Buderus ketel panne

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van zibro
Lid vanaf: 27/04/2006
122 berichten

Mijn gascondensatieketel is vandaag in pan gevallen.

Een eerste storing gaf aan dat de drukvoeler onderbroken of kortgesloten was.

Na een reset start de ketel na een aantal pogingen nog niet op.

Volgens de foutmelding is de druksensor vuil of stuk.



Kan ik dit zelf verhelpen of is hier een vakman voor nodig?

Waar zit die sensor ergens en wat kan/mag ik doen?



Het gaat om een logamax GB132

Reacties

afbeelding van tumpke
Lid vanaf: 20/05/2008
2023 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

of te weinig water op het systeem ...

afbeelding van zibro
Lid vanaf: 27/04/2006
122 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Er zat nog 1,5 bar op wat genoeg zou moeten zijn.

afbeelding van zibro
Lid vanaf: 27/04/2006
122 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Zucht, onze installateur heeft ons zoals verwacht in de steek gelaten.

Heb dan vorige week net voor het verlengde weekend nog iemand anders kunnen laten komen maar die vertelde me dat ze van buderus zelf moeten komen omdat de ketel nog in garantie is.

Buderus zou dan vorige week nog gecontacteerd zijn door hem. Ben eens benieuwd wanneer ik er iets van ga horen.

Ondertussen zitten we hier dus lekker zonder warm water...

afbeelding van tomasof
Lid vanaf: 28/01/2008
166 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Heb dit probleem al een 3-tal keer voorgehad.

Bij mij dan nog meestal op de koudste dagen.

De eerste maal heb ik de druksensor losgekoppeld en eens doorprikt met een naaldje waarna het probleem opgelost was.

De laatste keer heb ik hem zelf vervangen. Werd bij Buderus omgeruild onder garantie.

Als Buderus langskomt zal je sowieso verplaatsing en werk moeten betalen.

Zorg dat je er bij bent en bekijk het ne keer, je weet nooit dat het probleem zich nog eens voordoet.

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26895 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

tomasof wrote:
Heb dit probleem al een 3-tal keer voorgehad.

Bij mij dan nog meestal op de koudste dagen.

De eerste maal heb ik de druksensor losgekoppeld en eens doorprikt met een naaldje waarna het probleem opgelost was.

De laatste keer heb ik hem zelf vervangen. Werd bij Buderus omgeruild onder garantie.

Als Buderus langskomt zal je sowieso verplaatsing en werk moeten betalen.

Zorg dat je er bij bent en bekijk het ne keer, je weet nooit dat het probleem zich nog eens voordoet.

ik heb die van ons ook mogen vervangen een paar weken geleden (op een ATAG) als je de tech doc hebt lukt dit zonder probleem

een uurtje werk, maar wel 65 e kwijt voor zo een klein stom spul (in plastiek !)

ketel is niet meer onder garantie

afbeelding van Alexandria
Lid vanaf: 11/08/2009
27 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

In het huis van mijn partner is vorig jaar december een Buderus logamax plus GB 35 gehangen. Deze ketel valt steeds in panne met de melding 6A en soms 6L. In het begin kwam het een enkele keer voor, de installateur kwam langs, resette de zaak en het bolde weer. De laatste dagen gebeurt het meerdere keren per dag. De installateur geeft de raad te resetten, das alles. Een douche nemen indien alleen thuis is niet mogelijk, ingezeept van het verdiep naar de kelder is geen grapje. sMorgens wakker worden in een koud huis ook niet, maar daar valt mee te leven.

Heeft iemand hetzelfde aan de hand? Weet iemand waar het aan ligt? Hoe kan het verholpen worden?

Ik heb contact gehad met Buderus omdat de installateur mijn vragen niet kon beantwoorden en het probleem duidelijk niet kan oplossen, bij Budereus konden ze me ook niet zeggen wat de foutmelding is. Ik vind dat raar, waarom dient een foutmelding anders? Alle info is welkom.

afbeelding van gsmmer
Lid vanaf: 15/03/2006
915 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

6A -) geen ionisatie te zien, dwz hij ziet geen vlam en gaa tin veiligheid.

wss vuil in of aan de brander

afbeelding van Alexandria
Lid vanaf: 11/08/2009
27 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bedankt. Buderus komt volgende week donderdag kijken, tot dan moeten we de ketel maar zoveel mogelijk resetten. Ik snap wel niet waarom de installateur dat niet weet. Hij is voor dit probleem al verschillende malen hier geweest, buiten resetten heeft hij niets gedaan. Buderus wou eerder niet komen, ze moesten eerst een mail van de installateur krijgen, ik heb hun geschreven dat dat geen optie was en dat de problemen uit de hand liepen. Daarna hebben ze een afspraak gemaakt. Ik ben benieuwd.

U denkt dus dat het met schoonmaken opgelost is? Of zou het nog iets anders kunnen zijn? En waarom heeft Buderus mij dan niet vertelt wat die 6A is?

afbeelding van tumpke
Lid vanaf: 20/05/2008
2023 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Buderus communiceert niet met particulieren , enkel met installateurs !

Ionisatie - storing zijn vaak de moeilijkste storingen op op te lossen omdat het echt alles kan zijn wat met de vlam en vlambewaking te maken kan hebben ...

Meestal helpt het opschuren van de ontsteek- en ionisatiepennen .

Daarna afsteling controleren via rookgas-analyse .

afbeelding van Alexandria
Lid vanaf: 11/08/2009
27 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dat heb ik gemerkt ja. Maar toen ik hen mededeelde dat de installateur op vakantie was, het probleem zich al maanden voordeed en de installateur het maar niet wist op te lossen, besloten ze toch een mecanieker te sturen volgende week.

We moeten nu de ketel meerdere malen per dag resetten en das erg vervelend. Bovendien weet ge niet wat er mis is en misschien maakt ge het nog erger. Het zijn tenslotte duur spullen en nog maar 10 maanden oud, daar verwacht ge toch iets meer van. Nog een geluk dat het nog niet vriest.

afbeelding van CaRoken
Lid vanaf: 17/11/2008
86 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Situeert dit probleem zich enkel bij de GB 132 doorstromer of ook bij die met een voorraadboiler van 110 liter?

afbeelding van Alexandria
Lid vanaf: 11/08/2009
27 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Onze ketel is er eentje met een boiler van 10 l, zou ik ook niet meer doen als ik het nog moest doen, maar ja...

Die technieker is dus gekomen en heeft gas- en luchttoevoer zitten regelen, in een periode van een drietal maanden hebben we maar een paar keer moeten resetten. Dan na de vrieskou, ketel uit en resetten was niet meer mogelijk. De istallateur met de handen in het haar, hij faxt Buderus, ik mail. Mailtje terug, A werkt hier niet meer, mail B, mailtje terug, installateur moet mailen of faxen, enz... Telefoon, want intussen was het vrijdag en een weekend met twee tieners in huis zonder bad of douche... Probleem nog maar eens uitgelegd, maar ze konden niks doen, en toen wensten ze me: "Nog een prettig weekend verder" en dat was erover. Ik heb dan een mail gestuurd dat ik een oplossing wou, ofwel een nieuw apparaat ofwel een apparaat dat mij warm water kon garanderen, gedaan met deze ellende, ik was het grondig beu.

Toen stuurden ze een andere technieker, en dat bewijst maar weer dat goede techniekers niet voor het oprapen liggen, hij wist wat hij deed. Hij heeft een rechthoekig stuk vervangen in de ketel dat helemaal krom getrokken was en daardoor geen contact meer gaf. Het nieuwe stuk is van zwaarder metaal en zou niet meer krom mogen trekken. Voorlopig is het probleem opglost.

Wat ik niet begrijp is de foutmeldingen, waar die voor nodig zijn, want die slaan nergens op. Normaal had de eerste technieker toch via die code moeten weten waar het om ging, waar dient die code anders voor?

Alles is onder garantie hersteld, ik heb niets moeten betalen, geen stukken, geen verplaatsing en geen uren, niets.

afbeelding van tumpke
Lid vanaf: 20/05/2008
2023 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

waarschijnlijk hadden jullie een 6A of 6L storing .

Dit duid op een ionisatie-fout ( dit kan dus alles te maken hebben met vlamvorming en vlambewaking ) .

Oorzaak is meestal de kwaliteit van gas ( H-gas of L-gas ) die geleverd wordt . Bij de eerste interventie zal altijd de gas-luchtverhouding ( enkel voorbehouden aan fabriekstechniekers ) gecontroleerd en afgesteld worden . In 90% van de gevallen is dan het probleem opgelost .

Bij sommige toestellen is echter de brander een beetje kromgetrokken ( niet te zien met blote oog ) door het stoken met een niet zo nauwkeurig afgestelde ketel op L-gas ( normaal moet de installateur dit nameten bij opstart van de installatie ! ). Daarom een nieuwe brander ...

De eertste technieker heeft zijn werk dus wel goed gedaan , zijn volgende stap zal ook geweest zijn om de brander te vervangen ... Soms is het niet zo eenvoudig als het zou lijken !!

afbeelding van Ice^
Lid vanaf: 01/10/2007
22 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

heb ook zo een ketel ik krijg die melding wel 6 keer per jaar is een gekende fout (toch doen ze er niks aan)

had al een paar keer een nieuwe sensor gekregen dan heeft technieker getoont is enkel het gaatje dat verstopt zit,

dus moet je juist uitdraaien en eens met een naaltje in het gaatje steken (je kan niks raken)

en probleem opgelost 5min later kan je weer verder

afbeelding van Alexandria
Lid vanaf: 11/08/2009
27 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Correct, meestal een 6A, soms een 6L. Het stuk dat vervangen is is zwaarder, dikker en zwaarder metaal. Het schijnt inderdaad meer voor te komen, dat klopt. Er waren ook een paar dingen die de installateur heeft moeten veranderen van de technieker, wat weet ik niet precies, ik ken daar dus niks van. Ik hoop dat het opgelost is. Het is spijtig dat het zo lang duurde, maar beter laat dan nooit zullen we maar denken.