• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Keuze verwarming

Lid geworden
8 jan 2017
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn vrouw en ik staan voor een nieuwbouw project en moeten stilletjes aan keuzes beginnen te maken.
Het betreft een traditionele woning van 10 x 10 m, plat dak, geen kelder en geen zolder.
We zijn verplicht om minimum E50 te behalen en volgens onze EPB man moeten we dan minimum het volgende hebben:
- Ramen Uf profiel max. 1.8
- ​Glas 1.0
- ​12 cm spouwisolatie
- 16 cm dakisolatie
- 10 cm vloerisolatie
- Ventilatiesysteem type D
- Condenserende gasketel met vloerverwarming
​- 4000 Wp zonnepanelen
Vloerverwarming lijkt me zeer aangenaam maar ik weet eigenlijk niet of het bij ons profiel past.
Ik heb me laten vertellen dat vloerverwaming een zuinig maar traag systeem is die de hele dag aan het werk is.
Maar wij zijn beide full time werkende mensen die ten vroegste om 18 u thuiskomen en om 22 u naar bed gaan.

​Is het dan zo zuinig dat je dan de vloerverwaming de hele dag kan laten aanstaan?
Is het dan niet verstandiger om voor een alternatief te gaan die kort maar krachtig is volgens jullie?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
HOB hier, buurman volledig radiatoren, ik vloerverwarming. Verbruik is zo goed als gelijk (700m³ inclusief warm water). Maar:

- Ik heb rolluikkasten, buurman niet.
- Wij zijn met 2 personen, buurman alleen.
- Ik verwarm de hele dag tot 21°C, de buurman enkel de gebruikte kamers wanneer hij aanwezig is.

VVW is zoveel aangenamer dan radiatoren. 21°C is met VVW perfect aangenaam, met radiatoren niet. Het is inderdaad een "traag" systeem, maar eenmaal de woning op temperatuur is maakt het toch niet uit?

In de volledige kamer is het dezelfde aangename temperatuur. Bij radiatoren is het plafond 24°C, de vloer 19°C en aan de thermostaat 21°C. Komt nog eens een onaangename luchtstroom bij.

In een nieuwbouwwoning hoort gewoon vloerverwarming, mijn aanvoertemperatuur is nog niet boven de 25°C gegaan deze winter. 

Als je VVW plaatst, plaats er dan wel overal. De kamers waar geen VVW ligt (garage/koele berging) zijn enorm onaangenaam om in te wandelen door de koudere vloer. Garage is nochtans ook 20°C, maar voelt veel kouder aan.

Met vloerverwarming ben je ook safe naar de toekomst toe mocht je ooit een warmtepomp willen plaatsen. Die kan niet genoeg temperatuur leveren om radiatoren te voeden.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Toch zeer eenzijdig verhaal van Nu7s, hoewel ik het met zijn aanbeveling eens ben om voor vloerverwarming te gaan.

Voor mij is de grote hamvraag in (ook deze) vergelijking hoe het met de isolatie van de woningen zit? Gelijk of niet? Met een goede isolatieschil zal een huis met radiatoren ook een volledig opgewarmde structuur (muren/vloeren) hebben waardoor het verschil met vloerverwarming kleiner wordt (enkel de plaats van de warmtetoevoer verandert). Ook radiatoren kan je 25 graden water toevoeren hoor, als het warmteverlies beperkt is (door het oppervlakteverschil aantal m2 vloerverwarming en aantal m2 radiator zal wel de radiator voor hetzelfde huis een hogere temperatuur nodig hebben). Bij goed gedimensioneerd radiatoren (dus bv bij renovatie: bestaande radiatoren behouden en isolatieschil aanpakken of bij nieuwbouw: grote oppervlaktes om lage temperaturen te kunnen gebruiken) kan een warmtepomp dus ook. Natuurlijk - de typische woning met radiatoren is meestal een renovatie met beperkte isolatie, waardoor er sowieso veel warmte moet toegevoerd worden en in dat geval is vloerverwarming zelfs onaangenaam (te hoge temperaturen nodig om aan grote warmtevraag te voldoen).

samengevat: in een goed geïsoleerde woning heb je veel meer keuze naar een comfortabel verwarmingsysteem dan in een slecht geïsoleerde woning. 

Dat zijn technische argumenten. Geen haar op mijn hoofd zou er aan denken bij nieuwbouw radiatoren te hangen en puur voor de plaats, stromingsgeluiden, ...
 
Lid geworden
8 jan 2017
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de reacties.

Het lijkt me gewoon niet efficiënt om de hele dag de vloerverwarming te laten werken gezien we er enkel van 18u tot 22u van kunnen genieten.

Maar dan zou je een vergelijking moeten maken in stookkosten met beide systemen en werkuren maar dat is een moeilijke berekening volgens mij
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
In een goed geïsoleerde woning neemt de temperatuur slechts heel traag af. Als het 's morgens 22 °C is, zal het 's avonds zonder verwarming bv nog steeds 21.5°C zijn. Je kan dus perfect 24/24 u verwarmen maar dan wel aan een heel laag vermogen en heel lage afgiftetemperatuur. Ik heb zelf heel wat proefjes gedaan (weekends weg) en kwam steeds tot de bevinding dat het terug opwarmen van de woning na afkoelen evenveel tot lichtjes meer energie vraagt dan de woning gewoon permanent te verwarmen. Ik vermoed dat dit het gevolg is van de hogere watertemperaturen die dan nodig zijn en de 'overshoot' die je krijgt omwille van de koude die in het hele huis zit. 

Conclusie: isoleer de woning goed en lig niet wakker van de verwarming, laat ze gewoon permanent draaien je zal zo een minimaal verbruik hebben en tegelijkertijd een hoog comfort. Het huis is dan helemaal in thermisch evenwicht en dat geeft het hoogste comfort aan de laagste temperatuur. 21 °C kamertemperatuur zal dan aangenamer aanvoelen dan 23 °C in een woning waarvan de muren nog 18°C zijn. Voor wat betreft de keuze van afgiftesysteem, vloerverwarming of radiatoren, zou ik vooral zorgen dat de afgiftetemperatuur zo laag mogelijk is. Standaard worden radiatoren bv nog steeds gedimensioneerd op 65 °C aanvoertemperatuur bij -10 °C. Deze temperatuur laat niet toe om in de toekomst op een zuinige manier met een warmtepomp te verwarmen. Laat ze dus liever dimensioneren voor max 45/50 °C bij -10. Vloerverwarming scoort wel hoger qua comfort omwille van de 'warmere' vloer. 
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Dat valt wel mee als berekening, het is gewoon veel detailwerk. Wat je moet vergelijken is:
  • Wat is de warmtevraag om 24/7 je woning op 20 graden te houden (dit wordt denk ik volledig bepaald door het warmteverlies, dus met als startpunt de warmteverliesberekening die je sowieso moet maken). 
  • Wat is de nodige warmte om je huis te laten afkoelen gedurende 16u, en dan terug op te warmen gedurende 6u. Dat wordt vooral bepaald door het warmteverlies naar buiten en het gewicht (en soortelijke warmtecapaciteit) van de materialen in het huis.

Je kan het ook anders bekijken: als je je huis dermate goed isoleert dat je op 24u maar 1 graad temperatuursdaling hebt in het huis, dan maakt het niet uit of je verwarming 24/7 aanstaat (want ze gaat alleen "stoken" als die ene graad afkoeling bereikt is, of dat nu om 18u of om 4u snachts is maakt niet uit).

Uiteraard moet de ambitie dat laatste zijn. Dan stook je je hele huis ene keer warm (bij het intrekken van het huis) en hou je het de 50 jaar erop gewoon op constante temperatuur door af en toe een half graadje bij te stoken (hetzij met vloerverwarming, hetzij met radiatoren). Dat idee van "verwarming aan en af zetten" is toch een beetje van den ouden tijd aan het worden... 

Edit: ebe was me voor met hetzelfde punt te maken.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
De temperatuur de we als mens voelen, is de comfortemperatuur en dat is het gemiddelde van de luchttemperatuur in de kamer en de oppervlaktetemperaturen van de omgevende wanden/muren.

Als de oppervlaktetemperatuur van de omgevende wanden daalt met 1°C dan zal je de luchttemperatuur met 1°C moeten verhogen om hetzelfde comfortgevoel te krijgen. Vandaar het hoger verbruik als je uw verwarming tijdelijk uitzet.

Wil je toch opteren voor tijdelijke uitschakeling van uw verwarming, dan moet je isolatie (bij-) zetten aan de binnenzijde en/of uw muren uitvoeren/afwerken met zeer lichte bouwmaterialen.

In geval van vloerverwarming, dien je dan ook te opteren voor een aangepast systeem, kijk bijv. eens bij opal-sytems.be.

Nadeel van isolatie aan de binnenzijde of weinig thermische massa aan de binnenzijde, is dat uw huis in de zomer iets sneller zal opwarmen. Dat zou je dan best combineren met een uitgekiend nachtventilatie-plan of een warmtepomp die je de zomer laat koelen.

 
 
Lid geworden
8 jan 2017
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
0
Volgens de berekening van de EPB man kunnen we toch beter voor de constante vloerverwarming kiezen.
Het systeem van OPAL-systems is best interessant, maar het feit dat we meer moeten isoleren en in de zomer ventileren maakt het minder interessant.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Dat is een algemeen principe als het om thermisch isoleren en thermische inertie (massa) gaat, wat voor u werkt in de winter, werkt tegen u in de zomer en vice versa.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Leuk om te horen, je zal er veel genot van hebben. 
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Zijn er nadelen aan vloerverwarming ?
Heb iets gelezen/gehoord ivm last van spataders door vloerverwarming...heb je niet bij radiatoren...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.696
Punten
113
Dat was idd een probleem in de beginjaren . Toen was de watertemperatuur die door de leidingen liep te hoog.
 
Lid geworden
8 jan 2017
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb nog de volgende vraag betreffende onze nieuwbouw.
Wij hebben beneden (keuken, living, berging en inkom)100 m² en boven (3 slaapkamers en een badkamer) ook 100 m².
Mijn idee was om overal vloerverwarming te leggen maar daar is niet elke installateur waar ik voor een offerte ben gegaan het mee akkoord.
Sommigen raden aan enkel op de gelijkvloers en boven in de badkamer vloerverwarming te leggen en in de slaapkamers helemaal niets.
Anderen raden dan weer aan in de slaapkamers met radiatoren te werken i.p.v vloerverwarming. 
Eentje raad me aan in de slaapkamers wel de leidingen te leggen voor de radiatoren in geval van nood.

Wat kunnen de mensen met vloerverwarming mij hier aanraden?
​Is het met de huidige isolatienorm nodig om overal vloerverwarming te leggen?
Is het wel een mooie luxe gezien het toch niet veel verbruikt?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Voor de temperatuur misschien niet nodig, maar ik vind het prettiger als alle vloeren in huis aangenaam "warm "zijn, anders sta je naast bed nog steeds op een "koude" vloer. Ik heb wel gekozen voor een kleinere buisdiameter op het verdiep.
 
Lid geworden
8 jan 2017
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vanwaar die kleinere diameter? Minder verbruik?
Heb je overal dezelfde temperatuur of heb je 2 verschillende regelaars?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Minder opbouwhoogte op het verdiep.

Temperatuur is overal dezelfde. Geen thermostaat, puur regeling op buitentemperatuur. Thermostaat zit in de ketel geklikt.
 
Lid geworden
8 jan 2017
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
0
Welke ketel heb je als ik mag vragen?
Ik ben bij drie verschillende sanitair mannen gewest en alle drie raden ze een ander merk aan en breken ze de andere merken af,  Atag, Vaillant en Daalderop.
28 kW voor de vloerverwarming 2 x 100 m² en warm water voor het heel huis.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Junkers ZWB30-4C.

Bij Selfmatic had ik de keuze tussen Bulex en Junkers.

Een installateur kan onmogelijk alle merken op zich nemen. Het is belangrijk dat je enkele standaardonderdelen in je bestelwagen liggen hebt zodat je de mensen kan helpen. Als je dat van alle merken zou willen doen dan heb je al snel een vrachtwagen nodig.

 
 
Lid geworden
8 jan 2017
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
0
Easykit heeft me ook Bulex aangeraden.
Atag, Vaillant en Daalderop werden me door de verschillende installateurs aanbevolen. Tja begin er dan maar aan hé
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ik heb niet voor Bulex gekozen omdat iedereen waar ik over Bulex begon ofwel "super tevreden" was of "nooit van mijn leven nog een Bulex".  Ook op internet zijn wat horror verhalen te lezen over Bulex. Bij Junkers vond ik amper reacties, dus geen nieuws is goed nieuws zeker? Ik ben er alvast zeer tevreden van.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan