Nieuwbouw 2019 Gastank of vaste gasaansluiting?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van ldbock
Lid vanaf: 14/03/2018
15 berichten

Heren,

We gaan straks bouwen, ik ben eruit dat ik kies voor een hogerendements gasketel. Deze wil ik enkel gebruiken voor de vvw beneden en in de badkamer. Sanitair ww word door een warmtepompboiler opgewarmd. Ik ben aan het overwegen om voor een gastank te gaan. Helaas heb ik na veelvuldig zoeken op google nog steeds geen prijzen gezien van oa bv practigas voor het kopen / huren van een gastank. Als ik ga tellen voor een net gasaansluiting betaal je al snel +- 600 aansluitkosten+ ieder jaar vast recht op je aansluiting. Iemand hier ervaring met een gastank? wat zijn de voor-en nadelen?

Reacties

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26324 berichten
Rapporteer

WPboiler is toch heel duur alsjeblieft gas hebt?

propaan in tank is duurder dan aardgas van straat

afbeelding van Tom DV
Lid vanaf: 29/08/2009
886 berichten
Rapporteer

Momenteel is propaan nog een stuk duurder per kWh. (het verschil is wel kleiner dan 5 jaar geleden)

+ Huur tank

Link

afbeelding van ldbock
15 berichten
Rapporteer

Tom DV schreef:

Momenteel is propaan nog een stuk duurder per kWh. (het verschil is wel kleiner dan 5 jaar geleden)

+ Huur tank

Link

Bedankt voor deze site, als ik het goed bekijk dan is het verschil in prijs tussen aardgas en propaan op 5 jaar tijd meer als gehalveerd. Maar nog inderdaad een stuk duurder dan gewoon aardgas inderdaad..

afbeelding van jonasv
Lid vanaf: 04/06/2014
640 berichten
Rapporteer

en waarom geen wp voor verwarming en warm water?

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
7079 berichten
Rapporteer

Ik lees enkel vloerverwarming beneden en in de badkamer. Wat met de slaapkamers? Hopelijk geen radiatoren want dan ga je enerzijds meer kosten hebben en een pak rendement verliezen.

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

afbeelding van ldbock
15 berichten
Rapporteer

Nu7s schreef:

Ik lees enkel vloerverwarming beneden en in de badkamer. Wat met de slaapkamers? Hopelijk geen radiatoren want dan ga je enerzijds meer kosten hebben en een pak rendement verliezen.

Geen verwarming. Ik heb bij mijn vorig huis (dateerde van 2013) in de slaapkamers aansluitpunten voorzien voor radiatoren te plaatsen. We hebben 5 jaar in dit huis gewoond zonder dat de radiatoren hingen. We hebben op geen enkel punt het nut ingezien van verwarming in een slaapkamer. Nu moeten we er wel bij zeggen, we sliepen er alleen.

afbeelding van ldbock
15 berichten
Rapporteer

jonasv schreef:

Het gedacht vind ik super. Enkel nog afhankelijk van een  elektriciteitleverancier. Ik wil wel investeren, echter als ik naar de kosten en de terugverdientijd kijk..

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7873 berichten
Rapporteer

ldbock schreef:

jonasv schreef:

Het gedacht vind ik super. Enkel nog afhankelijk van een  elektriciteitleverancier. Ik wil wel investeren, echter als ik naar de kosten en de terugverdientijd kijk..

terugverdientijd is misschien een slecht woord...

meerkost tov gas is wellicht wat je bedoelt.

maar... op het politieke vlak is er echt wel bij heel wat partijen bereidheid om de lasten op elektriciteit te verschuiven naar die op gas, en zo de omschakeling te promoten zonder subsidies of kosten.

Op vandaag is de verbruikskost per kWh bij WP en gas ongeveer gelijk (mits PV-panelen). Blijft dus de hoge aanschafprijs die nooit goedgemaakt kan worden tov die van een gasketel. Dus op de verwachte levensduur van 20j blijft een WP veel duurder dan gas.

Daar zou dus nu verandering in kunnen komen na de volgende verkiezingen waarbij gas gestaag duurder zal worden en elektriciteit evenredig goedkoper (niet zozeer de prijs van de elektriciteit of het gas zelf, maar alle bijhorende taksen zouden gaan verschuiven).

Beter zou men eens kijken naar de woekerwinsten die op warmtepompen gemaakt worden...

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van aartwessels
Lid vanaf: 13/03/2014
3021 berichten
Rapporteer

De gastank huren kost je ongeveer 60 euro per jaar.

Reken er ook op dat je flinke kortingen kan bedingen op de gasprijs bij de propaanleverancier. Laat er meerdere een offerte uitbrengen, en daag ze uit om met een betere prijs te komen. Veel concurrentie op die markt. 

Reken er ook op dat ze lange contracten afsluiten, ik dacht uit mn hoofd contracten van 9 jaar.

Wij hadden geen keuze, maar als ik kijk naar de kosten, dan weet ik niet of het nu direct voordeliger zou zijn geweest met een gewone aardgasaansluiting. Dat hangt er ook vanaf hoeveel je verbruikt.

Volg ons bouwblog!

http://onsnieuwehuis.be

afbeelding van jonasv
Lid vanaf: 04/06/2014
640 berichten
Rapporteer

D I Y schreef:

ldbock schreef:
jonasv schreef:

terugverdientijd is misschien een slecht woord...

meerkost tov gas is wellicht wat je bedoelt.

maar... op het politieke vlak is er echt wel bij heel wat partijen bereidheid om de lasten op elektriciteit te verschuiven naar die op gas, en zo de omschakeling te promoten zonder subsidies of kosten.

Op vandaag is de verbruikskost per kWh bij WP en gas ongeveer gelijk (mits PV-panelen). Blijft dus de hoge aanschafprijs die nooit goedgemaakt kan worden tov die van een gasketel. Dus op de verwachte levensduur van 20j blijft een WP veel duurder dan gas.

Daar zou dus nu verandering in kunnen komen na de volgende verkiezingen waarbij gas gestaag duurder zal worden en elektriciteit evenredig goedkoper (niet zozeer de prijs van de elektriciteit of het gas zelf, maar alle bijhorende taksen zouden gaan verschuiven).

Beter zou men eens kijken naar de woekerwinsten die op warmtepompen gemaakt worden...

en heb je al ooit eens een prijs laten maken voor een WP?

als je een goed geisoleerd huis hebt (en je dus geen belachelijk zware wp nodig hebt) is er echt geen verschil in prijs..

ik heb het voor mezelf 5jaar geleden uitgerekend (denk aan goedkoper onderhoud, geen aansluitkost etc) en heb snel de keuze gemaakt. Nu kan ik zeggen dat het verbruik van die wp zelfs maar de helft is van wat ik had ingeschat.

Dus persoonlijk zou ik die warmteverliesberekening eens maken, en kijken hoeveel verwarming je nodig hebt en wat offertes aanvragen ;)  (zeker als je al denkt aan een WP-boiler ipv sww via gas)

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7873 berichten
Rapporteer

jonasv schreef:
 heb je al ooit eens een prijs laten maken voor een WP?

als je een goed geisoleerd huis hebt (en je dus geen belachelijk zware wp nodig hebt) is er echt geen verschil in prijs..

* eenvoudig systeem l/w split met ingebouwde boiler SWW 190L en 6kW warmtevermogen bij -7° / +35° (dus eigenlijk een model dat als 8kW verkocht wordt bij +7/35), max COP 4,5 (op verwarming, niet op SWW uiteraard, maar wordt ook maar enkele weken per jaar gehaald), monofase 16A 230V: 9000€ geleverd en geplaatst

* eenvoudige modulerende en condenserende gaswandketel 2kW - 8kW met boiler 100L (meer dan genoeg want die wordt bijna sneller bijgewarmd dan je het kan opgebruiken): 4000€ geleverd en geplaatst

met een gemiddelde COP van 4 voor verwarming à 10000 kWh per jaar is dat tegen 25ct/kWh ongeveer 2500*.25 = 625€ verwarmingskost per jaar. Met zonnepanelen (à 15ct/kWh) wordt dat 375€.

voor 2000 kWh SWW met een COP van 2 komen we uit op 1000 kWh ofwel 250€ of 150€ elektr, samen dus 

875€/j of met PV 525€/j

10000+2000 kWh/j met gas (na rendementsaanpassing is dat +/-13500 kWh) kost 13500*5ct/kWh = 675 €/j

Je hebt dus 150€ 'winst' per jaar om een installatieverschil van 5000€ te betalen. Laat ons daar nog 1000€ af doen voor de aansluiting. Dat is een TVT van ongeveer 25 jaar. Maar dat is een levensduur die je mag vergeten met zoveel bewegende delen.
Zo'n kleine gasketel heeft overigens amper onderhoud nodig (en er is ook geen verplicht tweejaarlijks onderhoud) om 20j mee te gaan.

Heb je geen PV (4000Wp op je dak leggen kost toch ook zo'n 5000€ die je er ook nog eens bij mag leggen - maar dat is al verrekend in de elektr-prijs van 15ct/kWh dus moet niet meegerekend worden) dan steek je zelfs 200€/j toe aan verbruik.

In een WP zit voor geen 2000€ aan materiaal en de technologie komt uit de jaren 60 (dus R&D is ook al lang afbetaald). Waarom moet dat dan 10000€ kosten?

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van janaxis
Lid vanaf: 19/03/2011
308 berichten
Rapporteer

D I Y schreef:

...

Je hebt dus 150€ 'winst' per jaar om een installatieverschil van 5000€ te betalen. Laat ons daar nog 1000€ af doen voor de aansluiting. Dat is een TVT van ongeveer 25 jaar. Maar dat is een levensduur die je mag vergeten met zoveel bewegende delen.
Zo'n kleine gasketel heeft overigens amper onderhoud nodig (en er is ook geen verplicht tweejaarlijks onderhoud) om 20j mee te gaan.

...

https://www.vlaanderen.be/verplicht-onderhoud-van-uw-cv-installatie-cent...

Het onderhoud van het centraal stooktoestel van uw verwarmingsinstallatie is een verplichting, zowel voor particulieren als bedrijven.

Centrale stooktoestellen op gas (aardgas, butaan, propaan) moeten 2-jaarlijks een onderhoudsbeurt krijgen.

Centrale stooktoestellen op stookolie (mazout) of vaste brandstof (hout, pellets, steenkool, ...) moeten jaarlijks een onderhoudsbeurt krijgen.

Het onderhoud op een gas- of stookolieketel moet uitgevoerd worden door een erkende technicus.

Dat kost me toch ook elke twee jaar een 150 euro, en voor zover ik kan zien is dit toch ook wel echt verplicht...

Geen gasketel, betekent naast geen aansluiting (duurder dan 1000 euro in de meeste gevallen veronderstel ik, aangezien ik voor water al meer betaal) ook geen gasleidingen en geen gasleidingenkeuring. Dat is toch ook nog minstens enkele honderden euro's uitgespaard.

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8140 berichten
Rapporteer

verplicht vanaf  20kw.....

dus niet voor kleinere toestellen

afbeelding van ldbock
15 berichten
Rapporteer

D I Y schreef:

jonasv schreef:

* eenvoudig systeem l/w split met ingebouwde boiler SWW 190L en 6kW warmtevermogen bij -7° / +35° (dus eigenlijk een model dat als 8kW verkocht wordt bij +7/35), max COP 4,5 (op verwarming, niet op SWW uiteraard, maar wordt ook maar enkele weken per jaar gehaald), monofase 16A 230V: 9000€ geleverd en geplaatst

* eenvoudige modulerende en condenserende gaswandketel 2kW - 8kW met boiler 100L (meer dan genoeg want die wordt bijna sneller bijgewarmd dan je het kan opgebruiken): 4000€ geleverd en geplaatst

met een gemiddelde COP van 4 voor verwarming à 10000 kWh per jaar is dat tegen 25ct/kWh ongeveer 2500*.25 = 625€ verwarmingskost per jaar. Met zonnepanelen (à 15ct/kWh) wordt dat 375€.

voor 2000 kWh SWW met een COP van 2 komen we uit op 1000 kWh ofwel 250€ of 150€ elektr, samen dus 

875€/j of met PV 525€/j

10000+2000 kWh/j met gas (na rendementsaanpassing is dat +/-13500 kWh) kost 13500*5ct/kWh = 675 €/j

Heb je geen PV (4000Wp op je dak leggen kost toch ook zo'n 5000€ die je er ook nog eens bij mag leggen - maar dat is al verrekend in de elektr-prijs van 15ct/kWh dus moet niet meegerekend worden) dan steek je zelfs 200€/j toe aan verbruik.

In een WP zit voor geen 2000€ aan materiaal en de technologie komt uit de jaren 60 (dus R&D is ook al lang afbetaald). Waarom moet dat dan 10000€ kosten?

Precies DIY,

Daar komt nog eens bij; laatst had ik een gesprek met een verwarmingsinstallateur, die wist me te vertellen dat een warmtepomp na 7 jaar op is en een revisie nodig heeft van verscheidene onderdelen, dit grapje kost tussen de 2000 a 2500 euro.. Nu weet ik verder niet wat er precies van waar is, maar hier wordt door bijna geen enkele installateur iets over gezegd !

afbeelding van ldbock
15 berichten
Rapporteer

D I Y schreef:

jonasv schreef:

875€/j of met PV 525€/j

Hoe kom je aan 15ct/kwh wanneer je pannelen hebt? is dan de complete 2500kwh aan 15ct/kwh?