• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Buderus GB162, foutcode

Lid geworden
25 mei 2019
Berichten
16
Waarderingsscore
1
Punten
3
Wij kochten een maand geleden een woning waar reeds een HRketel van Buderus aanwezig was. 
De eerste 2 weken hebben we hiermee geen enkel probleem gehad tot eergisteren ... 

Ineens hadden we geen warm water meer. Bij nazicht bleek dat de ketel foutcode 6A aangaf.
Een bevriend loodgieter is dan eens komen kijken, haalde er de ionisatiepen uit en deze was pikzwart, hebben hem dan afgekuist en lichtjes afgeschuurd maar dit mocht niet baten. 
Ikzelf ben dan halsoverkop op zoek gegaan naar een nieuwe ionisatiepen (bevriend loodgieter deed niet in Buderus dus had dit onderdeel ook niet liggen).
Gisteren namiddag is dan de nieuwe pen gestoken (incl alle andere onderdelen in het doosje) en sindsdien is het volgende probleem begonnen.
Nu geeft hij foutcode 6L aan .... 

Als we de warmwater kraan opendraaien en de ketel dus moet opwarmen begint hij heel fel te blazen/zuigen, als we dan de aanzuigbuis (?) lichtjes dichthouden is er geen probleem en warmt hij gewoon het water op, indien we dit niet doen valt de waakvlam uit en geeft hij dus de foutmelding aan en begint de hele scene van voor af aan ...

Morgen ga ik uiteraard op zoek naar een buderus-hersteller, maar ik verwacht niet dat deze beste man/vrouw direct hier voor de deur zal staan maar mijn curiositeit kan me niet bedwingen toch al graag te willen weten waar we voor staan (probleem/kosten). 
Iemand hier die me kan zeggen welk probleem zich hier waarschijnlijk juist voor doet? 
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Met de zoekfunctie vind je veel info
wink_smile.png


https://www.bouwinfo.be/forum/technieken/verwarming/buderus-ketel-panne
 
Lid geworden
25 mei 2019
Berichten
16
Waarderingsscore
1
Punten
3
Daar gaat het voornamelijk over oplossingen met foutcode 6A en niet 6L 
sad_smile.png
 
Lid geworden
20 mrt 2010
Berichten
1.292
Waarderingsscore
7
Punten
0
Storing 6A /6L is een ionisatie-probleem , dit kan meerdere oorzaken hebben . Slechte rookgasafvoer ( re-circulatie  rookgassen bv ) , probleem gasdruk , verstopte sifon , slechte aarding , probleem met gloeikaars of ionisatiepen ( hier moet een set met aardingskabel opzitten ) , afstelling brander verkeerd enz 

best vakman laten langskomen of technische dienst van Buderus zelf
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan