Advies legplan/uitzetvoeg voor VVW keuken

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Fredman
Lid vanaf: 04/06/2007
68 berichten

Ik ben de laatste ruimte van ons huis aan het renoveren - met name de keuken - en ben daarna het uitbreken van de chape nu alles in gereedheid aan het brengen om vloerverwarming te leggen. Ik heb wat restricties zoals een afvoerleiding van mijn bestaand keukeneiland naar kelder loopt  (in het groen op plan) en die net op dezelfde leghoogte ligt als mijn VVW, het keukeneiland zelf en de aanvoer van mijn VVW die op reeds geplaatste collector komt. De ruimte waar VVW komt (exclusief keukenkast en kookeiland) is in totaal zo’n 17,5 m2 dus ik moet het over twee circuits opdelen. Daarnaast is er een groot raam aan N-kant en een gemiddeld geisoleerde buitenmuur aan de Oostkant waar ik de alpex wat dichter bij elkaar wil leggen. 

Nu ben ik wat vast gelopen in mijn legplan waar ik schijnbaar twee opties heb: 

- ofwel een ‘logische zetvoeg’ in het verlengde van het kookeiland en ter hoogte van mijn afvoer (die ik toch niet kan kruisen met mijn VVW), maar dan creëer ik ongelijke circuits in oppervlakte en is circuit waar ik het meest  comfort nodig heb  niet alleen het langste (+- 108m zonder aanvoer naar  collector mee te rekenen tegen 65m voor de andere zone) maar moet dat ook nog eens zijn warmte geven aan de koudste zones van de keuken (groot raam en buitenmuur).

- ofwel  splits ik de ruimtes evenwaardig op in oppervlakte (elk ongeveer 8,6m2) maar dan creëer ik wel éen circuit in L vorm. Voordeel is dan dat elk circuit ook éen koude kant voor zijn rekening neemt.

De plannetjes in bijlage zouden het een en ander helder moeten maken. Vraag is nu of ik vlotjes. Oor die tweede piste kan gaan (mijn voorkeur) en of die uitzetvoegen dan nog correct/redelijk zijn? Hoe hard moet ik eigenlijk met die keukenblok (gemetst op ytongstenen tot aan betonplaat en natuurlijk zelf ook  voorzien van isolatieband rondom rond) rekening houden ivm uitzetruimte voor chape? Is een uitzetvoeg hier cruciaal? En hoe redelijk is het om dat ene VVW circuit in L-vorm te leggen? Ik kan van dat ene been (0,9 op 2,5m) moeilijk een derde slakkenhuis maken? 

Graag jullie advies, ik zou begin volgende week alles moeten leggen, midden november komt de chapper immers langs. Wie overigens nog een derde piste ziet om VVW te leggen mag dat zeker melden. 

Reacties

afbeelding van Fredman
Lid vanaf: 04/06/2007
68 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Blijkbaar twee maal zelfde plan opgeladen. Hierzo de tweede optie met legplan in L-vorm

 

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
2225 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

als het je om de zetvoeg te doen is 1e plan volgen (2e plan even groot  risico door die L die de volledige lengte heeft)

maar in uw geval zou ik gewoon met 1 circuit werken ipv met 2 

afbeelding van Fredman
Lid vanaf: 04/06/2007
68 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Alles in éen circuit? Dat zou met aan- en toevoer tegen de 175 a 180m  aanlopen. Is dat niet wat lang? Los daarvan zit ik met die afvoer van keukeneiland naar kelder, waardoor ik er met mijn circuit niet over kan. 

Ik blijf liever denken  in twee kringen, maar vroeg me af of het kan op manier zoals getekend in bijlage. Met name dat ik de uitzetvoeg in verlengde van keukeneiland houd maar dat ik op éen kring twee slakkenhuizen maak. Is dit een optie? 

 

afbeelding van art
Lid vanaf: 13/05/2009
636 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Heb je dan niets van berekening gedaan ? (Legafstand, diameter,lengte, afgifte, ...)

afbeelding van Fredman
Lid vanaf: 04/06/2007
68 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Terechte vraag voor onderbouwing, maar het antwoord is eerder pragmatisch. Het betreft hier een verbouwing en dan is het kader vaak om te ‘streven naar’ dingen zo goed mogelijk aan te pakken.  We hebben een chauffageketel met twee pompen, eentje om VVW in gerenoveerde ruimtes aan te sturen en eentje om de radiatoren die er stonden (en die we zo veel mogelijk dichtdraaien en op aantal plaatsen ook niet meer hebben terug gezet) te doen draaien. Onze VVW (en wandverwqrming op aantal plekken) is dus te beschouwen als hoofdverwarming waar het kan, bijverwarming waar het moet. Tegelijk voorzien we op termijn (als budget er is)  een laatste deel van het huis bijkomend te isoleren aan gevel om die grens bijverwarming/hoofdverwarming te doen opschuiven.

Voor de keuken was het (net als rest van gelijkvloers) kiezen om ruimte maximaal van VVW te voorzien, dat betekent legafstand 10cm met alpex van 16 en alles liefst in slakkenhuis.  Onze circuits in de andere ruimtes van het gelijkvloers (verdeeld over twee collectoren) zijn telkens tussen de 80 en 95m. Dat klinkt mss niet heel doordacht, maar we leggen ons bij die aanpak neer omdat ze tot nog toe het comfort bood dat we zochten en omdat we - als deze twee circuits te weinig afgifte hebben - nog de optie hebben in de keuken om op aansluitpunt radiator heel gericht bij te passen wat ontbreekt.  

Terug naar onze case en mijn vraag: die is eigenlijk vooral gesteld in functie van het werken van chape  in een ruimte van 17,5m2 (maar met centraal dus dat keukeneiland) en het organiseren van een goede spreiding van warmte-afgifte (rekening houdend met groot raam en buitenmuur). Hopelijk kunnen deskundigen ons daar wat gidsen naar de beste oplossing. 

afbeelding van art
Lid vanaf: 13/05/2009
636 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Fredman schreef:

Terechte vraag voor onderbouwing, maar het antwoord is eerder pragmatisch. Het betreft hier een verbouwing en dan is het kader vaak om te ‘streven naar’ dingen zo goed mogelijk aan te pakken.  

ik kan het onmogelijk met je eens zijn, al spreek ik tegen mijn eigen winkel. Het zijn net dit soort installaties waar we bijgeroepen worden nadien omdat er problemen zijn. 
Soit. Wat ik je wel kan meegeven is om aan de koude randen (raam) aan randverwarming  te doen. Dwz, legplan vvw aanpassen om de koude daar maximaal te breken. Werd vroeger standaard gedaan, nu in de berekeningen doen we dat niet meer (nieuwbouw) maar met je niet geïsoleerde muren zou ik dat wel overwegen. Uitzetvoeg  zou ik plaatsen in het verlengde vh eiland aan de binnenkant  zodat er geen L ontstaat. 
en in je laatste tekening zou ik blauw circuit symmetrisch leggen zoals rode. Niet die 2 krullen. Niet egaal genoeg en discrepantie in het midden. 

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
2225 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

als ze op 10cm uit elkaar liggen ga je inderdaad ergens aan 160m zitten en kan je beter in 2 delen werken (maar is dat nodig?)

maar hou dan gescheiden zoals op 1e tekening , je laatste tekening is nog mindere ok (uitzetvoeg evenwijdig aan je eiland, niet in een L vorm)

lengte van een circuit tussen 80-120m ok (ook wat afhankelijk van je diameter)

maar zoals art aangeeft maak eerst eens een berekening (of laat berekenen) en een deftige tekening ipv dit kindertekeningetje big grin dat is goed voor een concept maar niet voor een goede uitvoering 

afbeelding van Fredman
Lid vanaf: 04/06/2007
68 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik weet dat zelfbouwers wel eens schijnbaar ‘nonchalant’ kunnen zijn maar ik heb die houding ook al gezien bij aannemers waar ik mee samenwerkte en waar cruciale details dan weer worden overgeslagen wegens tijdrovend of teveel geprul . Ik heb zo als bouwheer al geregeld  de puntjes op de i moeten zetten - en dat moet dan best diplomatisch gebeuren Smile Maar laat ons daar nu zeker geen nevendiscussie  van maken, aannemers op dit forum hebben vaak wél oog voor detail en ik heb zeker ook met mensen gewerkt die hun stiel tot in de puntjes uitdroegen en waar ik veel van heb geleerd - ik denk bv aan een vloerder JP (ik hoop dat het beter met hem gaat)

In elk geval, dank voor jouw deskundig  advies voor mijn case. De schetsen van de kringen zijn snel op mijn ipad getekend dus niet geheel getrouw,  maar hoop met bijgaande schets te tekenen wat jij finaal adviseert: zetvoeg in verlengde van gesloten muur keukeneiland  maar aan binnenkant en een mooi symmetrisch slakkenhuispatroon aan de raamkant waar ik (op tekening niet zichtbaar) de legafstand aan raamkant smaller maak om koudefront daar te counteren. Het tweede blauwe slakkenhuis is hier niet perfect getekend maar maak ik ook zo symmetrisch mogelijk. De blauwe  kring blijft in deze schets nu wel opgedeeld in twee slakkenhuizen met warmteverschil tussen het grootste deel achter het keukeneiland en het kleine deel tussen de rode kring en het raam. Indien voor homegene warmteafgifte beter in éen enkele kring in L-vorm (maar met behoud zetvoeg tussen  keukeneiland en raam) dan kan dat ook natuurlijk. Daar heb ik je misschien niet 100% begrepen.

afbeelding van Fredman
Lid vanaf: 04/06/2007
68 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Oops, plan vergeten bijvoegen. Bij deze

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8920 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

plan 1, maar denk dat art bedoelde: langs de muren en ramen de leidingen nóg dichter bij elkaar leggen zodat je daar iets warmere vloer hebt en dat houdt dan een beetje de koudeval langs ongeïsolereerde muren en 'gewoon' isolerend glas tegen (bij dik geïsoleerde muren en drievoudig 0.6 glas is dat niet meer nodig).

inelk geval geen L-vorm maken waar er geen is, want dan maak je het allemaal nog erger. Als je die L-vorm maakt, dan moet je overigens toch op het punt waar de L komt een uitzetvoeg steken, dus dan moet daar de uitzet toch rechtdoor lopen langs ofwel de ene ofwel de andere rand van het eiland.

Eigenlijk moet je het eiland niet als grens bekijken, maar de hoeken in de ruimte.
In het verlengde van het eiland zit een toegang naar een andere ruimte? Dan moet daar een uitzetvoeg komen, niet langs het eiland, maar dwars op de doorgang.
Tussen twee lussen van de vvw moet geen uitzetvoeg komen, dat vormt samen 1 ruimte.
Er kan daar wat spanning komen omdat er een brede zone onverwarmd is, maar dat zal weinig effect geven. Vooral ook omdat de voeding voor rood circuit daar al onder loopt en die warmte daar eigenlijk niet snel weg kan naar de ruimte en zich dus onder (en in) de kast zal verspreiden.
Volgens mij moet er langs dat eiland eigenlijk geen uitzetvoeg. Maar aan de doorgang naar de berging en trap wel.

De afvoerbuis is wel een verzwakking in de chape...

Het verschil in lengte van de buizen moet je compenseren met de flow-regelaars, zodat ene deel van de vloer niet veel warmer wordt dan andere (en zo spanningen creëert). Je kan dat doen via de flowmeters, of als je die niet hebt op basis van retourtemperatuur op elke kring.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van art
Lid vanaf: 13/05/2009
636 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@Fredman,

mss heb je het ergens vermeld, maar waarom het blauwe circuit naast het rode?

ik zou het doen zoals in je hele eerste schets: blauw voor keuken en rood voor andere plaats. 
zo kan je met flowmeters de zones onderscheiden want ik kan me inbeelden dat je het op de ene plaats mss wat frisser wilt dan op de andere? 
ik zou ook de rode zo weinig mogelijk onder eiland laten gaan. Je producten die in de kasten zitten onderaan het eiland warmen onnodig op. 
wat met vloerafwerking ? Alles hetzelfde of 2 verschillende materialen? Dat lijkt mij ook belangrijk voor de plaats vd zetvoegen. 

afbeelding van Fredman
Lid vanaf: 04/06/2007
68 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Even verduidelijken: dit is éen en dezelfde ruimte, met een keukeneiland in het midden (dat op ytong muurtjes van 90 hoog is ingebouwd en geen etenswaren maar enkel pompbak en vaatwasser bevat). De afwerking gebeurt met keramische tegels, over heel de ruimte dezelfde en doorlopend dus (rekening houdend met eventuele uitzetvoeg dus). 

Die afvoerbuis komt tot (bovenkant gemeten) 4,5cm onder bovenkant chape - die vormt dus een fysieke barriere voor mijn VVW die op 8cm onder bovenkant wordt gelegd. Lager leggen gaat niet, want zit nu op limiet om het richting riolering te krijgen (onze keuken ligt lager dan rest van huis). 

Links van keukeneiland moet idd een uitzetvoeg komen want dat is een brede doorgang naar andere ruimte (met berging en keldertrap) die niet verwarmd wordt. Mijn aanvoer en toevoer moeten er evenwel passeren om naar collector in ruimte ernaast te gaan maar zullen er in gaine worden gelegd. De andere openingen zijn telkens een houten trap (eentje naar boven en eentje naar beneden), daar kan de randisolatie maw gewoon doorlopen.  Dat keukeneiland dat midden in dezelde ruimte ligt: ik  begrijp dus dat ik daar abstractie van mag maken m.b.t. uitzetvoegen? Ik neem wel aan dat ik rond de ytongblokken van het eiland gewoon ook randisolatie plaats maar de muur ‘verlengen’ met uitzetvoegen is dus niet nodig. 

Waarom de rode onder keukeneiland? Ik moet voorbij die afvoer geraken en kan er dus niet onder door want dan liggen lijn buizen niet mooi in éen vlak (en dat mag begrijp ik niet om luchtbellen te voorkomen). 

Art, dat blauwe circuit naast het rode was dus om mijn twee kringen gelijk in lengte te krijgen (elk zo’n 85m ipv eentje van 65m en eentje van 110m - aan en afvoer niet meegerekend)  en om het rode circuit niet alleen te laten opdraaien voor meeste lengtemeters schuifraam en buitenmuur. Maar ik begrijp dus dat ik dat wel geregeld krijg via flowmeter.  Overigens is de muur niet ongeisoleerd (maar gemiddeld) en is het schuifraam ook dubbel glas (geplaatst in 2007 dacht ik).

hopelijk nu voldoende context geschetst om wat knopen door te hakken J

 

afbeelding van art
Lid vanaf: 13/05/2009
636 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik begrijp het probleem met de afvoer; ik wou enkel suggereren om meteen na de afvoer vanonder het eiland te komen en niet beetje doorlopen zoals op de schets staat.  Mss heb je een vuilbak onderaan het eiland en je wilt niet dat de inhoud begint te rotten omdat je er een stoof ondergezet hebt bad  
Los van hoe geïsoleerd muren en kwaliteit ramen zijn, koude komt ook via de vloerplaat naar binnen en daarom gaat men wat meer afgifte (dus kleinere hartafstand) voorzien aan de buitenkant van de vloer. 
en idd, de flow moet je bepalen met flowmeters en niet door met de lengte te spelen. 

afbeelding van Fredman
Lid vanaf: 04/06/2007
68 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

En om het helemaal compleet te maken. Ik kan een restpartij Pexpenta van Radson op de kop tikken van 17/2mm die soepeler zijn dan klassieke Alpex 16/2 en minder doorstroomweerstand hebben. In dat geval zou ik dus effectief met een langer circuit kunnen werken (tot 110m volgens de technieker van Radson) en kan ik mijn twee kringen in rechthoek leggen zoals de eerste schets en met debietmeter fijnstellen. Uitzetvoegen komen er dan enkel bij doorgang naar andere ruimte. Zijn we er zo uit? 

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8920 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Waarom staat het eiland niet gewoon op de chape?

Nu is dat geen eiland maar een muur en dus een hoek in de chape en dus wél uitzetvoegen. En veel uitzetvoegen: je zal allemaal kleine lapjes chape hebben.

waarom wordt er niet eerst helemaal gevloerd en dan het eiland op de vloer gezet? En waarom met ytong??

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk