• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

AVC Heatmaster 35 TC (2006) - problemen met warm water, verbruik - te vervangen?

Lid geworden
17 jul 2019
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,

In januari dit jaar verhuisd naar nieuwe woning (HOB). We hebben een ACV heatmaster 35 TC met 2 kringen (boven & beneden) sinds 2006 met bijhorende thermostaat (theta).

Vaststelling:

Naar aanleiding van lek driewegsklep was er al even een bevriende technieker langsgekomen. Deze gaf aan dat de ruimte (relatief grote berging) wel heel warm was en dat de ketel nog continu aan stond (winterstand). Deze berging is idd altijd al een kleine sauna geweest met +- 3-4m aan leiding van verwarming die steeds warm staat. Thermostaat staat echter uit/standby en leidingen voorbij het ventiel voelen koud aan (zie bijlage).  Helaas was de technieker niet bekend met ACV waardoor hij zich niet verder wou uitspreken.

- Plaatsen in zomerstand op ketel zelf = ketel schakelt uit, maar na koelen ook geen warm water meer ter beschikking. thermostaat geeft dan melding "exponent uit". 
- Instellingen van ketel zelf wijzigen hebben geen invloed (buiten de aan-uit en zomer/winterstand knop).
- In thermostaat geen mogelijkheid voor winter-zomerstand. Wel volgens handleiding, maar toont zich nooit in de opties hier.

Verbruik januari - heden: 847,72 m³ (2 personen, 304m², EPC 324 - echter heel spaarzaam in verwarming,  10min douche /dag). Deze staat reeds sinds maart/april definitief in standby.
Verbruik op voorbije 2dagen: 4,5m³ (= helft van gemiddelde verbruik/dag sinds januari)

Enkele vragen over dit probleem:
1. Is dit normaal dat de ketel blijft de radiatorleiding verwarmen tot aan de klep (zie bijlage)? Hierdoor steeds warme ruimte + ketel die aanslaat. buizen deels geïsoleerd maar ongetwijfeld toch warmteverlies over +- 4m.
2. Kan ik dit ergens uitschakelen (zonder negatieve gevolgen)? Bijv. de kraan vlak aan de ketel toedraaien? Zomerstand schakelt dit uit, maar geen warm water.
3. Wat kan de oorzaak zijn van geen warm water indien ketel in zomerstand (via knop ketel, niet via thermostaat)?
4. Of is dit verbruik perfect logisch en geen enkel probleem?

En dan nog over de ketel zelf:
Ketel heeft de voorbije 5 jaar een jaarlijks onderhoud gehad met de nodige herstellingen (+- kost van 250/jaar) en is ondertussen 13,5 jaar oud. 
- Is de ketel aan vervanging toe? Kan ik nog veel winst doen in verbruik door nieuwe/andere ketel (en is dit de investering waard)?

Dit om mij op voorhand voldoende te informeren alvorens ik technieker/installateur laat langskomen. Ik heb reeds gemerkt dat de antwoorden ook daar heel sterk afhankelijk zijn van de technieker zelf.

ben zelf nogal een leek hierin, dus alle hulp/tips/info is welkom. Hopelijk kunnen jullie mij hierin verder helpen :)

 
 

Bijlagen

  • screenhunter_1161.jpg
    screenhunter_1161.jpg
    209,6 KB · Weergaven: 0
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan