al eens bovengehaald om ergens in de zithoek in het stopkontact te steken voor een aantal uren.

Ik heb het jaarverbruik hiervan gedurende drie jaren opgevolgd en in het nadeligste jaar was er een totaalverbruik van 800 kWh terwijl dat in het voordeligste jaar slechts 200 kWh was. Dus in het slechtste geval zou dat zonder pv ongeveer 200 €/jaar aan verbruik gekost hebben en in het beste geval 50 €/jaar. In mijn geval echter niets omdat dit mee kon worden afgedekt met mijn pv productie.

Ik heb 7 jaar geleden passief gebouwd en snap hoegenaamd niet waarom dit ondertussen nog altijd niet meer is ingeburgerd. Ik vermoed dat het is omdat de meeste architecten nog altijd niet helemaal mee zijn. Maar ook de lobby van technische oplossingen zoals warmtepompen speelt hierin een grote rol. Als iedereen passief zou bouwen, zoals het in Brussel wel verplicht wordt gesteld, dan zou die industrietak op zijn gat zitten terwijl die nu ongegeneerd aan het boomen is.

afbeelding van ldbock
Lid vanaf: 14/03/2018
15 berichten
Rapporteer

Charel,

En hoe los je dit op met sanitair warm water ? Mijn vriendin is nogal een koukleum smile. Zij heeft het graag 22/23 graden in de living, nu zouden we willen bijverwarmen met een pelletkachel 1 voor de gezelligheid en 2 voor de stralingswarmte...

Hoe zit het in een passief huis met badkamerverwarming ? je wilt het daar toch ook graag goed warm hebben?

Grtjes Laurent

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8074 berichten
Rapporteer

ldbock schreef: ...

Mijn vriendin is nogal een koukleum smile. Zij heeft het graag 22/23 graden in de living, nu zouden we willen bijverwarmen met een pelletkachel 1 voor de gezelligheid en 2 voor de stralingswarmte ...  

Ook een voordeel van vloerverwarming.
De aanvoelstemperatuur ligt hoger, door de aangename temp van de vloer . 
In een ruiumte waar de massa niet mee opgewarmd is, ga je de temp anders aanvoelen, zeker met een koude vloer.

Een grote warmtebron verergert dat gevoel, dichtbij is het heel warm, vanaf je ervan wegstapt, "verkleum" je. De aangename egale en constante temperatuur in een woning gaat dat gemis direct wegnemen.

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13487 berichten
Rapporteer

ldbock schreef:

Charel,

En hoe los je dit op met sanitair warm water ? Mijn vriendin is nogal een koukleum  [smile] . Zij heeft het graag 22/23 graden in de living, nu zouden we willen bijverwarmen met een pelletkachel 1 voor de gezelligheid en 2 voor de stralingswarmte...

Hoe zit het in een passief huis met badkamerverwarming ? je wilt het daar toch ook graag goed warm hebben?

Grtjes Laurent

Het sanitair warm water komt via een warmtepompboiler.

Mensen die het in een klassieke woning liefst 22 à 23 ° hebben zullen het zeker in een passiefwoning met een paar graden minder net zo comfortabel vinden.

Het verschil tussen een zeer goed geisoleerde, geventileerde (systeem D) en luchtdichte woning met een gebruikelijke woning is de veel gelijkmatigere spreiding van de temperatuur. Je hebt nergens last van tocht of koudestraling. Aan het raam  is het bijvoorbeeld even comfortabel als gelijk waar in de woning.

De badkamer is daarvan ook een goed voorbeeld. Er is geen aparte bijverwarming voorzien voor de badkamer en dat heeft nog nooit een onbehaaglijk gevoel gegeven.

Zoals Mario ook al aangeeft: een grote warmtebron kan een minder comfortabel gevoel geven door de te grote plaatselijke temperatuurverschillen in de woning.

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
7030 berichten
Rapporteer

MrXx2 schreef:

ik ben in september 2017 begonnen met mijn bouw en nog volop bezig ook pastorijwoning .als ik er nu op terugdenk ben ik hier een beetje de mist ingegaan Smile

Je woont er nog niet in en je beslist nu al dat het niet goed is? Vreemd.

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

afbeelding van MrXx2
Lid vanaf: 13/11/2017
30 berichten
Rapporteer

Nu7s schreef:

MrXx2 schreef:

ik ben in september 2017 begonnen met mijn bouw en nog volop bezig ook pastorijwoning .als ik er nu op terugdenk ben ik hier een beetje de mist ingegaan Smile

Je woont er nog niet in en je beslist nu al dat het niet goed is? Vreemd.

Hier heb ik het enkel rond verwarming , als ik er toen iets meer had bij stil gestaan had ik misschien meer rekening gehouden met de orientatie , nu Ligt onze living en keuken met grote raampartijen in het noorden . Misschien zal dit een voordeel zijn naar te warm , maar als je passief zou kunnen ... ik sta er mss ook teveel bij stil :) 

afbeelding van Mario_
8074 berichten
Rapporteer

Wees blij. Nu heb je de hele zomer veel licht in huis , zonder de nadelen van de zon. Wat een k hier ook eerst als een nadeel zag , zou ik nu absoluut terug willen bij een andere woning.

afbeelding van REF10554
Lid vanaf: 26/09/2018
11 berichten
Rapporteer

Wij starten ook met een nieuwbouw in september en kozen volgende zaken in kader van energie: 

- systeem D ventilatie

- aardgas en vloerverwarming

- zonnepanelen

- gashaard voor de gezelligheid

Wij kozen bewust niet voor een warmtepomp wegens te duur en omdat  het zo lang duurt om de investeringterug te verdienen. Ook bewust geen warmtepomp omdat er hier vaak lang gedoucht wordt. Waardoor je dan na 10-15 min douchen geen warm water meer hebt. En nog een extra ketel op elektriciteit bijplaatsen zagen wij niet meer zitten. 

Warmtepompen kosten nog te veel....... Zal maar binnen enkele jaren echt interessant zijn denk ik. 

afbeelding van Mario_
8074 berichten
Rapporteer

Technieken, daar zijn de meesten wel mee bezig, maar locatie, orïentatie, etc.... al even belangrijk. Zeker naar overhitting toe. 

Lucht/water WP is niet zo veel duurder meer.  .

Gashaard..... is goed om sauna te maken van de ruimte.

Passief komt toch meer en meer in aanmerking bij een deftige nieuwbouw...., 

een doorgedreven oefening, waarbij er gewoon voor gezorgd wordt dat je zeer weinig 'energie' nodig hebt, dat is de basis. 

Want energieneutraal  is een loos woord, zolang je de energie kan terugwinnen, mag je gerust een grootverbruiker zijn, en dus helemaal niet = energiezuinig zijn.

afbeelding van thomas_dhaese
Lid vanaf: 18/06/2014
1864 berichten
Rapporteer

REF10554 schreef:

Wij kozen bewust niet voor een warmtepomp wegens te duur en omdat  het zo lang duurt om de investeringterug te verdienen.

Verdien je een gasketel dan wel terug?

Thomas
BLOG: 9070!

afbeelding van D I Y
7749 berichten
Rapporteer

thomas_dhaese schreef:

REF10554 schreef:

Wij kozen bewust niet voor een warmtepomp wegens te duur en omdat  het zo lang duurt om de investeringterug te verdienen.

Verdien je een gasketel dan wel terug?

tov een WP zelfs vrij snel, tov elektrische verwarming ook erg snel, tov pellets eerder traag, tov mazout valt ook heel goed mee,...

afbeelding van thomas_dhaese
Lid vanaf: 18/06/2014
1864 berichten
Rapporteer

Een verwarmingsinstallatie brengt toch niets op? Het enige dat je daarvan krijgt is warmte maar je moet er eerst geld insteken (mazout, gas, elektriciteit,...). Heb ik iets gemist? Dat de ene installatie duurder kan zijn dan een anderen, dat klopt...

Zonnepanelen kan je wel 'terugverdienen'.

Thomas
BLOG: 9070!

afbeelding van Mario_
8074 berichten
Rapporteer

thomas_dhaese schreef:

Een verwarmingsinstallatie brengt toch niets op? Het enige dat je daarvan krijgt is warmte maar je moet er eerst geld insteken (mazout, gas, elektriciteit,...). Heb ik iets gemist? Dat de ene installatie duurder kan zijn dan een anderen, dat klopt...

Zonnepanelen kan je wel 'terugverdienen'.

euh..... zonnepanelen met GSC kunnen in die zienswijze dan terugverdienen, maar zonder GSC is dat net hetzefde. Die kosten geld en leveren electriciteit, 

TVT is iets virtueel, altijd bekeken tov . Met zonnepanelen vergelijk je met de prijs van electriciteit van het net.  Met gasketel vergelijk je tov wp of mazout of pellets.....