Dimensionering geothermische warmtepomp Viessmann Vitocal 300

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Roos_
Lid vanaf: 10/02/2012
69 berichten

Hallo,

De aannemer is enkele weken geleden begonnen aan onze energetische totaal verbouwing van onze landelijke vrijstaande woning.
We hebben gekozen voor een geothermische warmtepomp en vloerverwarming op zowel het gelijkvloers als de verdieping.
Bewoonbare oppervlakte is ± 390 m², 230 m² gelijkvloers excl. garage en 160 m² bovenverdieping.
Bij initiele prijsaanvragen voor een Viessmann warmtepomp stelden 2 - 3 verschillende leveranciers allen een vermogen van 17 kW voor.
Dit leek ons erg veel  en allicht eenvoudig weg op oppervlakte berekend?
Gezien de woning toch wel erg degelijk geïsoleerd zal worden voor een renovatie, 15 cm Eurowall PIR spouwmuurisolatie, kW 0,9 beglazing, 25 - 30 cm dakisolatie.
Qua ventilatie hebben we ook gekozen voor een unit met hoog rendement, Zehnder ComfoAir Q450 Premium.
We hebben momenteel offertes ontvangen voor een iets kleiner vermogen van 13 kW.
Deze heeft trouwens ook een iets betere COP (5,0x) dan de unit van 17,2 kW (4,7x).

Op basis van de warmteverliesberekening via de spreadsheet op bouw-energie.be, kom ik aan een 10,5kW verwarmingsvraag en of netto energiebehoefte.
Oftewel beduidend minder nog dan de 13 kW.
De vraag voor sww komt daar dan wel nog bij natuurlijk.
Onze vraag is nu of we voor een vermogen van 10 kW of 13 kW voor de Vitocal gaan?
Het prijsverschil tussen deze units zelf is vrij beperkt, scheelt dacht ik een ± € 500, maar samen met het prijsverschil voor de diepteboring 13 kW is ± € 2,500 duurder dan de boring voor 10 kW, 2 x 150 m i.p.v 2 x 110 m, begint het wel al op te lopen.
De warmteverliesberekening is ook gebaseerd op 21 graden gewenste binnentemperatuur bij - 8°C buiten temp.
Het zou zonde zijn om een te klein vermogen te kiezen en te merken dat we op piekmomenten vermogen 'missen'.
Evengoed is het weggesmeten geld om te overdimensioneren en allicht je rendement serieus naar beneden te halen als je met een te groot vermogen werkt. 
Alle inzichten zijn welkom.
Groeten,

Reacties

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8060 berichten
Rapporteer

moet het een geothermische zijn ?

afbeelding van Roos_
69 berichten
Rapporteer

Mario_ schreef:

moet het een geothermische zijn ?

Eigenlijk wel. We zijn niet echt fan van de (buiten- en binnen) units van bv een lucht-lucht warmtepomp, en ht lagere rendement. Een geothermische helpt ons serieus om onder de E60 te duiken, waarmee we 5j vrijstelling van OV behalen. Ook wordt de subsidie van max €4,000 in ons geval verdubbeld tot €8,000 gezien de vorige verwarming op basis van elektrische accumulatoren werkte.

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26213 berichten
Rapporteer

goede keuze, maar ik zou boring 3x110 meter uitvoeren ipv 2 keer 150

vroeg of laat kan er altijd één van de boringen "falen" en als je dan een 3e hebt is dat geen ramp, bij 2 zal het kritiek worden als er ene wegvvalt

succes met de werken

vermogen : vraag aan installateur expliciet waarom hij 13KW wil

en ik vermoed dat dit te maken zal hebben met je SWW, hoe groot is boiler voorzien en hoeveel gebruikers?

afbeelding van Roos_
69 berichten
Rapporteer

stefan schreef:

vroeg of laat kan er altijd één van de boringen "falen" en als je dan een 3e hebt is dat geen ramp, bij 2 zal het kritiek worden als er ene wegvvalt

succes met de werken

en ik vermoed dat dit te maken zal hebben met je SWW, hoe groot is boiler voorzien en hoeveel gebruikers?

Thanks, da's een goede tip ivm de boringen. Zal nog eens informeren bij hen. De boring die ze voorgesteld hadden op basis van de initieele 17kW warmtepomp was 3x140m.

Wat SWW betreft is er een boiler type CVW voorzien van 390l. Wij zijn een jong gezin met een tweejarig peutertje en baby op komst. Laten we zeggen dat het huis comfortabel voorzien is voor een gezin van 5.

afbeelding van ebe
Lid vanaf: 11/01/2015
263 berichten
Rapporteer

Ik zou me echt geen zorgen maken dat je niet gaat toekomen met 10 kW in een 'modern' geïsoleerde woning... 

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8060 berichten
Rapporteer

ebe schreef:

Ik zou me echt geen zorgen maken dat je niet gaat toekomen met 10 kW in een 'modern' geïsoleerde woning...

wel rekening houden met feit dat deze energetisch gerenoveerde woning,  de dubbele opp heeft tov van de huidige 'moderne' woningen.....

afbeelding van Roos_
69 berichten
Rapporteer

Mario_ schreef:

ebe schreef:

wel rekening houden met feit dat deze energetisch gerenoveerde woning,  de dubbele opp heeft tov van de huidige 'moderne' woningen.....

Nuttig om weten dat we geen vloerverwarming hebben voorzien in de slaapkamers boven. Wel laten we kabels leggen voor eventueel later een luchtunit te plaatsen die kan koelen (en verwarmen). In bijlage ook de warmteverliesberekening ter info. 

What about een zwembad? Wordt dat typisch aangesloten op de warmtepomp van de woning indien aanwezig en voldoende vermogen? Of is het wat gek om de capaciteit van de 'hoofd' warmtepomp daar reeds op te voorzien voor iets dat er wellicht pas binnen enkele jaren komt? Meeste afzonderlijke warmtepompen voor zwembaden zijn allicht minder performante lucht/lucht units?

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26213 berichten
Rapporteer

Geen WP voor zwembad nu voorzien is gewoon te gek

triestige warmteverliesberekening, zoek hier eens naar het goede excel bestand

afbeelding van Roos_
69 berichten
Rapporteer

Roos_ schreef:

stefan schreef:

succes met de werken

Thanks, da's een goede tip ivm de boringen. Zal nog eens informeren bij hen. De boring die ze voorgesteld hadden op basis van de initieele 17kW warmtepomp was 3x140m.

Wat SWW betreft is er een boiler type CVW voorzien van 390l. Wij zijn een jong gezin met een tweejarig peutertje en baby op komst. Laten we zeggen dat het huis comfortabel voorzien is voor een gezin van 5.

Heb je nog inzichten ivm vermogen in fucntie van boiler/gezinsamenstelling? Is die boiler van 390l dan zo'n energievreter? 

afbeelding van Roos_
69 berichten
Rapporteer

stefan schreef:

Geen WP voor zwembad nu voorzien is gewoon te gek

triestige warmteverliesberekening, zoek hier eens naar het goede excel bestand

Heb eerlijk gezegd geen idee over welke vermogens we dan spreken voor het verwarmen van een zwembad. Uiteraard ook weer afhankelijk van verschillende factoren, te beginnen met het volume, technieken, al dan niet overdekt etc waar we eerlijk gezegd niet echt een goed beeld over hebben op dit moment. Heb je een idee van ruwe grootteorde waarover we spreken? As in, toch de 13kW kiezen in de veronderstelling dat we wellicht comfortabel toekomen met de 10kW unit voor de woning- en SWW verwarming, of spreek je dan eerder voor grotere verschillen en kijken we dan naar bvb de 17kW WP? Dan begint het prijskaartje wel serieus op te lopen en spreken we al snel van €5-6k verschil op kost van boring en WP.

Zal idd trachten de gedetailleerde warmteverliesberekening uit te voeren!

afbeelding van de mario
Lid vanaf: 30/08/2008
4735 berichten
Rapporteer

Blijf met je geothermische warmtepomp in de verste verte weg van een zwembad! De enige goede keuze daar is ewn luchtunitje!

afbeelding van Roos_
69 berichten
Rapporteer

de mario schreef: Blijf met je geothermische warmtepomp in de verste verte weg van een zwembad! De enige goede keuze daar is ewn luchtunitje!

Hey Mario, kan je je wat nader verklaren hier (voor een semi-leek als ikzelf) waarom dit geen goed idee is? I guess dat het inderdaad met moderne lucht/lucht WP'en ook wel een mooi rendement haalt, vooral gezien het 'zwemseizoen'; i.e. de WP gaat wellicht niet draaien in putje winter wanneer de buitentemp en het rendement laag zullen zijn.

afbeelding van de mario
Lid vanaf: 30/08/2008
4735 berichten
Rapporteer

Wel de buitentemperatuur is in het zwemseizoen een heel stuk hoger dan de bodemtemperatuur. Met lucht stook je eenzwbad zuiniger dan met geothermie!

Een geothermisch veld is berekend op een bepaalde onttrekking op jaarbasis in kWh. Een boorveld 20.000kWh moet kunnen rekenen op regeneratie tijdens het off-seizoenz de zomer dus. Regeneratie door stilstand en eventuele regeneratie door passieve koeling.

Wanneer jij een zwembad aansluit op een gecombineerd veld, dan ontneem je die periode, en heb je dus een veld dat jaar na jaar zal zakken in temperatuur en dan ook snel 'uitgeput' raakt.

Tenzij je dat hierop gaat berekenen, maar dan spreek je niet over 3kW zonder regeneratie.

Daarom dat er weinig geothermische zwbadstokers zijn zonder miserie.

afbeelding van Roos_
69 berichten
Rapporteer

de mario schreef: Wel de buitentemperatuur is in het zwemseizoen een heel stuk hoger dan de bodemtemperatuur. Met lucht stook je eenzwbad zuiniger dan met geothermie! Een geothermisch veld is berekend op een bepaalde onttrekking op jaarbasis in kWh. Een boorveld 20.000kWh moet kunnen rekenen op regeneratie tijdens het off-seizoenz de zomer dus. Regeneratie door stilstand en eventuele regeneratie door passieve koeling. Wanneer jij een zwembad aansluit op een gecombineerd veld, dan ontneem je die periode, en heb je dus een veld dat jaar na jaar zal zakken in temperatuur en dan ook snel 'uitgeput' raakt. Tenzij je dat hierop gaat berekenen, maar dan spreek je niet over 3kW zonder regeneratie. Daarom dat er weinig geothermische zwbadstokers zijn zonder miserie.

Bedankt Mario, makes sense! Da's al een vraag minder dan. 

afbeelding van Roos_
69 berichten
Rapporteer

Roos_ schreef:

Roos_ schreef:
stefan schreef:

succes met de werken

Heb je nog inzichten ivm vermogen in fucntie van boiler/gezinsamenstelling? Is die boiler van 390l dan zo'n energievreter? 

Iemand die me hier nog verdere inzichten kan bezorgen wat betreft (ruwweg) inschatting van verbruik van dergelijke boiler voor gezin van 4-5 personen?