• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Zehnder Q350 maakt brom geluid

JAN2K15

Nieuw Lid
Lid geworden
9 mei 2016
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
6
Zehnder Q350 van ongeveer 2 jaar oud. 

Sinds kort merk ik, vooral 's avonds, een brom geluid op. Met een interval van 30 seconden tot 2 minuten bromt deze unit kortstondig. 

In bijlage een link naar een filmpje waarbij je het geluid hoort.

Iemand een idee wat het kan zijn? 

Downloadlink filmpje: https://we.tl/t-9VeTLGqS3G
 

KMeskens

Lid
Lid geworden
16 sep 2014
Berichten
104
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik heb exact hetzelfde voor met dezelfde unit. Hij maakt dit geluid ook als hij opnieuw opstart. Display blijft wel steeds aan, dus het lijkt me geen stroomonderbreking te zijn.

Zeer benieuwd of dit nog frequent gebeurt....
 

JAN2K15

Nieuw Lid
Lid geworden
9 mei 2016
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
6
Het is een heel raar fenomeen. Er is geen regelmaat wanneer het begint, maar eens het begint met brommen, dan duurt het echt wel een tijdje. Ik heb al vanalles getest, hoger en lager zetten van de ventilatie, uitzetten en heropstarten. Geen verschil.

Soms denk ik dat het meer voorkomt als er bijvoorbeeld meer gebruik wordt gemaakt van de badkamer, waardoor de ventilatie verschillende keren in hogere stand gaat, maar het is ook dat niet. 

En natuurlijk, hoe alerter ik erop ben, hoe meer ik mij erger aan het gebrom.
 

JAN2K15

Nieuw Lid
Lid geworden
9 mei 2016
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
6
Sinds gisteren krijg ik ERROR 1053.

Even opgezocht in de handleiding maar geraak er niet wijzer uit.

Iemand enig idee wat het dit kan zijn?
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
JAN2K15 zei:
Sinds gisteren krijg ik ERROR 1053.

Even opgezocht in de handleiding maar geraak er niet wijzer uit.

Iemand enig idee wat het dit kan zijn?

 

Te hoge weerstand in de luchtafvoer naar buiten volgens de handleiding. Ik zou eens checken of die buis verstopt zit en daardoor een te hoge weerstand heeft. 
 

JAN2K15

Nieuw Lid
Lid geworden
9 mei 2016
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
6
 

Te hoge weerstand in de luchtafvoer naar buiten volgens de handleiding. Ik zou eens checken of die buis verstopt zit en daardoor een te hoge weerstand heeft. 

 

 

Bedankt voor je hulp!

Net even gecheckt in de buizen, en geen blokkering te zien. 
 
Lid geworden
22 dec 2019
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hoe is dit opgelost geraakt? 

Zijn jullie tevreden van het toestel? Ik was van plan deze te kopen owv het goede rendement maar maak me toch wat zorgen over he geluid, meer specifiek de afvoer. Stond pas bij iemand in de keuken (niet aan het koken) en dit was toch zeer duidelijk hoorbaar
 

JAN2K15

Nieuw Lid
Lid geworden
9 mei 2016
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
6
Tja, wat is tevreden? Dat brom geluid en die foutmelding blijven sporadisch opduiken. Er is geen maatstaf op te plakken. Dus eigenlijk, nee, niet tevreden over het toestel.
 

VMCDFH

Actief Lid
Lid geworden
4 jan 2020
Berichten
293
Waarderingsscore
83
Punten
28
Hallo,
Ik denk dat het nodig is om de rode leidingen van de 2 drukkranen (constante stroom) van elke ventilator te reinigen.

Een (of beide) rode luchtafvoerslangen moeten gedeeltelijk worden geblokkeerd.

zehnder_q_prises_de_pression.jpg


Het is het grote plezier van "bleke achterwaartse" fans met constante stroom via drukkranen  
biggrin.gif


PS) Ik hoop dat de Frans-Nederlandse vertaling goed zal zijn
wink_smile.png
 

Bijlagen

  • zehnder_q_prises_de_pression.jpg
    zehnder_q_prises_de_pression.jpg
    95,7 KB · Weergaven: 4

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
MarcMarc zei:
JAN2K15 zei:
Sinds gisteren krijg ik ERROR 1053.

Even opgezocht in de handleiding maar geraak er niet wijzer uit.

Iemand enig idee wat het dit kan zijn?

 

Te hoge weerstand in de luchtafvoer naar buiten volgens de handleiding. Ik zou eens checken of die buis verstopt zit en daardoor een te hoge weerstand heeft. 

Filter vervangen
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
@stefan, jij gokt maar wat. Wanneer er een foutmelding is die specifiek over de afvoer naar buiten gaat, dan heeft dat uiteraard niks met de filters te maken. Een geblokkerde drukverschilmeter die voor continious flow gebruikt wordt zoals VMCDFH benoemd, klinkt al een stuk plausibeler. 
 

JAN2K15

Nieuw Lid
Lid geworden
9 mei 2016
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
6
Nu pas de reacties gezien van iedereen.

Ondertussen is ERORR 1066 er ook bij gekomen, samen met ERROR 1053. Krijg constant die melding op de display. Maar het brom geluid is wel weg! 
confused_smile.png
 

VMCDFH

Actief Lid
Lid geworden
4 jan 2020
Berichten
293
Waarderingsscore
83
Punten
28
JAN2K15 zei:
Nu pas de reacties gezien van iedereen. Ondertussen is ERORR 1066 er ook bij gekomen, samen met ERROR 1053. Krijg constant die melding op de display. Maar het brom geluid is wel weg! 
confused_smile.png

Goedemorgen,

Ik weet niet hoe het zit met fout 1066. Wat is de betekenis van deze fout?
 
Lid geworden
20 sep 2014
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag Jan2K15,

Heb je de oplossing gevonden van dit probleem? ik heb ook last van een brom geluid in mijn unit, ik denk dat het iets te maken heeft met de bypass, als deze openstaat is er geen bromgeluid...

kan je de geluidsopname nog eens online zetten zodat ik kan zien of we hetzelfde probleem hebben...

alvast bedankt!
 

AlfredJ

Lid
Lid geworden
21 dec 2013
Berichten
130
Waarderingsscore
19
Punten
18
Heb je de oplossing gevonden van dit probleem? ik heb ook last van een brom geluid in mijn unit, ik denk dat het iets te maken heeft met de bypass, als deze openstaat is er geen bromgeluid...

Goed gedacht ;-) Het is niet zozeer de bypass in een vaste positie zoals je denkt, maar de bypass die overdreven pendelt. Er zijn omstandigheden waarin de bypass te actief is en deze zo goed als continu pendelt tussen ~90% en 100%. Elke beweging naar 100% zorgt voor het bromgeluid, de klep wordt op dat moment kort aangedrukt tegen de warmtewisselaar.

De oplossing is om je firmware te laten updaten (indien binnen garantie: gratis, buiten garantie weet ik niet). In de nieuwe versie is de brom er nog steeds: het aandrukken is geen bug maar een feature. Maar daarmee is het overdreven pendelen wel opgelost.
 
Lid geworden
20 sep 2014
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Heb je de oplossing gevonden van dit probleem? ik heb ook last van een brom geluid in mijn unit, ik denk dat het iets te maken heeft met de bypass, als deze openstaat is er geen bromgeluid...

Goed gedacht ;-) Het is niet zozeer de bypass in een vaste positie zoals je denkt, maar de bypass die overdreven pendelt. Er zijn omstandigheden waarin de bypass te actief is en deze zo goed als continu pendelt tussen ~90% en 100%. Elke beweging naar 100% zorgt voor het bromgeluid, de klep wordt op dat moment kort aangedrukt tegen de warmtewisselaar.

De oplossing is om je firmware te laten updaten (indien binnen garantie: gratis, buiten garantie weet ik niet). In de nieuwe versie is de brom er nog steeds: het aandrukken is geen bug maar een feature. Maar daarmee is het overdreven pendelen wel opgelost.
Kan iemand bevestigen dat het bromgeluid verdwenen is met de update?

Alvast bedankt!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan