gaan voor een warmtepomp of toch niet? Nieuwbouw 2019-2020

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van REF10554
Lid vanaf: 26/09/2018
11 berichten

Dag Iedereen,

In september beginnen ze met onze nieuwbouw. Heel spannend dus en we kijken er erg naar uit. Echter twijfelen wij nog enorm na verwarming toe. Misschien leg ik kort de situatie uit wat we nu voorzien qua technieken/verwarming:  

- ventilatie D

- momenteel 8 zonnepanelen voorzien (eventueel nog naar 10 of 12) 

- vloerverwarming beneden, boven radiatoren. 

- gashaard (vooral voor het visuele en de gezelligheid). 

Nu was er om de boel te verwarmen voorzien dat we alles met aardgas zouden gaan doen. De goedkoopste optie dus. Maar aangezien er steeds meer berichtgeving is dat men gas zal afsluiten in de toch al nabije toekomst denken we ook meer en meer aan die warmtepompen. 

We zouden dan denken aan lucht-water warmtepomp die we dan met de zonnepanelen van electriciteit voorzien. Dus zeker al niet de boringen, die vinden we te duur. De lucht water warmtepomp schijnt tussen de 7.500 -12.500 EUR te gaan kosten. Vanwaar een marge van 5000 EUR als ik het internet mag geloven? Want 7.500 eur of 12.500 eur maakt voor ons wel een erg groot verschil. 

2de vraag/probleem voor ons is het douchen/badderen? Ik lees artikels dat men spreekt over 7 min douchen, 8 min douchen als je met 3 of 4 personen bent. Dit schrikt ons iet wat af omdat wij eigenlijk wel altijd een stuk langer douchen. Nu zijn we nog met 2 zonder kinderen, maar wij komen samen al los over het half uur douchen. devil frown Dus wij gaan dit nooit kunnen ophalen met een warmtepomp in combi met een 300 L vat. Want met een dergelijk vat zou je volgens internet 4 x 7 min kunnen douchen. Wat ons toch erg weinig ljkt... In het weekend eens een bad of 2 vullen, eens 20 min per persoon douchen... Hier komt het wel voor bij ons in het huis dat we nu huren.  Ik weet,  jullie zeggen, douch minder verkwisters! Maar graag zouden we daarin toch meer reserves willen. Voor ons is het een belangrijk gegeven en we hebben ook geînvesteerd in een leuke badkamer... We zouden ook proberen de douche op regenwater te zetten. 

Lang verhaal kort. Wat kost een LW warmtepomp gemiddeld en hoe lang kan je ermee douchen zonder dat we een minutenteller naast de douche moeten zetten? 

Alvast bedankt! 

Reacties

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7725 berichten
Rapporteer

Tja...

Het hangt er van af welke douchekop je neemt hé...

Wil je een regendouche die 25L/minuut verbruikt, dan kan je met een vat van 300L ongeveer 12 minuten douchen (er wordt tijdens het douchen ook nog wel wat water bijgemaakt, dus dat zal dan 15 minuten zijn, maar dat is het zo ongeveer)

Neem je een gewone douche die 7L/minuut verbruikt, dan heb je 40 minuten warm water uit 300L, en aangezien er gedurende die 40 min ook heel wat bijgewarmd wordt zal dat vlotjes over het uur gaan.

Laat je de boiler ook voorzien van een elektrische bijverwarming zodat je het water ipv op 40° ook op 60° kan houden, dan heb je meteen een derde extra door het bijmengen van koud water, maar dan is het ook duurder warm water natuurlijk.

Je kan ook een boiler van 500L of meer nemen. Maar dan zal je met 12500€ niet toekomen. En er zal al een serieus wattage mogen achter zitten ook of er blijft geen tijd over om het huis te warmen.

Keuzes, keuzes, keuzes...

Nu ja, het probleem van de lange douches nemen verdwijnt vanzelf zodra je kinderen hebt...

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van aartwessels
Lid vanaf: 13/03/2014
3020 berichten
Rapporteer

Goh, zal allemaal wel iets genuanceerder liggen. Hoe lang je kunt douchen met een buffer van 300 liter hangt ook af van de mengtemperatuur en de temperatuur in het buffervat. Als persoon 1 gedoucht heeft, en persoon 2 nog niet, dan warmt het water tussentijds weer op.

Prijzen kan ik me niet over uitlaten, maar als je tóch al een gasaansluiting voorziet, dan heeft het economisch geen zin om iets anders dan een gas-ketel te plaatsen.

De ecologische kant kan je dan nog over twisten.

In de levensduur van de gas-ketel wordt de gasaansluiting nog niet afgesloten.

Volg ons bouwblog!

http://onsnieuwehuis.be

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26209 berichten
Rapporteer

als je WP kiest, moet je de radiatoren ook al buitengooien

zou ikzelf ook doen met gasketel, alles VV

en een haard komt er ook al niet in.

je kiest bewust op prijs (geen grondboringen), neem dan maar gas en een goede boiler als je veel wil douchen

succes

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
6975 berichten
Rapporteer

REF10554 schreef:

Daar zit je eerste probleem al. Schrap die radiatoren en voorzie overal vloerverwarming. 

Hoe ga je met een warmtepomp de hoge temperatuur die een radiator nodig heeft opwekken? Elektrisch bijverwarmen? 

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7725 berichten
Rapporteer

Met die 10.000€ zou je ook kunnen kijken om wat meer isolatie, beter glaswerk,... te nemen en passief bouwen zonder verwarming. Dat is elk jaar 1000€ bespaard en je moet geen zonnepanelen leggen om je e-peil naar beneden te brengen. En dan zet je bvb een zonneboiler van 300L. Of een wp-boiler.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Nansbr
Lid vanaf: 14/10/2018
25 berichten
Rapporteer

Ik wou één van de komende dagen ongeveer dezelfde vraag stellen... Doe ik dit hier of maak ik een eigen topic?

Groeten Nans

Nans

afbeelding van REF10554
11 berichten
Rapporteer

Nu7s schreef:

REF10554 schreef:

Daar zit je eerste probleem al. Schrap die radiatoren en voorzie overal vloerverwarming. 

Hoe ga je met een warmtepomp de hoge temperatuur die een radiator nodig heeft opwekken? Elektrisch bijverwarmen? 

Ah dat wist ik zelfs niet. Ik dacht dat een warmtepomp ook radiatoren kon aansturen. Oké dan zal het warmtepomp verhaal niets voor ons zijn. Wij willen echt geen vloerverwarming boven aangezien we graag kamer per kamer de temperatuur willen kunnen regelen. Zo slapen wij bv nooit in een extra verwarmde kamer. Maar als er dan iemand wil studeren in één van de slaapkamers,dan willen we wel bv dat er 2u verwarming aangaat in die specifieke kamer. Dan lijkt me dit niet haalbaar met vloerverwarming boven. 

Aangezien we reeds een gasleiding nodig hebben voor de gashaard, dan zullen we best toch nog voor het traditionele gas moeten gaan denk ik. 

Dan rijst natuurlijk bij mij meteen de vraag. Wat als ze binnen 10 jaar gas afsluiten en ons doen verplichten om een warmtepomp te installeren? Wat dan met de gashaard en de radiatoren boven? Hmmm.......

afbeelding van art
Lid vanaf: 13/05/2009
374 berichten
Rapporteer

REF10554 schreef:

Nu7s schreef:
REF10554 schreef:

Ah dat wist ik zelfs niet. Ik dacht dat een warmtepomp ook radiatoren kon aansturen. Oké dan zal het warmtepomp verhaal niets voor ons zijn. Wij willen echt geen vloerverwarming boven aangezien we graag kamer per kamer de temperatuur willen kunnen regelen. Zo slapen wij bv nooit in een extra verwarmde kamer. Maar als er dan iemand wil studeren in één van de slaapkamers,dan willen we wel bv dat er 2u verwarming aangaat in die specifieke kamer. Dan lijkt me dit niet haalbaar met vloerverwarming boven. 

Aangezien we reeds een gasleiding nodig hebben voor de gashaard, dan zullen we best toch nog voor het traditionele gas moeten gaan denk ik. 

Dan rijst natuurlijk bij mij meteen de vraag. Wat als ze binnen 10 jaar gas afsluiten en ons doen verplichten om een warmtepomp te installeren? Wat dan met de gashaard en de radiatoren boven? Hmmm.......

Daarom dat architecten aanraden om in die kamers ventiloconvectoren te zetten. Die warmen ogenblikkelijk en zijn perfect om op ltv/warmtepomp te gaan. 

Zoals ik al vaker zei, ik zie die combinatie wel vaker in recente woningen. 

En wat gas betreft : dont worry. Het zal bijlange zo snel niet gaan. 

En economisch (zeker op korte en zelfs middellange termijn)  is gasketel een prima keuze. Je kan daar ook prima op lage temp mee werken. We moeten nu ook niet doen alsof wp conditio sino qua non is. 

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
1402 berichten
Rapporteer

ik weet niet in welk doem scenario je leest dat ze over 10 jaar het gas gaan afsluiten??

als het een troost mag zijn "als"  dit gebeurd zal je minste zorg je verwarming zijn of je douche

afbeelding van art
374 berichten
Rapporteer

Nu7s schreef:

REF10554 schreef:

Niet noodzakelijk. Er bestaan ook wp’s voor hogere temperaturen. Al lijkt mij dat een noodoplossing. 

afbeelding van REF10554
11 berichten
Rapporteer

jan 007 schreef:

ik weet niet in welk doem scenario je leest dat ze over 10 jaar het gas gaan afsluiten??

als het een troost mag zijn "als"  dit gebeurd zal je minste zorg je verwarming zijn of je douche

Was bij wijze van spreken. Maar het zal er toch ooit van komen dat ze mensen zullen "dwingen" om geen gas meer te gebruiken. Ik dacht dat ze nu al in Nederland geen gasleiding meer leggen in nieuwe verkavelingen. Ofwel maken ze gas onbetaalbaar, ofwel sluiten ze het ooit af. Dus toch wel iets om bij stil te staan denk ik als je nu een huis wil bouwen. Zeker als je dan van familieleden en vrienden zaken hoort als "je gaat nu anno 2019 toch niet meer je huis met gas verwarmen? Of je installeert toch een WP zeker?".  Maar je moet er wel de euro's voor over hebben. En ik denk dat zo'n 300 L vat toch ook wat plaats inneemt in een berging? 

Maar van mijn part mag het dus nog een heel eind duren voor ze stoppen met gas. devil

afbeelding van art
374 berichten
Rapporteer

Als het een troost mag zijn, heel veel mensen kunnen zich GN wp veroorloven en nemen een gasketel. Prima keuze en economisch zeker verantwoord. 

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
1402 berichten
Rapporteer

zeg tegen die mensen dat ze veel geld kunnen verdienen met die glazen bol big grin

ik denk dat de volgende stap waterstof gas zal zijn naar de toekomst toe (maar is maar een denkpiste van mij)

via panelen op je dak maak je zelf waterstof aan en die kan je voor van alles gebruike (auto, verwarming,...)

ook geld zal een zeer grote rol spelen in dit hele verhaal , alls alle mensen hun eigen energie opwekken waar gaat de regering dan geld vandaan halen? 

denk niet dat de regering al die groene en eco toepassingen promoot omdat ze groen zijn of begaan met de natuur  , nee dit is enkel om boetes te vermijden 

vb dieselwagens --> 2e hands naar afrika om daar nog een 20 tal jaar verder te tuffen

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8047 berichten
Rapporteer

Technologie staat niet stil en gas zal er altijd zijn. 

afbeelding van Tom DV
Lid vanaf: 29/08/2009
872 berichten
Rapporteer

REF10554 schreef:

Zo slapen wij bv nooit in een extra verwarmde kamer. Maar als er dan iemand wil studeren in één van de slaapkamers,dan willen we wel bv dat er 2u verwarming aangaat in die specifieke kamer. Dan lijkt me dit niet haalbaar met vloerverwarming boven. 

Ik zou dan toch voor vloerverwarming  boven gaan + enkele zonnepanelen extra en voor die 2 uurtjes verwarmen met een elektrische convector? 

Want als je in elke kamer appart de temperatuur snel wilt veranderen ga je ook nog eens in elke kamer een thermostaat moeten zetten en terwijl nog eens de thermostaatkraan verder open zetten. ( ander is het mogelijk dat die kamer toch niet warmer wordt omdat de ketel/pomp niet draait op dat moment)

(of zit ik er volledig naast?)

Grtz