CV-ketel op lage temperatuur instellen: altijd beter?

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van kennee89
Lid vanaf: 12/12/2017
85 berichten

Wij hebben een Buderus CV-ketel uit 2004 en verwarmen op mazout.

Gisteren stond de ketel ingesteld op 70 graden en daarmee kregen we ons huis 's morgens op 2,5u opgewarmd van 18,5 graden naar 21 graden.

Ik heb temperatuur van CV-ketel vervolgens verlaagd dat 60 graden. Daarmee raakte het huis vanmorgen in 4,5u opgewarmd van 18,5 tot 21 graden.

Dat het langer duurt is voor ons geen probleem. Ik programmeer het dan gewoon zo dat verwarming 's morgens vroeger inschakelt. De belangrijkste vraag is eigenlijk of die verlaging van temperatuur CV-ketel naar 60 graden wel effectief zuiniger is? Want opwarmtijd wordt bijna het dubbele.

Tenslotte nog een vraag ivm Buderus thermostaatknop. Op één kamer wordt de verwarming niet warm, op welke stand de knop ook staat gedraaid. Ik vermoed dat ze thermostaatknop vasthangt (deze radiator wordt nauwelijks gebruikt). Hoe kan ik die knop eraf halen om dit na te kijken? Foto in bijlage.

Reacties

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8695 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

uw warmteverlies beperken gaat het meeste besparen. Door de woning niet te laten afkoelen ga je steeds een aangename temperatuur hebben, doordat de massa niet afkoelt kan je op.een veel lagere temperatuur verwarmen. een modulerende ketel kiest zo zijn eigen temperatuur die nodig is om de woning op temp te krijgen /houden.
thermostatische knop is gewoon geschroefd. Dus de ring gewoon naar links draaien. Daarna zal je een metalen pinnetje zien. Soms blijft dit ingedrukt klemmen.
Ook kan het dat de voetventielen onderaan de aansluitblok nog dicht staan.

afbeelding van kennee89
Lid vanaf: 12/12/2017
85 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Mario_ schreef: uw warmteverlies beperken gaat het meeste besparen. Door de woning niet te laten afkoelen ga je steeds een aangename temperatuur hebben, doordat de massa niet afkoelt kan je op.een veel lagere temperatuur verwarmen. een modulerende ketel kiest zo zijn eigen temperatuur die nodig is om de woning op temp te krijgen /houden. thermostatische knop is gewoon geschroefd. Dus de ring gewoon naar links draaien. Daarna zal je een metalen pinnetje zien. Soms blijft dit ingedrukt klemmen. Ook kan het dat de voetventielen onderaan de aansluitblok nog dicht staan.

Klopt, maar ons huis is nog geïsoleerd aan de normen van 2004. Dus ik vrees dat thermostaat 24/24u op 21 graden laten staan, niet de zuinigste optie is. Chauffagist raadde ons de gulden middenweg aan: 's nachts niet lager dan 18 graden.

De ring naast thermostaatknop draait gewoon door. Ik kan er blijven aan draaien, schuift gewoon niks op... Hoe kan ik controleren of de voetventielen open staan (zie bijgevoegde foto)?

afbeelding van Lammy
Lid vanaf: 20/03/2010
1070 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bijna alle regelingen van Buderus op mazout zijn uitgerust met pomplogica ... Dit wil zeggen dat de pompen pas gaan draaien bij een keteltemp tussen 40 en 50°C afhankelijk type regeling ... Dit om de ketel te beschermen .

afbeelding van Joske_
Lid vanaf: 16/01/2012
884 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

 

Klopt, maar ons huis is nog geïsoleerd aan de normen van 2004. Dus ik vrees dat thermostaat 24/24u op 21 graden laten staan, niet de zuinigste optie is. Chauffagist raadde ons de gulden middenweg aan: 's nachts niet lager dan 18 graden.

 

Dat dachten mijn ouders ook. Heel oude boerderij, geen isolatie wel volle muren. 's avonds thermostaat naar 15° en 's morgens terug naar 21°.

Bepaald moment heb ik papa gevraagd om eens een test te doen door de nachtkoeling niet meer door te voeren. Bleek dat hem toch een paar honderd liter mazout minder er door stookte.
(is natuurlijk geen exacte vergelijking, want t weer was bij de 2 periodes niet hetzelfde)

afbeelding van kennee89
Lid vanaf: 12/12/2017
85 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Lammy schreef: Bijna alle regelingen van Buderus op mazout zijn uitgerust met pomplogica ... Dit wil zeggen dat de pompen pas gaan draaien bij een keteltemp tussen 40 en 50°C afhankelijk type regeling ... Dit om de ketel te beschermen .

En wat  wilt u daarmee precies zeggen? Want ik zie het probleem niet als ik temperatuur CV-ketel op 60 graden instel.

Joske_ schreef:

 

Klopt, maar ons huis is nog geïsoleerd aan de normen van 2004. Dus ik vrees dat thermostaat 24/24u op 21 graden laten staan, niet de zuinigste optie is. Chauffagist raadde ons de gulden middenweg aan: 's nachts niet lager dan 18 graden.

 

Dat dachten mijn ouders ook. Heel oude boerderij, geen isolatie wel volle muren. 's avonds thermostaat naar 15° en 's morgens terug naar 21°.

Bepaald moment heb ik papa gevraagd om eens een test te doen door de nachtkoeling niet meer door te voeren. Bleek dat hem toch een paar honderd liter mazout minder er door stookte.
(is natuurlijk geen exacte vergelijking, want t weer was bij de 2 periodes niet hetzelfde)

Hun thermostaat stond 24/24u op 21 graden? En op welke temperatuur stond hun CV-ketel ingesteld?

Zou het niet kunnen dat je ouders gewoon nog een héél oude CV-ketel hebben die altijd op de ingestelde temperatuur blijft, ook al wordt er geen warmte gevraagd? Want ik vind het toch bijzonder, aangezien je overal als dé tip om energie te besparen leest om thermostaat 's nachts en bij afwezigheid lager te zetten.... maar misschien moet ik er dan ook maar eens mee experimenteren!

afbeelding van Lammy
Lid vanaf: 20/03/2010
1070 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bij radiatoren verschil tussen dag en nachttemp niet meer dan 4°C ... bij vloer max 2°
Pomplogica was ter info ...

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8695 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Her verschil zit hem in de opwarming van de massa. vanaf opstart verwarming, begin je de koude muren etc op te warmen tot de gevraagde temperatuur. Eens bereikt heb je een stabiele temperatuur. Dan zet je je verwarming af en begint die massa stilaan doe opgeslagen warmte af te geven. Daarna moet je terug die massa opwarmen enz......
Met een modulerend systeem moet je geen temp instellen.... dat doet die zelf . Hij weet de gevraagde binnentemperatuur, en de temp buiten. zo bepaalt die welke watertemperatuur nodig is om de ruimte te verwarmen.

afbeelding van kennee89
Lid vanaf: 12/12/2017
85 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Lammy schreef: Bij radiatoren verschil tussen dag en nachttemp niet meer dan 4°C ... bij vloer max 2° Pomplogica was ter info ...

Dus dan klopt de info van onze chauffagist: 's nachts (of bij awezigheid) op 18 graden.

Mario_ schreef: Her verschil zit hem in de opwarming van de massa. vanaf opstart verwarming, begin je de koude muren etc op te warmen tot de gevraagde temperatuur. Eens bereikt heb je een stabiele temperatuur. Dan zet je je verwarming af en begint die massa stilaan doe opgeslagen warmte af te geven. Daarna moet je terug die massa opwarmen enz...... Met een modulerend systeem moet je geen temp instellen.... dat doet die zelf . Hij weet de gevraagde binnentemperatuur, en de temp buiten. zo bepaalt die welke watertemperatuur nodig is om de ruimte te verwarmen.

Bedankt voor de nuttige info, maar ik zou graag een ideale oplossing vinden voor onze huidige toestand (zonder al meteen nieuwe CV-ketel te moeten kopen en/of extra te isoleren).
Onze CV-ketel is een gewone aan/uit Buderus uit 2004 (dus geen slechte, maar ook niet vergelijkbaar met condensatieketels). Onze EPC-score is 200 (voor een vrijstaande woning), dus niet slecht maar ook niet vergelijkbaar met nieuwbouw. Op termijn gaan we wel nog wat werken doen om beide (CV-ketel en EPC-score) te verbeteren maar momenteel zoeken we naar een oplossing om ons huis met de huidige 'opzet' zo zuinig mogelijk te verwarmen. In deze situatie denk ik dat 24/24u de thermostaat op 21 graden laten staan niet echt haalbaar is. Ik weet zelfs niet of de verwarming op zeer koude nachten (als het begint te vriezen) zal kunnen volgen om het op 21 graden te houden 's nachts (als keteltemp op amper 60 graden staat ingesteld). Want onze radiatoren zijn mooi berekend, maar volgens mij niet overgedimensioneerd. Ik ga vandaag (op www.radiatorxxl.nl) eens berekenen welk vermogen onze radiatoren minimaal nodig hebben om het huis te verwarmen en welk vermogen aan radiatoren we effectief hebben.

Verder nog een vraagje: ik snap het begrip 'pendelen' eigenlijk niet goed. Is het niet normaal dat ketel regelamtig aan/uit slaat? Ketel warmt op -> warm water door leidingen -> radiatoren geven warmte af -> kouder water komt terug -> ketel warmt terug op -> .... Het aan/uit slaan lijkt mij gewoon het proces van opwarmen, warmte afgeven, terug opwarmen, warmte afgeven, terug opwarmen,.. Maar waarschijnlijk slaag ik hier als leek de bal totaal verkeerd. 

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8695 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

klopt ongeveer, uw ketel gaat op en af springen bij nood aan ..... = pendelen

een modulerende ketel gaat zijn vermogen aanpassen zodat hij ipv 100 keer aan en uit te springen op vol vermogen, eerder aan 1 stuk blijft doorgaan op een lager vermogen (bij wijze van spreken)

 

als u verwarming geen 21°  kan aanhouden in de winter bij vriesnachten, dan is er iets mis. 

 

Zoals ik aanhaalde, uw massa buffert die warmte, warmte die je verloren laat gaan door telkens alles te laten afkoelen.  Er is veel minder vermogen nodig om iets warm te houden dan iets op te warmen ......

 

een berekening maken op een website, .....is gewoon gokwerk.

EPC...... is ook maar een cijfer dat wel een richting aangeeft maar met heel veel dingen geen rekening houdt (luchtdichting, massa, .....)

 

Ik heb een woning van '60. spouwmuren zijn opgevuld, HR++ ramen die zo goed mogelijk zijn ingewerkt en een goed geïsoleerd dak. (beneden vvw, boven helaas radiatoren)

Ik verbruik evenveel de laatste 3 jaar  aan energie als de eerste 2. Nu staat de hele woning 24/7 op 21° , daarvoor met nachtreductie.

Maar vooral mijn comfort is er enorm op vooruit gegaan, nooit meer in een kille woning thuiskomen, nooiit uit een koud bed stappen, ook in de badkamer is het steeds voldoende warm (geen nood aan bijverwarming of zeer warmedouche)

 

 

 

afbeelding van kennee89
Lid vanaf: 12/12/2017
85 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Mario_ schreef:

klopt ongeveer, uw ketel gaat op en af springen bij nood aan ..... = pendelen

een modulerende ketel gaat zijn vermogen aanpassen zodat hij ipv 100 keer aan en uit te springen op vol vermogen, eerder aan 1 stuk blijft doorgaan op een lager vermogen (bij wijze van spreken)

Dus dan moet de chauffagist de ketel eigenlijk anders instellen zodat deze constanter draait?

Ik heb een woning van '60. spouwmuren zijn opgevuld, HR++ ramen die zo goed mogelijk zijn ingewerkt en een goed geïsoleerd dak. (beneden vvw, boven helaas radiatoren)

Ik verbruik evenveel de laatste 3 jaar  aan energie als de eerste 2. Nu staat de hele woning 24/7 op 21° , daarvoor met nachtreductie.

Maar vooral mijn comfort is er enorm op vooruit gegaan, nooit meer in een kille woning thuiskomen, nooiit uit een koud bed stappen, ook in de badkamer is het steeds voldoende warm (geen nood aan bijverwarming of zeer warmedouche)

Dat wil ik best aannemen en lijkt mij inderdaad de beste / meest comfortabele oplossing.
​Probleem is dat onze spouw niet volledig is opgevuld (slechts 4cm XPS). Wel HR++ ramen, vloerisolatie ( ook maar 4cm) en zolderisolatie (18cm glaswol zoldervloer). De ketel is wel nog een ouder model (2004 en geen modulerende of HR of condensatieketel). Vermoedelijk zit in dat laatste het verschil tussen mij en jouw huis? Ik weet niet of het met die oudere ketel ook zal opgaan dat ik minder verbruik door 24/24u de temperatuur op 21 graden te laten ... Daar bovenop heb jij vloerverwarming, wat ook op lagere temperatuur kan draaien. Met onze radioateren (die volgens mij ook maar nipt gedimensioneerd zijn) kan ik volgens mij niet aan lage temperatuur het huis zuinig op 21 graden houden bij erg koude nachten. Zeker niet in vergelijking met vloerverwarming of moderne ketels. Maar ik wil er wel eens mee experimenteren... al is dat met mazout wel niet zo eenvoudg om tussentijd verbruik op te meten.
​PS: bij 24/24u op lage temperatuur tot 21 graden verwarmen, moet je ketelvermogen waarschijnlijk ook lager worden ingesteld?
​PS2: in periode van langere afwezigheid (bvb verlengd weekend naar zee) zet je de thermostaat toch wel wat kouder of ook niet?

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8920 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

* mazoutketels zijn heel moeilijk te moduleren. Intussen bestaat het wel, maar uw Buderus uit 2004 zal daar geen voorzieningen voor hebben. Uw chauffagist kan die dus niet anders instellen om die 'zachter' te laten branden.

* uw huis heeft gewoon X kWh warmte nodig om op temperatuur te raken en X kWh om op temperatuur te blijven, met minder warm chauffagewater duurt het dus langer om die temperatuur te bereiken en moet er continuer water rondgepompt worden om de temperatuur te behouden

* uw ketel kan niet moduleren, dus als je de temp lager zet zal die gaan pendelen: telkens een minuutje aan - een minuutje uit bvb. Zeer schadelijk voor mazoutketels. Veel vervuiling en meerverbruik. Kortere levensduur van de ketel. Gas heeft daar wat minder last van, al is het ook geen cadeau voor de ketel. Gas is ook veel makkelijker te moduleren.
* Omdat uw ketel alleen maar volle bak kan vuurspuwen zal het water op heel korte termijn die lagere temperatuursinstelling bereiken en stoppen met stoken. Maar hij zal die temperatuur door het circuleren van het water ook heel snel weer kwijt zijn en herbeginnen. Pendelen dus.
Moderne ketels hebben een pendelbeveiliging, waardoor de ketel bvb minstens 2 minuten uit blijft voordat die weer aan kan gaan (2 minuten is nog altijd pendelen, maar kom). Geen idee of die Buderus van +10j oud dat ook al heeft.

* uw radiatoren zijn berekend op een bepaalde warmteafgiftecapaciteit bij een bepaalde watertemperatuur. Als de watertemperatuur lager ligt dan bevat het water om te beginnen dus minder warmteenergie, maar de radiator kan dan ook nog eens minder goed die warmte afgeven omdat hij daar niet op gebouwd is. Resultaat: het retourwater dat terug naar de ketel gaat is te warm en de ketel zal nog meer pendelen.
Tegelijk geraakt je huis niet warm, of gaat het veel trager.

 

Kan je dus besparen door de ketel minder warm te zetten?
In jouw geval eigenlijk niet. Jouw huis heeft X kWh nodig en die moet ook geleverd worden, ofwel snel met heet water, ofwel trager met minder heet water. Hoe heter het water, hoe meer verlies er wel op zit, maar de schade die je krijgt door het pendelen is mogelijks groter dan het kleine beetje winst dat je daaruit kan halen.

Je kan vooral besparen op stookkosten door te isoleren en te luchtdichten (of het ooit terug te verdienen is, dat is een andere berekening die afhangt van de situatie ter plekke - bvb is er een spouw of niet). Of door de kamertemperauur een graad lager te zetten.

 

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8695 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

kennee89 schreef:

Dus dan moet de chauffagist de ketel eigenlijk anders instellen zodat deze constanter draait?

 

uw ketel is niet modulerend, dus vol vermogen of niets....

Je kan aanvoertemperatuur verlagen, maar ketel gaat nog meer aan en af-springen.  En je moet nu al 4,5u wachten om beetje op te warmen....

 

 

afbeelding van VdE
Lid vanaf: 16/09/2012
382 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Er is een gelijkaardig topic van vorig jaar wat je zeker eens moet doorlezen, daar kan je veel informatie uit putten aangezien die persoon met ongeveer hetzelfde probleem zat.
https://www.bouwinfo.be/forum/technieken/verwarming/huis-warmt-traag-op?...

Ik denk zelfs dat dat een topic van uw tweelingbroer is... Allesinds toch veel vergelijkingen zoals je kan zien in de bijlages. scratch head

afbeelding van kennee89
Lid vanaf: 12/12/2017
85 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Mario_ schreef:

kennee89 schreef:
Dus dan moet de chauffagist de ketel eigenlijk anders instellen zodat deze constanter draait?

uw ketel is niet modulerend, dus vol vermogen of niets....

Je kan aanvoertemperatuur verlagen, maar ketel gaat nog meer aan en af-springen.  En je moet nu al 4,5u wachten om beetje op te warmen....

Conclusie: CV-ketel toch maar op 70 graden laten staan? Of zelfs hoger?
​En bijgevolg is het aan die hoge temperatuur waarschijnlijk ook geen goed idee om 24/24u de thermostaat op 21 graden te laten staan?

Het 4.5u wachten is nu met de ketel op slechts 60 graden. Bovendien is er ook nog de voorrangsregel van de boiler en was het verwarmen tijdens moment dat zowel ik als vriendin douche hebben genomen. Dus die voorrangsregel zal uiteraard ook wel impact hebben gehad op de tijdsduur van het verwarmen .. ?

VdE schreef:

Er is een gelijkaardig topic van vorig jaar wat je zeker eens moet doorlezen, daar kan je veel informatie uit putten aangezien die persoon met ongeveer hetzelfde probleem zat.
https://www.bouwinfo.be/forum/technieken/verwarming/huis-warmt-traag-op?...

Ik denk zelfs dat dat een topic van uw tweelingbroer is... Allesinds toch veel vergelijkingen zoals je kan zien in de bijlages. scratch head

Inderdaad, creepy ... toch maar eens checken bij mijn ouders laugh

(ga wel uit van jouw documentjes, niet zelf de tijd genomen om die persoon op te zoeken en de vergelijking te maken maar obv jouw documentjes idd serieuze gelijkenissen ... )

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8695 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

kennee89 schreef:

​En bijgevolg is het aan die hoge temperatuur waarschijnlijk ook geen goed idee om 24/24u de thermostaat op 21 graden te laten staan?

 

 

24/7 laten aanstaan zorgt ervoor dat je minder vermogen gaat nodig hebben om op temp te blijven. 

Lagere keteltemperatuur : het is enkel de eerste keer dat je de ruimte opwarmt dat het dan langer duurt. Eens warm, ........