(Intern) Expansievat Vitodens 300

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van jvanhambelgium
Lid vanaf: 10/03/2006
1899 berichten

Hallo,

Onze installatie draait probleemloos sinds 2006, op dat vlak niet veel te klagen. Tussenseizoen is altijd was lastig "regelen" met een buitenvoeler, maar gemiddeld gezien OK hier.

Echter, ik *denk* dat het interne CV expansievat nu z'n beste tijd wel gehad heeft ... die dingen blijven niet leven...
Kan er echter ni aan zonder de ketel volledig open te schroeven. Zit goed weggestoken precies.

Druk op de manometer zwaait nogal serieus uit vandaar dat ik denk aan een kapot expansievat : koude installatie +- 1.0 bar, draaiende installatie +- 2.1/2.2bar. 

Alles zit hier op vloerverwarming, watertermperatuur nooit boven +- 32°C ofzo, vandaar dat de druk gewoon nog "acceptabel" blijft en er geen ventielen open springen Wink

Optie 1 : Ik laat het gewoon lekker doen. De drukken zitten binnen acceptabele grenzen dankzij de LTV/vloerverwarming

Optie 2 : Vervangen ; echter in de servicemanual van de Vitodens 300 niks te vinden over het eigenlijk expansie-vat ... WEL een aansluitstuk. Is dat dan een gewoon expansievatje (vb Pneumatex) of iets van Viessmann zelf ?

Ondertussen lees ik dat de Vitodens 300 precies niet meer bestaat, maar dat vb Vitodens 200-W/222-W en andere 2xx modellen enz precies nu best mooie toestellen zijn met diepe modulatie.

Reacties

1899 berichten
Rapporteer

Euh, ik kan precies mijn eigen berichten niet eens aanpassen na plaatsen ?!

Anyway, de vraag is natuurlijk. Wat zouden jullie doen Optie1 / Optie2 ?

afbeelding van Lammy
Lid vanaf: 20/03/2010
1122 berichten
Rapporteer

Expantievat is zeer belangrijk in een cv-installatie... moet altijd correct werken voor de levensduur vd gehele installatie te garanderen ... best een groot genoeg vat extern bijplaatsen en correct inregelen. Moet ook in de aanzuigleiding vd pomp staan ...

afbeelding van disco stu
Lid vanaf: 13/12/2012
580 berichten
Rapporteer

Optie 3: extern expansievat bijzetten.

1899 berichten
Rapporteer

De installatie werkt sinds 2006 foutloos, stats zijn best goed. Na 13jaar gebruik staat er 11.800m³ op de gasteller en staan er zo'n 19800 branderuren bij 9000 starts.
Zo'n lomp extern expansievat bijplaatsen is geen optie Wink

Het CV-expansievat heb ik vorige jaar moeten vervangen en is al lomp genoeg Wink

afbeelding van disco stu
Lid vanaf: 13/12/2012
580 berichten
Rapporteer

Euhm ik volg niet meer. Uit je eerste bericht maak ik op dat sinds de originele installatie 13j geleden er niets veranderd of vervangen is maar dat je denkt dat het expansievat kapot is.

Nu zeg je 

Het CV-expansievat heb ik vorige jaar moeten vervangen en is al lomp genoeg 

Zijn er meerdere expansievaten in het verhaal en hebben we het niet over hetzelfde?

1899 berichten
Rapporteer

Heb me even verkeerdelijk uitgedrukt, sorrt voor de verwarring.

Het SWW-expansievat heb ik vorig jaar vervangen. Da's zo'n groot Pneumatex geval gekoppeld op de boiler-circuit van de Vitodens.

Het CV-expansievat, intern in de Vitodens is nog nooit vervangen en ik peis dat het stuk is omdat de manometer teveel aan het schommelen gaat.

afbeelding van Lammy
Lid vanaf: 20/03/2010
1122 berichten
Rapporteer

Enkel zekerheid door het in drukloze toestand uit te meten ... 

afbeelding van Pierre88
Lid vanaf: 05/08/2017
42 berichten
Rapporteer

Je kan eerst eens beginnen met dit bij te blazen, druk aflaten en maken dat je water weg kan, vb langs flex van vulset of aflaatkraantje, nadien voordruk bijblazen tot 0.75-1bar en laat manometer er even opstaan en kijk of hij op druk blijft, nadien ng eens afzepen aan ventiel om te kijken of die niet lekt. Ik heb al vaker oudere ketels gedaan, niet noodzakelijk dat dit kapot is hoor...

1899 berichten
Rapporteer

Lammy schreef:

Enkel zekerheid door het in drukloze toestand uit te meten ... 

Inderdaad, maar dan zal ik de ketel moeten opschroeven denk ik. Als ik de "kap" eraf neem moet je nog de plaat wegnemen om aan het branderhuis enz te komen en daar zal "custom" (membraan) expansievat ook wel ergens zitten want het is zeker geen standard vorm.

Is normaal 10L inhoud en 0,75bar voordruk volgens de boekskes voor de 300-W

Hmm, zal es bezien wat we ermee doen. Kritisch is het niet echt volgens mij, kan nog wel effe wachten.
Merci iedereen voor de feedback.

afbeelding van Pierre88
Lid vanaf: 05/08/2017
42 berichten
Rapporteer

Normaal is het ventiel bereikbaar voor een controle/aanpassing van de voordruk, bij sommige ketels is dit onderaan, bij andere bovenaan achter de ketel. 

Een deftige installateur controleert de voordruk bij 2-jaarlijks oh van de gasketel. 

afbeelding van stefan
26793 berichten
Rapporteer

Meestal zijn deze interne exp.vaten veel duurder dan een extern, O.a. Ook omdat het veel meer tijd kost.

dus overweeg de interne te laten zitten bij defect en plaats een extern